GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:35

DuoPenotti schreef:
Wat de reden ook is van die taktfouten. Een proef als dat hoort niet zo hoog te scoren. Het is geen B meer.
Bij elk van die oefening hoort een 2 te staan. En dat is onmogelijk omhoog te halen als dat echt gegeven zou zijn.

Prima. En wat voor cijfer geef je dan aan eentje die zo tegen de hand komt dat die de ruiter bijna een bloedneus slaat, bokt, steigert, naar het been slaat, zich omdraait of aan de kletter gaat?

Het filmpje van Toto Jr kan ik niet bekijken, dus even in het algemeen. Als de oefening in de basis wordt uitgevoerd voor een 8 (bijvoorbeeld lengtebuiging, parallel, oprichting, verzameling, rechtgerichtheid). Maar helaas, er zijn wat taktfouten. Is het dan een 6 of een 2? En als je zegt een 2, dan straf je taktfouten dus af met -6 (8-6=2).
Wat geef je dan bij uitvoering voor een 5 (bijvoorbeeld mist lengtebuiging, teveel op de voorhand) met dezelfde taktfouten? Ook een 2 (dus -3), of straf je dat ook af met -6? Dan moet je dus -1 geven (als dat zou kunnen).

Of vind je dat taktfouten gewoon altijd een 2 moeten zijn?
Waarom vind je het dan eerlijk om fouten bij een hogere moeilijkheidsgraad van de uitvoering zwaarder te straffen dan bij een lagere moeilijkheidsgraad?
(Uitvoering voor een 8 kost gewoonlijk meer moeite dan voor een 5).

Ik ben heel benieuwd hoe je dit ziet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:38

Dinopino: Persoonlijke aanval? Omdat ik je vraag of je je eigen regels om te oordelen ook toe past op jezelf? :?

Roodvos: zo eentje uit je eerste voorbeeld wordt na 15 seconden uit gesloten bij ons wegens protest of krijgt een nul wegens niet uitgevoerd/protest.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:47

Jureren wordt toch aan de hand van het scala gedaan?

De eerste is tact, die is niet oké, dus Dat is dan - 1 (van de 10 door je krijgt bij perfect uitgevoerd volgens de richtlijnen van het scala), het volgende punt ontspanning, mist ook in zijn geheel, nog een keer -1, nageeflijkheid en aan leuning. Als paarden zo kort in hun hals lopen, en er zo grof ingewerkt wordt, weer - 1, impuls en swung (oké, dit zie je dan wel, dus hiervoor geen aftrekpunten), rechtgerichtheid weer - 1, paard lijkt wel volledig hypermobiel soms, zwabbert behoorlijk door sommige oefeningen heen. Verzameling (tja, niet getoond op de manier hoe ik het graag zie, maar vooruit, hij toont verzameling).

Volgens het scala missen dus bijna iedere oefening 4 (essentiële) onderdelen. Dus maximaal een 6 als de rest van de oefening dus correct is uitgevoerd (op de letter etc). Sommige oefeningen zonder de tactfouten dan misschien iets hoger, maar dan houdt het in mijn ogen op.

Dus hoe kom je dan aan (bijna) 80%. Het gaat er mee niet eens om of ik het wel of niet beter zou doen.... Maar wel om wat ik (en meer mensen) graag zien en hoe je aan de buitenwereld punten kunt verklaren.
Hopelijk kijken de jury's internationaal wel naar het scala en de leidraad daarvan. Die is toch niet voor niks ooit bedacht?

EllyC

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:49

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:53

Ayasha schreef:
Dinopino: Persoonlijke aanval? Omdat ik je vraag of je je eigen regels om te oordelen ook toe past op jezelf? :?

Roodvos: zo eentje uit je eerste voorbeeld wordt na 15 seconden uit gesloten bij ons wegens protest of krijgt een nul wegens niet uitgevoerd/protest.

