LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:48

Sanet schreef:
Uhhh, leuk dat de ondernemers dan misschien subsidie krijgen, maar als particulier met eigen grond dan? Moet ik mijn eigen (lelijke!) 2 meter hoge omheining dan maar zelf betalen?
Ik ben wel benieuwd hoe dat praktisch gaat ook dan? Heb je dan ook een toegangshek van 2 meter hoog? Wordt een dure en vreemde aangelegenheid dan allemaal...

Kan ik ook wel olifanten of giraffen gaan houden ...

Van mij mag je olifanten en giraffen gaan houden,want dat zijn vegetariers en vermoorden onze weidedieren niet.Wolven kan niet in een dicht bevolkt land als Nederland,want die wolven moeten uiteraard eten en dan worden onze veulens en ponies smakelijke hapjes.Je kunt in Nederland ook geen leeuwen en tijgers gaan loslaten om precies dezelfde reden.Degenen die zo graag wolven hebben moeten ze in hun eigen omheinde reservaten gaan houden waar ze niet uit kunnen ontsnappen.Of wil je van Nederland een soort Jurassic Park gaan maken? Dat was trouwens ook omheind maar ze wisten er toch uit te komen uiteraard.

Kinke

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:57

1 van onze buren is jager, dat er een bepaald aantal reeën mag worden afgeschoten betekent niet dat het ook gebeurt. De laatste paar jaar is het aantal reeën teruggelopen, dan gaan ze echt niet zomaar afschieten wat mag.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:00

CharleyT schreef:
Waarschijnlijk heeft die roedel daar in Polen effies meer leefruimte en wild voorhanden. niet 1 op1 te vergelijken met ons landje.

Eens. En ook al zou een enkele verspreide roedel het volhouden, dan nog is ons land veel te dichtbevolkt, te veel snelwegen, treinrails, boerderijen, bewoning, ook in buitengebieden om een wolf op een waardige manier te laten leven. Vroeg of laat gaat het gewoon fout en grijpt de wolf een hond, kind of wandelaar.

In grote natuurgebieden waar ze wél goed kunnen leven, heb ik er geen moeite mee. Daar kunnen ze mensen ontlopen.
In de tijd dat ze in ons land uitgeroeid zijn, rond 1860, was de bevolkingsdichtheid een fractie van wat het nu is, en toen waren ze ook al te gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:01

Kinke schreef:
1 van onze buren is jager, dat er een bepaald aantal reeën mag worden afgeschoten betekent niet dat het ook gebeurt. De laatste paar jaar is het aantal reeën teruggelopen, dan gaan ze echt niet zomaar afschieten wat mag.

Dat zegt ook niemand. Daarom wordt er geteld elk jaar. En aan de hand daarvan wordt de hoeveelheid afschot bepaald.

Eenden, duiven, fazanten, hazen en konijnen zijn echter vrij bejaagbaar in bepaalde tijdvakken.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:33

Mindim schreef:
Billy schreef:
Ik denk dat het aantal loslopende en verwilderde huiskatten een groter probleem is voor de konijnen en hazenpopulatie dan die paar wolven. Maar dat breng je de gemiddelde kattenbezitter niet aan z'n verstand.....

Vergeet de jacht niet, er is dusdanig veel op die beesten gejaagd ook, dat hazen en konijnen amper nog te zien zijn.

Een paar jaar terug kwam het rhd2 virus, sindsdien zie ik geen wilde konijnen meer. Wel regelmatig hazen, die zitten graag in de wei, ik laat daar ook altijd wat gras voor hoog staan. Alleen toen er vorig jaar een wolf in de straat zat, moest alles aan de rand gemaaid en extra stroomdraad laag boven de grond. Toen konden ze er niet meer op. Er zijn nu wel weer doorgangen voor ze. Maar zodra al die roedels waar ze denken plek voor te hebben er zijn kunnen alleen vogels nog op weilanden komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:02

FleurVP schreef:
Een paar jaar terug kwam het rhd2 virus, sindsdien zie ik geen wilde konijnen meer. Wel regelmatig hazen, die zitten graag in de wei, ik laat daar ook altijd wat gras voor hoog staan. Alleen toen er vorig jaar een wolf in de straat zat, moest alles aan de rand gemaaid en extra stroomdraad laag boven de grond. Toen konden ze er niet meer op. Er zijn nu wel weer doorgangen voor ze. Maar zodra al die roedels waar ze denken plek voor te hebben er zijn kunnen alleen vogels nog op weilanden komen.

