Citaat van Azad, die als kind écht met wolven in de buurt geleefd heeft :<< Toen ik een kind was, kwam een man met een paard 's avonds niet terug naar het dorp. Velen uit het dorp gingen op zoek naar hem, en ook ik was weer erbij. We vonden het hoofd van het paard en een bloederige voet van de man, nog in de schoen."
Azad woon nu in Duitsland en snapt helemaal niets van het huidige Europese beleid en het wolvengeknuffel… Lees hier zijn ervaringen:
Vertaling GASTCOMMENTAAR wolfszone.de
<<De auteur van de volgende tekst groeide op in het uiterste zuidoosten van Turkije. Hij groeide daar op op een schapenboerderij, in een gebied waar men altijd al met wolven werd geconfronteerd.
We geven zijn kijk op de dingen hier bij ons volledig en ongewijzigd weer met de bijbehorende afbeeldingen. Toegegeven, we leven in Duitsland in andere omstandigheden, maar het onbegrip van de auteur over de "Duitse" manier van omgaan met wolven is meer dan begrijpelijk.
.
Wolven ongevaarlijk?
Mijn naam is Azad en ik kom oorspronkelijk uit het zuidoosten van Turkije. Ik ben 35 jaar oud en woon ondertussen in Duitsland. Mijn zorg is dat de experts, die zeggen dat de wolf ongevaarlijk is, zich vergissen!
.
In mijn vaderland beginnen al op vierjarige leeftijd mee te werken, als kind zorgde ik voor de kudde schapen in de bergen van 's ochtends vroeg tot' s avonds laat. Toen ik tien was, begon ik de kudde dag en nacht met een geweer te vergezellen. Maar het ging er vooral om, om mezelf te beschermen tegen de wolf! Omdat ik weet hoe gevaarlijk de "lieve" wolf kan zijn.
.
Nu kom ik op het punt waarop wordt gezegd dat wolven ongevaarlijk zijn. Dat kan dit uit eigen ervaring weerleggen. Omdat ze niet alleen boerderijdieren doden, maar ook honden en kinderen.
In 1993 werden vijf kinderen naar school begeleid door een volwassen man, die ook een geweer bij zich had, maar die zijn nooit aangekomen.
Vol wanhoop is toen een zoektocht gestart, en ik was een van hen.
Na een tijdje bereikten we de plaats waar het gebeurt is. We vonden alleen de met bloed besmeurde kleren in de sneeuw van de vijf kinderen en de volwassen man. Naast de kleren lagen de schooltassen van de kinderen en het geweer van de man. We volgden de sleepsporen in de sneeuw ongeveer 100 meter en waren bang voor ons eigen leven.
.
Toen ik een kind was, kwam een man met een paard 's avonds niet terug naar het dorp. Velen uit het dorp gingen op zoek naar hem, en ook ik was weer erbij. We vonden het hoofd van het paard en een bloederige voet van de man, nog in de schoen.
.
Nog een incident vond plaats, die mijn ouders me op 18 augustus 2017 opnieuw uitvoerig vertelden: broer en zus (9 en 10) uit mijn dorp hoedden de kudde schapen, ze zouden voor zonsondergang door hun vader worden vervangen. De kinderen moeten zich haasten zodat ze voor donker in het dorp zijn. Later op de avond, het was al donker, werd opgemerkt dat de kinderen niet aangekomen zijn en daarom ging het hele dorp op zoek naar de kinderen, iedereen was zich bewust van het gevaar.
Ze zochten de hele nacht tot zonsopgang. De volgende dag werd de zoektocht voortgezet, later kwamen we op een plek waar de kinderen blijkbaar geweest zijn. Op de stenen hingen bloemenkransen en bosjes bloemen waarmee de kinderen kennelijk hadden gespeeld. De stenen om hen heen waren besmeurd met bloed en we wisten vrij zeker dat ze gedood zijn door wolven. Een paar dagen later vond een herder het hoofd van het meisje.
.
Beste lezer, waar ik u op wil wijzen is dat wolven niet ongevaarlijk zijn. Dit is gebaseerd wat ik zelf en mijn familie heeft ervaren. Ik zou u nog veel meer over de wolf kunnen vertellen uit mijn vaderland.
De zogenaamde "wolvenexperts" bagatelliseren de situatie.
.
Zorg ervoor dat uw kinderen nooit alleen in het bos spelen, want u maakt geen enkele kans tegen een hongerige wolf. De wolf is geen hond en dus ook geen huisdier. Jezelf vergroten, tegen het dier schreeuwen, jaagt een hongerige wolf niet weg. Hij verlangt er altijd naar om vol te zitten, jij bent zijn verse prooi op twee benen. Want zodra de wolf honger heeft, kan je hem niet meer wegjagen.
De "wolvenexperts" hebben zeker nog nooit een hongerige wolf ontmoet. "Als ik de wolf vanaf een afstand van 100 meter door mijn verrekijker bekijk, kan ik de wolf als ongevaarlijk omschrijven."
.
Er zijn twee zeer bekende mannen in onze branche die de wolf kennen. Mehmet S. zorgde al op vierjarige leeftijd voor de schapen in de bergen in zijn thuisland. Mehmet A. woont in Duitsland. Beiden hebben al tientallen jaren levensbedreigende ervaringen met wolven. Je kunt ze échte wolvenexperts noemen en niet degenen die zich verschuilen achter struiken, wolven kijken en boeken lezen.
.
We hebben ezels voor bagage, eten en drinken voor ons en de honden. De ezel gaat liggen als de wolf komt en rent niet weg, hij is bang, hij beeft.
Onze honden zijn van de ras Kangal. (W&P: Zie foto). Als je de honden in een kooi stopt of ze aan een ketting doet, dan breken hun ziel. De hond groeit op bij de schapen, de honden mogen nooit geaaid worden door andere mensen, ook niet door je eigen gezin.
.
De wolven leven in de bergen, als ze naar het dorp komen worden ze weggejaagd met de mensen uit het hele dorp. De wolf moet echt bang worden voor de mensen dat hij nooit meer terug zal komen in de dorpen.
.
Toen ik een kind was, zorgde ik voor de schapen. Wat voor weer het ook is, we sliepen in een schapenwollen jas midden in een kudde schapen met de Kangals.
.
Zelfs als de schapen in de schuur zijn, komen wolven de schuur binnen. Ze springen zonder problemen tot 1,60 m hoog. We hebben geen hekken. We maken stenen muren van 2,20 m hoog en plaatsen er doornstruiken bovenop, vastgemaakt met linten.
.
Beste lezers, ik hoop dat ik u enig inzicht heb kunnen geven in hoe gevaarlijk een wolf is. Ik herhaal dat wolven NIET ongevaarlijk zijn, het zijn roofdieren die op prooien jagen. Ze schrikken voor niemand terug als ze honger hebben.
Azad>>
http://www.wolfszone.de/.../texte/w%C3%B6lfe%20harmlos.html