[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:05

Dan nog, chip en paspoort zijn geen eigendoms bewijs

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:58

office schreef:
Mogelijk werkt deze nieuwe wet wel preventief tegen paarden diefstal .Dat zou een positief bijeffect kunnen zijn bedacht ik net.

Die blabla werd ook gebruikt voor invoer paspoort destijds. Maakt geen enkel verschil en zelfs al vindt je je gestolen paard terug heb je er nog niks aan. Het is enkel meer kosten en administratie zonder voordelen op te leveren.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:40

Hoe werkt het precies?
Ik heb 2 Haflingers die op een pensionstal staan. Moet ik mijn Haflingers dan registreren of de pensionsstal?
Ik heb geen UBN als particulier. De pensionstal waarschijnlijk ook (nog) niet.
Paspoorten van mij paarden liggen daar. Dus ik heb nu geen idee of er nog iets moet gebeuren voordat ze ingeschreven kunnen worden. want ik begrijp dat ze in een stamboek moeten staan voordat je ze kunt registreren?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:22

Eigenaar moet zorgen dat het paard correct in het systeem staat en de stalling vraagt een UBN aan (als hij die nog niet heeft) en registreert jouw paard op zijn locatie.
Tenminste zo heb ik het begrepen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:26

Sure_lee schreef:
Hoe werkt het precies?
Ik heb 2 Haflingers die op een pensionstal staan. Moet ik mijn Haflingers dan registreren of de pensionsstal?
Ik heb geen UBN als particulier. De pensionstal waarschijnlijk ook (nog) niet.
Paspoorten van mij paarden liggen daar. Dus ik heb nu geen idee of er nog iets moet gebeuren voordat ze ingeschreven kunnen worden. want ik begrijp dat ze in een stamboek moeten staan voordat je ze kunt registreren?

Als je het chipnummer of levensnummer hebt van je paarden kan je op deze site kijken of ze goed geregistreerd zijn: https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard

Als je ze terug kan vinden is het goed. Verder moet de pensionhouder een ubn aanvragen en alle paarden op het ubn registreren.

Misschien kan je deze site doorsturen naar de pensioneigenaar, daar staat wel duidelijk hoe het met een ubn aanvragen zit: https://www.paardregistratie.nu/ubn-aanvragen

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:11

Ik sta op een particuliere locatie, huur een weiland en stallen op het deel. Aan de andere kant van de boerderij is ook een weiland wat verhuurd wordt en die mensen hebben ook stallen op het deel. Dit alles valt onder 1 locatie. De verhuurder zegt dat er ooit wel een ubn is geweest omdat hij geiten en schapen heeft, maar ik kan dat nergens terugvinden. En hij heeft ook niet zo'n interesse om te zoeken, regel t zelf maar zegt hij. Kan ik nu zelf een ubn voor paarden voor het hele terrein aanvragen? Ik vind het allemaal maar onduidelijk, wie is nu precies de houder, wij zelf omdat we de weilanden particulier hebben dus alles zelf doen en eigenaar zijn van de paarden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:20

Hoofdverzorger en huurder locatie ben jij, vermoed ook zo dat de 2 verhuur stukken 2 percelen zijn aangezien de boerderij er tussen ligt, dus iedere huurder regelt alles zelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:42

tamary schreef:
office schreef:
Mogelijk werkt deze nieuwe wet wel preventief tegen paarden diefstal .Dat zou een positief bijeffect kunnen zijn bedacht ik net.

Die blabla werd ook gebruikt voor invoer paspoort destijds. Maakt geen enkel verschil en zelfs al vindt je je gestolen paard terug heb je er nog niks aan. Het is enkel meer kosten en administratie zonder voordelen op te leveren.

Mijn langjarige ervaring is toch wel dat er sinds het chippen minder paarden gestolen worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:48

ChelseaAyLee schreef:
Ik sta op een particuliere locatie, huur een weiland en stallen op het deel. Aan de andere kant van de boerderij is ook een weiland wat verhuurd wordt en die mensen hebben ook stallen op het deel. Dit alles valt onder 1 locatie. De verhuurder zegt dat er ooit wel een ubn is geweest omdat hij geiten en schapen heeft, maar ik kan dat nergens terugvinden. En hij heeft ook niet zo'n interesse om te zoeken, regel t zelf maar zegt hij. Kan ik nu zelf een ubn voor paarden voor het hele terrein aanvragen? Ik vind het allemaal maar onduidelijk, wie is nu precies de houder, wij zelf omdat we de weilanden particulier hebben dus alles zelf doen en eigenaar zijn van de paarden?

