Andrew Kocher tien jaar geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:20

Een paard dat graag een balkje meenmeent is geen goed springpaard, simpel.

Dat stalen staafje is echt heel gemeen. Doet gemeen pijn en het paard ziet het niet, begrijpt dus niet waarom hij zich pijn doet.
Echt een vieze laffe manier.

Genoeg paarden die van zichzelf van het hout afblijven. Die het leuk vinden om te springen.
Dat zijn de paarden die je moet gebruiken voor de sport.
Niet op een laffe vieze manier een minder goed paard daar willen krijgen.
Dat is alleen maar voor het geld, nergens voor het paard.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:23

DuoPenotti schreef:
Een paard dat graag een balkje meenmeent is geen goed springpaard, simpel.

Dat stalen staafje is echt heel gemeen. Doet gemeen pijn en het paard ziet het niet, begrijpt dus niet waarom hij zich pijn doet.
Echt een vieze laffe manier.

Genoeg paarden die van zichzelf van het hout afblijven. Die het leuk vinden om te springen.
Dat zijn de paarden die je moet gebruiken voor de sport.
Niet op een laffe vieze manier een minder goed paard daar willen krijgen.
Dat is alleen maar voor het geld, nergens voor het paard.

Dit dus! Super verwoord!

Poekkie

Re: Andrew Kocher tien jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:28

En bestaat er een alternatieve methode om ze hoger te meren springen?

Want ik blijf nog steeds bij mijn mening dat geen extra pijnprikkel tov gewone balk aantikken geen mishandeling is. Anders zou iedereen die springt, en dus zijn paard in een situatie brengt waarbij aantikken zeer waarschijnlijk is, zijn paard aan het mishandelen zijn en dat lijkt me nou niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:34

Wat begrijp je aan niet zien? Dus menen dat je goed je best doen en je krijgt toch nog pijn.
Wat begrijp je niet aan een dunne staaf, paar cm dik maar, dat is veel gemener dan 10 cm breed hout.

Maar laat maar...dit begrijp ik dus niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:37

DuoPenotti schreef:
Wat begrijp je aan niet zien? Dus menen dat je goed je best doen en je krijgt toch nog pijn.
Wat begrijp je niet aan een dunne staaf, paar cm dik maar, dat is veel gemener dan 10 cm breed hout.

Ik spreek over extra balk niet over een dunne staaf. Anders voeg je dus wel die extra pijnprikkel toe.

Maar dus als je een balk tikt terwijl het paard hem kon zien is het prima en als je diezelfde balk (met ander kleurtje) tikt terwijl je paard hem niet kon zien is het ineens mishandeling? Dat begrijp ik dan weer niet.

Snoepje voor zijn neus hangen en toch niet geven is ook niet begrijpelijk voor het paard, maar valt in dezelfde categorie. Niet sympathiek, maar niet mishandeld.

Daarbij beantwoord niemand mijn vraag over wat een betere alternatieve methode zou zijn volgens jullie dan :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:43

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik spreek over extra balk niet over een dunne staaf. Anders voeg je dus wel die extra pijnprikkel toe.

Maar dus als je een balk tikt terwijl het paard hem kon zien is het prima en als je diezelfde balk (met ander kleurtje) tikt terwijl je paard hem niet kon zien is het ineens mishandeling? Dat begrijp ik dan weer niet.

Snoepje voor zijn neus hangen en toch niet geven is ook niet begrijpelijk voor het paard, maar valt in dezelfde categorie. Niet sympathiek, maar niet mishandeld.

Daarbij beantwoord niemand mijn vraag over wat een betere alternatieve methode zou zijn volgens jullie dan :)

Als je eerst een felle balk neerlegt en daarboven een zandkleur balk dan ziet het paard die bovenste balk niet. Of hij nou van ijzer is of van hout. Gevolg is dat hij belachelijk hoog wil springen. Met alle blessure gevolgen van dien. Hengsten die zo op een keuring verschijnen worden er ook gelijk uitgefilterd.