Wij hadden vroeger op het platteland van enorm veel hazen, Maar dat werden er steeds minder. Het bestand is sinds de jaren 60 met meer dan 70 procent gedaald.

'Al die roedels' , die er volgens jou komen, lijkt me wat overdreven. Maar ook al zou je hier geen roedels hebben, in duitsland zitten ze wel en dan blijf je de wolven op doortocht houden die schapen doden. Dus ik denk niet dat je er in zijn geheel aan ontkomt.

Hoeveel vee heeft de roedel op de Veluwe nu bewezen gedood eigenlijk en hoe dat zich tot de tijd verhoud, ik neem aan dat dat wordt bijgehouden.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:15

Deze 'expert' denkt dat er plek is voor 60 roedels: "Aantal wolven op de Veluwe kan dit jaar verdubbelen, maar voor hoeveel is er eigenlijk plek? | De Vallei | gelderlander.nl" https://www.gelderlander.nl/de-vallei/a ... gle.com%2F

Dan gaan er ook heel veel zwervende wolven zijn. De aantallen vee dat gepakt wordt is nu al vrij hoog en loopt heel rap op. Moet je nagaan met 60 roedels.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:19

Mindim schreef:
Popstra schreef:
Alles wijken voor de boer??
Vandaar al die bedrijven uitgekocht worden en er nieuwbouw als in woningen en industrie terreinen voor in de plaats komt.
Boeren moeten wijken. Hun ruimte inleveren en voor het milieu

Tja, dat komt omdat we met zijn allen zoveel extra mensen produceren, waar we geen ruimte voor hebben.
Maar ecoducten worden gebouwd, maar als er iets over komt wordt het afknald, want de boer vindt het niet ok, edelherten in drenthe worden niet toegstaan, omdat oa de boer daar geen zin in heeft enz...

Wat een gezwets, denk je dat elke boer een jachtgeweer heeft of zo en tijd over heeft om voor het ecoduct te gaan liggen of zich druk maakt over dat edelert? Wat is jouw bron?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:36

Zestig roedels gaat echt nergens over. Die stuiten continu op mensen, wegen en vee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:02

Rizette schreef:
Wat een gezwets, denk je dat elke boer een jachtgeweer heeft of zo en tijd over heeft om voor het ecoduct te gaan liggen of zich druk maakt over dat edelert? Wat is jouw bron?

Waar zeg ik precies dat de boer het geweer zelf ter hand neemt?

Nou google maar eens naar ecoduct hulshorst over de A28, boeren waren bang voor schade aan gewassen door edelherten, dus van afschot was gelijk sprake. Tis al even geleden, maar dat maakt mijns inziens niet zoveel uit. Onderwerp is actueel. Later waren de boeren weer tegen het ecoduct Maanschoten over de A1 met dezelfde reden als Ecoduct Hulshorst. Later waren de boeren tegen de zwijnen die over het ecoduct kwamen bij Hulshorst en Renkum, daar is gaas geplaatst.
Dus boeren hebben zeker wel de tijd om zich daar druk om te maken hoor. Bij elk ecoduct wat er is komt tegengeluid uit de agrarische sector.

Het plan om het edelhert te introduceren in Drenthe is oa afgeketst vanwege tegengeluid LTO, volgens hen moet er dan maar een hek om het natuurgebied.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Drentse-boe ... 63041.html

Dus hoezo gezwets >;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:39

Dit gaat nergens over. Wat boeren jaren geleden van edelherten vonden heeft weinig te maken met de actuele problematiek van wolven bij paardenhouders

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:43

Kuggur schreef:
Dit gaat nergens over. Wat boeren jaren geleden van edelherten vonden heeft weinig te maken met de actuele problematiek van wolven bij paardenhouders

Dit onderwerp heeft ook 0,0 met boeren te maken. Ik snap ook niet dat zodra het over de wolf gaat dat er dan continu een vorm van whatabautism ontstaat. "Ja maar de boeren doen dit en dat".

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:46

Mindim schreef:
Rizette schreef:

Waar zeg ik precies dat de boer het geweer zelf ter hand neemt?

