[OP] Niveau instructie paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:11

Babootje dan ben je al wel veel verder in het rijden dan iemand die net begint. Ik ben het er wel mee eens dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Ik heb dressuurmatig gereden en western en in beide takken zijn er mensen met verschillende denk- en rijwijzen. Waar de 1 zweert bij een harde hand en op druk rijd, doet een ander dat helemaal niet. Voor de mensen die beginnen, is het dan soms zoeken wat het beste bij je past en juist is.

Ik vind goede instructie vinden nog best moeilijk. Papier maakt mij daar niets bij uit. Heb een moeilijk paard gehad, waarbij ik alleen de 'standaard' termen hoorde bij een aantal instructeurs, maar niets wat mij hielp met zijn probleemgedrag. Weten hoe het moet en overbrengen is een heel verschil, voor mij is dat meer iets wat je kunt, niet perse verbonden aan een papiertje. Voor onze kinderen hoor ik bij sommige instructeurs termen die op zich juist zijn, maar waar zij geen idee van hebben hoe ze dat bereiken. Ben het met Superpony eens dat het op jonge leeftijd helemaal niet moet gaan om aan de teugel te rijden, wijken etc. Uitzonderen daargelaten van kinderen die het ontzettend snel oppakken en misschien in hulpen al een beter ruitergevoel hebben. Eerst plezier hebben, balans en een leuke basis. Hier zijn ze nu op de leeftijd dat ze niet alleen maar lekker meer rond willen hobbelen, maar ook door willen leren en het correct willen doen. Als ik hen thuis help, laat ik ze zien hoe ze het kunnen bereiken en hoe het dan moet voelen. Een oefening doen met alleen termen vanuit het midden van de bak, die dan niet goed uitgevoerd wordt, omdat je niet weet hoe, heeft in mijn ogen helemaal geen zin. Alleen maar zijwaarts roepen, kunnen ze niets mee, want hoe doen ze dat dan. Alle kids in zo'n groep trekken dan de teugel maar wat naar de muur en denken dan, incl hun ouders, dat ze het helemaal goed doen, want hun paard is weer aan de bakrand uitgekomen. Been weten ze niet hoe ze dat aan moeten leggen. Hoe het dan wel moet, weet je pas wanneer je het correct geleerd hebt en je de hulpen dus goed aan je paard overbrengt. Maar voor die groep die daar nog is, die denken dat ze soms al heel wat kunnen uit onwetendheid. Pas wanneer je voelt hoe het wel moet zijn, kan je toch ook pas zeggen dat je het goed geleerd hebt. Ik vind het dan ook een rare opmerking dat je zelf verantwoordelijk bent om goed te leren paardrijden. Als het bar slecht is, valt het mensen vast op, maar daar zit een heel groot grijs gebied tussen, waarbij het voor een beginner/gemiddelde ruiter soms zeker niet altijd te herkennen is wat goed is. Je neemt aan dat als een instructeur roept ja zo, zo gaat het super goed, dat je op de goede weg zit. Niemand neemt bewust slecht les, maar voor mensen die nog geen super niveau hebben, is het best moeilijk herkennen wat de juiste manier omhoog is.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:31

LiselotZorro schreef:
Dammie schreef:
Manegeruiter hier.
Voor degenen hierboven die menen dat elke ruiter zelf ook verantwoordelijk is om theorie op te pikken, hoe dan?
De meeste boeken over paardrijden zijn 100% abacadabra en stikken van het ouderwetse en onbegrijpelijke taalgebruik.
Wat voorwaart neerwaarts is, aanleuning en weet ik wat, wordt dan uitgelegd in slecht vertaald Duits.
Met onduidelijke plaatjes erbij.

Alsjeblieft, ik las die boeken op de basisschool :+ en toen was er nog geen Google! Je kunt toch gewoon opzoeken wat het betekent?

Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk pas sinds kort besef hoe goed ik manegeles heb gehad. Eigenlijk na het uitwisselen van ervaring met de plaatselijke manege met een meisje van 16. Ik kreeg regelmatig (verschrikkelijke!!) zitles bijvoorbeeld. In de les baalde ik altijd als een stekker, maar ik ben toch wel heel blij dat ik het gehad heb.

En hoe vind je dan de goede boeken? Of filmpjes.
Zoveel ruiters, zoveel meningen.

Ik lees een paar reacties, dat het echt allemaal te vinden is op het internet, en dat zal best. Maar, van onderwerpen waar ik wel wat van af weet, weet ik dat er een heleboel nitwits interessante onzin verkopen. Dat is in de ruitersport ook. Hoe scheidt je de kaf van het koren?

myk_en_shant

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:10

Juist de jonge beginners leren hoe ze correct moeten zitten en hun paard zo min mogelijk in de weg te zitten. Dit kan heel speels gebracht worden en niet zo serieus.
Hoe fijn is het voor ruiter en paard dat de ruiter in balans kan zitten. Balans geeft veiligheid en een ruiter die zich veilig voelt, staat open voor leren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:21

Ik snap dat de discussie nu vooral over het thema van de matige opleidingen/rijniveau gaat hoor maar wat een verschrikkelijk artikel. Dit is toch de definitie van naar de splinter wijzen en de balk in je oog missen :x . Deze vrouw gaat les geven aan mensen die een opleiding volgen. De voorkennis van deze mensen valt haar tegen. Nu kan ik me voorstellen dat je je dan wel een beetje bij de neus genomen voelt als instructeur. Je hebt een les voorbereid maar de groep leerlingen die de opleiding je voorzet past totaal niet bij het vooraf geschilderde beeld. Omdat de instructrice die ze normaal hebben zelf wel op een paard kan zitten en een of 2 dingen zegt die kloppen kan het uiteraard niet aan haar liggen (toch rijdt een significant niveau van haar leerlingen met het niveau van een carnavals dronken persoon op een evenwichtsbalk. Dan zou je je haast afvragen of deze mensen wel goed les hebben gehad, maar goed je eerste kort indruk van iemand is natuurlijk waardevoller als het hele portfolio aan leerlingen dat door de bak zeilt in een soort waas van tranen en bloed).