En een alternatief? Die is er niet. Je moet het doen met wat hij uit vrije wil kan. Het is geen machine.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:44

Waarom wil je een betere methode op een paard gebruiken als dat paard gewoonweg de capaciteit niet heeft om die prestaties te leveren die het niet KAN leveren en ook nooit zal gaan leveren. Al zou je die met veel pijn dwingen gaat het dit een seizoen mss goed doen en daarna nooit meer.

Een paard hoort niet boven zijn niveau getraind te worden en al helemaal niet dmv pijn!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:50

Als hij het niet KAN dan is het idd geen doen. Maar dan zal eender welke truc ook niet helpen. Ik heb zelf een ouderwetse haf waarmee ik af en toe eens 50 cm oefenjumping spring. Give it a try zou ik zeggen :p

Kan me echter wel voorstellen dat er paarden zijn die geweldige kwaliteiten hebben maar toch altijd te laag inschatten of slecht uitkomen en dan raar springen. Dat moet toch ergens te trainen zijn? Bij de dressuur is toch ook geen paard geboren met perfecte moves, zal bij springen vast niet anders zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:09

Waarom zou je een paard door middel van misleiding en wantrouwen willen trainen?
Als je je paard op een hogere hoogte wilt trainen, dan leg je gewoon de echte, duidelijke balk hoger en zie je wat het dier doet. Maar je gaat niet aan de slag met quasi onzichtbare en pijnlijkere balken.
Je haalt de eerlijkheid uit je paardentraining.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:12

Poekkie schreef:
Tsja is niet heel sympathiek maar geen mishandeling.
Ik had vroeger op de unif ook een mondeling examen perfect opgelost, alles helemaal juist. En prof gaf me 16/20 ipv 20/20 met de woorden: je kent alles maar ik geef toch niet de max want iedereen kan nog steeds verbeteren. Stom. Belachelijk. Maar ben nu ook niet mishandeld. En ontwikkelde geen angst voor examens.

Als je een paard hebt dat altijd gevaarlijk laag springt weet ik niet goed hoe je dat anders zou kunnen verbeteren.

Zoals je leest ben ik absoluut geen springruiter en ken van al deze manieren dus niet zo veel. Misschien zijn er wel alternatieve manieren ofzo. Maar een extra balk lijkt me niet echt onder ‘leren uit angst’ te vallen.
Prikkeldraad, glas, spijkers, etc. Kan ik niet goedkeuren, dat is wel echt een overdreven pijnprikkel.

Je denkt hier wel vanuit mensen perspectief. Jij kan de uitleg beredeneren. Een paard krijgt geen uitleg, heeft niks om te beredeneren. Die kan alleen denken "ik deed alles goed en toch deed het pijn en ik weet niet waarom."
Heb als kind op een stal rond gelopen waar dit type praktijken standaard was voor de "net niet goed genoeg" paarden. Een deel er van ging angstig hoger springen dan ze konden en sprongen zichzelf kapot. Een deel begon te weigeren en was niet meer aan het springen te krijgen. Tis er op of er onder met dergelijke "technieken". En of je perse gelukkig wordt van het resultaat als het "slaagt"... Niet als je van paarden houdt denk ik. Maar ik merk wel meer dat paarden behandeld worden als fietsen dus voor hen is "stuk" prima zo lang ie maar een paar jaar goed springt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:39

Poekkie schreef:
Kan me echter wel voorstellen dat er paarden zijn die geweldige kwaliteiten hebben maar toch altijd te laag inschatten of slecht uitkomen en dan raar springen. Dat moet toch ergens te trainen zijn? Bij de dressuur is toch ook geen paard geboren met perfecte moves, zal bij springen vast niet anders zijn.

Nee. Nee, nee, nee, nee, nee. "Dat moet toch ergens te trainen zijn" nee, dat paard is dan gewoon niet geschikt voor die specifieke tak van sport op dat niveau.

