Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:43

MarlindeRooz schreef:
Je kan tegen een boete wel in bezwaar gaan, dan komt het gewoon voor.

Klopt, maar dan ben je dus in de volksmond wel 'schuldig' totdat je bezwaar maakt en kan aantonen dat de dienstdoende handhaver foutief was. Heel simpel gesteld (en eigenlijk foutief want het gaat hier dus niet om een strafrechtelijke procedure): je hebt je straf al totdat je kan aantonen dat je de straf niet verdient.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:46

Gini schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je kan tegen een boete wel in bezwaar gaan, dan komt het gewoon voor.

Klopt, maar dan ben je dus in de volksmond wel 'schuldig' totdat je bezwaar maakt en kan aantonen dat de dienstdoende handhaver foutief was. Heel simpel gesteld (en eigenlijk foutief want het gaat hier dus niet om een strafrechtelijke procedure): je hebt je straf al totdat je kan aantonen dat je de straf niet verdient.

Inmiddels gaat de beschuldiging over het opzettelijk aanrijden van een BOA. Niet meer over het wel of niet rijden op het ruiterpad.

Gini

Re: Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:51

Ik kan me zelfs zo voorstellen dat er straks meerdere beschuldigingen op de man liggen te wachten: opzettelijke slagen en verwondingen, vluchtmisdrijf. Maar ook dat is speculatie uiteraard.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:52

Gini schreef:
Ik kan me zelfs zo voorstellen dat er straks meerdere beschuldigingen op de man liggen te wachten: opzettelijke slagen en verwondingen, vluchtmisdrijf. Maar ook dat is speculatie uiteraard.

Dat is ook nog afwachten. Maar gezien de grote woorden die nu al zijn gebruikt als aanslag ben ik bang dat er heel smerig spel gespeeld gaat worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:55

Omdat niemand erbij was, snap ik wel dat de ruiter nu zijn mond houdt. Die gaat zich niet vrijwillig melden. Als de Boa heel knullig is gevallen door eigen schuld, gaat niemand dat nog geloven. Dat is ook frustrerend, dus zou ik ook mn mond houden nu.

Jammer alleen dat ik op fb bijv lees dat ook alle ruiters over 1 kam geschoren worden gelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:00

superpony schreef:
Omdat niemand erbij was, snap ik wel dat de ruiter nu zijn mond houdt. Die gaat zich niet vrijwillig melden. Als de Boa heel knullig is gevallen door eigen schuld, gaat niemand dat nog geloven. Dat is ook frustrerend, dus zou ik ook mn mond houden nu.

Jammer alleen dat ik op fb bijv lees dat ook alle ruiters over 1 kam geschoren worden gelijk.

Alleen ze gaan hem vinden. Vooral gezien het mediacircus wat er tot nu toe over dit incident naar buiten is gebracht kun je er vanuit gaan dat de heksenjacht geopend is en dat daar zeker mankracht voor vrij gemaakt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:04

superpony schreef:

Vinden we het heel gek? Als er iets gebeurt waarbij het paard niet de veroorzaker is van de schade, staat iedereen op z'n achterste benen om te verkondigen wat een hufters andere weggebruikers zijn etc.; nu veroorzaakt een ruiter met paard de schade en staan we meteen vooraan met het Grote Smoezenboek om goed te praten dat er iemand gewond is geraakt als gevolg van een steigerend paard. Ik heb inmiddels ook iets teveel paarden op de weg gezien (en regelmatig bijna op de motorkap gehad) die imo gewoon niet op de openbare weg horen, om meteen aan de kant van de ruiter te staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:04

Loretta schreef:
superpony schreef:

Alleen ze gaan hem vinden. Vooral gezien het mediacircus wat er tot nu toe over dit incident naar buiten is gebracht kun je er vanuit gaan dat de heksenjacht geopend is en dat daar zeker mankracht voor vrij gemaakt wordt.

Hoe dan? Nu is elke man die daar gereden heeft schuldig? Niemand weet wie het was en de Boa kan willekeurig iemand gaan aanwijzen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:07

superpony schreef:

Maar hier worden ook boas over 1 kam geschoren. Blijf je houden, blijkbaar doen we dat graag.....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:11

Maar boa's zitten ook echt zoooo vaak fout en komen zo vaak met sterke verhalen...