Daar gaat je voorbereide lesplan. Of toch niet, want je kan totaal onvoorbereide leerlingen natuurlijk ook best door je lesplan jagen, en dat het dan in een tranendal en rampenzone eindigt is niet jou probleem. Het is immers niet jou baan om deze leerlingen iets te leren ? of misschien wel maar je krijgt sowieso wel betaald vandaag dus het maakt niet zoveel uit

De meeste instructeurs hebben net zo weinig of minder zelfreflectie als de leerling. Je hoort het zo vaak "ze lopen allemaal weg omdat ze niet het geduld hebben om de basis te leren" , afgeven op mensen die leuke lessen geven, goede instructeurs hebben daar geen last van dat iedereen bij ze weg loopt en hoeven niemand de grond in te boren omzichzelf beter te maken. Ik vraag me af of ze bij de ORUN niet vooral de dames(en heren) moeten afwijzen die op een bezemsteel arriveren voor het examen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:51

haha, liedje89, prachtig geschreven. Ik hou er wel van als de pen in het vitriool gedoopt wordt, vooral natuurlijk bij een discussiestuk.

Punt is dat TS geen les gaf aan een groepje manegeruiters maar aan de toekomstige instructeurs van die manegeruiters. Mensen waarvan je toch een redelijke basis mag verwachten. Daarbij is ook TS niet vies van een stijlfiguur, het is immers een opiniestuk, geen dissertatie.

Om ook even te reageren op het les aan jonge kinderen: ik heb zelf het geluk gehad dat ik al op jonge leeftijd een eigen pony had. De les op de ponyclub was -achteraf gezien- niet echt hoog niveau, maar veel met de pony bezig te zijn, in (en door) het bos, crossen over het stoppelveld enz heb ik met vallen en opstaan geleerd goed op een paard te zitten. Toen ik 30 jaar later het rijden weer oppakte heb ik daar enorm veel voordeel van gehad en ik durf gerust te stellen dat ik nu dressuurmatig niet had kunnen rijden zoals ik rij zonder die basis van vroeger.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:22

Rex_Rolfo schreef:
haha, liedje89, prachtig geschreven. Ik hou er wel van als de pen in het vitriool gedoopt wordt, vooral natuurlijk bij een discussiestuk.

Punt is dat TS geen les gaf aan een groepje manegeruiters maar aan de toekomstige instructeurs van die manegeruiters. Mensen waarvan je toch een redelijke basis mag verwachten. Daarbij is ook TS niet vies van een stijlfiguur, het is immers een opiniestuk, geen dissertatie.

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze leerlingen allemaal een ambitie hebben om instructeur te worden, deze opleiding is breder, als je iets wilt met houderij/fokkerij in het algemeen kan je zo'n opleiding ook volgen en zijn dit soort onderdelen zijn waarschijnlijk ook gewoon verplicht? Bovendien hangt deze vrouw nu de vuile was buiten en richt ze zich daarbij niet op de opleiders maar maakt ze gewoon haar leerlingen belachelijk. Deze "volwassen" vrouw en "professional" :+ schrijft hier naar mijn idee gewoon als een ordinaire internet pestkop, die leerlingen zijn waarschijnlijk maar een jaar of 18 :r . Deze meiden kunnen dit artikel ook gewoon lezen >;) ? Blijkbaar is het volkomen normaal om zo met je leerlingen om te gaan en is het zeer verbazend dat leerlingen niet van heidenen en verre naar je toe trekken.

Wie wil dat nu niet op het internet kunnen lezen, in een leuke stijlfiguur, dat je belachelijk bent, en dat je ambities zo mogelijk nog belachelijker zijn *\o/* . Ik bedoel ik hoop natuurlijk van harte dat mijn instructeur morgen op het internet schrijft dat ik bijvoorbeeld, de stille hand heb van iemand met vergevorderde Parkinsons of het reactie vermogen van een al lang overleden luiaard Wellicht heeft hij als echte professional wel betere stijlfiguren. Hoewel het in mijn geval dan wel jammer is dat ik gewoon iets met computers doe en mijn carrière er dan niet vanaf hangt, want dat voegt natuurlijk nog een laagje humor toe waardoor ik thuis echt over de grond zou rollen van het lachen _O- . Ik hoop dat die meiden met vallen geen ribben hebben gekneusd enzo #) , want dat is natuurlijk wel vervelend als je daarna zo moet lachen om de leuke stijlfiguren waarmee je word vernederd op het internet. Dan zou het best eens pijnlijk kunnen zijn, dat iemand met autoriteit in je vakgebied, waar je respect voor hebt had, je zo hilarisch te kijk zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:25

Hier ook een manege ruiter/ “juf”

Wat ik van op mijn vorige manege van mijn juf heb geleerd was heel simpel, als paard het niet doet is dat je eigen fout. De meeste ruiters waren het hier niet mee eens. Want Loesje doet precies hetzelfde maar die pony doet het wel. Maar zodra de mijn juf dan aanwees wat fout ging was de klant vaak weg.

Fast foreword +- 7 jaar later.
De manege kreeg ander management.
Ik heb daar nog een jaar of 2 paarden gereden die niet meer in de les konden, Want ze gingen staken, dus het paard was niet meer goed. (Zie je de verandering denken?) ik heb dus met/door die paarden heel veel geleerd over correct rug gebruik, van voor maar achter lopen etc.