Bij ons in NL, en volgens mij ook FEI, is dat 20 seconden. Als het verzet binnen die tijd is opgelost neem je het mee in de beoordeling.
En dan geef je idd iets tussen een 0 en een 3. Afhankelijk van wat er gebeurde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:56

Ayasha schreef:

Precies dat wilde ik ook schrijven.
Die hoort niet in een ring thuis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:57

Sky_As schreef:

De eerste is tact, die is niet oké, dus Dat is dan - 1 (van de 10 door je krijgt bij perfect uitgevoerd volgens de richtlijnen van het scala), het volgende punt ontspanning, mist ook in zijn geheel, nog een keer -1, nageeflijkheid en aan leuning. Als paarden zo kort in hun hals lopen, en er zo grof ingewerkt wordt, weer - 1, impuls en swung (oké, dit zie je dan wel, dus hiervoor geen aftrekpunten), rechtgerichtheid weer - 1, paard lijkt wel volledig hypermobiel soms, zwabbert behoorlijk door sommige oefeningen heen. Verzameling (tja, niet getoond op de manier hoe ik het graag zie, maar vooruit, hij toont verzameling).

Volgens het scala missen dus bijna iedere oefening 4 (essentiële) onderdelen. Dus maximaal een 6 als de rest van de oefening dus correct is uitgevoerd (op de letter etc). Sommige oefeningen zonder de tactfouten dan misschien iets hoger, maar dan houdt het in mijn ogen op.

Dus hoe kom je dan aan (bijna) 80%. Het gaat er mee niet eens om of ik het wel of niet beter zou doen.... Maar wel om wat ik (en meer mensen) graag zien en hoe je aan de buitenwereld punten kunt verklaren.
Hopelijk kijken de jury's internationaal wel naar het scala en de leidraad daarvan. Die is toch niet voor niks ooit bedacht?

Je kunt natuurlijk ook weer plussen hè? Dit paard heeft veel schwung en afdruk. Daarvoor plust hij weer. Zoals jij jureert min je wel, maar plus je niet? Dan komt de gemiddelde combi niet eens op een 3 of 4

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:57

EllyC schreef:
https://www.instagram.com/p/CLRZP-1BdkG/

Wat zouden jullie voor dit onderdeel geven dan?

Ik rij geen gp dus ik weet niet precies van welk tot welk onderdeel er gepunt wordt. Als ik even alleen van de piaffe uit ga, zou ik zeggen 10-0,5 (tact, eerste pas wat uit balans / hoger opgetild) - 1 (aanleuning, achter loodlijn), rechtgerichtheid kan ik niet zien zo vanaf de zijkant. Maar vanaf hier ziet het er aardig recht uit dus zou ik voor deze oefening een 8,5 geven
(daarbij dus gezegd hebbende dat ik alleen de piaffe beoordeeld heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:00

pien_2010 schreef:
MCE schreef:
hoe zou het deze paarden vergaan als ze onder een van deze dames zouden rijden, of onder Carl Hester,

:j Dat vraag ik me dus ook af. En wat ik me afvraag wat heeft Paul Schockemöhle op stal staan als nazaten van Totilas . Want als de Duitse top zoals Helen en anderen met dit soort paarden gaat rijden, dan vrees ik dat Nl niet eens meer in de buurt komt van de prijzen de komende jaren wat verder weg in de toekomst.
Dat geldt dus ook voor Carl Hester en Charlotte . Geloof me, ik hoop dat het gaat gebeuren want bij voorbaat verheug ik me er al op. Want zeg nu zelf, de paarden zijn toch wel heel heel erg prachtig <3

paarden op zich mooi, alleen ze krijgen geen kans om te gaan swingen, paard kan zijn natuurlijke bewegingen niet tonen

lijkt me geweldig als Helen of Charlotte of Sönke er een kan rijden

kijk dat soort filmpje vaak even in slowmotion dan zie je pas echt hoe ze moeten kronkelen om b.v. een changement te springen, neusje mag er nooit dus opwaarts voorwaarts lukt al niet,

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:00

996981 schreef:
Sky_As schreef:

Je kunt natuurlijk ook weer plussen hè? Dit paard heeft veel schwung en afdruk. Daarvoor plust hij weer. Zoals jij jureert min je wel, maar plus je niet? Dan komt de gemiddelde combi niet eens op een 3 of 4

Je begint ook bij een 10 en niet bij een 5? Dan zou een paard met extra beweging en een perfect uitgevoerde oefening nog steeds een 9 kunnen halen ook al is de aanleuning compleet ruk en knarst hij op het bit en oren plat in zijn nek? Het scala is juist heel belangrijk bij het beoordelen, als die basis niet voor elkaar is zou iemand inderdaad geen voldoende mogen halen.
En al helemaal niet op gp niveau

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:03

DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:

Dat is wel heel makkelijk hè. Helaas werken we met dieren en hebben we het niet altijd in de hand. Niet in de B en niet in de GP.