Nou google maar eens naar ecoduct hulshorst over de A28, boeren waren bang voor schade aan gewassen door edelherten, dus van afschot was gelijk sprake. Tis al even geleden, maar dat maakt mijns inziens niet zoveel uit. Onderwerp is actueel. Later waren de boeren weer tegen het ecoduct Maanschoten over de A1 met dezelfde reden als Ecoduct Hulshorst. Later waren de boeren tegen de zwijnen die over het ecoduct kwamen bij Hulshorst en Renkum, daar is gaas geplaatst.
Dus boeren hebben zeker wel de tijd om zich daar druk om te maken hoor. Bij elk ecoduct wat er is komt tegengeluid uit de agrarische sector.
Wie knalt het dan af volgens jou? Reeele vraag toch dat diegene die de herten wilt ze ook zelf voert en in het woud houdt? Of wil je er morgen ook wel een paarden van een ander bij op jouw kosten? Ze vragen in het stuk helemaal geen afschot ze willen een afrastering.Stemmingkwekerij is dit.
Het plan om het edelhert te introduceren in Drenthe is oa afgeketst vanwege tegengeluid LTO, volgens hen moet er dan maar een hek om het natuurgebied.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Drentse-boe ... 63041.html

Dus hoezo gezwets >;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:47

Loretta schreef:
Kuggur schreef:

Dit onderwerp heeft ook 0,0 met boeren te maken. Ik snap ook niet dat zodra het over de wolf gaat dat er dan continu een vorm van whatabautism ontstaat. "Ja maar de boeren doen dit en dat".

Ben ik helemaal met jouw eens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:48

Nou inderdaad. Je kunt ook zeggen dat die mensen met paarden, die een behoorlijk grote footprint (om niet te zeggen 'Hoofprint') hebben, niet zo moeten zeuren over wolven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:34

Rizette schreef:
Wie knalt het dan af volgens jou? Reeele vraag toch dat diegene die de herten wilt ze ook zelf voert en in het woud houdt? Of wil je er morgen ook wel een paarden van een ander bij op jouw kosten? Ze vragen in het stuk helemaal geen afschot ze willen een afrastering.Stemmingkwekerij is dit.

De jager schiet in het algemeen in opdracht van de provincie. Maar boeren worden altijd meegenomen in de besluitvorming over de introductie of verspreiding van grof wild, dat zal ook met de wolf gebeuren en veelal stemt de agrarische sector tegen wat betreft grof wild. Dat is toch geen stemmingmakerij, dat zijn gewoon de feiten, ik noemde enkel voorbeelden.

Dat artikel waar ze een afrastering eisen, was toen men graag het edelhert wilde introduceren in het Drents Friese wold. Daar liepen dus nog geen edelherten en het is ook stuk gelopen, dus nee van afschot was geen sprake, afschot was ivm de ecoducten.

Maar dan zijn we het toch niet eens, is mij om het even hoor ;)

Loretta schreef:

Ik denk dat de terugkomst van de wolf wel degelijk met boeren te maken heeft, die hun vee wordt gedood immers?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:42

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:54

Op "Wolf en Paard (FB) staat toevallig net een interview van iemand die écht met wolven geleefd heeft...