Ik ben een jaar geleden ergens anders gaan rijden.
Hier rijden bijna allemaal manege ruiters die de manege zat waren omdat de paarden niks konden.
Nu heb ik men nichtje geholpen met het opleiden van haar pony (vanaf de grond) en ben op die manier in het “lesgeven” gerold...
Maar als ik zie wat voor een onkunde er af en toe bij zit (meiden die 10+ jaar rijden) Dan huil ik van binnen toch een beetje...
paarden die enorm uit elkaar vallen, mensen die constant hun zit sluiten en dan boos worden omdat ie niet doorloopt. En het ergste ruiters die kop in de Krul trekken nagefelijk vinden...

Maar zodra je iets aanmerkt of met een oefening komt om iets beter voor mekaar te krijgen. Krijg je: “vorige week deed ie het wel dus dat hoeft niet”, of ‘ik rijd wel l2 met hem dus ik weet wel hoe ik moet rijden” (met een paard dat zz-l heeft gelopen)
dan moet ik ook de keus maken houd ik de ouders en “klant” tevreden of ga ik in discussie.

Nu ben ik met mijn kleine 10 jaar in de paarden misschien geen top ruiter en instructeur, maar ik heb wel ervaring met “lastige” paarden correct laten lopen en heb meerdere (online) cursussen over correct rijden en de bio mechanica van het paard gevolgd.
En heel eerlijk, ik heb zelf het liefst iemand met gevoel voor paarden die met zich correct en vriendelijk rijden bezig houd, en dan maakt het mij geen snars uit of die persoon wel of geen papier heeft!

Ik denk vooral dat er heel veel jongens en meiden zijn niet tegen kritiek kunnen, en hulp als kritiek zien. En zo ook les hebben (gehad). Dus die gaan er zelf dan ook weinig mee gaan doen. Volgens het argument: zo heb ook les gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:35

996981 schreef:
Wij hebben schijnbaar een andere definitie van goed leren paardrijden en dat is niet erg. Nergens in je post heb je het in mijn ogen écht goed leren paardrijden aan kinderen. Je zegt precies hetzelfde als ik: de kinderen leren hoe ze er niet afvallen. Heel veel meer kun je bij de meeste kinderen niet.

En ja, ik geef kinderlessen :j drie uur per week, op een rijvereniging. Kinderen tussen de 7 en 16 jaar. Pas rond de leeftijd van 11/12 merk je dat kinderen inhoudelijk meer informatie kunnen verwerken en lichamelijk in staat zijn invloed uit te gaan oefenen op het gaan van hun pony. Dat is ook logisch, want rond die leeftijd maakt een kind cognitief en motorisch grote sprongen.

Sommige van die kinderen rijden ook voor die leeftijd van 12 al verdienstelijk mee op concours. Ze kunnen allemaal een parcoursje springen en de jongste die z dressuur rijdt is 11. Heel knap, maar rijdt die écht goed? Neen. Ze heeft nog geen idee wat ze precies doet en waarom. Kun je haar dat kwalijk nemen? Absoluut niet.

Ik was zelf ook 12 toen ik voor het eerst z reed. Hartstikke leuk, maar ook ik had geen idee wat ik precies aan het doen was en waarom. Ja, omdat het zo in het proeven boekje stond. En dat is op die leeftijd helemaal prima en meer dan voldoende.

Het heeft echter helemaal niets met echt goed rijden te maken.

Tja, ik leer kinderen echt wel meer dan niet eraf vallen.

Het gaat er ook helemaal niet om wat ze kunnen begrijpen of wanneer ze goed leren rijden.

Het gaat erom dat als je begint met een goede basis, dat er gewoon in zit. Misschien begreep ik het pas op mn 12e, misschien pas op mn 30e. Maar het paardrijden zit in mijn systeem.

Ik heb veel mensen les gegeven zonder goede basis, veel mensen met spanning en angsten. Heel veel mensen moeten vooral veel dingen afleren. En dat is gewoon niet nodig als de basis goed gelegd wordt.

Ik denk dat heel veel mensen van 20, 30, 40 en ouder niet eens weten wat ze doen en waarom. Ook door slechte lessen.
Slechte lessen zijn ook vaak niet motiverend.

Ik kwam een tijdje bij wat mensen thuis die pony's voor de kinderen hadden gekocht, want moeders had dat nooit gehad, de kinderen hadden al 3-5jr manegeles, dus moest kunnen.
Nou, echt..............vreselijk. Weggegooid geld. Ik heb les gegeven op maneges en had gewoon plaatsvervangende schaamte hoe ze reden.
En dat ze moeten leren is volkomen normaal, maar je praat ook met mensen en je hoort ook wat ze hebben geleerd, waarom etc. Ja, maar we moesten.............dat dus.

Definitie van goed leren paardrijden zit niet zo heel veel ruimte in. Er is gewoon anatomische kennis hoe paarden het beste zouden moeten lopen. Ook hebben we ervaring en kennis hoe paarden leren, reageren etc. Dan ga je kijken hoe we dat als mens kunnen aansturen. Hoe krijg ik een paard in de gangen, tot stoppen, in zijgangen etc.

Kinderen zijn heel erg goed in leren paardrijden. Je hoeft niet alles ingewikkeld uit te leggen om ze dingen bij te brengen. Ze zijn een spons en ontwikkelen waar je bij staat. Wat denk je dat ze van hun 4e tm 12e op de basis school doen?

Daarbij, zijn sommige kinderen super gemotiveerd. Moet je eens gaan kijken hoe het bij voetbal gaat als je zoon een talentje is met 6-8jr. En dat bal gevoel gaat niet meer weg.

