Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kidde
Berichten: 3487
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:17

capopjekop schreef:
Nee, het is van een bedrijf die niks met paarden heeft

Heb je toevallig een link?

Ik heb het via deze link gedaan: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... n-wijzigen

En dan https://mijn.rvo.nl/dierlocatie-ubn-reg ... n-wijzigen Maar dit moet dus eigelijk door de eigenaar van de locatie gedaan worden.

Je kan dus al wel het ubn nummer aanvragen wat straks verplicht is, maar het registreren van de paarden op de ubn kan inderdaad pas vanaf 12 april

Edit: heeft het bedrijf ook andere dieren staan? Want dan hebben ze wellicht al een ubn nummer

Edit2: Als ze al een ubn hebben moet nog wel de diersoort paard toegevoegd worden
Laatst bijgewerkt door Kidde op 02-03-21 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12437
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:20

Poosje81 schreef:
Wij kregen mailen van Geke, ik gooi niet alles online want vind ik niet zo netjes;

De taak van de paspoortuitgevende instanties verandert op korte termijn niet. Wel zijn er in de loop van het jaar een aantal wijzigingen te verwachten in het chippen en ook in beperkte mate in het doorgeven van gegevens aan RVO.

Maar dat willen we samen met jullie oppakken vanaf 21 april 2021.



Wat wel op kortere termijn wijzigt is de verplichting om inrichtingen en de daar verblijvende paarden te registreren. Dat hebben jullie ongetwijfeld in de media mee gekregen. Daar zouden jullie als stamboek wellicht een rol in kunnen spelen. Maar de houder kan de dieren op het UBN ook via andere kanalen aanmelden.



Naast deze sessie organiseren we ook een bijeenkomst voor softwaremensen op 25 februari 2021. Daarover volgt richting contactpersonen van bekende organisaties een aparte uitnodiging.


Straks om 10 van toepassing


Maar dus voor paspoort uitgevende instanties, daar heb ik niks aan. Ik ben opzoek naar meer info voor pensionstalhouders en vond de webinar van LTO ook niet sluitend.

Weer een lekkere administratieve last erbij waar je ook nog eens de boete krijgt ipv de eigenaar als het niet goed geregeld is. Heerlijk :)

maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:44

Jakkes wat een vervelende ontwikkeling en wat vervelend dat het zo ingewikkeld en onduidelijk is, ik neig er naar om nu nog niets te doen en alles op zijn beloop te laten, eerst maar eens kijken en horen wat nu precies de bedoeling is.

plutolover

Berichten: 11715
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:58

Wat mij meer zorgen maakt is dat het alleen via internet wordt verkondigd??? Heb mijn stalbaas er nog niet over gehoord??

Poosje81
Berichten: 21233
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:03

ruitje schreef:
Poosje81 schreef:
Wij kregen mailen van Geke, ik gooi niet alles online want vind ik niet zo netjes;

De taak van de paspoortuitgevende instanties verandert op korte termijn niet. Wel zijn er in de loop van het jaar een aantal wijzigingen te verwachten in het chippen en ook in beperkte mate in het doorgeven van gegevens aan RVO.

Maar dat willen we samen met jullie oppakken vanaf 21 april 2021.



Wat wel op kortere termijn wijzigt is de verplichting om inrichtingen en de daar verblijvende paarden te registreren. Dat hebben jullie ongetwijfeld in de media mee gekregen. Daar zouden jullie als stamboek wellicht een rol in kunnen spelen. Maar de houder kan de dieren op het UBN ook via andere kanalen aanmelden.



Naast deze sessie organiseren we ook een bijeenkomst voor softwaremensen op 25 februari 2021. Daarover volgt richting contactpersonen van bekende organisaties een aparte uitnodiging.


Straks om 10 van toepassing


Maar dus voor paspoort uitgevende instanties, daar heb ik niks aan. Ik ben opzoek naar meer info voor pensionstalhouders en vond de webinar van LTO ook niet sluitend.

Weer een lekkere administratieve last erbij waar je ook nog eens de boete krijgt ipv de eigenaar als het niet goed geregeld is. Heerlijk :)


Dat schreef ik toch ook, dat voor paspoort uitgegevende instanties was :+

Maar voor iedereen is t erg onduidelijk volgens mij

juval

Berichten: 13395
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:08

plutolover schreef:
Wat mij meer zorgen maakt is dat het alleen via internet wordt verkondigd??? Heb mijn stalbaas er nog niet over gehoord??


dit inderdaad.. Het lijkt mij dat er bij zo een nieuwe ingrijpende verplichting voor alle paardenhouders dat er toch ook ergens een landelijke mediacampagne moet worden gedaan. Hoe bereik je anders alle paardenhouders?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:34

Mijn stalhouder weet het dan weer wel. Maar die heeft besloten/bedacht dat ze zelf alle paarden gaan registreren. Dus dan moet ik alle gegevens gaan aanleveren en dan gaan zij het regelen.

Eerlijk gezegd zit ik daar ook niet op te wachten.

plutolover

Berichten: 11715
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:57

Als ik m’n stalbaas zie vraag ik het wel even. Sta op grote stal geheid dat hij het al weet. Maar heb nog niet over gehoord,

Ik vind vooral in het zelf bijhouden als je op buitenrit gaat een gedoe.., het is een kleine moeite om op te schrijven maar.. moet ik er wel aan denken..

juval

Berichten: 13395
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:17

Veulen84 schreef:
Mijn stalhouder weet het dan weer wel. Maar die heeft besloten/bedacht dat ze zelf alle paarden gaan registreren. Dus dan moet ik alle gegevens gaan aanleveren en dan gaan zij het regelen.