Het zijn potdorie geen fietsen! En dan gebruik ik even de boktvriendelijke versie van een andere krachtterm die ik in gedachten had... Word zo boos van mensen die verwachten dat hun paard maar gewoon ff moet doen wat zij willen!! -:(-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:44

Nou even kalmeren mag ook wel hoor.

Als elk paard van zodra er een zadel opligt een perfect geboren springer is, zoals je frustratiepost laat denken, dan begrijp ik niet waarom jumping uberhaupt een sport is. Lijkt me dat er toch ook veel training en techniek aan te pas komt voor zowel paard als ruiter en het niet domweg ‘oh deze springt er wel over’ is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:51

Slecht bij de sprong uitkomen is een ruiterfout.
Maar als hij altijd net dat balkje tikt, geen idee hoe dat netjes op te lossen.
Heel veel paarden doen dat niet en dat zijn de paarden waarmee je de springsport mee moet doen.
Zo simpel is het. Je hoeft ze dat niet aan te leren.
Als dat moet met pijnprikkels die een paard niet kan zien aankomen is dat gemener dan gemeen.

Op je latere post.
De training bij een springpaard is vooral de gehoorzaamheid.
Paarden die graag springen worden vaak ook erg fanatiek. Die zouden het liefste met 100 km per uur het parcours afmaken, worden net als een hondje dat graag achter een balletje aan rent bloed fanatiek. :):)
Als ze dat doen kan dat natuurlijk wel gevaarlijk worden omdat het ongecontroleerd word.
Daar gaat veel training in zitten.
Wachten op de ruiter, want die ruiter bepaald de afstand. Dus dat vergt echt goed opletten van het paard.
Een lijntje mooi maken en niet uitbreken in de wending zodat hij mooi recht voor een sprong komt, dat soort dingen.
Uiteraard de kracht opbouwen in het lijf naarmate het hoger word.

Maar je hoeft een paard niet te leren om graag over dat balkje je te gaan.
Dat kennen ze, dat doen ze, of niet van zichzelf.
Dus voor een deel is het wel, deze springt er wel over :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:53

superpony schreef:
nikkel schreef:
Hij kan nog in beroep gaan. Ik zou eerst eens afwachten of dat gebeurt en daarna pas reageren.
Dit soort praktijken, moeten definitief worden uitgeband. In mijn ogen, hoewel een goed begin (10 jaar), zou het levenslang moeten zijn.

Hoezo daarna pas reageren? We mogen er toch iets van vinden en over discussieren?

Nikkel bedoelt vanuit Kocher gezien toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:11

Poekkie schreef:
En bestaat er een alternatieve methode om ze hoger te meren springen?

Want ik blijf nog steeds bij mijn mening dat geen extra pijnprikkel tov gewone balk aantikken geen mishandeling is. Anders zou iedereen die springt, en dus zijn paard in een situatie brengt waarbij aantikken zeer waarschijnlijk is, zijn paard aan het mishandelen zijn en dat lijkt me nou niet.

Nou ik vind Poekkie haar vragen hier zeker niet dom. Want in de categorie ongewenste praktijken zit deze ergens op de schaal van gruwelijk wel ietsje lager dan anderen. Een beetje afhankelijk van hoeveel hoger je die extra balk legt....

En zonder sarcastisch te willen zijn een antwoord op je vorige vraag: 'hoe leer je paard van het hout af te blijven'. Voor sommige paarden werken vaste hindernissen dan. Kan ik uit ervaring zeggen. Die van mij deed het in de cross aanzienlijk beter in de categorie van het hout afblijven, de voorbenen vouwen etc dan in het springparcours. Dat zit ergens natuurlijk in dezelfde lijn als 'barreren' want dat paard snapte donders goed dat de impact van een massieve hindernis anders was dan van een suf balkje. Ergens steekt daar natuurlijk hetzelfde principe achter.
(al kan het natuurlijk ook andersom uitpakken en gevaarlijk zijn)