Maar goed, ik heb natuurlijk zelf een inmiddels volwassen kind en een bergje meer levenservaring inmiddels. Toen ik 20 was, dacht ik ook heel anders over het lesgeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:42

liedje89 schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze leerlingen allemaal een ambitie hebben om instructeur te worden, deze opleiding is breder, als je iets wilt met houderij/fokkerij in het algemeen kan je zo'n opleiding ook volgen en zijn dit soort onderdelen zijn waarschijnlijk ook gewoon verplicht? Bovendien hangt deze vrouw nu de vuile was buiten en richt ze zich daarbij niet op de opleiders maar maakt ze gewoon haar leerlingen belachelijk. Deze "volwassen" vrouw en "professional" :+ schrijft hier naar mijn idee gewoon als een ordinaire internet pestkop, die leerlingen zijn waarschijnlijk maar een jaar of 18 :r . Deze meiden kunnen dit artikel ook gewoon lezen >;) ? Blijkbaar is het volkomen normaal om zo met je leerlingen om te gaan en is het zeer verbazend dat leerlingen niet van heidenen en verre naar je toe trekken.

Wie wil dat nu niet op het internet kunnen lezen, in een leuke stijlfiguur, dat je belachelijk bent, en dat je ambities zo mogelijk nog belachelijker zijn *\o/* . Ik bedoel ik hoop natuurlijk van harte dat mijn instructeur morgen op het internet schrijft dat ik bijvoorbeeld, de stille hand heb van iemand met vergevorderde Parkinsons of het reactie vermogen van een al lang overleden luiaard Wellicht heeft hij als echte professional wel betere stijlfiguren. Hoewel het in mijn geval dan wel jammer is dat ik gewoon iets met computers doe en mijn carrière er dan niet vanaf hangt, want dat voegt natuurlijk nog een laagje humor toe waardoor ik thuis echt over de grond zou rollen van het lachen _O- . Ik hoop dat die meiden met vallen geen ribben hebben gekneusd enzo #) , want dat is natuurlijk wel vervelend als je daarna zo moet lachen om de leuke stijlfiguren waarmee je word vernederd op het internet. Dan zou het best eens pijnlijk kunnen zijn, dat iemand met autoriteit in je vakgebied, waar je respect voor hebt had, je zo hilarisch te kijk zet.

Ja, ik snap je punt en je hebt gelijk.
Gelukkig heeft mijn instructrice een beter gevoel voor humor. Ik heb lange tijd op haar site gestaan in een verslag en dat las ik graag terug omdat het mooie herinneringen heeft, leuk aangekleurd door haar stijl van schrijven.

De andere kant van het verhaal hoor ik van iemand die alle dagen met deze leerlingen moet werken als medewerker van een onderwijsinstelling.
De aantallen leerlingen die er zijn die het nooit zullen leren in het vak verbazen zelfs deze persoon.
De leerlingen moeten ook bij deze persoon "stage" lopen in de zin dat deze persoon een deel van de logistiek en inkoop voor de schooldieren doet. De helft snapt niet eens dat je verschillende leveranciers hebt voor verschillende spullen, zelfs niet na twee maanden meelopen!
Soms is het gewoon desinteresse, sommigen begrijpen het echt nog niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:47

superpony schreef:
996981 schreef:
Wij hebben schijnbaar een andere definitie van goed leren paardrijden en dat is niet erg. Nergens in je post heb je het in mijn ogen écht goed leren paardrijden aan kinderen. Je zegt precies hetzelfde als ik: de kinderen leren hoe ze er niet afvallen. Heel veel meer kun je bij de meeste kinderen niet.

En ja, ik geef kinderlessen :j drie uur per week, op een rijvereniging. Kinderen tussen de 7 en 16 jaar. Pas rond de leeftijd van 11/12 merk je dat kinderen inhoudelijk meer informatie kunnen verwerken en lichamelijk in staat zijn invloed uit te gaan oefenen op het gaan van hun pony. Dat is ook logisch, want rond die leeftijd maakt een kind cognitief en motorisch grote sprongen.

Sommige van die kinderen rijden ook voor die leeftijd van 12 al verdienstelijk mee op concours. Ze kunnen allemaal een parcoursje springen en de jongste die z dressuur rijdt is 11. Heel knap, maar rijdt die écht goed? Neen. Ze heeft nog geen idee wat ze precies doet en waarom. Kun je haar dat kwalijk nemen? Absoluut niet.

Ik was zelf ook 12 toen ik voor het eerst z reed. Hartstikke leuk, maar ook ik had geen idee wat ik precies aan het doen was en waarom. Ja, omdat het zo in het proeven boekje stond. En dat is op die leeftijd helemaal prima en meer dan voldoende.

Het heeft echter helemaal niets met echt goed rijden te maken.

Tja, ik leer kinderen echt wel meer dan niet eraf vallen.

Het gaat er ook helemaal niet om wat ze kunnen begrijpen of wanneer ze goed leren rijden.

Het gaat erom dat als je begint met een goede basis, dat er gewoon in zit. Misschien begreep ik het pas op mn 12e, misschien pas op mn 30e. Maar het paardrijden zit in mijn systeem.

Ik heb veel mensen les gegeven zonder goede basis, veel mensen met spanning en angsten. Heel veel mensen moeten vooral veel dingen afleren. En dat is gewoon niet nodig als de basis goed gelegd wordt.

Ik denk dat heel veel mensen van 20, 30, 40 en ouder niet eens weten wat ze doen en waarom. Ook door slechte lessen.
Slechte lessen zijn ook vaak niet motiverend.

Ik kwam een tijdje bij wat mensen thuis die pony's voor de kinderen hadden gekocht, want moeders had dat nooit gehad, de kinderen hadden al 3-5jr manegeles, dus moest kunnen.
Nou, echt..............vreselijk. Weggegooid geld. Ik heb les gegeven op maneges en had gewoon plaatsvervangende schaamte hoe ze reden.
En dat ze moeten leren is volkomen normaal, maar je praat ook met mensen en je hoort ook wat ze hebben geleerd, waarom etc. Ja, maar we moesten.............dat dus.