Ik geloof hier ook helemaal niks van, klinkt echt als iemand die geen verstand heeft van paarden. Paard gooit hoofd omhoog want ongeduldig, boa schrikt en stapt naar achter, struikelt over motor, paard schrikt van vallen motor en schiet ervandoor. Zoiets zal het wel geweest zijn. En kan me goed voorstellen dat de ruiter misschien niet eens door had dat boa 'gewond' was, en geen zin had om contact op te nemen om te vragen of hij zijn volledige boete nog mag krijgen.

Goed, allemaal speculatie natuurlijk. Ik ben benieuwd naar de andere kant van het verhaal!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:12

Mkango schreef:
superpony schreef:

Vinden we het heel gek? Als er iets gebeurt waarbij het paard niet de veroorzaker is van de schade, staat iedereen op z'n achterste benen om te verkondigen wat een hufters andere weggebruikers zijn etc.; nu veroorzaakt een ruiter met paard de schade en staan we meteen vooraan met het Grote Smoezenboek om goed te praten dat er iemand gewond is geraakt als gevolg van een steigerend paard. Ik heb inmiddels ook iets teveel paarden op de weg gezien (en regelmatig bijna op de motorkap gehad) die imo gewoon niet op de openbare weg horen, om meteen aan de kant van de ruiter te staan.

Ik sta niet direct aan zijn kant, maar je merkt dat mensen het meteen aangrijpen om alle ruiters als hufters te benoemen.
mest dat overal ligt, ruiters en mensen met honden etc etc.

Mensen kijken niet naar hun eigen gedrag.

Ik kwam bijv een gezin tegen op het ruiterpad. Prima, kan gebeuren. Vader loopt te roken en een balletje te trappen met zijn zoon. Moeder en dochter lopen ervoor.
Nu reageren onze paarden echt niet, maar ze gaan door met de bal trappen, gaan op een smal ruiterpad geen stap opzij etc. Wij benaderen rustig, maar passeren is gewoon beter en kan netjes.
Vader gooit nog even de peuk in het bos en wij zijn aso's met kutpaarden..........

Ik galoppeer ergens en er komt een hond agressief achter me aan. Ik ga stappen, zodat mensen hem terug kunnen roepen. Hond luisterde niet en ik werd verrot gescholden, waar ik op het ruiterpad netjes ben gaan stappen om hun een kans te geven.
Ze hebben de hond, ik draaf rustig aan en pak een galopje. Zij laten hond weer los en zelfde gezeur. Ga dan naar losloop gebied. En waarom schelden met van alles??

Ik kan met dat soort dingen ene boek schrijven. Ook over mede ruiters ja, die niet meer hebben geleerd hoe je elkaar passeert, groet etc.
Dat vind ik wel storend ja, want als andere ruiters zich zo gedragen, zien mensen mij als ruiter en oordelen op wat ze tegenkomen. Maar kan ik dan mensen ook weer laten zien dat niet iedereen zo is? Netjes gas terug, een keer een kind laten aaien, vriendelijk groeten etc. Of ook een pup even laten wennen als je ziet dat een jonge hond het spannend vindt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:14

Tancreda4 schreef:
superpony schreef:

Maar hier worden ook boas over 1 kam geschoren. Blijf je houden, blijkbaar doen we dat graag.....

Ja, dat is na meerdere slechte ervaringen niet gek natuurlijk.

Maar zoals eerder gezegd; Boa's zijn te slecht opgeleid en vaak hebben ze ook niet het vermogen voor een betere, gedegen opleiding en dat merk je in het optreden, manier van discussieren etc.
Het is een moeilijke rol qua machtspositie die ze hebben en daar moet je mee om kunnen gaan. Veel kunnen dat gewoon echt niet. Dat is de mens, niet de naam boa. In een ziekenhuis zijn het nooit de artsen die naar zijn, maar 7 van de 10 keer de assistentes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:15

Super pony, dat gebeurt met alles en iedereen op fb en sm, daar moet je niets van aantrekken. Als een wielrenner iemand aanrijdt, zijn alle wielrenners *pieps* en horen die niet op de weg thuis, als honden een ongeluk veroorzaken zie je ook zak berichten over poep en over wild vangen terwijk het daar niet over ging, en als bij nieuws over paarden gebeurd hetzelfde. Zo zit helaas huidige sm in elkaar. Direct spuien over een groep en over dingen die niet perse raakvlak hebben op het onderwerp. Blijkbaar iets menselijks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:29

Ja, dat is zo. Maar het kan mensen beinvloeden.

