Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Benfan schreef:Dat is het dus, ze was duidelijk niet gefrustreerd maar compleet over-emotioneel, die meid had een break down op het paard. Niemand die haar de juiste instructies geeft, maar blijven schreeuwen dat het paard het probleem is, dat ze moet slaan. Ik denk niet dat ze op dat moment de kracht had om tegen al die stemmen in te gaan en naar het paard te luisteren.
Dat ze niet op het paard hoorde op dat moment, absoluut! Maar niet omdat ze een lul is, maar omdat ze er gewoon op dat moment niet ertoe in staat was juist te kunnen handelen. Helemaal erg is dat haar Bondscoach die haar op dat moment moest begeleiden, alles compleet verkeerd aanpakt. Had ze haar toegesproken rustig te worden, dat het goed komt, dan was de situatie compleet anders geweest.
Zeg niet dat ze goud had gewonnen, ik zeg dat ze dan niet nu tot boeman word uitgeroepen. Ze was op dat moment NIET in staat helder na te denken. Geloof me, dat kun je niet tijdens een breakdown.. echt niet.
@Gini, we hebben het over een mens. Die ook compleet stuk kan gaan op een verschrikkelijk stressvol evenement. We hebben het over de olympische spelen. Niet een springwedstrijd in de bak van je eigen vereniging
Gini schreef:@benfan: maar waarom zou je ieder gedrag willen kaderen opdat het begrijpelijker wordt? Is er niet ergens een grens dat we zeggen: dit kan niet, ongeacht hoe groot de druk is? Penelope Leprevost heeft ook het goud voor haar land verspeeld. Zij zal enorm balen (understatement), maar geen oneerlijke taferelen naar het paard toe. Een tennisser die zijn racket kapot gooit wordt dezer dagen harder bestraft dan een ruiter die zijn paard slaat. Wat is het doel ervan om deze situatie in een begripvol daglicht te plaatsen?
gerlindie schreef:Gini schreef:@benfan: maar waarom zou je ieder gedrag willen kaderen opdat het begrijpelijker wordt? Is er niet ergens een grens dat we zeggen: dit kan niet, ongeacht hoe groot de druk is? Penelope Leprevost heeft ook het goud voor haar land verspeeld. Zij zal enorm balen (understatement), maar geen oneerlijke taferelen naar het paard toe. Een tennisser die zijn racket kapot gooit wordt dezer dagen harder bestraft dan een ruiter die zijn paard slaat. Wat is het doel ervan om deze situatie in een begripvol daglicht te plaatsen?
En toch kan ik me wel vinden in wat Benfan zegt.
Ik denk dat het belangrijk is om toch dit kader eromheen te geven, juist om te laten zien dan dit geen goede olympische sport is.
Stel je voor dat we geen enkel inlevingsvermogen hebben in de situatie, dan is het puur een kwestie van "deze ene persoon kan deze sport niet aan/behandelt haar paard absoluut ruk, dus mag niet meer meedoen."
Zoals de situatieschets nu is, door Benfan beschreven, ben ik van mening dat dit niet een gevalletje 'individuele dierenbeul' is, maar meer iets wat veel meer deelnemers zou kunnen overkomen. Juist door de combinatie van hoge druk, vreemd paard, niet specifiek getraind op omgang met paarden, etc.
Tijd om het onderdeel eruit te gooien dus.
Daarnaast denk ik dat het helpt om Annika niet meteen tot 'grootste dierenbeul die op aarde rondloopt' te veroordelen.
Had dit mogen gebeuren? Absoluut niet
Kunnen we het ergens begrijpen? Ik in elk geval wel
Denk ik dat Annika elk paard waarop ze rijdt op zo'n manier behandeld? Dus gewoon in training? Ik hoop van niet
Mindim schreef:Wat een onderdeel, 20 minuten kennis maken met een paard en dan een superprestatie vragen, snap prima dat het paard dan niet reageert op een emotioneel wrak op zijn rug.
Ze had daar helemaal niet moeten zijn, top dat de coach naar huis gestuurd is.
Gini schreef:@benfan: maar waarom zou je ieder gedrag willen kaderen opdat het begrijpelijker wordt? Is er niet ergens een grens dat we zeggen: dit kan niet, ongeacht hoe groot de druk is? Penelope Leprevost heeft ook het goud voor haar land verspeeld. Zij zal enorm balen (understatement), maar geen oneerlijke taferelen naar het paard toe. Een tennisser die zijn racket kapot gooit wordt dezer dagen harder bestraft dan een ruiter die zijn paard slaat. Wat is het doel ervan om deze situatie in een begripvol daglicht te plaatsen?
Shadow0 schreef:Scum: ik hoop het. Ik vond het een moedig paard dat meerdere keren besloot om toch zijn best te doen terwijl hij al wist dat hij het van z'n ruiters niet moest hebben. Hij heeft de ruiters er niet afgegooid, hij is niet volledig door het lint gegaan... alle bewondering eigenlijk voor hoe hij dat deed en ik hoop dat het hem goed gaat en dat hij onder andere ruiters weer plezier en vertrouwen kan vinden.Mindim schreef:Wat een onderdeel, 20 minuten kennis maken met een paard en dan een superprestatie vragen, snap prima dat het paard dan niet reageert op een emotioneel wrak op zijn rug.