Definitie van goed leren paardrijden zit niet zo heel veel ruimte in. Er is gewoon anatomische kennis hoe paarden het beste zouden moeten lopen. Ook hebben we ervaring en kennis hoe paarden leren, reageren etc. Dan ga je kijken hoe we dat als mens kunnen aansturen. Hoe krijg ik een paard in de gangen, tot stoppen, in zijgangen etc.

Kinderen zijn heel erg goed in leren paardrijden. Je hoeft niet alles ingewikkeld uit te leggen om ze dingen bij te brengen. Ze zijn een spons en ontwikkelen waar je bij staat. Wat denk je dat ze van hun 4e tm 12e op de basis school doen?

Daarbij, zijn sommige kinderen super gemotiveerd. Moet je eens gaan kijken hoe het bij voetbal gaat als je zoon een talentje is met 6-8jr. En dat bal gevoel gaat niet meer weg.

Maar goed, ik heb natuurlijk zelf een inmiddels volwassen kind en een bergje meer levenservaring inmiddels. Toen ik 20 was, dacht ik ook heel anders over het lesgeven.

En jij gaat kinderen van <12 uitleggen waarom het belangrijk is dat ze hun pony op een bepaalde manier rijden, hoe dat moet voelen, hoe dat eruit moet zien, waarom het beter is voor de pony dat hij zo loopt, hoe we weten dat het beter is dat hij zo loopt etc, hoe ze dat gaan bereiken, welke effecten het op de pony heeft als ze wel of niet goed rijden, wat ze moeten doen als het anders voelt, welke oefening ze wanneer en op welke manier en op welk moment moeten rijden en welke hulpen daarbij horen etc?

Wat dát is voor mij goed paardrijden. Bewust bezig zijn met de fysieke en mentale ontwikkeling van je paard. Zorgen dat het paard lichaamsbewust wordt en dat je hier als ruiter zoveel mogelijk controle over krijgt, waardoor je het paard kan helpen “de beste versie van zichzelf” te worden en fysiek gezond kan houden door de juiste belasting.

Succes met jonge kinderen dat bijbrengen. Ik pas. Maar dat zal waarschijnlijk liggen aan m’n jongere leeftijd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 02:40

Inderdaad, cognitief en motorisch sla je echt de plank mis als je alle theorie met ze gaat uitpluizen en navolgen.

Soms leren kinderen nog het meeste als de juf gewoon haar mond houdt en ze tikkertje laat spelen. Of op je verzzorgshet aan een halster door de boomgaard laat crossen.

MightyMike schreef:
... Waar de 1 zweert bij een harde hand en op druk rijd, doet een ander dat helemaal niet. Voor de mensen die beginnen, is het dan soms zoeken wat het beste bij je past en juist is.
...

Ik weet bijna zeker dat niemand de ambitie heeft om zwaar op de hand te moeten rijden. Of zelfs om dat te horen....
Iedereen wil goed zijn in wat hij doet. En lees half dit topic en het forum maar door over wat we zelf vinden dat correct is. En dan hoe we vinden dat anderen het incorrect doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 03:31

996981 schreef:
En jij gaat kinderen van <12 uitleggen waarom het belangrijk is dat ze hun pony op een bepaalde manier rijden, hoe dat moet voelen, hoe dat eruit moet zien, waarom het beter is voor de pony dat hij zo loopt, hoe we weten dat het beter is dat hij zo loopt etc, hoe ze dat gaan bereiken, welke effecten het op de pony heeft als ze wel of niet goed rijden, wat ze moeten doen als het anders voelt, welke oefening ze wanneer en op welke manier en op welk moment moeten rijden en welke hulpen daarbij horen etc?

Wat dát is voor mij goed paardrijden. Bewust bezig zijn met de fysieke en mentale ontwikkeling van je paard. Zorgen dat het paard lichaamsbewust wordt en dat je hier als ruiter zoveel mogelijk controle over krijgt, waardoor je het paard kan helpen “de beste versie van zichzelf” te worden en fysiek gezond kan houden door de juiste belasting.

Succes met jonge kinderen dat bijbrengen. Ik pas. Maar dat zal waarschijnlijk liggen aan m’n jongere leeftijd.

Nee, dat zeg ik nergens.

Dan moet je nog leren hoe je kinderen op een goede manier een goede basis kan bijbrengen. En ja, dat kan ook spelenderwijs.
Is met gewone school net zo. Ze leren en ontwikkelen passend bij leeftijd, leerling, niveau.

Die laatste zin ga ik maar niet op in. Heb meer jaren ervaring in lesgeven dan dat jij oud bent.

En ja, dan is het een leeftijds verschil. Je gaat namelijk op een gegeven moment ook zelf meer leren hoe je dingen beter of anders kan aanpakken. Hoe je elk individu kan bereiken, iets kan leren, ook in een groep.

En nogmaals; Ik kreeg les va mijn 5e. Heel anders dan wat ik nu vaak voorbij zie komen. Voor deze tijd veel te streng, want mensen kunnen niks meer hebben. Maar heb er nooit last van gehad of onder geleden.

Ik hoor je over 20jaar nog wel hoeveel je verandert bent, wat je zelf bent gaan inzien etc. Je zal nog weleens terugdenken, wat was ik jong en dacht ik alles al te weten. Dat is nooit zo. Als ik nu door zou gaan met lesgeven, is het over 10jr ook voor mij weer anders.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 06:34

Je hoeven niet persoonlijk te worden hoor, dat leer je toch hopelijk ook als je ouder en wijzer wordt?