Stel je bent een keurige ruiter, maar wil met een nieuw of jong paard naar buiten. Die reageert een keer op iets en je komt even in de problemen. Als mensen dan net dit hebben gelezen, versterkt dat het anti ruiter/paarden gevoel.

En deels is het ook gedrag van de ruiters. 2jr terug rijden we nog ergens. Mijn man op zijn nieuwe paard dat pas voor 2e keer in bos liep. Achter elkaar, niks aan de hand. Hoor ik een groep in galop aankomen van achter. Ze namen geen gas terug, dus ben naast mijn man gaan stappen. Ik zat op een meer ervaren paard die echt niet gaat reageren of rennen.

Ze begonnen te schreeuwen en te doen. Dames van begin 20. Ik heb netjes gezegd dat ze vriendelijk kunnen groeten en passeren, maar het liep echt uit de hand.
Toen dreigden ze om erlangs te komen in volle galop. Dus heb gezegd dat ze dat moeten doen.
Daarna ze laten passeren, waar ze zelf amper hun paarden onder controle hadden. Paar meter voor ons neus weer weg in draf en galop. Prima, doe maar.

Maar een ander had misschien wel erge problemen gehad. Mijn paard had er 0,0 problemen mee. Paard van mijn man was afwachten, maar verwachtte ook niks. maar had anders kunnen aflopen.
Toch moet je op een gegeven moment naar buiten kunnen. 100x braaf in de bak, zegt niks over het bos.

Mijn paard zag voor het eerst een zwijn ooit. Dat kan je niet trainen. Een minimale reactie, maar wel erg grappige.

Ik wil als ruiter wel ontspannen kunnen blijven rijden en niet uitgescholden worden vanwege fouten van anderen en ook niet lastig gevallen worden op "onze" paden. Ik neem echt gas terug als iemand daar loopt met een hond of kind, maar die lopen op ons pad en niet andersom.

Wat hier is gebeurt, weten we niet. Maar ik ben zoals ik eerder zei ook 100x verdwaald en op verkeerde paden gekomen. En zeker voor smartphone tijdperk was dat lastig.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:53

Wat is dit een dom topic zeg..de meeste hier moeten zich schamen.

Die vent krijgen ze echt wel te pakken, want geweld tegen hen wordt niet geaccepteerd.

En nee, ik ben ook weleens in het bos bekeurd omdat ik even een pad afsneed om een imo goede reden, maar dat is dan mijn eigen risico en fatsoen in de omgang met anderen is gewoon jormaal. In bezwaar gaan hielp zeker niet, maar dat zegt niets over mijn gedrag.
En over asociale ruiters kan ik wel drie dagboeken vol schrijgen.

Ik heb nog nooit zo'n onzintopic bij elkaar gezien.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:53

Wat een apart verhaal. Wat er daadwerkelijk gebeurd is zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Even inhakend op wat superpony schrijft over 'onze' paden.
Ik heb als wandelaar vaak genoeg dat de wandelroute gewoon over een ruiterpad gaat. Ik houd daar als ruiter dus rekening mee. Ik zie de ruiterpaden als paden waar ik mag rijden en daarbuiten niet. Maar dat daar ook mensen mogen lopen en dat ik mij dus aanpas aan degene die daar lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:56

Vind ik ook Sure :j
Als er een wandelaar is op het ruiterpad ben ik nog altijd gaan stappen.

Eigenlijk puur om gedoe te voorkomen dat we alle ruiters weggezet worden als aso.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:57

Sunnda schreef:

Die vent krijgen ze echt wel te pakken, want geweld tegen hen wordt niet geaccepteerd.

En nee, ik ben ook weleens in het bos bekeurd omdat ik even een pad afsneed om een imo goede reden, maar dat is dan mijn eigen risico en fatsoen in de omgang met anderen is gewoon jormaal. In bezwaar gaan hielp zeker niet, maar dat zegt niets over mijn gedrag.

En ik vind jouw reactie een beetje onzinnig.............dus??

Je hebt blijkbaar niet goed gelezen.

Je was er ook niet bij, dus weet helemaal niet wat er echt gebeurt is.

En hoe willen ze diegene dan gaan pakken? Hoeveel mensen rijden daar paard, weet je dat? Er zijn echt geen beelden van bewuste ruiter en paard, dus die Boa kan echt niet zomaar iemand aanwijzen of beschuldigen.

Een man op een paard is nou niet echt een omschrijving waar je wat mee kan.

