KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:21

Vergeet ook niet de verschillende stromingen binnen de Lusitano’s, imo wel een verschil of je je KWPN’er wilt aanparen met een klassieke Lusitano uit Veiga lijnen of een moderner Alter Real type. Ik heb bijv een Lusitano hengst met echte Veiga lijnen, kleiner en klassieker type. Kan overigens wel heel correct bewegen, heel opwaarts en ruim en absoluut niet maaien. Maar hij is eigenlijk m’n bospaard, want hij is bizar braaf :D daar kan de gem. KWPN nog wel wat van leren.

Overigens zie ik ook liever Lusitano’s dan PRE’s, zeker voor dit ‘project’. Bijv die van Matt Harnacke vind ik een typische PRE, prachtig om te zien op een plaatje, maar beweging (stap vooral) is echt heel matig.

Dit is die van mij bijv.
Afbeelding

Ik ben wel benieuwd naar meer kruisingen tussen KWPN’ers en PRE/lusitano. Je ziet het niet heel veel. Wel vind ik het altijd lastig om te zien als ze jonger zijn dan 4/5 jaar, waar KWPN’ers met 3 jaar vaak al hartstikke knap zijn, zijn die barokke paarden pas echt laat ‘mooi’. Dus daar moet soms even doorheen gekeken worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:05

Luckystory schreef:
_San87_ schreef:
Niet zo raar, ook, denk ik. Het gebruiksdoel ligt in Portugal en Spanje nog steeds meer richting het stierenvechten, working equitation e.d.. daar zijn die paarden van origine ook voor gefokt.

Dat is toch echt niet meer waar hoor.
Je krijgt die klassiekere types bij het Lusitano nog maar moeilijk goedgekeurd.
En een ruglijn die niet ok is, slecht beenwerk of een beweging die ondermaats is en je mag het helemaal vergeten. Zelfs bij een merrie. ( moeten voor de fok ook gekeurd worden ) Dat is gewoon njet.
De paarden die gefokt/gebruikt worden voor het stierenvechten of de WE, kan je evengoed een dressuurring mee in.

Ligt het gebruiksdoel niet meer richting stierenvechten/working equitation in Spanje/Portugal?

Mousmous

Re: KWPN: Registratie mogelijk voor Lusitano en PRE-hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:27

Het stierenvechten wagen ze hun goede paarden niet aan. Heel triest maar daar worden de 'afdankertjes' voor zover ik weet voor gebruikt. Die komen er regelmatig ook niet goed vanaf. Hoorn in de buik enz. Het is voor mij al zo'n 40 jaar geleden dat ik in spanje op een grote stoeterij reed. Maar heb daar nooit een goede hengst naar het stierenvechten zien gaan, wel naar de feria's. Trotse ruiters, trotse paarden, mooie dames achterop, veel show. Prachtig uitgedost. Zowel paard als ruiter en dames. Daar hoorde ook het temperament bij.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:49

_San87_ schreef:
Ligt het gebruiksdoel niet meer richting stierenvechten/working equitation in Spanje/Portugal?

Niet echt. Alhoewel dat natuurlijk wel de basis van veel lijnen vormt.
Spanje weet ik niet. Maar het APSL wil absoluut een modern sportpaard fokken.
Dat zie je ook wel aan de quotering van hun hun hengsten en jonge paarden.
En het feit dat veel fokkerijen inzetten op de sport. (Wat ook blijkt uit de ranking)
Die Jasmim bijvoorbeeld is de kampioen van 2018. ( of was het 2019? )
En als je checkt wie de eerdere kampioenen waren dan ga je zien, dat het allemaal die kant uit gaat.
Een mooie correcte barokke ga je nog wel gekeurd krijgen maar zeker niet met de waardering van een Jasmim.

Ik heb zelf een merrie die op het randje tussen barok en modern zit laten keuren in 2018. Ik had redenen om te wachten maar toch gekozen haar te tonen.
En toen is mij door veel mensen binnen het stamboek gezegd dat ik er goed aan gedaan had niet meer langer te wachten. Want dat ik haar niet meer gekeurd had gekregen 2 of 3 jaar later. En dan hadden ze het puur over het type. Niet of het een correct paard is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:53

Mousmous schreef:
Het stierenvechten wagen ze hun goede paarden niet aan. Heel triest maar daar worden de 'afdankertjes' voor zover ik weet voor gebruikt. Die komen er regelmatig ook niet goed vanaf. Hoorn in de buik enz. Het is voor mij al zo'n 40 jaar geleden dat ik in spanje op een grote stoeterij reed. Maar heb daar nooit een goede hengst naar het stierenvechten zien gaan, wel naar de feria's. Trotse ruiters, trotse paarden, mooie dames achterop, veel show. Prachtig uitgedost. Zowel paard als ruiter en dames. Daar hoorde ook het temperament bij.

