Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:10

Popstra schreef:
Wat ik overigens weer wonderlijk vind is dat elders een topic op Bokt loopt over een pony geboren zonder oogjes en grotendeels reageren met dat ze die gelijk zouden laten in slapen!

Dat zou ik inderdaad doen, als je niet zeker weet dat je hem zijn hele verdere leven gaat houden tot aan zijn dood. En dan moet je je nog afvragen waarom je zo'n veulen in leven zou houden en of dat wel dierwaardig is.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:47

Citaat:
Echt onzin wat je hier uitkraamt. Blauwe tong halen ze er gelijk uit als ze het zien. Tijdje terug nog een stuk over geweest met die Deense (?) ruiter.

Ja en dan mogen ze gewoon verder met hun bedrijfsvoering. Dat is mijn probleem, maar dat wordt weer niet goed gelezen/begrepen.

Recent was dit nog aan de orde

https://youtu.be/NVuOKRFChdA

Leg uit hoe dit kan?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:15

Babootje schreef:
Als jij geen namen noemt hns dan kunnen we aannemen dat je dit gewoon uit je duim hebt gezogen toch?
Als jij dit uit de eerste hand hebt dan mag je rustig namen noemen hier. Dus ik snap het probleem niet.
Ik krijg de indruk van frustratie als gevolg van het feit dat je blijkbaar nooit verder bent gekomen dan 'simpele medewerker' als gevolg van vriendjespolitiek (als dat al zo is) Want mij lijkt dit meer een samenraapsel van niet onderbouwde en naar mijn mening flink aangedikte verhalen die grotendeels van horen zeggen zijn.

Je hebt iets wat "geheimhouding" heet als je werkzaam bent in een bedrijf. Daarnaast ben ik bewust gestopt, ik wil niet eens zo rijden als deze "top".

En wat bereik ik er mee als ik namen noem? Er veranderd toch niks. Zou ik iets kunnen bewegen? Indien ik een grote zak geld + invloed zou hebben, dan wel. Helaas heb ik dat niet, heb ik dingen op film staan, dan had ik wellicht nog iets gekund, maar dat heb ik ook niet. Ik had nooit verwacht dat zoiets vaker voorkomt, 1 keer streng zijn met een paard ok. Ik was stil, geschrokken en ik durfde niks te zeggen. Ik wou mijn baan houden en was naïef om te denken dat het niet vaker voorkomt.

Ik stond 24/7 klaar, heb keihard gewerkt, heb veel woorden en ellende doorgeslikt... want hun waren de experts (mijn werkgevers). Hun wisten wat ze deden, ik wou van hun leren, maar zag alleen maar tegenstrijdigheid. Ik ben altijd zelf weggegaan. Dierenbescherming bellen had ook geen zin, alle luxe voor de paarden is aanwezig. Ze worden goed verzorgd, maar de training...

Er zijn gelukkig ook goede stallen en daar leg ik de focus op. Ik hoop dat mijn oude werkgevers ook ooit zullen of al zijn bijgedraaid. Daar houd ik het bij.

Ik help nu liever mensen op weg die weer plezier met hun paarden willen, daar leef ik nu voor. Ik sta altijd open om te leren, maar dan ga ik liever naar mensen als Anja Beran. Ik heb geen behoefte meer aan die "oude club", terwijl ik ervan overtuigd ben dat je van alles wel iets goeds kan leren.
Laatst bijgewerkt door hns op 27-05-21 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:20

hns schreef:
Citaat:
Echt onzin wat je hier uitkraamt. Blauwe tong halen ze er gelijk uit als ze het zien. Tijdje terug nog een stuk over geweest met die Deense (?) ruiter.

Ja en dan mogen ze gewoon verder met hun bedrijfsvoering. Dat is mijn probleem, maar dat wordt weer niet goed gelezen/begrepen.

Recent was dit nog aan de orde

https://youtu.be/NVuOKRFChdA

Leg uit hoe dit kan?

Ten eerste kun je niet iemand dwingen om zijn bedrijf te stoppen omdat een paard een blauwe tong heeft. Dat is hetzelfde als iemand een brood gestolen heeft hem 25 jaar opsluiten. En daarbij doen ze het hier zeker niet expres.

En je kunt wel filmpjes posten over uitwassen in de dressuur maar tegenover ieder negatief filmpje staan 100 positieve.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:29

Citaat:
Ten eerste kun je niet iemand dwingen om zijn bedrijf te stoppen omdat een paard een blauwe tong heeft. Dat is hetzelfde als iemand een brood gestolen heeft hem 25 jaar opsluiten. En daarbij doen ze het hier zeker niet expres.

En je kunt wel filmpjes posten over uitwassen in de dressuur maar tegenover ieder negatief filmpje staan 100 positieve.

Als deze dingen vaker voorkomen dan hoort iemand niet "zomaar" met dieren verder te kunnen gaan.

Ik zie helaas teveel nare filmpjes dan goede. Ik moet toch echt goed zoeken om een correct gereden paard te vinden (in de top). Daar ontstaat steeds meer een circusbeeld, maar dan gaan we weer een ellenlange discussie aan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:34

hns schreef:
Citaat:

Als deze dingen vaker voorkomen dan hoort iemand niet "zomaar" met dieren verder te kunnen gaan.

Ik zie helaas teveel nare filmpjes dan goede. Ik moet toch echt goed zoeken om een correct gereden paard te vinden (in de top). Daar ontstaat steeds meer een circusbeeld, maar dan gaan we weer een ellenlange discussie aan.

Hoeveel keer is er een blauwe tong bij zijn paard geconstateerd?

Elisa2

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:47

Maakt dat uit? een keer is al teveel imo....het komt toch echt voort uit een bepaalde rijstijl die over het algemeen niet bepaald paardvriendelijk is.

Natuurlijk kun je geen namen noemen als je nog werkzaam bent in de paarden, zeker niet als je er nog wat in wilt blijven doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:50

Ayasha schreef:
Ik wil gerust posten wat ik op gehaald heb, ben die verheerlijking spuugzat nl.
3 jaar oud.
Vind geen foto van zijn kont. Ruggengraat stak uit. Zwelling op de hals. Litteken op het hoofd.

[ [url=m/gBTIm7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FUxVla.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ejD2nz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n726QB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: op mijn pc zal ik nog wel Foto’s hebben. Zit nu in de stallen.

Deze staat er erg vreemd bij achter, was dit dier wel goed of had het ernstige gezondheidsproblemen? Vanaf de foto zou ik haast zeggen dat deze wellicht beter af was als het ingeslapen was.

Dat veulens op grote getalen ingeslapen worden heb ik nog nooit gehoord behalve bij engelse volbloeds in Australie. Zelf denk ik dat dressuur paarden daar te waardevol voor zijn. Alles wat niet goed genoeg is of rontgenologische bemerkingen heeft gaat het lagere segment handel in. Dat is mijn ervaring, sommige zijn wellicht beter af als ze ingeslapen worden. Andere komen zo juist op een fijn adresje terecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:51

hns schreef:
Citaat:

Mee eens wbt de Nederlandse top, internationaal zie ik gelukkig andere beelden en dan weet ik weer waarom ik dressuur zo mooi vind.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:08

Elisa2 schreef:
Dat veulens op grote getalen ingeslapen worden heb ik nog nooit gehoord behalve bij engelse volbloeds in Australie. Zelf denk ik dat dressuur paarden daar te waardevol voor zijn. Alles wat niet goed genoeg is of rontgenologische bemerkingen heeft gaat het lagere segment handel in. Dat is mijn ervaring, sommige zijn wellicht beter af als ze ingeslapen worden. Andere komen zo juist op een fijn adresje terecht.

Op weg naar die handel wordt er niet direct zuinig omgegaan met die jonge dieren, zo vertelde mij tenminste een DA. Deze behandelde ieder jaar de jonge "afkeur" van een grote gerenomeerde buitenlandse fokker die in grote aantallen los op een veewagen werden "gegooid" en hier vaak gewond en over de stress aankwamen bij de handelaar. Het verhaal is van een aantal jaar geleden dus ik hoop dat dat inmiddels niet meer zo is.

De laatste jaren zijn de paardenprijzen enorm gestegen dus met een beetje geluk helpt dat in iedere geval om dit soort praktijken te voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:14

Nee er zijn echt handelstallen waar je een paard niet naar toe wilt hebben...niet iedereen gaat even goed met dieren om helaas.

In het lagere segment is er ook geen budget en ruimte voor training en gezondheid vaak, dus nee voor de paarden vaak niet de beste weg.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:37

Elisa2 schreef:
Nee er zijn echt handelstallen waar je een paard niet naar toe wilt hebben...niet iedereen gaat even goed met dieren om helaas.

In het lagere segment is er ook geen budget en ruimte voor training en gezondheid vaak, dus nee voor de paarden vaak niet de beste weg.

Het probleem was in dit geval niet de handelsstal maar een fokker (tevens handelaar) met absoluut genoeg geld en ruimte, die de paarden als oud vuil wegdeed. De handelsstal betaalde de dierenartskosten :j

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:32

Ayasha schreef:
Nee. Ik wil dat die ontkenning van de misstanden in de topsport stopt.
En ik hoef niet te horen dat ik beter ben dan de mensen die dit paard zo hebben behandeld. De dag dat ik dat niet ben stop ik met de paarden.
En dan heb ik het voor alle duidelijkheid over de partijen die hiermee te maken hebben. Niet over de gehele topsport.

Dat ontkennen dat deze er zijn en wijzen naar de recreanten moet gewoon een keer ophouden. Daar mag je me over aanvallen zoveel je wil. Ik ga je nu al zeggen dat je dat gaat verliezen met mij.

Ik ga helemaal niets winnen of verliezen met jou... want je bent zo schreeuwerig aanwezig om je gelijk te halen dat die behoefte om het gesprek aan te gaan onmiddelijk verdwijnd....

Het onderwerp gaat over topsport, niet over een fokker in Belgie die niet zo goed op zijn jonge spul gepast heeft

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:16

Ayasha schreef:
En dat hij nog een paar goede jaren gehad heeft, heeft hij aan mij te danken die kosten noch moeite gespaard heeft voor een paard dat nooit berijdbaar zou worden. Nog zo’n paard verwaarlozende en mishandelende recreatie ruiter. Want tis toch bij de recreatie ruiters dat het leed zit hè?

Wil je je wel realiseren dat je dit echt voor jezelf doet en niet voor een paard? Voor een paard maakt dood echt niets uit.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:04

Benzz schreef:
Wil je je wel realiseren dat je dit echt voor jezelf doet en niet voor een paard? Voor een paard maakt dood echt niets uit.

Ik vind dit wel een hele pijnlijke opmerking, alsof we dieren maar gewoon dood moeten maken als het tegenzit. Heeft een leven zo weinig betekenis voor jou?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:16

DreamGuide schreef:
Benzz schreef:

Ik vind dit wel een hele pijnlijke opmerking, alsof we dieren maar gewoon dood moeten maken als het tegenzit. Heeft een leven zo weinig betekenis voor jou?

Het bijzondere is dat mensen die een dier in leven laten omdat die ook recht heeft op leven vaak geen problemen hebben met abortus als het iemand even tegenzit....just saying....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:17

Abortus is wel iets heel anders he... daar is er uberhaupt nog geen sprake van leven. (En ja ik heb daar totaal geen moeite mee)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:07

janderegelaa schreef:
Het bijzondere is dat mensen die een dier in leven laten omdat die ook recht heeft op leven vaak geen problemen hebben met abortus als het iemand even tegenzit....just saying....

Ik geloof niet dat er erg veel vrouwen 'zomaar even' aborteren omdat het 'even' tegenzit, dat is een hele heftige ingreep, zowel fysiek als emotioneel.

Daarnaast is een paard kopen een hele bewuste keuze en een ongewilde zwangerschap over het algemeen niet.

Ik kan me niet helemaal vinden in je vergelijking. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:49

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Het probleem was in dit geval niet de handelsstal maar een fokker (tevens handelaar) met absoluut genoeg geld en ruimte, die de paarden als oud vuil wegdeed. De handelsstal betaalde de dierenartskosten :j

Ja helaas die bestaan ook, er zijn zoveel goede en slechte eigenaren onder zowel particulieren als profesionals.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:37

Poekkie schreef:
Abortus is wel iets heel anders he... daar is er uberhaupt nog geen sprake van leven. (En ja ik heb daar totaal geen moeite mee)

Met 22 weken is een kindje al gewoon helemaal gevormd hoor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:39

janderegelaa schreef:
Poekkie schreef:

Met 22 weken is een kindje al gewoon helemaal gevormd hoor.

Is voor mij toch totaal anders.
Ik vind niet dat je iemand kan dwingen levenslang vast te hangen aan een kind dat nog niet eens geboren is. Maar dat is een totaal andere discussie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:00

Maar je wilt wel 25 jaar voor een paard zorgen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:02

janderegelaa schreef:

Een kind kun je niet verkopen/in laten slapen. Of nou ja, dat is strafbaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:08

janderegelaa schreef:

Waar denk je dat iedereen die zelf geen veulen heeft gefokt zijn paard vandaan heeft? :)

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:49

Wow, deze discussie gaat wel heel erg van het kastje naar de muur.

Fijn dat er onderzoek gedaan is naar het welzijn van deze atleten! En ook het resultaat valt heel erg mee! Ik trek hieruit de conclusie dat de meeste dressuurpaarden op topniveau tijdens een proef zich in principe fit en happy voelen. Ik denk dat dergelijke onderzoeken heel belangrijk zijn voor de toekomst paardensport. Ook is weer eens aangehaald hoe weinig een enkele foto zegt over het al dan niet happy zijn van een paard.

Blijkbaar is het niet het resultaat wat sommige mensen willen horen of zien... Aangezien er een onderwerpen zoals leven en dood, abortus en zielige paarden redden erbij gehaald worden. Het doet me hier een beetje denken aan ander soort complot theorieën, het een nog gekker dan het ander, haha. :')