Over de paardenmond… Of eigenlijk: de paardentong

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:51

+:)+ ~~}> O:) **\O/**

Natuurlijk zitten fascia door het hele lichaam.

Ik gebruikte het woord 'lijn' om de verbinding aan te duiden waar we over praatten: van hyoid naar achterbenen.
En ik vind die route 'grappig' , of zo je wil opmerkelijk, dat de nekband bijvoorbeeld niet meedoet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:00

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Toch is dat juist volgens mij wel heel interessant aan deze artikelen omdat er in het hoofdartikel heel erg wordt geageerd tegen bit in combinatie met aangesnoerde neusriem en tongproblemen.

Moet ik het weer terug zetten? Of misschien voer voor een ander topic?

Als je het terug kan zetten is het denk ik wel interessant voor dit topic. :)

Askja, wetenschappelijk kan ik het niet onderbouwen maar mij is altijd geleerd dat iedere beweging altijd naar voren moet zijn. En dan op die manier voorwaarts en los doorvloeit door het lichaam. Eigenlijk wat jij ook zegt en wat er ook gebeurd als je een paard goed van achter naar voren door het lijf rijdt. Ik weet dat het bij gangenpaarden soms nog wel wat ingewikkelder kan zijn.

Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden, maar in de meeste gevallen wordt er toch gewoon nog teveel met de hand gedaan.

Hoe bindweefsel functioneert bij paarden en mensen vind ik ook interessant om te weten. Zeker vanwege bindweefselklachten bij mezelf.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:23

Janneke2 schreef:

Ik gebruikte het woord 'lijn' om de verbinding aan te duiden waar we over praatten: van hyoid naar achterbenen.
En ik vind die route 'grappig' , of zo je wil opmerkelijk, dat de nekband bijvoorbeeld niet meedoet.

Heel grappig, maar nog steeds geen onderbouwing.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:27

Elisa2 schreef:
Askja, wetenschappelijk kan ik het niet onderbouwen maar mij is altijd geleerd dat iedere beweging altijd naar voren moet zijn. En dan op die manier voorwaarts en los doorvloeit door het lichaam. Eigenlijk wat jij ook zegt en wat er ook gebeurd als je een paard goed van achter naar voren door het lijf rijdt. Ik weet dat het bij gangenpaarden soms nog wel wat ingewikkelder kan zijn.

Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden, maar in de meeste gevallen wordt er toch gewoon nog teveel met de hand gedaan.
O absoluut. Dat is een hardnekkig probleem, dat te herleiden is tot de diepgewortelde menselijke reflex 'vastpakken=controle'.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:02

Askja schreef:
Wat ik me wel afvraag (en die opmerking is ergens in een eerdere post ook gemaakt) is of je vanuit de mechanische reflexen van een kadaver harde conclusies kunt trekken inzake het biomechanisch functioneren van een levend paard in beweging. Niet dat ik daarmee de bevindingen in twijfel trek, ik denk alleen dat je deze moet combineren met onderzoeken naar hoe e.e.a. bij een levend paard functioneert.

mmm... mijn eerste gedachte is dat je bij een kadaver alleen te maken hebt met mechanica, dus actie=reactie. Als je bij een kadaver aan de achterbenen kunt voelen dat er druk op de onderkaak wordt gezet dan lijkt me dat eigenlijk een bewijs dat daar een vaste verbinding tussen moet zijn. Ik ga er wel even vanuit dat het kadaver nog niet volledig verstijft is anders kun je de onderkaak niet meer bewegen :o . Om deze reactie van het achterbeen op de druk aan de voorkant bij een levend paard op te heffen zal er m.i. een actieve tegenactie op moeten komen. Een beetje als wanneer je een trekpop hebt aan elastiekjes, als je aan het elastiekje trekt dat vast zit aan een voet dan zal die voet vroeg of laat gaan bewegen, dit kun je voorkomen door ee
    n tegenkracht op de voet uit te oefenen of door het elastiekje ergens onderweg vast te houden, beide acties kosten kracht (energie). Dus de mechanica blijft geldig, de bio zorgt voor een (automatische) reactie en waarschijnlijk voor iets andere materiaaleigenschappen (maar het blijft modelleerbaar als starre staven, veren en dempers).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:09

irmaz schreef:
    Elisa2 schreef:
    Toch is dat juist volgens mij wel heel interessant aan deze artikelen omdat er in het hoofdartikel heel erg wordt geageerd tegen bit in combinatie met aangesnoerde neusriem en tongproblemen.

