FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:06

Ja... Het zal aan mijn onkunde van interpreteren liggen en niet aan jouw onvermogen om duidelijk neer te schrijven wat je bedoelt. Zeker gezien ik niet de enige was die het zo interpreteerde. :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:10

Vecht het even lekker uit via pb ofzo :')

Ik snap wel dat de ruiter het niet heeft gezien in zo'n groot parcours en ook dat de jury niet uitgebeld heeft. Dat waren een snelle 20 secondes en het paard leek wel fit. Dat het fei later met zo'n domme reden komt vind ik weer niet zo fraai... heel verstandig van deze ruiter om het paard terug te trekken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:14

Heb totaal geen behoefte om te PB'en met die mentaliteit, dus nee dankje. :) Denk dat water naar de zee dragen met kinder emmertjes minder zinloos is dan PB'en met die manier van doen. :)

Dat de ruiter het niet gezien heeft lijkt me zelfs logisch. Zelfs al zou je naar het hoofd van je paard kijken (en dat doe je niet in zo'n parcours.) dan zou je het nog niet zien.
Maar de FEI en de grondjury's zijn hier IMO wel in de fout gegaan. En ik vrees dat dit voorval nog wel gebruikt gaat worden tegen de sport. De ruiter heeft hier als enige echt verstandig gehandeld en ik denk dat we die met z'n allen dankbaar mogen zijn dat hij tenminste wel op lange termijn denkt. Hij is de enige in dit verhaal die bewezen heeft dat hij het welzijn voor op stelt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:15

Ik snap de bloed regel. Door toedoen van de ruiter, dus sporen/bit is het klaar.

Een bloedneus valt niet onder die regel. Het kan onschuldig zijn, maar bij zo een inspanning, zou ik zelf liever wel uitgebeld zijn.
Natuurlijk werk je ergens jaren naartoe en kan het meevallen, maar als ik het zelf niet door zou hebben, zou ik het wel waarderen als anderen me erop wijzen.

Ik heb het vroeger wel meegemaakt tijdens een intensieve les dat iemands paard een bloedneus kreeg. Ik zag het toevallig en later bleek er wel een onderliggende oorzaak.

Bloed lijkt bij vocht altijd veel, maar je weet niet van tevoren dat dit gebeurt en als je de oorzaak niet weet, zou ik het risico niet willen nemen. Ja, het zijn de Olympische spelen, maar het paard is meer waard. Die kan na de Olympische spelen nog meer presteren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:11

Het probleem met longbloeders is,dat het op elk moment het zich weer kan herhalen. Je kan het niet echt "genezen". Door stress ( ook uitzonderlijk hoge inspanning), hoge vochtigheid in combinatie met hoge temperaturen etc.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:31

Waarom zo doorgaan over die longbloeding?
Dit was geen longbloeding, een longbloeding zie je aan de buitenkant sowieso zelden wat aan.

Het was een bloedneus, niets meer en niets minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:34

Daphara schreef:
Dit was geen longbloeding, een longbloeding zie je aan de buitenkant sowieso zelden wat aan.

Oké, ja, wat weet de wetenschap er ook van inderdaad. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:38

nikkel schreef:
Het probleem met longbloeders is,dat het op elk moment het zich weer kan herhalen. Je kan het niet echt "genezen". Door stress ( ook uitzonderlijk hoge inspanning), hoge vochtigheid in combinatie met hoge temperaturen etc.

Volgens mij kun je over dat 2e deel niet zo stellig zijn/ is dat niet onderbouwd.

https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500" height="657" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:39

Lalala12468 schreef:
Hiermee hadden ze hem kunnen stoppen:
3.26. if the Ground Jury feels that for any reason Horse or Athlete is unfit to continue in Competition;

Wat mij betreft was dit van toepassing. Gokken dat alles maar prima is of er vanuit gaan dat het paard er geen last van heeft is simpelweg onverantwoord in deze omstandigheden. En dan hebben we het nog niet eens over het vergrootglas.

Het bloeden begon bij de sloot, hier staat letterlijk een Ground Jury naast.. De een na laatste lijn stond geloof ik ook nog redelijk dichtbij het water. Kans genoeg om het te zien dus.
Nu snap ik het ergens wel dat ze ervoor kozen om hem door te laten rijden, aangezien het paard gewoon goed bleef springen en nog fit oogde. Maar 'kan niet' of 'zag niet' is niet van toepassing hier.