Nu het verhaal steeds sterker wordt vanuit de Boa en gemeente, gaat die ruiter zich ook niet meer vrijwillig melden. Die is niet gek........Beschuldigingen zijn al veel te heftig geworden nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:00

Sure_lee schreef:
Wat een apart verhaal. Wat er daadwerkelijk gebeurd is zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Even inhakend op wat superpony schrijft over 'onze' paden.
Ik heb als wandelaar vaak genoeg dat de wandelroute gewoon over een ruiterpad gaat. Ik houd daar als ruiter dus rekening mee. Ik zie de ruiterpaden als paden waar ik mag rijden en daarbuiten niet. Maar dat daar ook mensen mogen lopen en dat ik mij dus aanpas aan degene die daar lopen.

Er zijn op de Veluwe paden waar het eigenlijk de bedoeling is dat dit gescheiden is. Ik stam ook uit het tijdperk; elkaar fatsoenlijk passeren, maar zie ook heel veel ander gedrag. Ook van de wandelaars.

Waar het gescheiden is, is het fijn als mensen op hun eigen pad blijven. Ik vond het mtb pad ook leuk, maar mag er niet te paard komen helaas. Officieel mag ik daar wel met de hond lopen. Heb bordje goed staan lezen. Maar geen enkele mtb'er die dat gaat accepteren.

Waar paden gedeeld zijn, hou je rekening met elkaar, maar zijn het vaak de mensen met loslopende honden die gedoe veroorzaken en beginnen te schreeuwen en schelden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:03

Superpony, sorry maar ik ga gewoon uit van wat is lees en niet van mijn eigen fantasie.

Laat ik je in ieder geval uit 1 droom helpen, de kans dat als ze die man te pakken krijgen hem veroordeeld krijgen is best reeel aanwezig. En ik hoop dat ze hem vinden en dat hij een extra douw krijgt voor het zich niet melden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:18

Sunnda schreef:

Je weet helemaal niet of er wel geweld is geweest. Je hebt geen idee.

Ik was er niet bij, en jij ook niet. Het kan goed zijn dat de BOA te wild of agressief is geweest, paard schrikt en rent weg.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:24

Om gedoe te voorkomen, gewoon altijd op pad met een bodycam.
Dan kun je jouw versie van het verhaal tenminste aantonen.
Helaas alleen maar beelden in één richting (van voren), als iemand je van achteren iets flikt, heb je geen enkel bewijs.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:27

sterregoud schreef:
Sunnda schreef:

Je weet helemaal niet of er wel geweld is geweest. Je hebt geen idee.

Ik was er niet bij, en jij ook niet. Het kan goed zijn dat de BOA te wild of agressief is geweest, paard schrikt en rent weg.

Waarom zou een oorzaak bij de boa liggen? Er zijn zoveel scenario's mogelijk.
Ik snap niet waarom de meeste hier dat niet lijken te willen horen. Asociaal gedrag van de ruiter is hierin zeker een mogelijkheid. Het feit dat hij zich nog niet heeft gemeld doet de zaak geen goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:30

Sunnda schreef:
Superpony, sorry maar ik ga gewoon uit van wat is lees en niet van mijn eigen fantasie.

Laat ik je in ieder geval uit 1 droom helpen, de kans dat als ze die man te pakken krijgen hem veroordeeld krijgen is best reeel aanwezig. En ik hoop dat ze hem vinden en dat hij een extra douw krijgt voor het zich niet melden.

Ik hoop dat de waarheid inderdaad boven water komt, want zo van wat ik hier lees qua gedrag boa's en de wetsbescherming die zij genieten in combi met een slechte opleiding is dat maar de vraag. Wie waar aan schuldig is blijft de vraag en of een gerechtelijke uitspraak daar ook recht aan zal doen heb ik inmiddels twijfels over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:42

Wat er precies is gebeurt weten we inderdaad niet. Wat we wel weten is dat de man zich niet gelijk gemeld heeft op het politie bureau. Want als "per ongeluk" de boa gevallen is dan is dat gezien door de ruiter. Zelfs als het paard er van door is gegaan en dde ruiter in volle sjas ongewild thuis kwam.
Dus mijn conclusie is heel duidelijk. De Boa deed het werk waarvoor hij er is, is gevallen om wat voor reden en de ruiter heeft zich nog steeds niet gemeld. Dat vind ik niet ok en een ernstig zaak.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-05-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt