Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
nikkel schreef:Het probleem met longbloeders is,dat het op elk moment het zich weer kan herhalen. Je kan het niet echt "genezen". Door stress ( ook uitzonderlijk hoge inspanning), hoge vochtigheid in combinatie met hoge temperaturen etc.
Lalala12468 schreef:Hiermee hadden ze hem kunnen stoppen:
3.26. if the Ground Jury feels that for any reason Horse or Athlete is unfit to continue in Competition;
Wat mij betreft was dit van toepassing. Gokken dat alles maar prima is of er vanuit gaan dat het paard er geen last van heeft is simpelweg onverantwoord in deze omstandigheden. En dan hebben we het nog niet eens over het vergrootglas.
Het bloeden begon bij de sloot, hier staat letterlijk een Ground Jury naast.. De een na laatste lijn stond geloof ik ook nog redelijk dichtbij het water. Kans genoeg om het te zien dus.
Nu snap ik het ergens wel dat ze ervoor kozen om hem door te laten rijden, aangezien het paard gewoon goed bleef springen en nog fit oogde. Maar 'kan niet' of 'zag niet' is niet van toepassing hier.
Ik hoop echt dat ze hier iets mee gaan doen, maar ik heb helaas niet veel goede hoop. De springruiters hebben nu niet bepaald een fijn track record rondom situaties met bloed.
Mkango schreef:Daphara schreef:Oké, ja, wat weet de wetenschap er ook van inderdaad.Waarom zo doorgaan over die longbloeding?
Dit was geen longbloeding, een longbloeding zie je aan de buitenkant sowieso zelden wat aan.
Het was een bloedneus, niets meer en niets minder.
Sintara schreef:Ik snap niet helemaal waarom het meteen een rel moet zijn.
Tijdens de race zelf hadden ze maar 20 seconden om het probleem op te merken, een probleem dat niet benoemd wordt in de regels. Dat dat niet is gebeurd kan je niemand kwalijk nemen.
Vervolgens is het paard ter plekke en op een kliniek gecheckt. Hij is uit de verdere wedstrijd teruggetrokken.
Veel meer kan je toch niet doen?
Femke_Tweety schreef:Omdat er heel duidelijke aanwijzingen zijn die doen vermoeden dat het niet om een simpele bloedneus gaat.
Kabayo schreef:Femke_Tweety schreef:Omdat er heel duidelijke aanwijzingen zijn die doen vermoeden dat het niet om een simpele bloedneus gaat.
Vermoeden...
Of waren jullie die veeartsen in Tokyo? Dan snap ik het misschien beter..
Popstra schreef:Ik snap Nikkas haar opmerking wel. Veel mensen hier op Bokt hebben nog nooit op hoog niveau onder flinke druk een belangrijke wedstrijd gereden maar denken het wel allemaal beter te weten.
Geloof me, als ruiter zijnde zie je dit soort dingen die voor gebeuren niet onder zulke omstandigheden. Dit door de focus en vooral de hoge snelheid die je maakt en de adrenaline die door je lijf gaat.
Zie je zelf wel eens het verzet van de mond van je paard als je rijd? Mondje open o.i.d?
superpony schreef:Aangezien wij als ruiters allemaal deel uitmaken van de sport, kijken naar de sport en vaak zelf ook beoefenen, mogen we er ook iets van vinden.
Op dat moment weet je nooit 100% zeker waar het bloed vandaan komt. Zeker met het vocht erbij zie je veel meer bloed dan er vaak werkelijk is.
Toch zou ik als ruiter uitgebeld willen worden. De olympische spelen zijn belangrijk, maar zonder paard ben je niks. Daarbij zijn er maar 3 medailles en de rest doet mee om het meedoen. Hoe erg is het nou werkelijk om je terug te trekken uit voorzorg voor het welzijn van je paard?
Het is ook niet de eerste of enige die teruggetrokken wordt.
De omstandigheden zijn zwaar, dat zeggen veel ruiters en dat laten ze ook meespelen in hun beslissing. Het is geen rondje springen in Nederland op een warme dag.
Het valt buiten de bloed regel, maar er zijn gewoon zat andere redenen dat je toch ingrijpt.
En nu roept iedereen; ow, is maar een bloedneus en hebben hier de experts daar wel verstand van. Maar als het dus wel iets anders zou zijn en paard stort in onder de ruiter, roept men wel anders. Risico voor paard EN ruiter.
We hebben het over levende wezens, zowel ruiter als paard. Anders kan je beter een crossmotor pakken
fransje23 schreef:Sommige mensen hebben supersonische ogen de jury bij de sloot schijnbaar niet.
Die kan helaas niet tegelijk kijken of een hoef het water, of het afzetpunt ervoor raakt en in de neusgaten van het paard dat in galop aan komt.
Op dat moment waren het een paar spetters bloed, geen rode neus. Toch?
Het gaat gewoon snel en voor je een besluit neem is de ronde klaar.
Gaat over minder dan een minuut.