Ik hoop echt dat ze hier iets mee gaan doen, maar ik heb helaas niet veel goede hoop. De springruiters hebben nu niet bepaald een fijn track record rondom situaties met bloed.

Sommige mensen hebben supersonische ogen de jury bij de sloot schijnbaar niet.
Die kan helaas niet tegelijk kijken of een hoef het water, of het afzetpunt ervoor raakt en in de neusgaten van het paard dat in galop aan komt.
Op dat moment waren het een paar spetters bloed, geen rode neus. Toch?

Het gaat gewoon snel en voor je een besluit neem is de ronde klaar.
Gaat over minder dan een minuut.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:39

Nou, het paard is gecontroleerd en er is geconstateerd dat het gewoon een simpele bloedneus was.
Waarom blijven de deskundigen van bokt dan doorzeuren over een longbloeding?

De veterinairen op de Olympische Spelen hebben het paard gezien en er voor gestudeerd...
De deskundigen van bokt hebben het paard niet in levende lijve gezien en ik vraag mij af hoeveel deskundigen ook voor paardenarts gestudeerd hebben...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:43

Voorlopig lijkt de ruiter de verstandigste van het hele stel...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:46

Mkango schreef:
Daphara schreef:

Oké, ja, wat weet de wetenschap er ook van inderdaad. :j

Je hebt je punt gemaakt. Er bestaan longbloedingen, die zijn zeer gevaarlijk en komen vaker voor in de draf- en rensport.

Deze bloeding is onderzocht door een veterinair op de kliniek er er blijkt sprake van een simpele neusbloeding.

Waarom doordrammen over longbloedingen, als dat hier niet aan de orde is?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:46

Ik snap niet helemaal waarom het meteen een rel moet zijn.
Tijdens de race zelf hadden ze maar 20 seconden om het probleem op te merken, een probleem dat niet benoemd wordt in de regels. Dat dat niet is gebeurd kan je niemand kwalijk nemen.
Vervolgens is het paard ter plekke en op een kliniek gecheckt. Hij is uit de verdere wedstrijd teruggetrokken.

Veel meer kan je toch niet doen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:47

Omdat er heel duidelijke aanwijzingen zijn die doen vermoeden dat het niet om een simpele bloedneus gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:48

Femke_Tweety schreef:
Omdat er heel duidelijke aanwijzingen zijn die doen vermoeden dat het niet om een simpele bloedneus gaat.

welke aanwijzingen?
De veearts ter plaatste heeft het vastgesteld?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:49

Sintara schreef:
Ik snap niet helemaal waarom het meteen een rel moet zijn.
Tijdens de race zelf hadden ze maar 20 seconden om het probleem op te merken, een probleem dat niet benoemd wordt in de regels. Dat dat niet is gebeurd kan je niemand kwalijk nemen.
Vervolgens is het paard ter plekke en op een kliniek gecheckt. Hij is uit de verdere wedstrijd teruggetrokken.

Veel meer kan je toch niet doen?

Lijkt me ook, maar er reageren hier mensen die zeker weten dat ze het anders hadden aangepakt ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:52

Femke_Tweety schreef:

Dat moet toch echt een dierenarts of kliniek vaststellen. Een die het paard zelf onderzocht heeft en een opleiding & ervaring in dit vakgebied bijvoorbeeld

Edit:quote erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Sintara op 05-08-21 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:53

Femke_Tweety schreef:

Vermoeden...
Of waren jullie die veeartsen in Tokyo? Dan snap ik het misschien beter..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:56

Polo 13, In de volbloed rensport, is er al heel kennis over dit probleem. Bij epitaxis ( de ergste vorm), komt het bloed via de neusgaten naar buiten. Je zal echter een balch onderzoek moeten uitvoeren wil je het zeker weten. Uit eigener ervaring, weet ik inmiddels ook het een en ander.

https://journals.co.za/doi/abs/10.10520 ... 82809_3979
Laatst bijgewerkt door nikkel op 05-08-21 15:16, in het totaal 3 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:56

Kabayo schreef:
Femke_Tweety schreef:

Vermoeden...
Of waren jullie die veeartsen in Tokyo? Dan snap ik het misschien beter..