Trial and error is heel normaal, in de huidige maatschappij wordt wel erg beschermend gedaan en tegelijkertijd gestreefd naar (in 1x goed) dat is niet realistisch. Niet als leerling en niet als instructeur.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:03

Koetje_boe schreef:
Ik denk vooral dat er heel veel jongens en meiden zijn niet tegen kritiek kunnen, en hulp als kritiek zien. En zo ook les hebben (gehad). Dus die gaan er zelf dan ook weinig mee gaan doen. Volgens het argument: zo heb ook les gehad.

Tja dat komt natuurlijk ook omdat iedereen tegenwoordig vooral heel goed moet zijn. Zoon/dochter moet de beste zijn. Dus dan ligt het aan de pony als het niet zo is. Alsof het erg is als men de feeling gewoon niet heeft en nooit de B uit zal komen.

Leren door vallen en opstaan is er ook niet meer bij. Zoon/dochter moet leven in bubbeltjes folie. Gebeurt er dan toch wat, iets wat nog geen blauwe plek oplevert, dan deugt de pony niet, is de instructeur slecht etc. Het kan niet zo zijn dat zoon/dochter gewoon nog niet zo handig is. Dat misschien ook wel nooit wordt.

Dat die kinderen dat overnemen is natuurlijk niet zo gek. Want aan hun ligt het toch nooit, vraag maar aan de ouders.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:14

superpony schreef:
996981 schreef:

Nee, dat zeg ik nergens.

Dan moet je nog leren hoe je kinderen op een goede manier een goede basis kan bijbrengen. En ja, dat kan ook spelenderwijs.
Is met gewone school net zo. Ze leren en ontwikkelen passend bij leeftijd, leerling, niveau.

Die laatste zin ga ik maar niet op in. Heb meer jaren ervaring in lesgeven dan dat jij oud bent.

En ja, dan is het een leeftijds verschil. Je gaat namelijk op een gegeven moment ook zelf meer leren hoe je dingen beter of anders kan aanpakken. Hoe je elk individu kan bereiken, iets kan leren, ook in een groep.

En nogmaals; Ik kreeg les va mijn 5e. Heel anders dan wat ik nu vaak voorbij zie komen. Voor deze tijd veel te streng, want mensen kunnen niks meer hebben. Maar heb er nooit last van gehad of onder geleden.

Ik hoor je over 20jaar nog wel hoeveel je verandert bent, wat je zelf bent gaan inzien etc. Je zal nog weleens terugdenken, wat was ik jong en dacht ik alles al te weten. Dat is nooit zo. Als ik nu door zou gaan met lesgeven, is het over 10jr ook voor mij weer anders.

Sorry, ik lees nergens hoe je dat dan precies allemaal doet en wat voor jou dan wel onder goed lesgeven en rijden valt. Het is vooral een soort wegwuiven van alles wat ik zeg, want jij bent ouder en hebt meer ervaring.

Juist met die ervaring zou je heel specifiek moeten kunnen uitleggen wat je een kind, op welk moment, op welke manier en waarom leert. Dat zie ik nergens en dat vind ik jammer. Niet alleen omdat ik oprecht benieuwd bent hoe jij een kind dan écht goed leert paardrijden, maar ook omdat het de discussie niet ten goede komt.

In mijn ogen is het nog steeds onmogelijk een kind écht goed te leren paardrijden gezien ze daar cognitief en motorisch nog niet toe in staat zijn. Jouw Posts hebben daar nog niets aan kunnen veranderen. Daarnaast hebben de meeste kinderen die insteek ook helemaal niet. Ze willen vooral lol hebben met hun pony en vriendjes. En dat is wat mij betreft een stuk belangrijker. Spelenderwijs werken aan balans en vertrouwen en vanuit daar grenzen gaan verleggen. Je merkt het vanzelf als ze fanatiek zijn en ambitie hebben. Maar ook in dat geval is het in mijn ogen beter ze vooral zo lang mogelijk kind te laten zijn.

De ponytijd is de mooiste die er is. Dat wil ik niet verpesten door aan te komen zetten over anatomie en rijtechniek, bij een kind dat het toch nog niet kan begrijpen, niet omdat ze dom zijn, maar omdat de materie zelfs voor volwassen, die cognitief volledig ontwikkeld zijn, zwaar is. Dat jij dat wel doet vind ik prima, maar is zoals eerder gezegd niet mijn ding :) ik verwacht ook niet dat ik dat over 20 jaar anders in sta. We zullen zien

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:19

Kelly_ann schreef:
Inderdaad, cognitief en motorisch sla je echt de plank mis als je alle theorie met ze gaat uitpluizen en navolgen.

Soms leren kinderen nog het meeste als de juf gewoon haar mond houdt en ze tikkertje laat spelen. Of op je verzzorgshet aan een halster door de boomgaard laat crossen.

MightyMike schreef:
... Waar de 1 zweert bij een harde hand en op druk rijd, doet een ander dat helemaal niet. Voor de mensen die beginnen, is het dan soms zoeken wat het beste bij je past en juist is.
...

Ik weet bijna zeker dat niemand de ambitie heeft om zwaar op de hand te moeten rijden. Of zelfs om dat te horen....
Iedereen wil goed zijn in wat hij doet. En lees half dit topic en het forum maar door over wat we zelf vinden dat correct is. En dan hoe we vinden dat anderen het incorrect doen.

Ik schrijf ook niet zwaar op de hand, maar met een harde hand (gezegde, niets met hand te maken :o ), dus veel zweep, veel druk, onvriendelijk.