Moet ik het weer terug zetten? Of misschien voer voor een ander topic?

Elisa2 schreef:
    Als je het terug kan zetten is het denk ik wel interessant voor dit topic. :)

De oorspronkelijke tekst was niet meer te editten maar bij deze de tekst:
    Citaat:
    FASCIALE VERBINDING VAN TONG NAAR KNIE

Wat heel erg belangrijk is om te weten, is dat er een fasciale verbinding is van de tong naar de knie. Fascia is bindweefsel dat eigenlijk het hele lichaam aan elkaar verbindt.

Tong – Hyoid (tongbeen)
    Omohyoid (omo = schouderblad)
    Brachiale fascia (brachi = arm) , wordt soms ook wel subscapulaire fascia genoemd
    Thoracolumbar fascia (thorax = borstkas | Lumbar= lende)
    Gluteal fascia (gluteaal = tot de billen behorend)
    Vanaf brachiale fascia
    Cutaneous trunci (cutaneous = huid, trunk = romp)
    knie – Crurale fascia (cruraal= mbt onderbeen)

Waarom is dit belangrijk? Druk via het bit op de tong, beïnvloedt de beweging van het achterbeen. Ik heb dat tijdens de dissectie van Zefanja Vermeulen van Equine Studies mogen ervaren, en ik was eerlijk gezegd behoorlijk geschokt van de impact die een lichte druk van het bit op de tong had op het achterbeen. Het scheelde echt tientallen centimeters. Ik zie nog behoorlijk veel ruiters met een terugwerkende of naar beneden werkende hand. Op die manier kan het achterbeen natuurlijk nooit onder komen. Dus áls je al met bit rijdt, let er dan op dat je nooit terug of naar beneden werkt, maar eerder omhoog in de mondhoek.

Bron: https://www.paardenfeest.com/achterhand ... r-trainen/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:36

Askja schreef:
    Janneke2 schreef:

Heel grappig, maar nog steeds geen onderbouwing.

O:) Moet ik 'wat precies dan?' onderbouwen?

Irma plaatst een hoeveelheid informatie, ik zeg dat ik het grappig/ opmerkelijk vind.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:18

Ik was me de laatste tijd aan het inlezen over Rambo Micklem en andere anatomische hoofdstellen mede omdat deze aangeprezen worden als vriendelijke hoofdstellen. Momenteel train ik mijn paard met een kaptoom of het hoofdstel met bit wat hij bij de vorige eigenaar had. Hij is nu 3 en groeit nog veel, zowel het hoofdstel als de kaptoom mogen binnenkort vervangen worden voor een grotere maat. (Van Full naar X-Full) Bij beide zitten de neusriem hoger, dit is hij nu gewend en dat gaat prima.

De micklem leek me ideaal omdat dit een hoofdstel en kaptoom in een is en de oren hiermee vrij liggen. Dit artikel heeft me wel aan het denken gezet over dit hoofdstel. Mijn paard accepteert het bit met fijn contact en hij steekt zijn tong niet uit. Ik denk daarom dat hij niet veel baat heeft aan een lage neursriem met mondsperring.

Mijn vraag nu dan. Zijn er ook van dit soort hoofdstellen die een hoge neusriem hebben maar wel de anatomische vorm van het hoofd houden (vooral bij de oren, met eventueel een kaptoom clipje zoals de micklem heeft)
    Of kan ik ergens zelf iets samenstellen wat ik denk dat voor mijn paard werkt voor een redelijke prijs?

(Edit: als dit een vraag is voor een eigen topic laat het dan even weten maar ik dacht er aan naar aanleiding van dit artikel)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:51

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:17

irmaz schreef:
    @Plop: Zoiets? (weet alleen niet of die groot genoeg is) https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... dstel-Lund
    Of neusriem en frontriem er af halen dan worden alle hoofdstellen anatomisch. Die western-ruiters hebben dat veel beter begrepen.

Heb momenteel een kaptoom van kramer en deze is helaas te klein aan het worden. Deze heeft ook nog steeds die lage neusriem met mondriem. Ik ben eigenlijk op zoek naar een anatomisch hoofdstel met een hoge neusriem die je ook als kaptoom of bitloos kunt gebruiken. En dan ook nog eens een extra full. Als ik echt niks kan vinden dan worden het twee losse, gewoon hoofdstel en kaptoom. Met een western hoofdstel mag je volgensmij geen dressuur wedstrijden starten.

Ik ben al in het anatomische hoofdstellen topic aan het speuren of ik iets kan vinden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:22

Artikel met grote belangstelling gelezen, ik ben alleen niet zo thuis in de terminologie rond neusriemen en daarom dus een waarschijnlijk erg domme vraag, maar zonder het antwoord kan ik niet visualiseren wat voor neusriemen er nu bedoeld worden...

Wat bedoelt men met een neusriem die vóór het bit zit? Kijk je dan vanaf op de grond staand of kijk je dan als je op je paard zit? Het ging om deze quotes:

JPitty schreef:
    Als dit wordt verhinderd door een neusriem, al is het een hele losse (als deze voor het bit zit, is het helemaal een probleem, los of niet. Hou hierbij rekening met de hefboomwerking van het kaakgewricht) zal het paard reageren door zijn tong terug te trekken of zelfs over het bit te gooien.

JPitty schreef:
    Persoonlijk geloof ik dat alle neusriemen die voor het bit langs gaan zouden moeten worden verbannen uit de dressuur. En er zouden twee vingers gemakkelijk tussen de hoge neusriem en de neusbrug geplaatst moeten kunnen worden.

Zelfde soort vraag heb ik bij dit stukje, wat bedoel je met ONDER het bit:

JPitty schreef:
    Rij met een vrij losse neusriem, die niet onder het bit zit.

Janneke2

Re: Over de paardenmond… Of eigenlijk: de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:50

Mijn interpretatie:
    'voor' het bit: neusriem tussen bit en neusgaten ;
    onder het bit is een logischer term...

Het pleidooi voor de hoge neusriem gaat dan om een riem tussen bit en frontriem, zogezegd boven het bit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 06:58

irmaz schreef:
    @Plop: Zoiets? (weet alleen niet of die groot genoeg is) https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... dstel-Lund
    Of neusriem en frontriem er af halen dan worden alle hoofdstellen anatomisch. Die western-ruiters hebben dat veel beter begrepen.

Eh, nee. Anatomisch gaat niet alleen over de neusriem. Ook over kopstuk en zelfs bakstukken waar die lopen. Dus nee, een hoofdstel is niet meteen anatomisch omdat er geen neusriem of frontriem aan zit. En dat het er wel aan zit maakt het ook niet meteen niet anatomisch.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 07:16

Janneke2 schreef:
    Mijn interpretatie:
    'voor' het bit: neusriem tussen bit en neusgaten ;
    onder het bit is een logischer term...

Het pleidooi voor de hoge neusriem gaat dan om een riem tussen bit en frontriem, zogezegd boven het bit.

Dank Janneke

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 07:43

Askja schreef:
    Bitloos is prima, en een zeer goed opgeleid paard kan prima zijgangen, verzameling etc laten zien op een bitloze optoming. Maar om daar te komen, heb je m.i. toch echt een bit nodig. En een hele fijne hand.

Beetje terug in de discussie. Maar dit lijkt me toch wat achterhaald.
    Ook in de humane sport wordt het 'micromanagement' (dus het minutieus aanleren van gewenste correcte bewegingspatronen en dit tot in den treuren trainen) van beweging ter discussie gesteld, en wordt er steeds meer gewerkt op basis van aangeboren/eigen bewegingspatronen die weliswaar incorrect voor het oog kunnen zijn maar bijzonder functioneel.

Een beweging als Intrinzen gaat met paarden ook een beetje in die richting.

Ik denk dat er steeds meer voorbeelden zijn van trainers die een paard uitstekend kunnen opleiden naar een
    gezond bewegingspatroon dat het paard in staat stelt veilig een ruiter te dragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 07:53

Toevallig van de week een hoofdstelfitting gedaan. Een stalgenoot doet een opleiding voor bit- en hoofdstel fitten. En het is echt bizar wat t doet bij een paard. Brede of smalle neusriem, laag hoger, kopstuk anders. Mijn paard blieft duidelijk een smallere neusriem (ging op de brede zelfs omhoog). Bij een bepaald kopstuk ging hij bijna kreupel en werd heel kort in de beweging. Een hoofdstel doet dus echt heel veel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 07:53

"Waarom is dit belangrijk? Druk via het bit op de tong, beïnvloedt de beweging van het achterbeen. Ik heb dat tijdens de dissectie van Zefanja Vermeulen van Equine Studies mogen ervaren, en ik was eerlijk gezegd behoorlijk geschokt van de impact die een lichte druk van het bit op de tong had op het achterbeen. Het scheelde echt tientallen centimeters. Ik zie nog behoorlijk veel ruiters met een terugwerkende of naar beneden werkende hand. Op die manier kan het achterbeen natuurlijk nooit onder komen. Dus áls je al met bit rijdt, let er dan op dat je nooit terug of naar beneden werkt, maar eerder omhoog in de mondhoek."

"Dus áls je al met bit rijdt"....
    Dit pleit er toch voor in ieder geval eens serieus te trainen zonder bit.
    Het lijkt erop dat men altijd blijft zoeken naar bewijsvoering voordat het bit een keer uit mag. Dat bit blijft in totdat onomstotelijk bewezen is dat het schadelijk kan zijn.

Zou het niet zo moeten zijn dat je juist zelf wil onderzoeken hoe je je paard met zo min mogelijk middelen zo prettig mogelijk kunt laten lopen?
    Niet je tijd spenderen met bewijsvoering om het bit maar te kunnen blijven gebruiken?

Opteer ik dat iedereen het bit uit moet doen? Nee, dat lijkt me geen realistisch scenario... veel traditionele zaken zijn zo sterk verankerd dat verandering moeizaam is.
    Maar onder liefhebbers van paarden zouden toch meer mensen moeten zijn die zich in ieder geval willen inspannen zo min mogelijk invasieve spullen te gebruiken?

Het gros van de ruiters heeft nu eenmaal geen onafhankelijke zit, en geen stille hand. Het gros van de ruiters weet niet hoe een paard correct getraind moet worden. Het gros van de ruiters heeft ook niet de interesse zich daar echt in te verdiepen.
    Het feit dat hier een aantal kundige liefhebbers zitten is geen goede weerspiegeling van het gros van de ruiters. Ik acht een optoming zonder bit dan toch nog een stuk minder schadelijk in 'niet kundige' handen...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:13

Echt een zeer interessante discussie! Ik lees graag mee hoe jullie dingen zien en uitleggen, om er van op te steken.

Vanuit mijn vakgebied als fysiotherapeute wilde ik hier even op reageren:

Askja schreef:
    Hoe bindweefsels precies functioneren vind ik echt een heel interessant vraagstuk - ook bij mensen trouwens. Daar zou ik persoonlijk nog wel meer over willen leren (heb al wat kennis vanuit opleiding sportmassage voor paarden). Zijn hier nog interessante boeken/websites/video's over te vinden?

Hier kan ik het boek Anatomy Trains van Thomas Myers aanraden.

Samen met zijn vrouw, Mary Wanless, paardentrainster, heeft hij het volgende (praktische) boek geschreven voor ruiters, waar deze fasciale verbindingen van zowel paard als ruiter besproken worden. Ik heb hem nog niet helemaal gelezen maar wel stukjes en ik vind het mega boeiend! The New Anatomy of Rider Connection - Structural Balance for Rider and Horse

Via YouTube zijn ook filmpjes te vinden over de Anatomy Trains (vaak Engelstalig als ik het goed in mijn hoofd heb), via Google ook afbeeldingen. van Mary Wanless zijn ook wat oudere filmpjes te vinden op YouTube waar ze - ik meen haar dochter - lesgeeft. Helaas op mijn telefoon nu even te onhandig om op te zoeken en linkjes te kopiëren, maar mocht daar interesse zijn kan ik dat van het weekend nog even doen. Het is in elk geval zeer interessante materie om over na te denken, en ook hoe de anatomie meer en meer gezien wordt/zou moeten worden, zowel voor mensen als dieren. Vooral omdat het de ketenwerking veel beter verklaart en dat een symptoom op plek a kan komen door een probleem op plek g. Of k. Of x. Waardoor, als er een probleem is, er ook veel gerichter ondersteund en/of behandeld kan worden.

Tot zover even mijn bijdrage :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:26

Maar ninx, ik begrijp wat je zegt en ben het met je eens.
    Die tong beentjes, want uiteindelijk heb ik het idee dat het daar om gaat.
    Als je een paard bitloos in een valse knik rijd. hebben die dan niet net zoveel invloed op dat achterbeen.
    Is het echt alleen maar de te hoge druk op die tong, of ook de hele houding die daar bij hoort.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:28

Toch ergens is het gek dat er vanuit wordt gegaan dat er een bit nodig is om het voor het paard zo fijn mogelijk te maken... moet je er dan uberhaupt wel aan beginnen?
    Er zijn ook mensen die paarden inrijden zonder optoming... hoe doen die dat dan?

Daarnaast moet wellicht de hele ruiterij eens herzien worden... dikke bitten, hefbomen, stangtrens, neusriemen .. zijn er andere sporten waar dieren voor ingezet worden die zoveel ' hulpmiddelen' vergen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:31

Ninx schreef:
    "Waarom is dit belangrijk? Druk via het bit op de tong, beïnvloedt de beweging van het achterbeen. Ik heb dat tijdens de dissectie van Zefanja Vermeulen van Equine Studies mogen ervaren, en ik was eerlijk gezegd behoorlijk geschokt van de impact die een lichte druk van het bit op de tong had op het achterbeen. Het scheelde echt tientallen centimeters. Ik zie nog behoorlijk veel ruiters met een terugwerkende of naar beneden werkende hand. Op die manier kan het achterbeen natuurlijk nooit onder komen. Dus áls je al met bit rijdt, let er dan op dat je nooit terug of naar beneden werkt, maar eerder omhoog in de mondhoek."

"Dus áls je al met bit rijdt"....
    Dit pleit er toch voor in ieder geval eens serieus te trainen zonder bit.
    Het lijkt erop dat men altijd blijft zoeken naar bewijsvoering voordat het bit een keer uit mag. Dat bit blijft in totdat onomstotelijk bewezen is dat het schadelijk kan zijn.

Zou het niet zo moeten zijn dat je juist zelf wil onderzoeken hoe je je paard met zo min mogelijk middelen zo prettig mogelijk kunt laten lopen?
    Niet je tijd spenderen met bewijsvoering om het bit maar te kunnen blijven gebruiken?

Opteer ik dat iedereen het bit uit moet doen? Nee, dat lijkt me geen realistisch scenario... veel traditionele zaken zijn zo sterk verankerd dat verandering moeizaam is.
    Maar onder liefhebbers van paarden zouden toch meer mensen moeten zijn die zich in ieder geval willen inspannen zo min mogelijk invasieve spullen te gebruiken?

Het gros van de ruiters heeft nu eenmaal geen onafhankelijke zit, en geen stille hand. Het gros van de ruiters weet niet hoe een paard correct getraind moet worden. Het gros van de ruiters heeft ook niet de interesse zich daar echt in te verdiepen.
    Het feit dat hier een aantal kundige liefhebbers zitten is geen goede weerspiegeling van het gros van de ruiters. Ik acht een optoming zonder bit dan toch nog een stuk minder schadelijk in 'niet kundige' handen...

Dat laatste daar twijfel ik aan..ken een zadelmakmaker die juist alles bitloos zadelmak maakt omdat ze daar heel erg mak van worden omdat het inwerkt op hele gevoelige zenuwpunten op de neus. Nu zal dat net als met bit bij goed gebruik niet schadelijk zijn, maar bij verkeerd gebruik...

Dus ja, wat is wijsheid? ik zou het liefst zitlessen invoeren op maneges voor minimaal een half jaar voordat er uberhaupt aan teugels gezeten wordt. Trainingen op een nepppaard/ simulator voordat er op een echt paard gestapt wordt? Andere jurering in de sport waar het welzijn voorop staat en dan pas de sportprestaties. In Duitsland lopen de pony's met bit aan een bijzetteugeltjes zodat de kinderen van de mond af leren te blijven. Nu is lang in dezelfde houding lopen niet wenselijk imo, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ik ben niet voor of tegen bitloos, denk dat het belangrijk is om te kijken wat er bij het paard past. Maar ben wel voor een betere opleiding van mensen en anders omgaan met het paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:32

Cer schreef:
    Toch ergens is het gek dat er vanuit wordt gegaan dat er een bit nodig is om het voor het paard zo fijn mogelijk te maken... moet je er dan uberhaupt wel aan beginnen?
    Er zijn ook mensen die paarden inrijden zonder optoming... hoe doen die dat dan?