Nou ja precies... ik begrijp dit stukje discussie ook niet zo :')
Dit specifieke paard ìs onderzocht en er is voor een veearts vastgesteld dat het een onschuldige neusbloeding was.

(even los van de bloedregel en hoe dit is uit gevoerd in de wedstrijd... want ik ben zelf voorstander van het bloed=stoppen, waar het ook vandaan komt. )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:22

Aangezien wij als ruiters allemaal deel uitmaken van de sport, kijken naar de sport en vaak zelf ook beoefenen, mogen we er ook iets van vinden.

Op dat moment weet je nooit 100% zeker waar het bloed vandaan komt. Zeker met het vocht erbij zie je veel meer bloed dan er vaak werkelijk is.

Toch zou ik als ruiter uitgebeld willen worden. De olympische spelen zijn belangrijk, maar zonder paard ben je niks. Daarbij zijn er maar 3 medailles en de rest doet mee om het meedoen. Hoe erg is het nou werkelijk om je terug te trekken uit voorzorg voor het welzijn van je paard?

Het is ook niet de eerste of enige die teruggetrokken wordt.

De omstandigheden zijn zwaar, dat zeggen veel ruiters en dat laten ze ook meespelen in hun beslissing. Het is geen rondje springen in Nederland op een warme dag.

Het valt buiten de bloed regel, maar er zijn gewoon zat andere redenen dat je toch ingrijpt.

En nu roept iedereen; ow, is maar een bloedneus en hebben hier de experts daar wel verstand van. Maar als het dus wel iets anders zou zijn en paard stort in onder de ruiter, roept men wel anders. Risico voor paard EN ruiter.

We hebben het over levende wezens, zowel ruiter als paard. Anders kan je beter een crossmotor pakken

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:37

Popstra schreef:
Ik snap Nikkas haar opmerking wel. Veel mensen hier op Bokt hebben nog nooit op hoog niveau onder flinke druk een belangrijke wedstrijd gereden maar denken het wel allemaal beter te weten.
Geloof me, als ruiter zijnde zie je dit soort dingen die voor gebeuren niet onder zulke omstandigheden. Dit door de focus en vooral de hoge snelheid die je maakt en de adrenaline die door je lijf gaat.

Zie je zelf wel eens het verzet van de mond van je paard als je rijd? Mondje open o.i.d?

Ik vind dat het echt niks uitmaakt of je nog nooit gereden hebt of op het hoogste niveau, om hier wat van te vinden en een mening over te uiten. Dat staat imo los van kijken naar 'well being' van het paard zijnde. Dus ook een leek van buitenaf mag hier best wat van vinden.

Vanaf de zijlijn kun je inderdaad lastig beoordelen als je bloed ziet of het echt ernstig is ofniet en daar moet onderzoek van een veterinair uitsluitsel over geven naderhand, want ook een expert kan vanaf de zijlijn niet zien hoe ernstig iets wel of niet is. Lijkt mij dat je beter een ruiter en paard kunt stoppen uit voorzorg voor als het Wel ernstig zou zijn en dat misschien wel de omslag betekent in een paard kunnen redden of niet. Heeft niks met beter weten te maken, maar gewoon uit voorzorg/preventief denken en handelen met betrekking tot paardenwelzijn. Daar hoef je geen olympisch ruiter voor te zijn om daar wat van te mogen vinden.

Ik snap wel volkomen dat de ruiter in kwestie dit inderdaad niett gezien heeft op dit moment, dus daar kun je de persoon niet op afrekenen, helemaal mee eens. Maar de meeste mensen vallen daar ook helemaal niet over zo te zien, zeker omdat de ruiter juist super netjes achteraf hiermee omgaat, maar om het feit dat wedstrijdleiding/organisatie hier niet sneller op in springt. In dit geval gaat het allemaal misschien wel Te snel, maar ik denk dat er veel situaties zijn waarin er misschien wel gehandeld kan worden en daar mag dan bv best eens naar gekeken worden. Van mij zou een bloedneus dus ook zeker wel onder de bloedregel mogen vallen.