Ga je ook nog reageren op het stuk eronder? Daar ben ik namelijk het meest benieuwd naar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:04

Sky_As schreef:
996981 schreef:

Je begint ook bij een 10 en niet bij een 5? Dan zou een paard met extra beweging en een perfect uitgevoerde oefening nog steeds een 9 kunnen halen ook al is de aanleuning compleet ruk en knarst hij op het bit en oren plat in zijn nek? Het scala is juist heel belangrijk bij het beoordelen, als die basis niet voor elkaar is zou iemand inderdaad geen voldoende mogen halen.
En al helemaal niet op gp niveau

Maar het is niet zo dat die basis afwezig is. Als je dit paard een B proef laat lopen, zal het geen takt- en aanleuningsfouten hebben.

En ja, met een goed paard is het makkelijker een 9 of 10 te halen, omdat je veel meer te compenseren hebt. Een paard met veel afdruk kan iedere oefeningen 2/3 punten hoger uitkomen. Als er dan een foutje ontstaat ga je dus minder snel richting een onvoldoende dan met een gewoner paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:11

Roodvos schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is wel heel makkelijk hè. Helaas werken we met dieren en hebben we het niet altijd in de hand. Niet in de B en niet in de GP.

Ga je ook nog reageren op het stuk eronder? Daar ben ik namelijk het meest benieuwd naar.

Tuurlijk, maar een dier dat compleet in protest komt en meer dan 15 seconden hoort in mijn mening ook niet in de dressuurring thuis op dat moment. En je beoordeeld wel het moment. Dat betekent toch niet dat dat dier de week er na niet gewoon weer 1e kan lopen als ie dan niet protesteert? Of zelfs de proef er na?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:16

Je beoordeelt wat je ziet... Niet wat er misschien wel of niet in zit.

En nogmaals, beoordelen moet nav het scala. Als de tact en ontspanning mist mag dat gewoon afgestraft worden. Volgens jouw + systeem zou je op een 5 moeten beginnen. Want anders zou je ook op een 12 uit kunnen komen? Want ja, alles correct uitgevoerd, maar dit paard beweegt extra, dus meer dan een 10 waard. Een proef wordt toch op punten van uitvoering beoordeeld en niet op talent (en ja, dat een getalenteerd paard meer schwung laat zien is natuurlijk een feit, vandaar dat als alles correct uitgevoerd is dat paard wel een 9 of 10 kan halen en een minder getalenteerd paard nooit een 10 zal kunnen halen)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:18

Wat bedoel je met stuk eronder? Dat het 20 seconde is?
Nou 15/20 maakt me niet veel uit.
Hij loopt zijn proef. Is ergens van onder de indruk. Dat kan.
Kan meerdere redenen hebben. Maar voor in de proef is dat niet van belang. Daar wordt getoetst op wat de combinatie Nu laat zien. Niet wat hij anders wel kan, of in de toekomst gaat kunnen.
Is het nu goed horen daar de punten bij, is het slecht ook. Is het volledig staken is hem tot rust laten komen op het losrij terrein ook wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:18

EllyC schreef:

Ik vind de beweging in de voorbenen zo vreemd. Ik had dat ook heel erg bij Parzival, en hier zie ik het ook weer. Het lijkt wel alsof er onbedoeld toch meer gewicht naar voren gebracht wordt om de achterbenen hoger op te tillen (waar het volgens mij andersom moet zijn). Ik rijd geen GP overigens dus hou me er een beetje buiten, heb ook niet zoveel meer met de dressuursport zoals het nu is om welbesproken redenen in dit topic :o Maar de piaffe hier viel me enorm op. Vooral omdat Toto Jr precies hetzelfde liet zien. Kleine wijziging in manier van trainen geweest wellicht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:20

Sky_As schreef:
Je beoordeelt wat je ziet... Niet wat er misschien wel of niet in zit.

En nogmaals, beoordelen moet nav het scala. Als de tact en ontspanning mist mag dat gewoon afgestraft worden. Volgens jouw + systeem zou je op een 5 moeten beginnen. Want anders zou je ook op een 12 uit kunnen komen? Want ja, alles correct uitgevoerd, maar dit paard beweegt extra, dus meer dan een 10 waard. Een proef wordt toch op punten van uitvoering beoordeeld en niet op talent (en ja, dat een getalenteerd paard meer schwung laat zien is natuurlijk een feit, vandaar dat als alles correct uitgevoerd is dat paard wel een 9 of 10 kan halen en een minder getalenteerd paard nooit een 10 zal kunnen halen)

Ook een normaler paard kan een 10 halen, als de uitvoering van de oefening 100% is. Een talentvoller paard, kan makkelijker een 9 halen, ook als de uitvoering van de oefening een pak minder is. Omdat hij compenseert met kwaliteit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:20

Cowgirl schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=zz0JKgkxdlo

Total Us.

