[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:36

Brainless schreef:
Poekkie schreef:
Elke dag langsheen een verwaarloosde pony (of pony die een verwaarloosde indruk maakt zoals in dit geval) lopen zonder ooit aan de bel te trekken is veel erger toch?

Ja en nee... ik snap beide kanten.

Mijn schoonvader werd gek van de mensen die of de politie belde of boos aanbelde met de mededeling dat de pony er slecht en ondervoed uitzag, zelf gingen voeren enz ondanks het briefje wat aan het hek hing.
Zij zag er ook mega slecht uit maar die had ik verwaarloosd gekregen en had ik net een kleine week staan op zand (met meerdere keren per dag een plukje hooi en buitenpulp).
Zij mocht niet de volle wei in (om te veel eten en oa koliek te voorkomen) maar moest met langzaam voeren aan gaan komen.
Van ellende hebben wij haar verderop gezet waar geen weg langs liep maar daardoor ook minder direct toezicht was.

Ik begrijp het. Maar anderzijds zeg je zelf ook dat die pony verwaarloosd was en er slecht uit zag en is het dus meer dan terecht dat mensen zich zorgen maken.
Ik zou zelf ook liever een keer te veel aanbellen dan langs een verwaarloosd dier lopen en niet helpen.
Maar als er een briefje aan het hek hangt met uitleg is het wel nuttig dat eerst eens te lezen natuurlijk... (met de kanttekening dat er dan wel daadwerkelijk verbetering te zien is en niet 4 maanden dezelfde schramikkele pony die nog steeds even slecht lijkt)

Mss offtopic, maar waarom steeds porties hooi voor een te mager dier? Hooi kan toch gewoon onbeperkt voorzien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:43

Poekkie schreef:
Ik zou zelf ook liever een keer te veel aanbellen dan langs een verwaarloosd dier lopen en niet helpen.
Maar als er een briefje aan het hek hangt met uitleg is het wel nuttig dat eerst eens te lezen natuurlijk... (met de kanttekening dat er dan wel daadwerkelijk verbetering te zien is en niet 4 maanden dezelfde schramikkele pony die nog steeds even slecht lijkt)

Mss offtopic, maar waarom steeds porties hooi voor een te mager dier? Hooi kan toch gewoon onbeperkt voorzien?

Op het briefje stond kort wie zij was en waarom ze er zo uit zag en dat ze goed verzorgt werd en onder behandeling van de DA was.
Telefoonnummer van mij en de naam van de DA stond op het briefje maar dan mij niet bellen (of de DA voor controle) maar toch stug aanbellen.
Ook degene die het briefje gelezen hadden wilde toch "de boer" er wel even op wijzen dat dit echt niet kon.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:45

Brainless schreef:
Op het briefje stond kort wie zij was en waarom ze er zo uit zag en dat ze goed verzorgt werd en onder behandeling van de DA was.
Telefoonnummer van mij en de naam van de DA stond op het briefje maar dan mij niet bellen (of de DA voor controle) maar toch stug aanbellen.
Ook degene die het briefje gelezen hadden wilde toch "de boer" er wel even op wijzen dat dit echt niet kon.

Pf, dat gaat wel ver ja. Ik begrijp echt de zorgen wel maar als er zo'n briefje hangt met tekst, uitleg, namen en rugnummers dan ben je toch wel heel eigengereid als je dan alsnog aan gaat bellen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:46

Eer je klitten op een pony ziet zitten daar nog wel heel veel klitten onder. Dat is nog heel wat werk en je hebt ook een hele goede scheermachine nodig denk ik. Misschien dachten ze dat ze in een paar uur klaar waren, maar hebben ze een paar dagen nodig gehad :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:23

Brainless schreef:
Poekkie schreef:

Ja oke... dan begrijp ik het nut van aan te bellen ook niet...

elnienjo

Re: Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:32

Mensen moeten zich 'ns wat minder met een ander bemoeien.
Je kunt nog beter een deel van je wei opofferen om er 'n dichte haag omheen te planten zodat bemoeizuchtige pottenkijkers geen kans meer krijgen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:34

elnienjo schreef:
Je kunt nog beter een deel van je wei opofferen om er 'n dichte haag omheen te planten zodat bemoeizuchtige pottenkijkers geen kans meer krijgen.