Dus als het vaker voorkomt, zoals je aangeeft; omdat je dat ziet als wedstrijd ruiter, betekent het niet dat dat dan maar goed moet zijn en/of normaal natuurlijk - aangezien er ook vast paarden tussen zitten waarbij het wel ernstiger is als het eruit ziet. Dus ja, normaals, ze mogen hier best eens kritischer naar gaan kijken wat mij betreft. En ja, dat zeg ik als niet wedstrijd ruiter of überhaupt ruiter want rijd al heel wat jaren niet meer, maar ik vind dat ik daar best een mening over mag hebben :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:44

superpony schreef:
Aangezien wij als ruiters allemaal deel uitmaken van de sport, kijken naar de sport en vaak zelf ook beoefenen, mogen we er ook iets van vinden.

Op dat moment weet je nooit 100% zeker waar het bloed vandaan komt. Zeker met het vocht erbij zie je veel meer bloed dan er vaak werkelijk is.

Toch zou ik als ruiter uitgebeld willen worden. De olympische spelen zijn belangrijk, maar zonder paard ben je niks. Daarbij zijn er maar 3 medailles en de rest doet mee om het meedoen. Hoe erg is het nou werkelijk om je terug te trekken uit voorzorg voor het welzijn van je paard?

Het is ook niet de eerste of enige die teruggetrokken wordt.

De omstandigheden zijn zwaar, dat zeggen veel ruiters en dat laten ze ook meespelen in hun beslissing. Het is geen rondje springen in Nederland op een warme dag.

Het valt buiten de bloed regel, maar er zijn gewoon zat andere redenen dat je toch ingrijpt.

En nu roept iedereen; ow, is maar een bloedneus en hebben hier de experts daar wel verstand van. Maar als het dus wel iets anders zou zijn en paard stort in onder de ruiter, roept men wel anders. Risico voor paard EN ruiter.

We hebben het over levende wezens, zowel ruiter als paard. Anders kan je beter een crossmotor pakken

Hier helemaal mee eens inderdaad.
Geen enkele medaille of geldprijs is het eventueel leven van je paard waard, maar dat is misschien ook weer makkelijk gezegd vanuit iemand die zelf idd niet op dat niveau rijdt en niet in dat wereldje actief is.
Maar aan de eindstreep is het idd wel zo dat je met een levend wezen werkt en topsport beoefend en dat leven en welzijn van het dier zou prioriteit moet hebben.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:46

fransje23 schreef:
Sommige mensen hebben supersonische ogen de jury bij de sloot schijnbaar niet.
Die kan helaas niet tegelijk kijken of een hoef het water, of het afzetpunt ervoor raakt en in de neusgaten van het paard dat in galop aan komt.
Op dat moment waren het een paar spetters bloed, geen rode neus. Toch?

Het gaat gewoon snel en voor je een besluit neem is de ronde klaar.
Gaat over minder dan een minuut.

De Ground Jury had in dit geval haar ogen niet op de lijn. Die ziet bij de afzet wel wat het paard ongeveer gaat doen.
Daarnaast was de neus al rood en die latere keer die ze redelijk in de buurt kwamen was er al bloed op de borst te zien. Daarnaast heeft de rest van de jury het echt wel gezien. De camera had niet elk moment de meest gunstige positie en toch was het continu overduidelijk te zien vanaf het moment dat het begon te bloeden.

Het is een bewuste keuze geweest om hem door te laten rijden. En de jury hebben inderdaad geen supersonische ogen, maar exact dat is de reden dat ze hem hadden moeten stoppen. Niemand kan van een afstandje beoordelen of het 'gewoon een bloedneus is'.
Het paard begon een paar keer flink te proesten, dat maakte het beeld een stuk akeliger, maar dat geeft dus ook aan dat het paard er enige vorm van hinder aan ondervond. Een gewone bloedneus lijkt mij persoonlijk dus ook al een prima reden om een combinatie te onderbreken of te stoppen in dergelijke omstandigheden.

Ik snap dat het moeilijk is om in zo'n korte tijd zo'n heftige beslissing te maken, maar als ze dat niet gaan doen in de toekomst vrees ik dat de paardensport niet meer welkom zal zijn op de Spelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:54

Waar is dit stukje trouwens terug te zien?