Zijn alleen wat fragmenten.

Tjsa ik weet het niet hoor. Bij beide niet.
Misschien zou het niet verkeerd zijn de leeftijd voor het GP starten eens met 2 jaar omhoog te gooien om die paarden eens echt de tijd te geven.

Ik zie de reacties al voor me, over wat ik nu ga schrijven: maar ik zie dit toch echt richting absurditeit a la Tennessee Walking horse gaan.

Smaken verschillen. Prima. Ik vind dit echt niet mooi, ik vind EG bijna nooit mooi om naar te kijken. Ik houd niet van zijn stijl, dat enórme op het scherp van de snede, spektakel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:22

EllyC schreef:

Een 6 of 6,5 max voor de piaffe. Uitgaande van een 10.

Dat zit m dan in het niet onderbrengen van de achterhand, hij gaat niet zitten (-1 of zelfs -2), het hoofd komt te ver achter de loodlijn (-1), de nek is niet het hoogste punt (-1), ik mis ontspanning en durchlassigkeit en nu kan de video vertekenen, maar het dier komt erg zuur over.

Ik ben wel eens benieuwd hoe een GP jurylid dat ziet en dus hoe zijn/haar beoordeling zou zijn. Ook denk ik dat beoordelen vanaf een filmpje anders is dan irl.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:23

Film vertekend wel, dat ben ik met je eens San87

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:25

_San87_ schreef:
EllyC schreef:

Dat zit m dan in het niet onderbrengen van de achterhand, hij gaat niet zitten (-1 of zelfs -2), het hoofd komt te ver achter de loodlijn (-1), de nek is niet het hoogste punt (-1), ik mis ontspanning en durchlassigkeit en nu kan de video vertekenen, maar het dier komt erg zuur over.

Ik ben wel eens benieuwd hoe een GP jurylid dat ziet en dus hoe zijn/haar beoordeling zou zijn. Ook denk ik dat beoordelen vanaf een filmpje anders is dan irl.

Bij een piaffe wordt ook de overgang erin en eruit
meegerekend. Die zijn foutloos, terwijl dat héél moeilijk is. Daar heft hij dus bijvoorbeeld de aanleuningsfouten op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:27

Maar hoe kan hij daar de aanleuningsfouten opheffen als ie daarin nog steeds met de kin op de borst loopt? :? Dan is de overgang toch niet perfect?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:30

_San87_ schreef:
EllyC schreef:

Nou, als je op die manier gaat jureren dan komen de meeste mensen hier nooit de B uit :') . Jureren is niet het afbranden he? Je moet ook de positieve dingen kunnen benoemen bij (elke) combinatie.
In mijn ogen gaat hij zeker wel zitten en heeft hij een heel mooi actief achterbeen. En hij komt een tikkie achter de loodlijn ja, en daardoor is automatisch de nek ook niet meer het hoogste punt. Dat straf je dan wel hard af als je daar meteen -2 voor geeft.
Ik zou willen dat ik een paard ooit zo zou kunnen rijden. In mijn ogen verdient deze piaffe zeker een 8,5.

Fouten kijken is wel erg makkelijk blijkt hier maar eens. Maar een paard met zó veel expressie laten lopen, dat gaat niemand lukken met een lang teugeltje hoor. En als je op het scherpst van de snede gaat rijden, dan is het ook logisch dat er eens een (takt)foutje bij komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:31

Ik was vooral afgeleid door de cap := . Ik kan er niet aan wennen bij Edward.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:33

Ayasha schreef:
Maar hoe kan hij daar de aanleuningsfouten opheffen als ie daarin nog steeds met de kin op de borst loopt? :? Dan is de overgang toch niet perfect?

Ik ga er ook niet vanuit dat deze piaffe en 10 was. Jij gaat steeds uit van perfectie, terwijl de score die hij kreeg niet staat voor perfectie. Immers had hij dan 100% gereden. Hij heeft nu gemiddeld een 8 gehaald. Dat is voor een paard met deze kwaliteit, dus niet bizar hoog.