Wolf en Paard in https://www.facebook.com/groups/994653607546091/permalink/1372321283112653 schreef:
Citaat van Azad, die als kind écht met wolven in de buurt geleefd heeft :<< Toen ik een kind was, kwam een man met een paard 's avonds niet terug naar het dorp. Velen uit het dorp gingen op zoek naar hem, en ook ik was weer erbij. We vonden het hoofd van het paard en een bloederige voet van de man, nog in de schoen."
Azad woon nu in Duitsland en snapt helemaal niets van het huidige Europese beleid en het wolvengeknuffel… Lees hier zijn ervaringen:
Vertaling GASTCOMMENTAAR wolfszone.de
<<De auteur van de volgende tekst groeide op in het uiterste zuidoosten van Turkije. Hij groeide daar op op een schapenboerderij, in een gebied waar men altijd al met wolven werd geconfronteerd.
We geven zijn kijk op de dingen hier bij ons volledig en ongewijzigd weer met de bijbehorende afbeeldingen. Toegegeven, we leven in Duitsland in andere omstandigheden, maar het onbegrip van de auteur over de "Duitse" manier van omgaan met wolven is meer dan begrijpelijk.
.
Wolven ongevaarlijk?
Mijn naam is Azad en ik kom oorspronkelijk uit het zuidoosten van Turkije. Ik ben 35 jaar oud en woon ondertussen in Duitsland. Mijn zorg is dat de experts, die zeggen dat de wolf ongevaarlijk is, zich vergissen!
.
In mijn vaderland beginnen al op vierjarige leeftijd mee te werken, als kind zorgde ik voor de kudde schapen in de bergen van 's ochtends vroeg tot' s avonds laat. Toen ik tien was, begon ik de kudde dag en nacht met een geweer te vergezellen. Maar het ging er vooral om, om mezelf te beschermen tegen de wolf! Omdat ik weet hoe gevaarlijk de "lieve" wolf kan zijn.
.
Nu kom ik op het punt waarop wordt gezegd dat wolven ongevaarlijk zijn. Dat kan dit uit eigen ervaring weerleggen. Omdat ze niet alleen boerderijdieren doden, maar ook honden en kinderen.
In 1993 werden vijf kinderen naar school begeleid door een volwassen man, die ook een geweer bij zich had, maar die zijn nooit aangekomen.
Vol wanhoop is toen een zoektocht gestart, en ik was een van hen.
Na een tijdje bereikten we de plaats waar het gebeurt is. We vonden alleen de met bloed besmeurde kleren in de sneeuw van de vijf kinderen en de volwassen man. Naast de kleren lagen de schooltassen van de kinderen en het geweer van de man. We volgden de sleepsporen in de sneeuw ongeveer 100 meter en waren bang voor ons eigen leven.
.
Toen ik een kind was, kwam een man met een paard 's avonds niet terug naar het dorp. Velen uit het dorp gingen op zoek naar hem, en ook ik was weer erbij. We vonden het hoofd van het paard en een bloederige voet van de man, nog in de schoen.
.
Nog een incident vond plaats, die mijn ouders me op 18 augustus 2017 opnieuw uitvoerig vertelden: broer en zus (9 en 10) uit mijn dorp hoedden de kudde schapen, ze zouden voor zonsondergang door hun vader worden vervangen. De kinderen moeten zich haasten zodat ze voor donker in het dorp zijn. Later op de avond, het was al donker, werd opgemerkt dat de kinderen niet aangekomen zijn en daarom ging het hele dorp op zoek naar de kinderen, iedereen was zich bewust van het gevaar.
Ze zochten de hele nacht tot zonsopgang. De volgende dag werd de zoektocht voortgezet, later kwamen we op een plek waar de kinderen blijkbaar geweest zijn. Op de stenen hingen bloemenkransen en bosjes bloemen waarmee de kinderen kennelijk hadden gespeeld. De stenen om hen heen waren besmeurd met bloed en we wisten vrij zeker dat ze gedood zijn door wolven. Een paar dagen later vond een herder het hoofd van het meisje.
.
Beste lezer, waar ik u op wil wijzen is dat wolven niet ongevaarlijk zijn. Dit is gebaseerd wat ik zelf en mijn familie heeft ervaren. Ik zou u nog veel meer over de wolf kunnen vertellen uit mijn vaderland.
De zogenaamde "wolvenexperts" bagatelliseren de situatie.
.
Zorg ervoor dat uw kinderen nooit alleen in het bos spelen, want u maakt geen enkele kans tegen een hongerige wolf. De wolf is geen hond en dus ook geen huisdier. Jezelf vergroten, tegen het dier schreeuwen, jaagt een hongerige wolf niet weg. Hij verlangt er altijd naar om vol te zitten, jij bent zijn verse prooi op twee benen. Want zodra de wolf honger heeft, kan je hem niet meer wegjagen.
De "wolvenexperts" hebben zeker nog nooit een hongerige wolf ontmoet. "Als ik de wolf vanaf een afstand van 100 meter door mijn verrekijker bekijk, kan ik de wolf als ongevaarlijk omschrijven."
.
Er zijn twee zeer bekende mannen in onze branche die de wolf kennen. Mehmet S. zorgde al op vierjarige leeftijd voor de schapen in de bergen in zijn thuisland. Mehmet A. woont in Duitsland. Beiden hebben al tientallen jaren levensbedreigende ervaringen met wolven. Je kunt ze échte wolvenexperts noemen en niet degenen die zich verschuilen achter struiken, wolven kijken en boeken lezen.
.
We hebben ezels voor bagage, eten en drinken voor ons en de honden. De ezel gaat liggen als de wolf komt en rent niet weg, hij is bang, hij beeft.
Onze honden zijn van de ras Kangal. (W&P: Zie foto). Als je de honden in een kooi stopt of ze aan een ketting doet, dan breken hun ziel. De hond groeit op bij de schapen, de honden mogen nooit geaaid worden door andere mensen, ook niet door je eigen gezin.
.
De wolven leven in de bergen, als ze naar het dorp komen worden ze weggejaagd met de mensen uit het hele dorp. De wolf moet echt bang worden voor de mensen dat hij nooit meer terug zal komen in de dorpen.
.
Toen ik een kind was, zorgde ik voor de schapen. Wat voor weer het ook is, we sliepen in een schapenwollen jas midden in een kudde schapen met de Kangals.
.
Zelfs als de schapen in de schuur zijn, komen wolven de schuur binnen. Ze springen zonder problemen tot 1,60 m hoog. We hebben geen hekken. We maken stenen muren van 2,20 m hoog en plaatsen er doornstruiken bovenop, vastgemaakt met linten.
.
Beste lezers, ik hoop dat ik u enig inzicht heb kunnen geven in hoe gevaarlijk een wolf is. Ik herhaal dat wolven NIET ongevaarlijk zijn, het zijn roofdieren die op prooien jagen. Ze schrikken voor niemand terug als ze honger hebben.
Azad>>
http://www.wolfszone.de/.../texte/w%C3%B6lfe%20harmlos.html