Of je kan gewoon goed voor je dieren zorgen :)*

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:44

Poekkie schreef:
elnienjo schreef:

Of je kan gewoon goed voor je dieren zorgen :)*

Je ziet dat er altijd gezeik kan komen van leken die waarschijnlijk lid zijn van peta/pvdd clubjes.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:20

Je ziet ook dat er veel niet-koosjere dingen achter dichte hagen gebeuren die nooit hadden mogen gebeuren...

In het geval van de pony uit het topic is er imo wel met zeer hoge kans sprake van achterstallige verzorging en hoop ik dat dat eens onder de loep genomen wordt ipv die pony ‘achter een dichte haag’ te zetten. :)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:59

Ik keur stelen niet goed, maar ik denk dat als iemand zich op bokt aanmeldt en foto's plaats van een pony met zo'n vacht dat er dan wel echt overwegend negatieve reacties komen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:16

Shae schreef:
Ik keur stelen niet goed, maar ik denk dat als iemand zich op bokt aanmeldt en foto's plaats van een pony met zo'n vacht dat er dan wel echt overwegend negatieve reacties komen.

Dat weet ik wel zeker. En ook op het solitair op 50m van andere pony's staan en ze niet eens kunnen zien.
Maar toch is dat anders, dan komt iemand hier zelf over zijn/haar pony praten en kun je rechtstreeks in gesprek, plus in het geval van deze pony is de situatie ook al door instanties beoordeeld (niet dat dat heel veel zegt helaas).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:27

Instanties beoordelen helaas alleen maar heel basic of er water en eten is en of de pony niet gewond is of zware boothoeven heeft. Lichte verwaarlozing komt daar gewoon doorheen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:39

Poekkie schreef:
Instanties beoordelen helaas alleen maar heel basic of er water en eten is en of de pony niet gewond is of zware boothoeven heeft. Lichte verwaarlozing komt daar gewoon doorheen.

Tja.. als niet borstelen van je paard hier op Bokt al als (lichte) verwaarlozing wordt gezien... dan ben ik daar wel blij mee.
Tegenwoordig zijn de instanties wel strenger dan vroeger, ook omdat echte DA-en komen controleren en niet meer mensen met weinig kennis.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:46

Ik denk wel dat je moet nuanceren tussen ‘niet borstelen’ (doe ik met mijn shets ook amper trouwens) en dit soort miserable vacht. De pony op de foto kan zo in zo’n filmpje voor brooke’s hospital als je er nog een verhaaltje bij verzint.

Maar ik ben zeer blij dat de instanties nu blijkbaar strenger zouden zijn. Hier in belgie nog niets van gemerkt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:14

elnienjo schreef:

Als mensen goed voor hun dieren zorgen hoeft een ander er zich niet mee te bemoeien.
Dan kan ik alleen maar blij zijn met hun bemoeizucht.
Bij bij mogen ze zo de wei in kijken hoor, ook naar de stokoudjes. Ik heb geen moeite om 10 keer uit te leggen waarom er één niet meer uit ziet als een olympisch sportpaard. En weet je, eens uitgelegd zijn mensen gerustgesteld. Ik bedank ze voor hun bezorgheid ipv van ze af te zeiken. Ben blij dat er er tenminste nog mensen zijn die zich zorgen maken om andermans dieren. Triest wordt het als mensen gewoon voorbij lopen en denken, het zijn mijn zaken niet. Zo lekker makkelijk....en weinig empatisch vermogen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:16

Shae schreef:

Absoluut hoor!!
En ook als een pony zonder soortgenoten staat.

De pony zo maar meenemen mag niet, maar een pony zo neer zetten geeft ook te denken.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:28

elnienjo schreef:

Wij hebben zelf twee keer de dierenbescherming op het erf gehad omdat iemand zich zorgen maakten over een van de honden.

Chappeau!!
Beter 9 keer voor niks aan de deur staan dan een keer te weinig.
Als je je zaakjes op orde hebt is er verder ook helemaal niks aan de hand.

Ik ben dus blij met bemoeizuchtige pottenkijkers.
Maar ga geen eigen rechter spelen, en dat laatste is hier dus wel gebeurt.
Maar nogmaals, ik snap het wel van de mensen.

En ik denk dat bokt zou ontploffen als een willekeurige topic starter met deze foto zijn of haar oude pony zou voorstellen.
Dan zou PETA hier sterk vertegenwoordigd zijn.
Er zijn mensen voor minder afgeschoten hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:41

elnienjo schreef:
Je ziet dat er altijd gezeik kan komen van leken die waarschijnlijk lid zijn van peta/pvdd clubjes.

