Sizzle schreef:Shadow, ik heb ook niet altijd een eigen paard gehad
Maar nu wel. En dat maakt je perspectief toch anders.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shadow0 schreef:Sizzle schreef:Shadow, ik heb ook niet altijd een eigen paard gehad
Maar nu wel. En dat maakt je perspectief toch anders.

_San87_ schreef:Volgens mij is het probleem eerder dat particulieren niet graag verkopen aan maneges.
Tenminste, dat lees ik vaak in advertenties, dat manegebedrijven en handelaren niet hoeven te reageren.

Ragdollcat schreef:Tja, is te verwachten!
Misschien stof tot nadenken?
Meer en goede betrouwbare en bruikbaar paardenen ponys gaan fokken en opleiden.
Sizzle schreef:Shadow, ik heb ook niet altijd een eigen paard gehad
Ja, dieronvriendelijke maneges mogen van mij uitsterven en wel meteen. Goede kunnen dan hopelijk blijven bestaan.
Ik vraag me trouwens af of paarden wel moeilijker zijn of dat ze juist steeds braver moeten zijn. Als ik om me heen kijk zie ik juist ontzettend veel goedzakken die braaf hun parcours springen terwijl de ruiter vooral druk is om zichzelf te redden.
Toen ik nog ponyruiter was ben ik gestopt met tellen toen ik 26x gelanceerd was van manegeponies en dat stond toch echt te boek als een kwalitatieve manege.
Nieuwe paarden waren toen nooit gelijk braaf. Eerst waren ze vaak gewoon snoei heet en dan mochten eerst alleen gevorderde ruiters erop, pas na 6-12 maanden ging hij dan pas mee met minder ervaren ruiters.
Kendra schreef:Het zou fijn zijn als de omloopsnelheid wat groter was, dat je volgende maand zo'n beest kant en klaar hebt staan. Helaas gaan er altijd minimaal 4 jaar overheen.
Dus als er nu een gat in de markt is, moet je de oplossing niet zoeken in de fokkerij. Want dat duurt veel te lang.
Een deel van de oplossing zit wél in de ruiters. Ik heb best vaak brave paarden verkocht die hier nog nooit een stap verkeerd hadden gezet maar die na een paar maanden bij de nieuwe eigenaar toch streken kregen. Dus het begrip 'braaf' is ook wel rekbaar. Braaf is bijna synoniem met: ze moeten er uitzien als Totilas, rond de 1.68 zijn, gezond, mogen nooit een stap verkeerd zetten, en je moet er na een week niets doen zo mee weg kunnen rijden. En dan moet je er - het liefst alleen - in galop mee over het strand of de heide kunnen rijden. Dus een beetje meer ruiterverstand zou ook helpen.
Ik weet dat maneges dat niet verwachten, daar speelt denk ik een ander fenomeen een rol: als de goede brave paarden rond de 10k kosten (gewoon een kwestie van vraag en aanbod, heeft weinig met kosten van opfok of wat dan ook te maken), worden de lessen zo duur dat de klanten wegblijven.
Gini schreef:maar wat vinden mensen braaf , ik vind heel veel paarden braaf. Ik ben niet bang stap op ben duidelijk en rij weg. Ander stapt op en raakt in de problemen. Dus ja wat is braaf. Vroeger mochten paarden nog wel karakter hebben heb ik het idee, nu moet alles meer dood dan levend zij, want ze zijn allemaal bang en willen toch rijden.Ik kijk er al langer van op. Op Bokt lees je het ook vaak: Ooeeeh, je zoekt een braaf en gezond paard. Die zijn hun gewicht in goud waard. Trek dan je portemonnee maar open.
Alsof "braaf" een luxe criterium is dat je enkel verkrijgt bij het neertellen van vele flappen. Ieder paard zou doorgaans braaf moeten zijn. Dat is nog iets anders als karakter, maar een braaf, goed opgevoed, handzaam paard, dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn, de basis. En vandaaruit kijk je dan verder naar talent en bijzonderheden.
Dat we daar ooit zo ver van afgeweken zijn...
kwita schreef:Kendra schreef:Het zou fijn zijn als de omloopsnelheid wat groter was, dat je volgende maand zo'n beest kant en klaar hebt staan. Helaas gaan er altijd minimaal 4 jaar overheen.
Dus als er nu een gat in de markt is, moet je de oplossing niet zoeken in de fokkerij. Want dat duurt veel te lang.
Een deel van de oplossing zit wél in de ruiters. Ik heb best vaak brave paarden verkocht die hier nog nooit een stap verkeerd hadden gezet maar die na een paar maanden bij de nieuwe eigenaar toch streken kregen. Dus het begrip 'braaf' is ook wel rekbaar. Braaf is bijna synoniem met: ze moeten er uitzien als Totilas, rond de 1.68 zijn, gezond, mogen nooit een stap verkeerd zetten, en je moet er na een week niets doen zo mee weg kunnen rijden. En dan moet je er - het liefst alleen - in galop mee over het strand of de heide kunnen rijden. Dus een beetje meer ruiterverstand zou ook helpen.
Ik weet dat maneges dat niet verwachten, daar speelt denk ik een ander fenomeen een rol: als de goede brave paarden rond de 10k kosten (gewoon een kwestie van vraag en aanbod, heeft weinig met kosten van opfok of wat dan ook te maken), worden de lessen zo duur dat de klanten wegblijven.
Maar juist door die kuien makke dieren verwachten veel ruiters en ouders dat alle dieren zo zijn!. En dat valt dan meteen tegen als een dier een vreugdesprongetje geeft , en het meer geld en tijd kost dan verwacht om hun dier zo te houden als dat ze hem kochten...ja het is geen fiets die je stilletjes in de schuur zet. Zo hebben wij een pony staan die zo gek deed bij zijn vorige eigenaren....luchtzuigen ,weven en schuren....het dier kwam op een boerderij te staan met ruime weides en maatjes en wat denk je het is de beste pony ever...kuiken mak inmiddels lange manen en staart en zelfs in de winter kan deze zonder band op stal braaf is van zoveel factoren afhankelijk. Dat dier was op bokt zeker te weten een projectpony geweest ...en degene die er dus het meeste mee doet is een kind van 4 en dan een stevige pony van 1.35.De band van die 2 is ongeloofelijk sterk ze hebben alles voor elkaar over! En de voorige eigenaar ook een kind van 10, kon er niets meer mee de moeder was een engelse en noemde 8x het woord out of control tijdens het kijken. ze was opgelucht toen "rag tail" wegwas en hier staan er hordes kinderen omheen en gaat de jongste rijden en het dier doet alles voor hem
DuoPenotti schreef:De stevige gebouwde fjord stond vroeger in de les, maar ook die met Gronings of Gelders bloed.
Die paarden zijn voortaan een zeldzaamheid.