Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:18

Sizzle schreef:
Shadow, ik heb ook niet altijd een eigen paard gehad ;)

Maar nu wel. En dat maakt je perspectief toch anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:22

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:

Maar nu wel. En dat maakt je perspectief toch anders.

Waarom?
Ik ben juist altijd heel tevreden geweest over de maneges die ik ken en heb ook een manegeruiter als bijrijder gehad zodat ze springles kon nemen.
Sterker nog, ik overweeg zelf ook weer bij een manege springles te gaan rijden omdat mijn huidige eigen paard contrasten niet ziet (en dus niet kan springen).

Wil jij dan dat dieronvriendelijke plekken en stallen die hun medewerkers uitbuiten bestaansrecht moeten hebben?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-06-21 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:24

Ik ben ook tegen paard onvriendelijke pensionstallen, of komt dat dan weer omdat ik ze aan huis heb?
Nee, want toen zocht ik ook al de stallen uit waar mijn paard (vanaf mijn 22 dat ik er 1 had) dagelijks in een groep buiten kwam.

Slechte maneges zijn niet meer van deze tijd en het sterrensysteem moet wat dat betreft op de schop.
Maar dat is dan wel weer offtopic over brave paarden tekort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:29

Ik vind de manier waarop maneges steeds weer worden afgekamd in elk geval niet altijd realistisch - en soms lijkt de verontwaardiging wel degelijk groter omdat het vooral om anderen gaat, niet om zichzelf. Dan is het ook heel makkelijk om het vrij zwartwit te stellen dat 'dieronvriendelijke plekken' moeten worden afgeschaft. Want voor jou heeft dat hoe dan ook geen gevolgen meer, wat de uitwerking ook is en wat de invulling ook zou zijn. Dan is het makkelijk om 110% perfectie te eisen en je niet druk te maken over hoe realistisch dat wel of niet is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:32

Wie vraagt er 110% perfectie?
Ik niet, haal ik thuis ook niet :)
Haalde ik op pension ook niet, er is altijd wel iets.
Maar als je inderdaad op een manege een kreupel paard mee ziet lopen want die is zo braaf en kunnen we niet missen gaat er wel wat mis.

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:36

_San87_ schreef:
Volgens mij is het probleem eerder dat particulieren niet graag verkopen aan maneges :?.

Tenminste, dat lees ik vaak in advertenties, dat manegebedrijven en handelaren niet hoeven te reageren.

Ik heb mijn vorige paard aan een manege verkocht... ik dacht eigenlijk dat ze er nooit geschikt voor zou zijn, te nerveus en rillerig... maar de manege heeft goed de tijd genomen om haar te laten wennen en nu doet ze het eigenlijk heel goed. Ik heb er nooit spijt van gehad en denk dat ze nu op de juiste plek terecht is gekomen en gelukkiger is dan bij ons thuis. Ze had meer paarden om zich heen nodig en structuur.

Ik ben van mening dat vrijwel elk paard op een manege zou kunnen wennen. Op de manege waar ik vroeger (lang lang geleden) ooit begonnen ben kwamen ook wel partikuliere paarden in de lessen, en dat ging altijd goed. Voor ruiters juist leuk om eens op verschillende paarden te kunnen rijden die ook knopjes erop hadden voor hogere dressuur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:40

Op sommige maneges zet men ook privepaarden in voor de lessen,tegen korting op het pensiongeld,en soms ook omdat ze te "vlug" waren voor de eigenaar en dus meer werk nodig hadden,soms helaas ook omdat die maneges geen weidegang gaven en het paard dus noodgedwongen door een ander gereden moest worden als de eigenaar geen tijd had.Dat laatste vind ik dus niets en toen ik eenmaal een eigen paard had stalde ik die dan ook niet op die manege maar op een boerenpensionstalling waar wel weidegang was.Al heb je als mens dan wel minder voorzieningen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:05

Shadow, ik heb een aantal jaar terug met een manege paard een bepaald examen moeten doen, arme ding was kreupel dus zei ik dat we niet verder konden. Dat was blijkbaar onzin. Mijn examen partner was dierenarts en osteopaat en bevestigde dat het paard kreupel was.
We moesten niet zo mekkeren, het was dat paard of niets. Toen ik erop zat voelde je een heeeeeel duidelijk slag in het wiel, maar nee hoor, dat was gewoon zijn normale gang hoorde we nog een keer.