Hoe kom je daar weer bij? Paarden gefokt en getraind voor stierenvechten zijn net zo duur als een paard voor dressuur. En dan heb ik het over Portugal, van Spanje weet ik niets.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:59

Mousmous schreef:

Ook niet helemaal waar. Die rejoneo-hengsten zijn soms echte sterren.
Denk maar aan bijvoorbeeld Merlin van Pablo Hermoso de Mendoza. ( ok geen pure lusi, daar zit ook QH in)
Rejoneopaarden zijn trouwens wel vaker kruisingen, QH - lusi - volbloed. Maar je koopt ze zeker niet voor klein geld.
Ik ken meerdere hoog gewaardeerde en dure hengsten die ook als rejoneopaard getraind zijn. Het is maar wat de eigenaar wil...
De vader van mijn ruin bijvoorbeeld, die liep een aardig niveau dressuur en werd daarnaast ook getraind voor de stierengevechten. Die is daarna naar De VS verkocht.
En de halfbroer van mijn merrie is een oude Belgische en Nederlandse kampioen en dekhengst en evengoed in de stierenvechten getraind.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:09

Luckystory schreef:
Mousmous schreef:

Ook niet helemaal waar. Die rejoneo-hengsten zijn soms echte sterren.
Denk maar aan bijvoorbeeld Merlin van Pablo Hermoso de Mendoza. ( ok geen pure lusi, daar zit ook QH in)
Rejoneopaarden zijn trouwens wel vaker kruisingen, QH - lusi - volbloed. Maar je koopt ze zeker niet voor klein geld.
Ik ken meerdere hoog gewaardeerde en dure hengsten die ook als rejoneopaard getraind zijn. Het is maar wat de eigenaar wil...
De vader van mijn ruin bijvoorbeeld, die liep een aardig niveau dressuur en werd daarnaast ook getraind voor de stierengevechten. Die is daarna naar De VS verkocht.
En de halfbroer van mijn merrie is een oude Belgische en Nederlandse kampioen en dekhengst en evengoed in de stierenvechten getraind.

En ook nog stierenvechters/oude type. Nou daar hangt inmiddels een heel mooi prijskaartje aan. :o

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:24

@ Hoe kom ik daar weer bij? Hoezo weer??? Lekker toontje. Ik heb het over Spanje , niet over Portugal en ik heb het over 40 jaar geleden. En dat weet ik van de mensen van de stoeterij in Andalusie waar ik toen reed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:25

Mousmous schreef:
@ Hoe kom ik daar weer bij? Hoezo weer??? Lekker toontje. Ik heb het over Spanje , niet over Portugal en ik heb het over 40 jaar geleden. En dat weet ik van de mensen van de stoeterij in Andalusie waar ik toen reed.

Ok, duidelijk. Spanje en 40 jaar geleden. Dank voor je uitleg.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:32

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:37

Training voor het stierenvechten is toch wat anders dan daadwerkelijk met een stier in de arena te komen staan. Geen enkel paard hoort dit mee te maken. Geen enkele stier ook niet. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een duur paard hieraan gewaagd wordt. Er sterven ontzettend veel paarden hierdoor. Maar goed, het gaat nu wel erg ver van het topic af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:49

Mousmous schreef:
Training voor het stierenvechten is toch wat anders dan daadwerkelijk met een stier in de arena te komen staan. Geen enkel paard hoort dit mee te maken. Geen enkele stier ook niet. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een duur paard hieraan gewaagd wordt. Er sterven ontzettend veel paarden hierdoor. Maar goed, het gaat nu wel erg ver van het topic af.

Tijdens de training kom je paard ook met de stier in de arena en waar ik het over heb zijn ook echt paarden die worden ingezet in de arena met publiek erbij. Dit zijn echt paarden uit de hogere prijsklasse. Hoe beter opgeleid en hoe beter de prestaties hoe duurder ze zijn, net als bij een sportpaard.

Nogmaals ik weet het enkel van Portugal en nee, ik ben geen voorstander van stierenvechten. Maar ik ken wel mensen die zich daar wel mee bezig houden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:13

Mousmous schreef:

https://youtu.be/2migoIKANf4

Lusitano dekhengst uit Escorial en met een tof kleurtje.
Die is zeker niet gratis geweest uit die bloedlijn... O:)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:56

Mousmous schreef:

Tuurlijk worden afdankertjes ingezet, hangt af welk niveau en welke arena.
Merlin en andere worden hier op Bokt vaak aangehaald, maar de werkelijkheid is dat Spanjaarden nog steeds verlekkerd zijn op een stevige portie dierenmishandeling.
Wat had je gedacht? Ze gaan zomaar niet veranderen.

