FEI houdt Hermes weg van Olympische Spelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: FEI houdt Hermes weg van Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:55

Tja ik snap niet dat de FEI zo halsstarrig vast blijft houden aan de principes. Het is duidelijk een fout geweest van beide kanten. Waarom geen uitzondering maken? Waarom wordt er alleen met modder gegooid ipv naar oplossingen gekeken?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:09

Jester_ schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind het vooral kwalijk dat het op een stagiair wordt afgeschoven.. Echt not done, stagiair is nooit verantwoordelijk, diens begeleider wel..

Tuurlijk wel. Als stagair heb je ook gewoon je verantwoordelijkheden. Zou wat zijn dat als iemand iets doet de begeleider er voor op kan draaien. Als ze nog niet bekwaam genoeg was had ze het onder begeleiding moeten doen, en daar ligt ook haar verantwoordelijkheid

Het zou niet uit mogen maken of het een stagiair(e) of werknemer is, het is ronduit onprofessioneel om dit zo te uiten..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:16

Ibbel lijkt me dan net wel een reden om het snel aan te passen dus weet niet of dit de enige reden is
Als zoals hierboven werd vernoemd ook de stikker in het paspoort een Duits adres vermeld dan is het fysiek ook gewijzigd ( niet enkel bij de fei in de databse )
Dat je als ruiter / eigenaar 3 jaar je paspoort niet controleerde als je zo'n talentvol paard op stal hebt of de gegevens wel allemaal kloppen >;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:19

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Tja ik snap niet dat de FEI zo halsstarrig vast blijft houden aan de principes. Het is duidelijk een fout geweest van beide kanten. Waarom geen uitzondering maken? Waarom wordt er alleen met modder gegooid ipv naar oplossingen gekeken?

Omdat ze een monopoli-positie hebben.
En omdat zo te lezen degene die de foute invoer deed het zoontje van de voorzitter is :=

Ik snap het niet, fouten maakt iedereen en kunnen altijd voorkomen. Maar wat er daarna mee gebeurd is belangrijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:24

besita schreef:
Ibbel lijkt me dan net wel een reden om het snel aan te passen dus weet niet of dit de enige reden is
Als zoals hierboven werd vernoemd ook de stikker in het paspoort een Duits adres vermeld dan is het fysiek ook gewijzigd ( niet enkel bij de fei in de databse )
Dat je als ruiter / eigenaar 3 jaar je paspoort niet controleerde als je zo'n talentvol paard op stal hebt of de gegevens wel allemaal kloppen >;)

Dit
En Van Uytert heeft ook nooit opgemerkt in de database als Duits te staan? 3 jaar lang al.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:44

Omdat iedereen zich er zo snel bij heeft neergelegd (misschien dat er achter de schermen nog iets gebeurt?) denk ik ook dat het niet alleen aan deze stagiaire te wijten is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:16

besita schreef:

Er was op TV niet te zien of het hey paspoort was van dit paard, het viel mij ook op maar het zou ook het paspoort kunnen zijn van een ander dier :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:22

besita schreef:

In het RTL stukje bij 22 sec. Heel duidelijk een sticker met GER..
En inderdaad v Uytert en v Liere hebben 2,5 jaar de tijd gehad om het op te merken/veranderen.
Het is niet zo dat ze nooit weg zijn geweest..
Dat is echt niet alleen de fei aan te rekenen..

Ruitje, Hermes staat er, met v Uytert als eigenaar.. Dus ik kan me niet voorstellen dat het van een ander paard is..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:29

Lalala12468 schreef:
Gini schreef:
Klopt, maar het gaat toch om de nationaliteit van de eigenaar?

Kijk maar eens bij ownerships wat daar in 2018 gebeurd is. Dat is wat ik het meest opvallend vind aan alles.

Sorry, maar ik snap het echt niet. :o
Op de pagina van het paard zie ik inderdaad dat op 9/07/2018 Joop als eigenaar is toegevoegd.
Maar Joop zelf staat al sinds 2015 als Duitser in de databank. Of dat is toch alleszins de wijziging die Philippe De Vos heeft doorgevoerd. In 2018 heeft Philippe niets gedaan.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:31

Wat ik er een beetje vreemd aan vind he, los van wat al gezegd is, is het volgende:

een register is bedoeld om de feitelijke situatie vast te leggen, niets meer en niets minder. Dus ik snap dat de FEI niet kan gaan meewerken aan allerlei overdrachten, of wijzigingen om te zorgen dat een paard of een ruiter of een eigenaar of een combinatie daarvan binnen de regels valt. Maar is een wijziging van een register waarbij ongevraagd de juiste juridische status wordt gewijzigd in een status die aantoonbaar juridisch onjuist is, niet nietig? Of vernietigbaar, dat werkt ook terug tot het moment van wijziging.

Immers: als je kan aantonen dat de eigenaar, die nu in de FEI-registers de Duitse nationaliteit heeft gekregen, die nationaliteit toen niet had, daarvoor niet had en nadien niet gekregen heeft, is sprake van een mutatie in strijd met de feitelijke werkelijkheid en in strijd met de wet. Daar zou je toch iets van moeten kunnen vinden. Nu ken ik de feitelijke situatie en status niet, dus ik kan er niet direct een zinnig oordeel over geven, maar dit is wel iets dat me opvalt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:56

Ja, dat vind ik ook raar.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:18

Gini schreef:
Lalala12468 schreef:

Kijk maar eens bij ownerships wat daar in 2018 gebeurd is. Dat is wat ik het meest opvallend vind aan alles.