Daarnaast moet wellicht de hele ruiterij eens herzien worden... dikke bitten, hefbomen, stangtrens, neusriemen .. zijn er andere sporten waar dieren voor ingezet worden die zoveel ' hulpmiddelen' vergen?

Ja. Ik heb in de hondensport gezeten, verschillende soorten en die hebben ook zoveel hulpmiddelen. Niet iedereen gebruikt ze maar ze zijn er wel. En sommige dingen gebruiken mensen met huishonden ook terwijl die niet zo onschuldig zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:33

Ibbel schreef:
    Citaat:
    De tong staat via een lange lijn van met elkaar verbonden spieren helemaal in verbinding met de achterbenen. Wat er met de tong gebeurt, heeft RECHTSTREEKS effect op de mogelijkheid van het paard om de achterbenen te gebruiken.

Ik zou zo heel graag de wetenschappelijke en anatomische onderbouwing hiervan willen zien en lezen.

Ik heb het niet op papier maar weet inderdaad dat mijn trainer, Jeff Sanders, een keer bij een autopsie was van een paard en precies dit zag gebeuren toen ze de tong/ tongbeen bewogen in de mond; er kwam een reactie van het achterbeen. Conclusie die toen getrokken werd was dat een paard welke met teveel spanning/ druk op het bit gereden wordt ( en dus met een tong die niet meer goed bewegen) een slecht functionerend achterbeen heeft. Dit was toen bij een autopsie geleid door Sharon-May Davis dus deze conclusie is niet nieuw en was mij al een paar jaar terug bekend.
    Overigens hoeft rijden met bit geen probleem te zijn zolang er maar gereden wordt met beleid, geen RK bijv. , en een goed passend bit. Vooral in dat laatste gaat het vaak mis; er gaat een ( gebroken of dubbelgebroken "mode" bit in, neusriem erom en gaan met die banaan; er zijn te weinig mensen inderdaad die zich echt inlezen over de werking van een bit en van een paardenmond/ tong. Bij teveel druk zal bitloos ook altijd een probleem geven en door het afknijpen van zenuw- en bloedbanen op de neus weer andere problemen veroorzaken. Het gaat hier dus niet alleen maar de "tool" maar vooral om het gebruik ervan.

https://www.facebook.com/EcoledeLegeret ... 1721185910

Citaat:
    You’ll get an unique opportunity to experience the effect of different kinds of bits in the horse’s mouth on the movement of the hyoid and on the hind- and frontlegs.

https://www.equinestudies.nl/en/product ... may-davis/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:36

Inrijden is geen fijn tuning. Dat is het grote globale werk.
    Ik merk zelf ook dat ik prima de paarden die ik reed op een stalhalster kon rijden.
    Deden braaf een wissel, konden schouderbinnenwaarts enz. Overigens wel met bit aangeleerd maar ik denk dat het ook zonder kan.
    Maar als ik dan precisie wilde, een paard dat echt zonder enige vorm van ruis de dinge uitvoerde kom ik ook bij een bit uit.
    En ik ben echt nog een ouderwetse ruiter die zit en been en dan pas bit belangrijk vind.
    Ook vaak ervaren heb dat als ik op een ander paard stapte ik die veel te zwaar vond.
    Dus ben wel echt van het licht in de hand, maar dan kun je ook echt op zo weinig rijden. Je voelt ook echt veel sneller mini verschilletjes, die van het hele lijf in je hand terug te voelen zijn.
    Wat deze discussie is, de tong zit "vast" aan de achterhand. Werkt dan ook andersom. Het hele lijf zit daar ook aan vast en dat voel je direct, al heel klein.
    Moet je wel als ruiter leren voelen. En dat is wat ik in de huidige generatie, even over 1 kam geschoren, mis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:41

Dus uiteindelijk verandert er niks? want het gros rijdt gewoon niet met een lichte hand, propt die mond vol met metaal, snoert de bende lekker aan en sjort gewoon verder :j
    Hoe zou er dan verandering moeten komen?

Ik heb ook wel eens op paarden gezeten waarvan gezegd werd dat ze licht in de hand waren... nja, ik vond van niet, maar dat kan ook aan mijn rijden gelegen hebben. Dat zegt niks vind ik..