En nu geen oh en ah gaan roepen. Heb dat paard nooit zo blij gezien als toen we hem na een lange dressuur en recreatie carrière het terrein in stuurde. En hoewel we de grootste moeite hadden aan een B parcours springen met minder dan 2 balken*, was het een top SGW paard (tot het L, toen was de rek aan de bovenkant weg ivm zijn leeftijd)

*uiteraard ook te wijten aan mijn beperkte rijkwaliteiten als amateur. Maar aangezien het in beide disciplines om dezelfde ruiter gaat kunnen we die factor in dit geval tegen elkaar weg strepen

En duopenotti: hoewel je in theorie gelijk hebt wat betreft de ruiter bepaalt de afstand. Het paard heeft ook ogen in zijn hoofd. En zeker bij een amateur kan het soms beter zijn als het paard ook een beetje meekijkt denkt en doet. Dat heb ik meerdere instructeurs al horen zeggen (tm Albert Voorn aan toe) jij zorgt voor de voorwaarden. Maar het paard heeft ook een verantwoordelijkheid op de sprong. Hoe de verhouding van die verantwoordelijkheid ligt kan per paard, combinatie en discipline verschillen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 26-04-21 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:16

Maar Pol, dat is eerlijk. Dat paard weet dus wat vast is en wat niet.
Een onzichtbaar ijzeren staafje is laf.
Hij gaat over de sprong maar krijgt toch straf, pijnlijke straf.

Vaak is de balk in de springsport niet vol er tegen, maar net eraf strijken, bij een vaste sprong strijken ze dan net over de hindernis. En is het toch foutloos.

Voor mij zit dat in net zo gruwelijk als stroom op de sporen.

Als je paard niet goed genoeg is, dan heb je als ruiter pech. Accepteer dat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:23

Ik vind inderdaad dat dat niet hetzelfde is, pol013. De hindernis, zowel bij los als bij vast, is wat die is en het paard weet wat die kan verwachten. "Als ik die balk raak of die vaste hindernis raak, dan voel ik dat en dan kan dat serieus auw doen. Dus als ik geen auw wil, moet ik mijn benen over dat obstakel tillen."
Bij deze methode is de hindernis echter niet wat die is. Het paard weet niet wat die kan verwachten. Het paard denkt: "Ik wil geen auw, dus ik til braaf mijn benen over die balk en.... godmiljaar, shit, verdomme, verdorie, what the fuck is dit? Het doet nog steeds auw en zelfs auwer dan anders. Wat heb ik mis gedaan?"

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:24

Iedereen bedankt voor de uitgebreide uitleg :)

Aangezien de balk (of staaf maar liever balk) eraf klapt is het toch niet erg pijnlijk? In elk geval veel minder dan een vaste te raken op een cross. Voor mij blijft dit grijs gebied, zeker met houten balk. Maar goed, misschien stel ik het mij ook anders voor dan ze in werkelijkheid worden gezet. Ik zou die dan 5-10 cm hoger hangen boven de gekleurde balk, en begrijp dus ook niet waarom ze dan belachelijk onnatuurlijk zouden beginnen springen. (Zelf nooit toegepast en met een haf lijkt me dat sowieso geen meerwaarde voor iemand dat denkt)

Stroom op de sporen vind ik toch echt wel een graad hoger. Dat kan ik op geen enkele manier goedpraten en terecht dat daar een harde straf op staat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:26

Maar ik snap oprecht niet wat je oké vindt aan misleiding? Waarom je paard op onzekerheid trainen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:28

Poekkie schreef:
Iedereen bedankt voor de uitgebreide uitleg :)

Aangezien de balk (of staaf maar liever balk) eraf klapt is het toch niet erg pijnlijk? In elk geval veel minder dan een vaste te raken op een cross. Voor mij blijft dit grijs gebied, zeker met houten balk. Maar goed, misschien stel ik het mij ook anders voor dan ze in werkelijkheid worden gezet. Ik zou die dan 5-10 cm hoger hangen boven de gekleurde balk, en begrijp dus ook niet waarom ze dan belachelijk onnatuurlijk zouden beginnen springen. (Zelf nooit toegepast en met een haf lijkt me dat sowieso geen meerwaarde voor iemand dat denkt)

Stroom op de sporen vind ik toch echt wel een graad hoger. Dat kan ik op geen enkele manier goedpraten en terecht dat daar een harde straf op staat.