Ze had daar helemaal niet moeten zijn, top dat de coach naar huis gestuurd is.
Maar dit vind ik dus niet terecht. Want het paard was eerst overstuur, door zijn eerste ruiter. De tweede ruiter werd voor zover ik na kan gaan emotioneel in de reactie op de spanning van het paard in combinatie met de grote druk op de situatie.
Dat erin hameren dat ze een 'emotioneel wrak' zou zijn vind ik echt niet fair.
Mindim schreef:Ze weet dat ze het paard krijgt waar een ander de eerste run mee heeft gereden en dat het dier overstuur is.
Citaat:Als jij aan die discipline mee doet op Olympisch niveau dan verwacht ik professionaliteit. Geen huilbui en dierenmishandeling om dat het je niet lukt.
Citaat:Dat paard had al geen fijne eerste run en was overstuur. Wat verwacht je dan van dat paard als je er weer een andere vreemde ruiter op zet?
Nynkex01 schreef:Misschien ben ik heel dom maar wat is de moderne vijfkamp?
Citaat:En hier gaat het eigenlijk al mis, want dat zou helemaal geen onderdeel van een Olympische sport moeten zijn. Men had al moeten zorgen dat dat punt nooit bereikt was, en daar heeft die ruiter geen enkele invloed op.
Citaat:Huilen in reactie op stress in geen probleem, en maakt ook niet het verschil. Maar wordt wel met graagte gebruikt om haar af te schilderen als een individueel probleem. Dat staat me zo tegen. Het klinkt zo enorm als pesten waarbij men als hyena's afgaat op een individueel teken van zwakte... in plaats van het gedrag te benoemen (huilen is geen probleem, maar het slaan, trekken en niet goed mee kunnen zitten op de sprong wel)
Moniquex schreef:Dit ging vooraf aan de rit van de Duitse. Dit paard had nooit een 2e keer gestart mogen worden.
https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml
Benfan schreef:Vergeet niet, ze had al een keer goud, deze dame kan het echt wel.
Daarom die druk, ze was de vorige goudwinnaar en krijgt dat al die jaren constant naar haar toe geworpen. Ze mag bijna niet minder doen, ze moet dus perfect presteren in een zeer stressvolle situatie. Mensen die zeggen dat topsporter niet moeten zeuren, nemen deel aan het fiets probleem waarin veel topsporters zitten! De druk, die fiets belachelijke hoge druk! Ex-zwemmer die toe hebben gegeven zelfmoord te hebben willen plegen, topsporters die opzettelijk hebben verloren, zichzelf hebben verwond om maar van die druk af te komen.
Benfan schreef:Gelukkig begrijpt de merendeel wat ik bedoel! Ik zeg nergens dat dit oké is wat ze doet. Maar ik vraag mij af tot hoever je de sporter op de kop mag geven, op zo een stressvol moment.
Vergeet niet, ze had al een keer goud, deze dame kan het echt wel.
Daarom die druk, ze was de vorige goudwinnaar en krijgt dat al die jaren constant naar haar toe geworpen. Ze mag bijna niet minder doen, ze moet dus perfect presteren in een zeer stressvolle situatie. Mensen die zeggen dat topsporter niet moeten zeuren, nemen deel aan het fucking probleem waarin veel topsporters zitten! De druk, die fucking belachelijke hoge druk! Ex-zwemmer die toe hebben gegeven zelfmoord te hebben willen plegen, topsporters die opzettelijk hebben verloren, zichzelf hebben verwond om maar van die druk af te komen. Een groot deel snapt echt niet wat dat met een mens doet. Want dat zijn ze wel, mensen, met emoties, met fouten!
Ze was al in extreem emotioneel toen ze de ring in kwam op een paard waarvan ze wist dat hij nog niet had gepresteerd zoals men hoopt. Je bent de vorige goud winnaar, druk staat hoog, en je krijgt nu net dat paard toegewezen, en ook bij jou weigert hij dienst.
Ik denk niet dat wij echt snappen wat dat met je doet. Ze was op dat moment niet meer in staat om normaal na te denken en functioneert niet meer naar behoren. De Bondscoach die alleen maar aan presteren denkt, en niet het welzijn van de sporter, of het paard, roept maar toe dat ze nog harder moet slaan, meer moet drijven. Paard raakt alleen maar meer gestresst, de boel verergerd, en daar zit je dan.
Nee, ik denk niet dat deze meid nog voor rede vatbaar was toen. Ze werd niet beschermd, paard werd niet beschermd, en overal liet iedereen steken vallen.
....
Dus ja, dit laat duidelijk zien dat in 5 kamp het rijden van onbekende paarden niet langer plaatst heeft. Maar ook dat de druk van presteren voor dergelijke sporters als Annika extreem hoog ligt. En ik weet wel zeker dat alleen andere sporters die op zulke extreem hoge levels sporten begrijpen wat het echt betekend om zo hoog te staan.