Wat een onnozele opmerking weer en zo generaliserend, blah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:45

GDG schreef:
Shae schreef:

Dat weet ik wel zeker. En ook op het solitair op 50m van andere pony's staan en ze niet eens kunnen zien.
Maar toch is dat anders, dan komt iemand hier zelf over zijn/haar pony praten en kun je rechtstreeks in gesprek, plus in het geval van deze pony is de situatie ook al door instanties beoordeeld (niet dat dat heel veel zegt helaas).

Mijn stokoude paard stond ook alleen in een weide. Met reden, ze zag en hoorde niet meer zo goed en vond veel rust als ze niet de kudde in de gaten hoefde te houden. Stonden wel andere paarden aan de andere kant van het draad trouwens. Maar snap dat ze soms alleen staan die oudjes.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:31

Poekkie schreef:

Om even voorop te stellen dat ik geen dierenarts ben en ook al wat te lang uit de diervoedingsector weg ben om precies te weten hoe het met voedingswaarde van hooi etc zit;

Bij mensen is het zo dat als iemand langdurig ondervoed is geweest en iemand ineens weer veel zou eten/voedingsstoffen binnen krijgt, dat de elektrolytenbalans en vochthuishouding verstoord kan raken, soms zelfs met cardiale problemen (en de dood) tot gevolg. Ik kan mij zo voorstellen dat bij dieren eenzelfde proces aan de orde kan zijn en dat het om die reden dus ook van belang is om voedingsinname te beperken en controleren en dus langzaam op te bouwen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:48

Blacky94 schreef:
Poekkie schreef:

Om even voorop te stellen dat ik geen dierenarts ben en ook al wat te lang uit de diervoedingsector weg ben om precies te weten hoe het met voedingswaarde van hooi etc zit;

Bij mensen is het zo dat als iemand langdurig ondervoed is geweest en iemand ineens weer veel zou eten/voedingsstoffen binnen krijgt, dat de elektrolytenbalans en vochthuishouding verstoord kan raken, soms zelfs met cardiale problemen (en de dood) tot gevolg. Ik kan mij zo voorstellen dat bij dieren eenzelfde proces aan de orde kan zijn en dat het om die reden dus ook van belang is om voedingsinname te beperken en controleren en dus langzaam op te bouwen.

Sorry had die vraag gemist.. maar klopt wat Blacky zegt.
Het lichaam heeft zich volledig aangepast aan weinig tot niets kunnen eten.
Alle ingewanden werken daardoor al tijden minimaal en alles is ontregeld, als je dan veel gaat voeren kan het lichaam dit niet verwerken.
De maag en darmen zijn ook niet gewend veel voer te verwerken, daarom moet je het echt rustig opbouwen.
Het gevaarlijkste moment van een zwaar ondervoed dier is, het moment dat je ze weer gaat voeren.
Het lichaam kan zelfs in shock raken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:57

Ik lees ook veel over zielig dat die alleen staat.

Als ik goed gelezen heb zou de pony dekhengst geweest zijn.
Is die nog hengst of ruin? Dat staat nergens vermeld.
Maar een hengst bij een groep zetten levert heel vaak problemen op.

Hier bij ons staat ook een hengst van 32 jaar en die sloopt de omheining als er vlak langs hem (dus de wei langs hem) andere paarden staan en zeker als dit ruinen zijn. Hij mag oud zijn maar is zeker zijn hengsten gedrag niet verloren. Kappen met de benen door de draad heen en zo de draad lostrekken is echt geen pretje.

Zelfs mijn jonge ruin reageert er dan op door zelf ook te gaan kappen en steigeren vlak langs de draad. Levert dus alleen riskante situaties op.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:59

Ik vind het eigenlijk te zielig voor woorden dat er zoveel gespeculeerd wordt in dit topic. Zolang je er niet bij bent kun je ook niet weten of er niet goed voor de pony gezorgd wordt. Het beestje is niet voor niks al 31 jaar oud geworden. ;) +:)+

Super fijn dat hij weer terecht is zeg!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:09

En welkom bij een nieuwe aflevering 'Bokt knows best' :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:09

Inderdaad, vanuit 1 foto het helemaal weten.