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:45

Kuggur schreef:
mrie schreef:
Allemaal een ezel er bij zetten, probleem opgelost

Wel vervelend, steeds weer een nieuwe ezel moeten kopen om aan de wolven te voeren.

Die ezel is niet om op te eten, ezels zijn dapper genoeg wolven aan te vallen als de kudde bedreigt wordt. En wolven weten dat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:59

Ah ja, FB geloof ik gelijk. :')

Wolfzone tegen wolven...het Roodkapje gevoel. Eigenlijk net zoals er sites zijn die het hele covid tegenspreken of misschien juist niet. Het is maar wat je wilt geloven. Maar dat is met alles als je het niet zelf hebt ondervonden.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 15-02-21 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

mrie schreef:
Die ezel is niet om op te eten, ezels zijn dapper genoeg wolven aan te vallen als de kudde bedreigt wordt. En wolven weten dat.

Ezels zijn niet waterdicht (woestijndieren), apart van geiten loop je dus heel snel tegen problemen aan qua bij kudde blijven in typisch nederlands weer. En dan nog is het geen garantie, je bent beter af met en goede omheiningen en stallen en mocht je meer willen/nodig hebben een groep goede honden. Ja, zeer waarschijnlijk meerdere, zowel om een roedel aan te kunnen als omdat wij hier geen vuurwapens mogen inzetten om de honden te ondersteunen in zo'n geval.

Hasjam_Poe

mrie schreef:

Mrie, vind je dat zelf niet een beetje naïef als je bedenkt, dat wolven ook buffels en bisons eten?

Ezels staat gewoon op het menu. Kijk maar eens op Wolf en Paard; al heel wat ezeltjes in Europa zijn al als wolvenvoer geeindigd helaas.
Spoiler:
Afbeelding

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:14

Wolfszone wordt overigens beheerd door de voorzitter van de jachtvereniging daar...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:20

Citaat:
:') Je veulentjes en shetten kunnen zo nooit meer veilig de weide in.

Ja, dat heet nou natuur.
Moeder Natuur is niet altijd zoet en lieflijk.

Onze paarden zijn prooidieren en hebben hun instincten en reflexen niet voor niets.

En dan zetten wij doodleuk vijf jaarlingen alleen in de wei, of drie merries plus veulens aan de voet....
... dat kan idd fout aflopen.

Oplossingen zoals een stevig, stabiel kuddeverband, inclusief een ordentelijke alfaman en een leidende merrie - dan moet het lukken.

(En nee: dit is geen luchtfietserij, maar gewoon harde observatie uit Letland, met paarden uit Nederland. Dat instinct zit er gewoon in.)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:26

Billy schreef:
En als je ze allemaal afschiet, denk je dan dat er nooit meer een de grens over wandelt?
Schiet je gewoon alles af wat ongewenst is?
Kreperende dieren in dd Oostvaardersplassen moesten volgens bokkers allemaal blijven leven, want hertjes, koetjes en paardjes afschieten was zielig, maar de wolf komt jullie niet uit, dus die moet gewoon dood?
Niet hypocriet toch?

_/-\o_ ik kon de woorden niet vinden, maar dit zegt alles hoe ik er ook over denk :j