Wil jij echt dat zulke dingen in stand gehouden worden? Dat heeft nulkommanix met eigen paard te maken :n

Ik heb zelf altijd wel op fijne maneges gereden. De manege waar ik als student reed had geen „typische“ manegepaarden. Al zijn paarden liepen actief in de sport of hadden in de sport gelopen. Ook liepen er enkele prive paarden die tegen korting op de stalling enkele lessen liepen. Goed materiaal en mooie ruime stalling en zelfs weidegang. Helemaal top.

Overigens zijn de ‚sneue‘ maneges meestal ook als pensionstal om te janken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:18

Sizzle schreef:
Wil jij echt dat zulke dingen in stand gehouden worden?

Da's nogal een stropop. Wat zou ik daarop moeten zeggen? Ja, hoe meer kreupele paarden hoe meer? Natuurlijk wil ik dat niet. Dat snap je ongetwijfeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:26

Nou dan zijn we het eens.

Terug on-topic: Hoe dan ook denk ik niet dat de paarden het „probleem“ zijn maar de prijs die men wil betalen.
Zelf hittepetit hoog in het bloedstaande dieren die op concours je de blaren veroorzaakten liepen braaf in de manege lessen met beginners bij een stal waar ik een paar jaar terug de jonge dieren doorreed.
Dat is gewoon een kwestie van de dieren op een bepaalde manier opleiden.

Overigens ben ik daar binnen een jaar weer gestopt met rijden omdat ik het dierenwelzijn niet in orde vond. Zo‘n typische 23/7 box stal met stapmolen en ruggen die het zadel past ipv anderom ;(
Ik probeerde iedere dag de paarden waar ik mee werkte in iedergeval een uurtje los te laten en zelf voor passend tuig te zorgen, maar kon het niet verdedigen voor mezelf dat ik zoiets in feite mede in stand hielt.

Echter staat dat los van het feit dat die typische modern gefokte heetbloedjes ook heus gewoon in hun manege rol konden kruipen. Uiteraard gingen die niet voor 1000 euro.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:01

Ragdollcat schreef:
Tja, is te verwachten!

Misschien stof tot nadenken?
Meer en goede betrouwbare en bruikbaar paardenen ponys gaan fokken en opleiden.

Ga jij ze fokken? Ga jij ze opleiden?? Voor zo weinig gaat toch niemand aan de gang als fokker of opleider van jonge paarden met potentie voor de manege les.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:09

Sizzle schreef:
Ja, dieronvriendelijke maneges mogen van mij uitsterven en wel meteen. Goede kunnen dan hopelijk blijven bestaan.

Ik vraag me trouwens af of paarden wel moeilijker zijn of dat ze juist steeds braver moeten zijn. Als ik om me heen kijk zie ik juist ontzettend veel goedzakken die braaf hun parcours springen terwijl de ruiter vooral druk is om zichzelf te redden.
Toen ik nog ponyruiter was ben ik gestopt met tellen toen ik 26x gelanceerd was van manegeponies en dat stond toch echt te boek als een kwalitatieve manege.

Nieuwe paarden waren toen nooit gelijk braaf. Eerst waren ze vaak gewoon snoei heet en dan mochten eerst alleen gevorderde ruiters erop, pas na 6-12 maanden ging hij dan pas mee met minder ervaren ruiters.

Zo ben ik ook ooit begonnen. Dan was je trots als je op xxx mocht, want die gooide er nog wel eens iemand af..... Volgens mij wordt dat ook niet meer geaccepteerd. Misschien heeft het er mee te maken dat ouders (ongeveer/bijna) de eis stellen dat kindlief niet van het paard af mag vallen? En vaak zelf aanwezig zijn bij de lessen?
En ook met volwassenen, die wel eens paard willen rijden, maar in het kader van 'ik ben toch de klant hier', een paard willen dat vooral doet wat zij willen, eigenlijk een soort machientje?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 06:36

Kendra schreef:
Het zou fijn zijn als de omloopsnelheid wat groter was, dat je volgende maand zo'n beest kant en klaar hebt staan. Helaas gaan er altijd minimaal 4 jaar overheen.
Dus als er nu een gat in de markt is, moet je de oplossing niet zoeken in de fokkerij. Want dat duurt veel te lang.