Sorry, maar ik snap het echt niet. :o
Op de pagina van het paard zie ik inderdaad dat op 9/07/2018 Joop als eigenaar is toegevoegd.
Maar Joop zelf staat al sinds 2015 als Duitser in de databank. Of dat is toch alleszins de wijziging die Philippe De Vos heeft doorgevoerd. In 2018 heeft Philippe niets gedaan.

Afbeelding
Hier doelde ik specifiek op. De vraag is of het relevant is. Dinja was de eerste 'eigenaar', als een soort default waarschijnlijk. Daarna is naar mijn verwachting handmatig Joop ingevoerd, zonder een koppeling naar hem in het systeem.
En in 2018 is die koppeling in het systeem gemaakt. Dit is geloof ik een maand voor het WK waar ze een medaille wonnen.

Dit is zéér waarschijnlijk niet automatisch gebeurt. Als je bij Hermes bij de bovenste history knop kijkt, dan is te zien wie dit gedaan heeft/aangevraagd heeft. Na dit moment is waarschijnlijk het stickertje geplakt in het paspoort. (ongeacht van wie het paspoort is in het fragment)

Ik zou dus stellen dat op dit moment het een en ander fout gegaan is. Een fout in een systeem is pas problematisch als die fout gebruikt wordt en dat gebeurde vanaf dat moment in 2018. Op dat moment had het dus gecontroleerd moeten worden of de gegevens klopten.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:45

Wat ik des te bijzonder vind is dat met het wk jonge paarden nooit aan het licht is gekomen...of zouden ze daar alleen daadwerkelijk alleen het stamboek checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:13

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:20

Spenk schreef:

Wie zijn schuld het ook is, maar wat sneu voor Dinja.

Ik vraag me tevens af, wie aansprakelijk kan zijn voor de financiële schade.
De waarde van Hermes zou bij (succesvolle) deelname aan de OS, waarschijnlijk flink stijgen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:01

Het is in en in triest voor haar.

Ondanks mijn mening over de kwestie leef ik echt met haar mee. Dit de ultieme droom van iedere sporter.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:06

sorbetje schreef:
Wat ik des te bijzonder vind is dat met het wk jonge paarden nooit aan het licht is gekomen...of zouden ze daar alleen daadwerkelijk alleen het stamboek checken.

Dat vond ik eerst ook, maar het doet er blijkbaar niet toe wie de eigenaar van het paard is. In 2018 was ook Habana Libre afgevaardigd, in eigendom van Morgan Barbancon Mestre.
Er staat ook geen nationaliteit oid op de startlijst.

Al met al een hele vervelende situatie voor alle betrokkenen.
Ik hoop dat ze nog wel met Haute Couture mee kan, als reserve of met een teamplaats, eventueel dat ze dan maar de kür van Hermes zou moeten als het zover komt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:46

Volgens mij zijn er weinig evenementen waar de nationaliteit van de eigenaar van belang is.
Voor de WEG is het in ieder geval niet van belang.
Daar mag je voor Nederland uitkomen op een paard van een buitenlandse eigenaar.

Denk dat ze daarom nóóit waarde hebben gehecht aan de foutieve informatie in het paspoort.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:58

fransje23 schreef:
Volgens mij zijn er weinig evenementen waar de nationaliteit van de eigenaar van belang is.
Voor de WEG is het in ieder geval niet van belang.
Daar mag je voor Nederland uitkomen op een paard van een buitenlandse eigenaar.

Denk dat ze daarom nóóit waarde hebben gehecht aan de foutieve informatie in het paspoort.

Letterlijk alleen op de OS inderdaad... andere internationale wedstrijden maakt het niet uit. Moet je hem alleen hebben.
En ja... hoe vaak rij je nou op de OS :+
(Behalve Ed en HP natuurlijk)

Het gaat natuurlijk om het FEI "paspoort" an sich.
Je 'echte' paspoort ben je idd zelf verantwoordelijk voor. Het losse fei document controleert echt niemand. En ligt dat bij de knsh/fei officieel genomen.
Het is een letterlijke kopie van je inschrijving knhs, eigenaarspapieren etc.
Het enige waar ze in combi met het andere paspoort naar kijken is of de entingen voor de FEI eisen goed staan.
Dus normaal gaan zulke dingen inderdaad nooit fout. En als het fout staat geen haan die er naar kraait :+
Hier op stal ging iedereen daarna toch wel even gluren... niemand had er dus verder ooit goed ingekeken :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:05

Wel enorm balen voor haar, dat er geen enkele vorm van mildheid is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:13

Ik heb het de, FEI paspoort, recognition card, destijds toch wel bestudeerd hoor.
:j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:14

Ik vind het echt verdrietig voor Dinja, zo een once in a lifetime kans en dan dit...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:45

Dinja mag wel mee als reserve met haute couture las ik

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:47

Zou dat het niet nog pijnlijker maken..... Er met je neus bovenop zitten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:45

Electra63 schreef:
Spenk schreef:

Wie zijn schuld het ook is, maar wat sneu voor Dinja.

Ik vraag me tevens af, wie aansprakelijk kan zijn voor de financiële schade.
De waarde van Hermes zou bij (succesvolle) deelname aan de OS, waarschijnlijk flink stijgen.

Dit vind ik dat weer een beetje misbruik maken vd situatie, blijkbaar heeft iedereen wat zitten slapen en dat is toch wel vrij amateuristisch voor mensen die naar het hoogst haalbare streven.

Daarnaast of hij meer waard is of niet is pure speculatie, misschien valt ie wel dood neer door de hitte.