Dan vragen zowel jij als de andere huurder allebei een eigen UBN aan, op dezelfde locatie (adres), en voeren jullie allebei je eigen paarden in.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:51

Sodeletuut schreef:
ChelseaAyLee schreef:

Dan vragen zowel jij als de andere huurder allebei een eigen UBN aan, op dezelfde locatie (adres), en voeren jullie allebei je eigen paarden in.

In mijn ervaring mogen er geen twee ubn nummers voor dezelfde diersoort op één adres zijn

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:57

Rivendell schreef:
In mijn ervaring mogen er geen twee ubn nummers voor dezelfde diersoort op één adres zijn

Dat mag wel. Eén persoon/bedrijf mag geen twee UBN nummers op 1 adres hebben, maar verschillende personen/bedrijven mogen wel een eigen UBN op een locatie hebben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:17

kidde schreef:
Nou is een kenteken makkelijker te verwijderen als een chip natuurlijk en paarden lijken ook wat minder op elkaar als auto's :+ Maar volgens mij worden er in Nederland toch überhaupt niet zo veel paarden gestolen?

Chip onklaar maken /verwijderen, elders inbrengen stelt niks voor en word gedaan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:07

Klopt het dat je het paard niet op naam hoeft te hebben staan om hem aan te kunnen melden op een UBN?
Mijn stal eigenaar zei net dat ik dat moest regelen á €180 bij het KWPN? Maar ik zie dat nergens staan.
Heb het paard in september gekocht en niet op naam gezet ivm toch geen eigendomsbewijs.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:12

Dit hoeft niet staat er helemaal los van

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:25

Ook als je doe het zelf staat?
De stal eigenaar woont op locatie, dus die moet ubn aanvragen. Maar zij zegt wij doen de verzorging dus wij zijn de exploitant van het paard en dus moet het op naam staan?
Komt mij vreemd voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:09

Ik heb voor mijn schapen zelf UBN aangevraagd, ik huur het stuk, eigenaar woont aan andere eind perceel. Dit zal net zo'n verhaal zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:48

Nee het is ons wel duidelijk dat zij de ubn aan moet vragen. Maar zij zeggen dat ik het paard wel op naam moet zetten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:49

Paard op naam is niet hetzelfde als paard registreren op ubn. Staat er los van. Ongeacht waar je staat

Dus nee je hoeft dit niet te doen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:54

waarschijnlijk vergissen ze zich mbt het registreren van het dier.
Ze kunnen zelf wel wat verzinnen maar zo werkt het niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 06:14

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:30

opisop_shop schreef:
Nee het is ons wel duidelijk dat zij de ubn aan moet vragen. Maar zij zeggen dat ik het paard wel op naam moet zetten.

Ik kan je garanderen dat dat niet hoeft..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:43

Sodeletuut schreef:
opisop_shop schreef:

KNHS zegt ook van niet maar ik stuur graag even een bron door waaruit dit blijkt. Omdat een kennis van hun zegt dat dit wel moet en die kennis heeft het voor haar werk ( dierenarts praktijk) uit moeten zoeken.
Dus weerleg dat maar zonder bron haha.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:20

Als je nou langer dan 24 uur van stal bent, moet je dan je paard verplaatsen in die database?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:46

opisop_shop schreef:

Ik kan je garanderen dat dat niet hoeft..[/quote]

KNHS zegt ook van niet maar ik stuur graag even een bron door waaruit dit blijkt. Omdat een kennis van hun zegt dat dit wel moet en die kennis heeft het voor haar werk ( dierenarts praktijk) uit moeten zoeken.
Dus weerleg dat maar zonder bron haha.[/quote]

Daar zie ik ook graag een bron van.
Is zeer onduidelijk of ze nou wel of niet op naam van de eigenaar moeten staan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:47

Rivjenn schreef:
opisop_shop schreef:

Dus weerleg dat maar zonder bron haha.[/quote]

Daar zie ik ook graag een bron van.
Is zeer onduidelijk of ze nou wel of niet op naam van de eigenaar moeten staan[/quote]

Er bestaat geen eigendomsbewijs voor paarden, maakt het nogal moeilijk om dat te eisen.