Een deel van de oplossing zit wél in de ruiters. Ik heb best vaak brave paarden verkocht die hier nog nooit een stap verkeerd hadden gezet maar die na een paar maanden bij de nieuwe eigenaar toch streken kregen. Dus het begrip 'braaf' is ook wel rekbaar. Braaf is bijna synoniem met: ze moeten er uitzien als Totilas, rond de 1.68 zijn, gezond, mogen nooit een stap verkeerd zetten, en je moet er na een week niets doen zo mee weg kunnen rijden. En dan moet je er - het liefst alleen - in galop mee over het strand of de heide kunnen rijden. Dus een beetje meer ruiterverstand zou ook helpen.

Ik weet dat maneges dat niet verwachten, daar speelt denk ik een ander fenomeen een rol: als de goede brave paarden rond de 10k kosten (gewoon een kwestie van vraag en aanbod, heeft weinig met kosten van opfok of wat dan ook te maken), worden de lessen zo duur dat de klanten wegblijven.

Maar juist door die kuien makke dieren verwachten veel ruiters en ouders dat alle dieren zo zijn!. En dat valt dan meteen tegen als een dier een vreugdesprongetje geeft , en het meer geld en tijd kost dan verwacht om hun dier zo te houden als dat ze hem kochten...ja het is geen fiets die je stilletjes in de schuur zet. Zo hebben wij een pony staan die zo gek deed bij zijn vorige eigenaren....luchtzuigen ,weven en schuren....het dier kwam op een boerderij te staan met ruime weides en maatjes en wat denk je het is de beste pony ever...kuiken mak inmiddels lange manen en staart en zelfs in de winter kan deze zonder band op stal braaf is van zoveel factoren afhankelijk. Dat dier was op bokt zeker te weten een projectpony geweest ...en degene die er dus het meeste mee doet is een kind van 4 en dan een stevige pony van 1.35.De band van die 2 is ongeloofelijk sterk ze hebben alles voor elkaar over! En de voorige eigenaar ook een kind van 10, kon er niets meer mee de moeder was een engelse en noemde 8x het woord out of control tijdens het kijken. ze was opgelucht toen "rag tail" wegwas en hier staan er hordes kinderen omheen en gaat de jongste rijden en het dier doet alles voor hem.
Nog steeds is er contact met die mensen omdat het ook gewoon klikte en zij zacht zelf 'we never had buyng him in the first place, and thinking that he would been happy on a post stamp was out of realty. What where we thinking ....".
Laatst bijgewerkt door kwita op 06-06-21 06:59, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 06:47

Eens hoor Kendra, maar ook wat Kwita zegt.
En dan is daar de manege een schuldige aan, want ja jij rijd de moeilijke paarden op de manege, jij bent al M niveau.

Nu zal dat vast op sommige maneges zo zijn, maar wat ik hier aan bijrijders heb gezien de afgelopen 20 jaar is dat zeker niet zo. En is het moeilijk manege paard voor veel ruiters nog een kuikenmakke.
En ja dan denken ze, en de ouders al helemaal, dat hun kind goed kan rijden, dat is ze immers verteld en dan is ineens een sportpaard, goed aan de hulpen toch ineens heel wat anders.

Ik heb inderdaad ook paarden zien veranderen van super braaf naar lekker veel spoken, gewoon omdat het kan :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 06:56

Gini schreef:
Ik kijk er al langer van op. Op Bokt lees je het ook vaak: Ooeeeh, je zoekt een braaf en gezond paard. Die zijn hun gewicht in goud waard. Trek dan je portemonnee maar open.
Alsof "braaf" een luxe criterium is dat je enkel verkrijgt bij het neertellen van vele flappen. Ieder paard zou doorgaans braaf moeten zijn. Dat is nog iets anders als karakter, maar een braaf, goed opgevoed, handzaam paard, dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn, de basis. En vandaaruit kijk je dan verder naar talent en bijzonderheden.
Dat we daar ooit zo ver van afgeweken zijn...
maar wat vinden mensen braaf , ik vind heel veel paarden braaf. Ik ben niet bang stap op ben duidelijk en rij weg. Ander stapt op en raakt in de problemen. Dus ja wat is braaf. Vroeger mochten paarden nog wel karakter hebben heb ik het idee, nu moet alles meer dood dan levend zij, want ze zijn allemaal bang en willen toch rijden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:00

kwita schreef:
Kendra schreef:
Het zou fijn zijn als de omloopsnelheid wat groter was, dat je volgende maand zo'n beest kant en klaar hebt staan. Helaas gaan er altijd minimaal 4 jaar overheen.
Dus als er nu een gat in de markt is, moet je de oplossing niet zoeken in de fokkerij. Want dat duurt veel te lang.