Doordat de balk smaller is, is de pijnervaring hoger. De impact wordt verdeeld over een kleinere oppervlakte. :) Op vlakke grond vallen doet minder pijn dan op een steen vallen. :) Impact is hetzelfde maar met die steen komt een deel van die impact op een veel kleinere oppervlakte en dat doet beduidend meer pijn. Het is zoals op een lego blokje gaan staan... ;)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:34

Je kan het ook anders zien: zo'n ijzeren staaf is voor een paard zo'n beetje hetzelfde als een dun touwtje die over een weg of voor een deurpost gespannen is. Beiden zie je over het algemeen niet, maar een paard springt er tegen aan, en een mens struikelt erover. Als mens zeggen we dan: "Welke idioot heeft een touwtje over de weg gespannen, dat zie je toch niet? Straks breek ik mijn nek erover." Als het elke keer bij een mens gebeurd, trekt die automatisch de benen omhoog en kan angstig worden. Waarom is zo'n ijzeren staaf dan wel een eerlijke manier naar het paard toe?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:39

Gini schreef:
Maar ik snap oprecht niet wat je oké vindt aan misleiding? Waarom je paard op onzekerheid trainen?

Ik zeg niet dat ik mijn paard zo zou trainen, alleen dat dit voor mij niet onder mishandeling valt. Ik heb er geen problemen mee als iemand zijn paard op die manier zou trainen, terwijl ik dat wel heb bij alle andere methodes hier vernoemd als stroomsporen, stroomstok, krassen door glas of flessendoppen, etc.
Daar ging het topic toch over... methodes die onder mishandeling vallen en bestraft zouden moeten worden?

De toevoeging van Duopenotti over die heel smalle staaf begrijp ik wel en dat zou dan idd vermeden moeten worden. Voor mij staat de grens op geen extra pijnprikkel dan wat normaal aanvaard word, i.e. het aftikken van een standaard balk of een tik met de zweep bij opzij springen en er langs lopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:42

maar wat ik schrijf is geen toevoeging, dat is wat ik 30 berichtjes zeg :D

het is een laffe gemene manier die erg pijnlijk is.
Zware mishandeling, net als kroonkurken enz. Nog veel gemener, want het is onzichtbaar. Paard raakt de gewone balk niet en krijgt toch pijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:46

Maar een tik (een tik, niet het lens slaan van een paard) bij het erlangs lopen of aantikken van een balk is geen misleiding. Het is een reactie op een actie, welke door het paard gesnapt kan worden. Er is geen sprake van een "niets" waar ze ineens tegenaan komen. Er is een reden dat op de manege waar mijn paard staat, de gele balken, welke lastiger te zien zijn, alleen bij de lagere, makkelijkere hindernissen in een parcours gebruikt worden, en niet de hoge moeilijke bovenop.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:16

Ik denk dat je toch wel kan stellen dat het aftikken van een ijzeren balk die je niet had gezien omdat je misleid wordt toch wel onder 'extra pijnprikkel die niet normaal aanvaard kan worden' kan vallen?
Je zegt het zelf: een tik als het paard opzij springt of langs de hindernis loopt. Dat is actie-reactie. Bij de ijzeren balk wordt het paard echter onverwachts gestraft. Een beetje zoals ik ineens uit het niets zonder echte aanleiding het paard met de zweep zou geven onder het mom 'ja, ik wil hem ten alle tijde alert hebben'.