Ondertussen weten ze ook al dat dames uit Europa verlekkerd zijn op veel te grote, dressuur gefokte strekkers met spektaculaire gangen en daar spelen ze helaas op in, ik zie er zo duizenden passeren op mijn Facebook. Kont een halve meter hoger dan de voorhand, mooi cremello of buckskin kleurtje, kortom, kapot gefokt en verminkt.
Ikzelf ben ook niet zo voor schimmelkleur, maar toch zag je daar vroeger ontzettend goed gebouwde exemplaren tussen.
Ik vind het OK dat ze goede type correcte Iberiers kruisen met warmbloeden, maar blijf Verdorie van het Iberische ras af en probeer daar geen warmbloed types van te maken. Rug en been problemen bij overvloed, zowel bij de PRE als de Lusitano.
Het is schrijnend dat het ouden type weg gefokt wordt en ik zal blijven ijveren om mensen bewust te maken hiervoor niet te kiezen.
Neem nu een Ice Cream, veel te groot en te lomp en kan niet eens soepel bewegen, daar klaagt de berijdster zelfs over op Facebook.
Toch keurt de commissie goed met een 8 op 10.
Echt om achterover te vallen.
Hoe groter en hoe meer warmbloed type gericht er gefokt wordt, hoe meer je moet zoeken om nog een echt Iberisch type square horse te vinden.
Je kiest zelf. Ofwel doe je mee met die absurde trent of je doet iets aan het behoud van het kostbare oude type.
Al wie info geeft waar nog goede oude types te vinden zijn, aub stuur me pb door.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:20

janderegelaa schreef:
Misschien is het handiger om dit in een ander topic voort te zetten. Het gaat niet meer over het onderwerp en het is interessant genoeg om er zelf een topic over te openen.

Ik heb alle info in een groep geplaatst.
Was niet simpel, maar ik heb geprobeerd om de stukjes info die ik hier en daar vond, samen te plaatsen.
Blijkbaar kan ik geen link plaatsen en moet je me eerst toevoegen.
Link in mijn onderschrift.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:18

Grappig dit!
Was de PRE fokker , waar ik 15 jr geleden mijn paard kocht, toch (weer / ook hierin) de voorloper :D
Zij hadden toen ook een kwpn merrie staan en deze zo’n stuk of wat x laten dekken door hun PRE hengst.
Ik heb toen dus de mijne daar gekocht..
waarom? Goedkoper, Uitstraling vond ik mooi en hij had kwpn gangen (ik houd niet van gemaai)
Er zijn uit diezelfde combi dus (meen ik ongeveer) dus 3 schimmels 3 bruine en 1 vos gekomen met sommige kwpn look, sommige weer meer richting pre.

En ja... wordt hier natuurlijk meteen gesproken alsof zo’n combi meteen een gp paard oid moet voortbrengen (maar of dat zowiezo realistische gedachten is met zoveel paardenliefhebbers?!)

Ik heb er iig een ijzersterk Top paard aangehad <3

(Wat ik wel frapant aan dit verhaal vindt:
Pre fokkers zijn trots op hun ras! Cruzado’s zoals de mijne, zijn dus (tot op heden?) niet echt interessant ..
Van wie komt “deze wens” nu echt vraag ik me af???

(Bedoel: als men als fokker niet echt voor het geld gaat, was dit allang “eerder gebeurd”’(zoals bij fokker mijn paard, die kwpn merrie als soort van erfstuk hadden staan) want voor erkenning vh ras ? Ook niet )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:29

Evelienepien schreef:
(Wat ik wel frapant aan dit verhaal vindt:
Pre fokkers zijn trots op hun ras! Cruzado’s zoals de mijne, zijn dus (tot op heden?) niet echt interessant ..
Van wie komt “deze wens” nu echt vraag ik me af???

Ik weet niet hoe het bij de PRE-fokkers zit maar ik weet wel dat er een aantal zeer grote/beroemde lusitano fokkers waren die het zogenaamde Lusitaans sportpaard zijn beginnen fokken. Uit Lusi merries en Duitse en Nederlandse dressuurhengsten. Na een tijdje hadden die dus een behoorlijk aantal veulens lopen met veel kwaliteit maar in se papierloos.
Het zijn zij, die bij het KWPN gelobbyd hebben om hun veulens daar te kunnen onderbrengen.
De veulens bij het Lusitano onderbrengen is natuurlijk out of the question aangezien het APSL een gesloten stamboek is.
Ze moesten dus wel kijken naar de open sportstamboeken zoals het KWPN.
Aangezien het om grote en welstellende fokkers ging (oa. Massa) is het KWPN mee op de kar gesprongen.
Deze fokkers hebben trouwens daarnaast ook nog vaak hun pure Lusi's. Ze fokken het naast elkaar.
Maar ik geloof dat er in het Franse team ondertussen al wel kruisingsproducten meelopen op het hoogste niveau...

Kruisingen fokken is voor Lusitano fokkers ook niet zo'n zonde trouwens. Dat deden ze voordien ook al voor de stierengevechten. Waar sommige van de beste paarden een mix zijn tussen Lusitano-Engelse of Arabische volbloed en Quarter horses. En daar zijn ook echt toppaarden bij.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:28

@ luckystory: dank je wel voor je uitleg!
Dan is het me iig een stukje duidelijker!
En mooi dat 1 product al in top mee loopt!
(1 volle broer van me liep aangespannen mee in top dus het kan zeker :D )