Een deel van de oplossing zit wél in de ruiters. Ik heb best vaak brave paarden verkocht die hier nog nooit een stap verkeerd hadden gezet maar die na een paar maanden bij de nieuwe eigenaar toch streken kregen. Dus het begrip 'braaf' is ook wel rekbaar. Braaf is bijna synoniem met: ze moeten er uitzien als Totilas, rond de 1.68 zijn, gezond, mogen nooit een stap verkeerd zetten, en je moet er na een week niets doen zo mee weg kunnen rijden. En dan moet je er - het liefst alleen - in galop mee over het strand of de heide kunnen rijden. Dus een beetje meer ruiterverstand zou ook helpen.

Ik weet dat maneges dat niet verwachten, daar speelt denk ik een ander fenomeen een rol: als de goede brave paarden rond de 10k kosten (gewoon een kwestie van vraag en aanbod, heeft weinig met kosten van opfok of wat dan ook te maken), worden de lessen zo duur dat de klanten wegblijven.

Maar juist door die kuien makke dieren verwachten veel ruiters en ouders dat alle dieren zo zijn!. En dat valt dan meteen tegen als een dier een vreugdesprongetje geeft , en het meer geld en tijd kost dan verwacht om hun dier zo te houden als dat ze hem kochten...ja het is geen fiets die je stilletjes in de schuur zet. Zo hebben wij een pony staan die zo gek deed bij zijn vorige eigenaren....luchtzuigen ,weven en schuren....het dier kwam op een boerderij te staan met ruime weides en maatjes en wat denk je het is de beste pony ever...kuiken mak inmiddels lange manen en staart en zelfs in de winter kan deze zonder band op stal braaf is van zoveel factoren afhankelijk. Dat dier was op bokt zeker te weten een projectpony geweest ...en degene die er dus het meeste mee doet is een kind van 4 en dan een stevige pony van 1.35.De band van die 2 is ongeloofelijk sterk ze hebben alles voor elkaar over! En de voorige eigenaar ook een kind van 10, kon er niets meer mee de moeder was een engelse en noemde 8x het woord out of control tijdens het kijken. ze was opgelucht toen "rag tail" wegwas en hier staan er hordes kinderen omheen en gaat de jongste rijden en het dier doet alles voor hem

Precies , ooit ook zo pony gekocht. Gevaarlijk stond achter verstopt in stal met stroom draad. 3 jarige b/c hengst. Mocht buiten s’avonds als hij niks kon zien. Beestje kwam op de achter benen naar buiten. Gekocht , bij ons in de wei gegooid met de rest van kudde. 2 dagen later liep hij al in de sulky niet veel later 2 span naast een merrie. Dus ja wat is braaf, ik hoef zelf ook geen dode mag wel karakter hebben. Op vandaag weet ik het niet zijn allemaal bang maar willen wel rijden ergens klopt dat gewoon niet.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:06

inderdaad iedereen wil ze bomproof en geschikt voor zorgwerk, ook zo'n nieuwe term.

Ik zeg vaak , een paard/pony is zo braaf/bomproof als de ruiter zelf is.

Heb de meest brave dieren bij een onzekere ruiter zien veranderen in een draken!

Zie ook vaak ruiters die zelf vinden dat ze best een potje kunnen rijden , waarvan ik denk OMG , dat arme dier!

Heb vorig jaar januari een topbrave tinker gekocht voor , toen nog weinig, 2500 euro.
Nu 1,5 jaar later zou ik hem misschien voor meer dan het dubbele kunnen verkopen.
Maar no way dat dat gaat gebeuren, diertje is zijn gewicht meer dan in goud waard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:18

Sizzle schreef:
Je kunt je ook afvragen of manege lessen niet gewoon te goedkoop zijn om kwaliteit te leveren.