Elisa2

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:35

Weet je wel hoe moeilijk het is om als instructeur het goed te doen voor iedereen? iedereen leert anders, soms leg je iets uit en het komt niet aan. Moet je het op een andere manier uitleggen, soms is de tijd nog niet rijp en komt het nog steeds niet aan maar een paar maanden later wel. Het is zo makkelijk om af te geven terwijl het eigenlijk een complexe dynamiek is die van verscillende factoren afhankelijk is. (rijniveau ruiter, denkniveau ruiter, hoe iemand met spanning en frustratie omgaat, niveau paard, karakter paard, motivatie van de ruiter etc.)

Als instructeur heb je ook zelfreflectie nodig inderdaad, zoals ik weet dat ik nooit kinderen les heb kunnen geven. Daarvoor moet je imo namelijk goed met kinderen om kunnen gaan, weten hoe zij leren. Spelenderwijs de basis leren op hun niveau met uitleg zodat ze het snappen zonder dat het te ingewikkeld wordt. Geldt ook voor beginners, dat is ook weer een hele andere manier van lesgeven.

Ook leren sommige mensen juist als hun zelfvertrouwen groeit terwijl andere pas gemotiveerd raken als er streng ingegrepen wordt. Ook daarvoor moet je als instructeur zo wat een psychologie graad hebben en een kameleon kunnen zijn. Oftewel, goed lesgeven is een vak apart.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:55

Elisa2 schreef:
Weet je wel hoe moeilijk het is om als instructeur het goed te doen voor iedereen? iedereen leert anders, soms leg je iets uit en het komt niet aan. Moet je het op een andere manier uitleggen, soms is de tijd nog niet rijp en komt het nog steeds niet aan maar een paar maanden later wel. Het is zo makkelijk om af te geven terwijl het eigenlijk een complexe dynamiek is die van verscillende factoren afhankelijk is. (rijniveau ruiter, denkniveau ruiter, hoe iemand met spanning en frustratie omgaat, niveau paard, karakter paard, motivatie van de ruiter etc.)

Als instructeur heb je ook zelfreflectie nodig inderdaad, zoals ik weet dat ik nooit kinderen les heb kunnen geven. Daarvoor moet je imo namelijk goed met kinderen om kunnen gaan, weten hoe zij leren. Spelenderwijs de basis leren op hun niveau met uitleg zodat ze het snappen zonder dat het te ingewikkeld wordt. Geldt ook voor beginners, dat is ook weer een hele andere manier van lesgeven.

Ook leren sommige mensen juist als hun zelfvertrouwen groeit terwijl andere pas gemotiveerd raken als er streng ingegrepen wordt. Ook daarvoor moet je als instructeur zo wat een psychologie graad hebben en een kameleon kunnen zijn. Oftewel, goed lesgeven is een vak apart.

Daar maak je toch een cruciale denkfout.

Je doet het namelijk nooit goed bij iedereen.
Er zullen altijd mensen zijn die je waarderen op wat en hoe je te melden hebt en er zijn mensen waar je nooit mee uit de voeten zult kunnen.

Het is net de echte wereld :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:59

Koetje_boe schreef:

Wanneer hulp blijkbaar veelvuldig als kritiek gezien wordt door de toehoorder, ligt dat dan alleen aan die ontvangers van de boodschap? Of zou dat ook een leermoment voor de verzender van de boodschap kunnen zijn, moment van zelfreflectie als het ware?
Als ik soms zie hoe in sommige (rijtechnische) topics "hulp" gegeven wordt, dan snap ik wel dat er niet veel mee gedaan wordt door die jongens en meiden. Als het je doel is om te helpen en je merkt meerdere keren tegenstand, dan zou je het issue ook bij de manier waarop je helpt kunnen zoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:04

ikke schreef:
Elisa2 schreef:

Daar maak je toch een cruciale denkfout.

Je doet het namelijk nooit goed bij iedereen.
Er zullen altijd mensen zijn die je waarderen op wat en hoe je te melden hebt en er zijn mensen waar je nooit mee uit de voeten zult kunnen.

Het is net de echte wereld :D

Haha ja i know, maar zo bedoelde ik hem ook :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:05

Gini schreef:
Koetje_boe schreef:

Wanneer hulp blijkbaar veelvuldig als kritiek gezien wordt door de toehoorder, ligt dat dan alleen aan die ontvangers van de boodschap? Of zou dat ook een leermoment voor de verzender van de boodschap kunnen zijn, moment van zelfreflectie als het ware?
Als ik soms zie hoe in sommige (rijtechnische) topics "hulp" gegeven wordt, dan snap ik wel dat er niet veel mee gedaan wordt door die jongens en meiden. Als het je doel is om te helpen en je merkt meerdere keren tegenstand, dan zou je het issue ook bij de manier waarop je helpt kunnen zoeken.

Ja mee eens, finaal afbranden wordt als "kritiek geven" gezien. Het is een kunst om opbouwende kritiek te geven waar iemand wat mee kan ipv dat je iemand wegjaagt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:13

superpony schreef:
996981 schreef:

Nee, dat zeg ik nergens.

996981 schreef:
Sorry, ik lees nergens hoe je dat dan precies allemaal doet en wat voor jou dan wel onder goed lesgeven en rijden valt. Het is vooral een soort wegwuiven van alles wat ik zeg, want jij bent ouder en hebt meer ervaring.

Juist met die ervaring zou je heel specifiek moeten kunnen uitleggen wat je een kind, op welk moment, op welke manier en waarom leert. Dat zie ik nergens en dat vind ik jammer. Niet alleen omdat ik oprecht benieuwd bent hoe jij een kind dan écht goed leert paardrijden, maar ook omdat het de discussie niet ten goede komt.

In mijn ogen is het nog steeds onmogelijk een kind écht goed te leren paardrijden gezien ze daar cognitief en motorisch nog niet toe in staat zijn. Jouw Posts hebben daar nog niets aan kunnen veranderen. Daarnaast hebben de meeste kinderen die insteek ook helemaal niet. Ze willen vooral lol hebben met hun pony en vriendjes. En dat is wat mij betreft een stuk belangrijker. Spelenderwijs werken aan balans en vertrouwen en vanuit daar grenzen gaan verleggen. Je merkt het vanzelf als ze fanatiek zijn en ambitie hebben. Maar ook in dat geval is het in mijn ogen beter ze vooral zo lang mogelijk kind te laten zijn.

De ponytijd is de mooiste die er is. Dat wil ik niet verpesten door aan te komen zetten over anatomie en rijtechniek, bij een kind dat het toch nog niet kan begrijpen, niet omdat ze dom zijn, maar omdat de materie zelfs voor volwassen, die cognitief volledig ontwikkeld zijn, zwaar is. Dat jij dat wel doet vind ik prima, maar is zoals eerder gezegd niet mijn ding :) ik verwacht ook niet dat ik dat over 20 jaar anders in sta. We zullen zien

Ik ben een heel stuk ouder dan 996981 maar ik herken alles wat zij zegt. Datgene dat je meekrijgt in zo'n instructeursopleiding is enerzijds de biomechanica van het paard, de techniek van het rijden maar ook didactiek, Dat laatste heeft te maken met hoe je je kennis en vaardigheden overbrengt op je leerlingen. Daarbij leer je ook iets over de ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden en de fijne motoriek en dien je je lesstof daarop aan te passen. Tussen 5 en 12 jaar zijn juist de fijne motoriek (oog hand coordinatie) en de cognitie (de mate waarin een kind de lesstof goed kan begrijpen) volop in ontwikkeling.
Een gemiddeld kind kan nog niet begrijpen wat er allemaal bij komt kijken om bijvoorbeeld een paard te laten nageven of wat de biomechanica van een paard is. Fijne motoriek en het cognitieve vermogen zijn nog niet in voldoende mate aanwezig.
Mijn dochter is op haar 5e begonnen met paardrijden; ik heb alle stadia van ontwikkeling meegemaakt en weet dus ook uit ervaring dat dit klopt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:16

MightyMike schreef:
Ik schrijf ook niet zwaar op de hand, maar met een harde hand (gezegde, niets met hand te maken :o ), dus veel zweep, veel druk, onvriendelijk.

Ik bedoelde te zeggen:

Ik geloof niet dat er ook maar iemand is die denkt: Laat ik lekker hardhandig zijn of worden. Of laat ik mijn paard even flink afzien met de zweep. Ik ram mijn spoor erin voor mijn lol.

Niemand wil die persoon zijn of horen van een ander dat hij te grof is.

Ik ga er vanuit dat 99 zo niet 100% van de ruiters streeft naar een lichte aanleuning, vriendelijke hand en met lichte kuitdruk voorwaarts.

Dat in onwetendheid, onmacht of ongeduld de realiteit anders is klopt. Maar doelbewust????

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:36

Zo zou niemand moeten willen rijden nee, maar helaas ken ik ze wel, mensen die denken dat dwang het beste middel is, waar je je paard mooi mee klein en gehoorzaam krijgt. Hoe sneller de weg naar succes is voor sommige mensen nog steeds een excuus om wel middelen in te zetten, die niet zouden moeten. 99% zou een heel mooi aantal zijn, maar lijkt mij niet de realiteit. Hoeveel mensen zijn er niet wel niet die een slof omgooien, en dan het paard met man en macht naar voren rijden, zij het met zweep of sporen op een manier waarop je die niet zou moeten gebruiken terwijl het paard kort getrokken wordt van voren. Dat vind ik harde hand en die mensen zijn daar rustig trots op. Of het onwetendheid is, vast zitten daar mensen tussen, maar iedereen kan op zijn vingers nagaan dat deze manieren niet diervriendelijk zijn, dus in mijn ogen is dat wel doelbewust met harde hand rondrijden. En dan heb ik het echt niet alleen over een beginnende groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:39

Gini schreef:
Koetje_boe schreef:

Ik had het over een paar meiden die ik dan “les” heb gegeven. Van de 10meiden die ik “les” heb gegeven zijn er 4 weg gegaan. Omdat ze vonden dat ik niet prestatie gericht les gaf. En ze vonden het vaak niet fijn dat ik hun paard eerst van achter naar voor wil zien voordat we verder gaan.
Klein voorbeeldje Een vroeg of ik mee wilde kijken omdat ze geen controle over haar galop tempo had. Dan kom ik met een oefening, 2 pionnen langs de hoefslag met +- 6 meter (afhankelijk van het paard) en zodra je dan “tussen” de pionnen ga je zelf bepalen hoeveel galopsprongen je er tussen neemt.
Het ging erg goed, paard liep lekker opwaarts en ze kreeg steeds meer controle over haar tempo (uiteraard met stukjes Pauze ertussen) aan het eind van de les was zowel ruiter als paard blij en moe.

Belt haar moeder me de volgende dag op, moeders had het blijkbaar niet prettig gevonden dat ik had gezegd “als jij je zit en je hand blijft sluiten kun je ook je tempo niet vergroten” want ze had mij gevraagd of ik naar het paard wilde kijken, want het paard deed het niet! Dus dan kan het niet aan haar dochter liggen. Want die heeft met haar vorige paard m1 gereden.

Overigens was dit een hele lieve meid en is dit ook echt geen sneer naar haar. Maar ik heb dit verhaal ook wel eens andersom meegemaakt omdat de ruiter het niet fijn vond om een vergelijkbare rede.
(Wat overigens ook haar goed recht is)

Ik doe dit ook alleen omdat ik het leuk vind om naar verschillende combinaties te kijken en omdat ik er zelf ook enorm veel van leer. Dit geef ik ook aan, en ik krijg ook geen vergoeding (op een cadeaukaart voor men verjaardag na)