'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:38

Blijheid schreef:
Er staat dat de eigenaren de paarden goed verzorgen, ik ga er van uit dat dat klopt. Als je je paard goed verzorgd en hij ziet er zo uit, dan is er een lichamelijk probleem, anders zou hij niet zo mager zijn.

Stel het is zo, dat bv de darmen minder goed voedingsstoffen opnemen.
Zo lang een paard niet lijdt/pijn heeft zal een DA een paard niet zomaar in laten slapen omdat hij "alleen maar" mager is.

Pas de 3de DA wilde mijn paard inslapen omdat de eerste 2 vonden dat opereren nog een optie was.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:38

Blijheid schreef:
Sizzle schreef:
Blijheid, als je als eigenaar niet ziet of je paard nog wil of niet dan gaat er iets heel anders mis.
Maar mensen kijen inderdaad naar het plaatje. Toen ik mijn 7 jarige liet inslapen die overduidelijk mentaal inleverde door chronische pijn kreeg ik juist het omgekeerde toegeworpen: maar je ziet er niets aan, hartstikke gezond en rond.

Er is een DA bij betrokken, en zelf dan doe je alles verkeerd |o

Een stalgenootje had ook zo‘n graatje. Paard nam gewoon niet meer voldoende op, maar die was echt nog niet op. Sprong nog met 2 vingers in zijn neus over het hek als hij even ergens anders wilde kijken en stoeide met jaarlingen.

Net als niet ALLE paarden zonder deken kunnen en niet ALLE paarden zonder ijzers worden ook niet ALLE paarden mooi rond bejaard.

Klopt :j Maar mooi rond of zoveel ondergewicht als dit is echt nog wel een verschil. Een beetje mager paard heb ik echt geen problemen mee, maar dit is zó extreem.

De paarden zijn gecheckt. De verzorging is gecheckt. En wat blijkt, het is niet zo erg. Het is niet Zo extreem dat het paard ingeslapen moet worden, volgens profs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:42

@Appeltje: Klopt. Er is geen grond voor de dierenbescherming om op te treden. Maar je kan me echt niet vertellen dat dit geen extreem ondergewicht is. En nogmaals ík zou kiezen voor inslapen als mijn paard zo mager was er echt niet meer op gewicht kwam ondanks goede verzorging.

En daar kunnen we toch over mening van verschillen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:48

Sinds wanneer doet mager zijn pijn?
Ik heb ergens iets gemist, geloof ik...

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:49

Luckystory schreef:
Sinds wanneer doet mager zijn pijn?
Ik heb ergens iets gemist, geloof ik...

Ik ook denk ik...

Wij hebben hier een luchtzuiger (niet mijn paard) . Die doet dat zo extreem, dat hij mager is geworden. Maar die lijdt niet, is gecheckt, en het doet ook geen pijn...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:52

Theoretisch mooi praten, ik zou hem inslapen indien het mijn paard was.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-06-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:57

Blijheid schreef:
Dat is inderdaad mijn interpretatie. Een paard dat goed wordt verzorgd en er dan zo uitziet, in mijn ogen is dat lijden.

Hoe kun je dat nu vanaf een filmpje zien. De DA is langs geweest de dierenbescherming en ook de dierenpolitie. Maar nee vanaf een nieuwsbericht met een kort filmpje denkt men alles ins en outs het te kunnen beoordelen.

Dorine92

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:02

Ik heb eerst de reacties gelezen en ik dacht, jeetje, hou je vast, wat zullen het vreselijke foto’s zijn van een zwaar uitgemergeld paard.
Niet dus. Overdrijven is ook een vak

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:08

bigone schreef:
Inmiddels contact met een bekende van hun gehad en die geeft aan dat de tandarts regelmatig komt ivm proppen( logisch op die leeftijd) dier krijgt zo veel mogelijk senior priories , wat mais, luzerne en pulp en slobber en ontworming word goed op gelet en bloed word getest. Dier doet nog regelmatig gek en loopt spatzuiver. Hij gaat er van uit dat de eigenaren er alles aan doen hun kennende. Ik ken ze niet maar vraag me af wat ze dan nog meer moeten doen. En over de paarden in rusthuizen, mensen die hier zeggen dat ze daar kogelrond staan hebben blijkbaar verstand van paarden , dat is gezond, een dik paard.

Dat vermoedde ik al.
Zeer veel respect voor deze paarde eigenaren en een grote foei voor degene die hier het woord inslapen en lage levenskwaliteit in de mond durven nemen.
Dat zegt vooral veel over jezelf.
Ik hoop voor jullie dat jullie geen katten, honden of andere roofdieren houden die met blik en brok gevoerd worden van vreselijk mishandeld exportvlees, of erger nog , die vlees eten.
Als jullie zo zwaar mensen veroordelen die tenminste nog de moeite nemen om hun oudjes goed te verzorgen, wat jullie blijkbaar niet zouden doen aan jullie reacties te lezen, wellicht zoals de meeste verkopen wegens geen plaats en tijd meer of laten inslapen, dan denk ik dat jullie gewoon beter eens in eigen boezem kijken vooraleer anderen te veroordelen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:19

Blijheid schreef:
Als een paard er zo uitziet én de verzorging is tiptop in orde (dus er valt niks meer aan te verbeteren), waarom dan niet kiezen voor inslapen?

Het kan toch niet anders dat er (nogmaals, ondanks perfecte verzorging) onderliggend lijden is? Paarden zijn erop gemaakt dat niet te laten zien. Ik zou dus nooit een keuze maken op basis van subjectieve criteria als 'hij is nog blij' maar altijd op objectieve criteria 'ondergewicht dat niet te verhelpen is'. Liever iets te vroeg inslapen dan te laat, wees (nog meer) lijden voor zou ik zeggen.

Van zo'n mensen zoals jij krijg ik schrik. Hun subjectieve interpretatie van de werkelijkheid poneren op iets wat zij bombarderen tot objectieve werkelijkheid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:24

Mariposa11 schreef:
Sizzle schreef:
Lekker oordelen.
Ga eens in een bejaardentehuis kijken.
Mijn oma woog 40 kg op het laatst.
Je kan niet alles en iedereen naar het wenselijke plaatje voeren. Daarom zetten mensen oudere paarden soms ook onder een dekentje om het kommentaar kwijt te zijn.

Precies dat..!
Je kan niet vergelijken.

En verder:
Onze vorige pony was met goed gebit, onbeperkt gras en hooi, en goed bijvoeren met 30 jaar gewoon echt heel mager. En ja ze was blij en happy. Ze had net zo'n achterhand als deze op de foto. Een scherp kruis, net als deze, dus geen mooie ronde kont, en dan geen spieren meer.
Maar als ik naar de meningen hier moet luisteren had ik dr maanden eerder in moeten laten slapen gezien haar gewicht.

Indd niet vergelijken, daarmee bedoel ik geen mensen met paardem vergelijken. Mensen van 40 kg vind ik ook mens onterend soms

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:25

Ik denk dat we van mening blijven verschillen. Ik vind dit paard niet ‘een beetje’ mager. Oude paarden teren vaak wat meer in, en ze hoeven en kunnen niet allemaal rond en dik op de wei. Maar hier staat een paard met een duidelijk opgetrokken buik: dat duidt voor mij al op ongemak. Daarnaast is zijn rug niet verzonken zoals je vaak ziet, maar de ruggengraat ligt bloot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:27

De kans is groot dat ik later ook een gratenbak wordt, mijn bmi is nu al onder de 20.
Dan hoop ik maar dat ik geen verpleegster naast mijn bed krijg die het er niet uit vind zien :x

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:30

Het paard is te mager
Ja
Oogt hij fris en blij ?
Ja
Zie ik spier?
Ja
Dus is ie niet uitgemergeld

Oudjes worden nu eenmaal wel eens mager
En soms kun je dan doen wat je wil
Maar blijft hij mager
Is dat dan reden genoeg om er een eind aan te breien?
Wat mij betreft ; driewerf nee
Mager is geen ziekte en hoeft de kwaliteit van leven totaal niet te beinvloeden als je voor goede randvoorwaarden zorgt (deken indien nodig etc)

Dis why the hell zou je een vrolijk comfortabel paard inslapen?
Omdat je het vervelend vind om een mager paard te zien?
Das dan lekker jouw probleem , daar hoef je een ander niet mee op te zadelen
En je zou misschien kunnen proberen verder te kijken dan de oppervlakte en te oordelen op 1 uiterlijk kenmerk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:31

https://www.rtvdrenthe.nl/radio/program ... jWshP0Kgac

vanaf 32 minuten is er nog een interview met de eigenaresse.
ze staan dus gewoon op de wei.
wat ik wel apart vind is dat in het filmpje in de beginpost word er gezegd van ja die andere twee zijn 30 en 35 en bij deze link het ineens 28 en 24 geloof ik…
krijg eigenlijk niet het idee dat de magere word bijgevoerd hoor.
ze hebben het alleen maar over gras.
word dan ook nog gezegd dat ze er tot hun liezen in lopen,maar in het filmpje kan ik geen hoog gras ontdekken.
maar dat kan natuurlijk weer op een ander weiland zijn.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:33

Sonja_vR schreef:
Het paard is te mager
Ja
Oogt hij fris en blij ?
Ja
Zie ik spier?
Ja
Dus is ie niet uitgemergeld

Oudjes worden nu eenmaal wel eens mager
En soms kun je dan doen wat je wil
Maar blijft hij mager
Is dat dan reden genoeg om er een eind aan te breien?
Wat mij betreft ; driewerf nee
Mager is geen ziekte en hoeft de kwaliteit van leven totaal niet te beinvloeden als je voor goede randvoorwaarden zorgt (deken indien nodig etc)