Precies dit! Je moet met de tijd mee gaan. Alle paarden zijn duurder in aanschaf dus waarom het brave geschikte manege paard niet!?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:32

Eens Popstra en Sizzle, ik betaalde een jaar of 6 geleden precies hetzelfde voor een manegeles voor onze dochters als nu. Begrijpende wat paarden kosten en dat de prijzen enorm gestegen zijn als eigenaar van eigen paarden, had ik met liefde meer voor de manegelessen betaald. Ik heb ook het idee dat veel manege eigenaren blijven hangen in het idee wat een paard/pony voor hen zou moeten kosten, maar niet marktconform mee gaan. 10 jaar geleden kochten wij een dier voor .. en nu voor .. Ik denk niet dat de markt zo snel gaat veranderen, als ondernemer zul je daar op in moeten spelen. Dit komt niet uit de lucht vallen, maar speelt zeker al jaren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:33

Dat is zeker ook waar, prijzen mogen zeker meer omhoog.
Ook hooi is de laatste jaren duurder geworden, dat moet je op een gegeven moment echt wel doorberekenen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:39

Ik lees hier heel veel over de fokkerij, maar volgens mij is het probleem van maneges NU niet zozeer de fokkerij maar vooral de markt. Meest gezocht nu zijn paarden onder de 12, die braaf zijn, waar je alleen mee naar buiten kan en waar je ook een L-proefje mee zou kunnen starten. Kortom, er is veel concurrentie op die markt. Iedereen (particulieren maar ook maneges) moet daarvoor diep in de buidel tasten. Onder de 5k (het budget van de meeste maneges, zie artikel) vind je gewoon niks dat ook nog gezond is - een uitzondering daar gelaten. Alle paarden zijn duurder geworden. En ik lees dat mensen hier zeggen dat er voor brave paarden niks extra’s betaald wordt, alleen voor sportpaarden... dan ken je de huidige markt niet. Voor braaf wordt zeker fors betaald.

Wat MightyMike dus ook zegt... een manege zegt gewoon ‘dit is mijn budget’, ja leuk maar daarvoor koop je niet (meer) wat je zoekt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:47

Maar zelfs al heb je wel genoeg budget, die paarden zijn er sowieso voortaan erg weinig heb ik het idee.

Alles is voortaan sport gefokt. En natuurlijk zijn er dan brave sportgefokte.
Maar toch ook teveel die best wel door een basisruiter gereden kunnen worden, maar dan wel de basisruiter die al verder is. Of wat meer lef heeft.
De ruiter net van de manege af, of wat banger aangelegd, daar is amper meer wat voor.
Terwijl ik het idee had die die vroeger er wel meer waren.

Daarnaast zijn bijna alle rassen slanker gaan fokken, maar hoe kunnen die goed blijven bij de ruiter die nog moet leren op een manege?
Die paarden vallen sowieso al af.

De stevige gebouwde fjord stond vroeger in de les, maar ook die met Gronings of Gelders bloed.
Die paarden zijn voortaan een zeldzaamheid.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:52

Het is er wel, maar als je echt zo’n brave topper hebt vind je makkelijk kopers zonder je paard actief aan te bieden. Dus er is wel weinig aanbod als je op Mp of in groepen op Fb kijkt. (En wat er aangeboden wordt krijgt 100 reacties, dan overdrijf ik niet.)
Zo kom ik zelf ook aan mijn brave paard, via via.

Ja wat je zegt over slankere paarden viel mij ook op, er zijn weinig gewichtsdragers meer voor maneges. Terwijl die toch hard nodig zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:10

Een nieuw paard kopen in deze dagen speelt ook een hele grote gunfactor in mee, en idd via via.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:22

DuoPenotti schreef:
De stevige gebouwde fjord stond vroeger in de les, maar ook die met Gronings of Gelders bloed.
Die paarden zijn voortaan een zeldzaamheid.

Ik heb altijd gewoon op doodnormale warmbloeden gereden als manege ruiter en ken ook eigenlijk alleen maar maneges met heel gewone bruine warmbloeden.

Direct om de hoek bij ons (vrij letterlijk) zit een manege waar mijn dochter voltige deed. Dat zijn ook echt heel normale basispaarden met veel volbloed aandeel waarmee de eigenaar ze als jong dier ook op concours reed.

Gewichtsdragers bestaan eigenlijk niet echt, juist koudbloeden hebben vaak veel te lange zadels nodig voor zware ruiters. En als het een gewichtsdrager moet zijn dan ook nog steeds vind je die bij de springpaarden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-06-21 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt