Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Een paard dat graag een balkje meenmeent is geen goed springpaard, simpel.
Dat stalen staafje is echt heel gemeen. Doet gemeen pijn en het paard ziet het niet, begrijpt dus niet waarom hij zich pijn doet.
Echt een vieze laffe manier.
Genoeg paarden die van zichzelf van het hout afblijven. Die het leuk vinden om te springen.
Dat zijn de paarden die je moet gebruiken voor de sport.
Niet op een laffe vieze manier een minder goed paard daar willen krijgen.
Dat is alleen maar voor het geld, nergens voor het paard.
DuoPenotti schreef:Wat begrijp je aan niet zien? Dus menen dat je goed je best doen en je krijgt toch nog pijn.
Wat begrijp je niet aan een dunne staaf, paar cm dik maar, dat is veel gemener dan 10 cm breed hout.
Maar laat maar...dit begrijp ik dus niet.
Poekkie schreef:DuoPenotti schreef:Wat begrijp je aan niet zien? Dus menen dat je goed je best doen en je krijgt toch nog pijn.
Wat begrijp je niet aan een dunne staaf, paar cm dik maar, dat is veel gemener dan 10 cm breed hout.
Maar laat maar...dit begrijp ik dus niet.
Ik spreek over extra balk niet over een dunne staaf. Anders voeg je dus wel die extra pijnprikkel toe.
Maar dus als je een balk tikt terwijl het paard hem kon zien is het prima en als je diezelfde balk (met ander kleurtje) tikt terwijl je paard hem niet kon zien is het ineens mishandeling? Dat begrijp ik dan weer niet.
Snoepje voor zijn neus hangen en toch niet geven is ook niet begrijpelijk voor het paard, maar valt in dezelfde categorie. Niet sympathiek, maar niet mishandeld.
Daarbij beantwoord niemand mijn vraag over wat een betere alternatieve methode zou zijn volgens jullie dan
Poekkie schreef:Tsja is niet heel sympathiek maar geen mishandeling.
Ik had vroeger op de unif ook een mondeling examen perfect opgelost, alles helemaal juist. En prof gaf me 16/20 ipv 20/20 met de woorden: je kent alles maar ik geef toch niet de max want iedereen kan nog steeds verbeteren. Stom. Belachelijk. Maar ben nu ook niet mishandeld. En ontwikkelde geen angst voor examens.
Als je een paard hebt dat altijd gevaarlijk laag springt weet ik niet goed hoe je dat anders zou kunnen verbeteren.
Zoals je leest ben ik absoluut geen springruiter en ken van al deze manieren dus niet zo veel. Misschien zijn er wel alternatieve manieren ofzo. Maar een extra balk lijkt me niet echt onder ‘leren uit angst’ te vallen.
Prikkeldraad, glas, spijkers, etc. Kan ik niet goedkeuren, dat is wel echt een overdreven pijnprikkel.
Poekkie schreef:Kan me echter wel voorstellen dat er paarden zijn die geweldige kwaliteiten hebben maar toch altijd te laag inschatten of slecht uitkomen en dan raar springen. Dat moet toch ergens te trainen zijn? Bij de dressuur is toch ook geen paard geboren met perfecte moves, zal bij springen vast niet anders zijn.
superpony schreef:nikkel schreef:Hij kan nog in beroep gaan. Ik zou eerst eens afwachten of dat gebeurt en daarna pas reageren.
Dit soort praktijken, moeten definitief worden uitgeband. In mijn ogen, hoewel een goed begin (10 jaar), zou het levenslang moeten zijn.
Hoezo daarna pas reageren? We mogen er toch iets van vinden en over discussieren?
Poekkie schreef:En bestaat er een alternatieve methode om ze hoger te meren springen?
Want ik blijf nog steeds bij mijn mening dat geen extra pijnprikkel tov gewone balk aantikken geen mishandeling is. Anders zou iedereen die springt, en dus zijn paard in een situatie brengt waarbij aantikken zeer waarschijnlijk is, zijn paard aan het mishandelen zijn en dat lijkt me nou niet.
Poekkie schreef:Iedereen bedankt voor de uitgebreide uitleg![]()
Aangezien de balk (of staaf maar liever balk) eraf klapt is het toch niet erg pijnlijk? In elk geval veel minder dan een vaste te raken op een cross. Voor mij blijft dit grijs gebied, zeker met houten balk. Maar goed, misschien stel ik het mij ook anders voor dan ze in werkelijkheid worden gezet. Ik zou die dan 5-10 cm hoger hangen boven de gekleurde balk, en begrijp dus ook niet waarom ze dan belachelijk onnatuurlijk zouden beginnen springen. (Zelf nooit toegepast en met een haf lijkt me dat sowieso geen meerwaarde voor iemand dat denkt)
Stroom op de sporen vind ik toch echt wel een graad hoger. Dat kan ik op geen enkele manier goedpraten en terecht dat daar een harde straf op staat.
Gini schreef:Maar ik snap oprecht niet wat je oké vindt aan misleiding? Waarom je paard op onzekerheid trainen?