Dis why the hell zou je een vrolijk comfortabel paard inslapen?
Omdat je het vervelend vind om een mager paard te zien?
Das dan lekker jouw probleem , daar hoef je een ander niet mee op te zadelen
En je zou misschien kunnen proberen verder te kijken dan de oppervlakte en te oordelen op 1 uiterlijk kenmerk

Precies goed verwoord. Chapeau :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:35

Maar waarom zagen jullie zo door over inslapen. :') en dat dat dan maar moet omdat een mager paard niet mooi is. Wie zegt dat? Ik in ieder geval niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:42

Een lichaam dat ouder wordt is niet zozeer een lichaam dat voortdurend lijdt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:50

Sizzle schreef:
De kans is groot dat ik later ook een gratenbak wordt, mijn bmi is nu al onder de 20.
Dan hoop ik maar dat ik geen verpleegster naast mijn bed krijg die het er niet uit vind zien :x

:')

Ik heb 48 kilo gewogen met 1,72 lengte.
Gelukkig wilde de huisarts me niet in laten slapen }>

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:51

Pantykous schreef:
Maar waarom zagen jullie zo door over inslapen. :') en dat dat dan maar moet omdat een mager paard niet mooi is. Wie zegt dat? Ik in ieder geval niet.

Ja hij zaagt door over dat hij dan niet goed verzorgt is.

En als dat wel is, wat dan?
Wat is jou oplossing dan?

Niet inslapen. Nou bij ons ook niet dus wat is dan de discussie nog?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:57

In mijn beleving ging de discussie er over of oude paarden er zo bij moeten lopen. Volgens 'jullie' is dat heel normaal en volgens mij schort er dan toch iets aan de verzorging.

Daar ging het voor mij over, ik vind niet dat oude paarden er langduring zo bij moeten lopen. (herstel van ziekte etc even buiten beschouwing gelaten).

Inslapen omdat het niet mooi is of wat dan ook is voor mij helemaal niet aan de orde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 13:59

Ja maar dus wel inslapen want ze mogen er zo van jou niet zo langdurig bij lopen.

Dus wat interpreteren dan toch de hele tijd verkeerd? Niets toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:03

Blijheid schreef:
Hoe weet je dat een paard 'zelf nog graag wil'? Dat is subjectief. Ja, je ziet als eigenaar kleine veranderingen, maar je interpreteert ook dingen zoals je ze graag wil zien. Objectieve feiten zijn duidelijk. Dit paard heeft heftig ondergewicht. Dit paard is al oud. Dit paard is ondanks goede verzorging niet op gewicht te krijgen.

Niet makkelijk als het je eigen paard is, maar bij goed verzorging hoort wat mij betreft ook op tijd je paard laten gaan.

Hoe weet jij, dat een paard dat blij rond rent , sublimeert (doet alsof)? En last heeft van onderliggend lijden? Dus niet meer graag will?

Een paard dat gewoon in de kudde meedoet graatmager en niet om aan te zien, laat jij dus inslapen want paard lijdt? DAT vind ik pas bijzonder!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:04

Jullie speculeren nu allemaal alleen maar dat ze alleen gras krijgen en niks bijgevoerd. Daar wordt in het hele artikel niks over gezegd. Misschien halen ze de haflinger elke nacht wel op stal met een flinke bak slobber, sommige paarden komen gewoon niks aan. Ik zie dat ze ze in het filmpje een handje brok geeft, misschien krijgt ie elke dag meerdere keren seniorenbrok. Dat weten we niet, want er wordt nergens expliciet gezegd wat ze de paarden voeren.

Ik ken een paar oude paarden die er met 42 jaar net zo uit zagen als deze haflinger, alleen die hadden dan nog wel wat meer bespiering want die liepen af en toe nog eens een beginnerlesje. Ik zie vooral dat de laag op de rug en de kont volledig is weggevallen, wat grotendeels ook bespiering is. Verder kan ik vanaf het filmpje niet oordelen in hoeverre je de ribben ziet, want het paard is nat.

Verder zie ik wel een vrolijk paard wat nog lekker rondscharrelt. Zou ie nou kreupel door de wei lopen, dan zou ik eerder mijn vraagtekens zetten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:09

Jorex
Dit stond er eerder maar helaas verwujderd

Citaat:
Inmiddels contact met een bekende van hun gehad en die geeft aan dat de tandarts regelmatig komt ivm proppen( logisch op die leeftijd) dier krijgt zo veel mogelijk senior priories , wat mais, luzerne en pulp en slobber en ontworming word goed op gelet en bloed word getest. Dier doet nog regelmatig gek en loopt spatzuiver. Hij gaat er van uit dat de eigenaren er alles aan doen hun kennende. Ik ken ze niet maar vraag me af wat ze dan nog meer moeten doen. En over de paarden in rusthuizen, mensen die hier zeggen dat ze daar kogelrond staan hebben blijkbaar verstand van paarden , dat is gezond, een dik paard.