Eerlijk gezegd zit ik daar ook niet op te wachten.

Maar als het goed is heeft je stalhouder het paspoort van jouw paard toch al in bewaring? meer gegevens heeft ie niet nodig volgens mij. Het gaat om paard en locatie.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:37

juval schreef:
Veulen84 schreef:
Mijn stalhouder weet het dan weer wel. Maar die heeft besloten/bedacht dat ze zelf alle paarden gaan registreren. Dus dan moet ik alle gegevens gaan aanleveren en dan gaan zij het regelen.

Eerlijk gezegd zit ik daar ook niet op te wachten.

Maar als het goed is heeft je stalhouder het paspoort van jouw paard toch al in bewaring? meer gegevens heeft ie niet nodig volgens mij. Het gaat om paard en locatie.


Ik heb mijn paspoorten zelf in beheer bij mijn paard. Ik ben eigenaar van het paard en vind dus ook dat ik zelf mijn paard moet mogen registreren. Dat moet goed gebeuren en wil er ook zelf controle over hebben. Ik stal maar 5 maanden per jaar hier en 7 maanden ergens op een wei. Dus als zei iets fout doen heb ik daar zelf ook last van.

juval

Berichten: 13395
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:36

@veulen, het paspoort hoort bij het paard, de stalhouder kan een flinke boete krijgen als dat niet in orde is.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:38

Precies, het paspoort is geen eigendomsbewijs dus hoort te zijn waar het paard staat.
Dus op die manier heeft ook voor nu de pensionhouder al alle gegevens.

AtillaFlash
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:13

[quote="Veulen84"]Mijn stalhouder weet het dan weer wel. Maar die heeft besloten/bedacht dat ze zelf alle paarden gaan registreren. Dus dan moet ik alle gegevens gaan aanleveren en dan gaan zij het regelen.

Lees hier al even mee, als ik de uitleg hiervoor goed heb begrepen is het de stalhouder die de locatie vastlegt en de exploitant/eigenaar het paard zelf (waar is mij nog niet duidelijk).
Hoe kan dan de stalhouder alle paarden (incl Privepaarden) zelf registreren, heeft natuurlijk wel paspoorten met alle gegevens maar dat is dan niet hun taak toch?

Zoals in geval van Veulen84, betekent het wat voor je rechten als eigenaar als de stalhouder beide zaken zelf regelt?

Ladygiroc

Berichten: 5099
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:16

Stel dat je als stalhouder een ubn nummer hebt omdat je schapen, geiten of wat anders aan huis hebt. En je hebt elders een stuk land waar ook dieren lopen en pensionpaarden staan. Moet het dan onder 1 ubn nummer of krijgt elke locatie een apart ubn nummer?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:21

Volgens Europese regels is het registreren van het paard de verantwoordelijkheid van de exploitant van het paard. Als jij je paard niet in training of de opfok hebt staan maar zelf de standaard zaken doet dan ben je dat zelf.
Nederland is echter gewend aan de Nederlandse definitie van houder en dat was vaak wel de pensionbaas.
Ik denk dat ze het vaag houden omdat ze die oude definitie nog hebben en ik denk (maar dat is een dikke aanname) dat de nieuwe definitie de database ingewikkeld maakt en ze hebben tijdsdruk. Dus ze hebben het organisatorisch liever dat de locatie houder het gaat doen denk ik.

Puntje bij paaltje: de exploitant van het paard zou moeten inschrijven bij de UBN die de exploitant locatie heeft. Maar de exploitant van de locatie mag het als dienst aanbieden om dat inschrijven voor zijn rekening te nemen (dat is in mijn ogen wel weer wat anders dan verplichten dat het via de locatie exploitant gebeurt).

Ruitje, als ik het goed begrijp zou de exploitant paard de boete moeten krijgen als het niet op orde is, niet jij als pensionbaas.

mvdbijl

Berichten: 3685
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:31

Ladygiroc schreef:
Stel dat je als stalhouder een ubn nummer hebt omdat je schapen, geiten of wat anders aan huis hebt. En je hebt elders een stuk land waar ook dieren lopen en pensionpaarden staan. Moet het dan onder 1 ubn nummer of krijgt elke locatie een apart ubn nummer?


Voor de paarden start je een nieuw UBN nummer, het stuk land kan je bij dit UBN nummer aanhouden.

ruitje

Berichten: 12437
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:55

@Mooney, dat hangt er dus vanaf. Precies zoals jij zelf in je eerste alinea beschrijft. Volgebs de definitie die nu bij de paspoorten geld zijn wij dus houder van het paard. De definitie lijkt vaag, maar heb van een toffe bokker nog een PB gehad die ik ga doorlezen. Misschien kom ik er dan nog uit :')

ruitje

Berichten: 12437
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:00


mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:14

Het is ook zo mooi dat de informatie die er is, ook nog tegenstrijdig is. Heftig ook voor zo'n bedrijf als jullie pensionstal.

LTO geeft namelijk het volgende aan:

Moet de stalhouder de registratie van paarden gaan doen?
Nee, de exploitant van het paard (dat is degene die verantwoordelijk is voor het
paard, in vele gevallen de eigenaar) moet er voor zorgen dat de gevraagde
gegevens over het paard in de centrale database komen. Dat hoeft hij niet zelf te
doen. Het mag dus ook door de stalhouder worden gedaan, als het maar gebeurt.
Complexe casussen met betrekking tot verantwoordelijkheden tussen houder van
het paard en de exploitant van de inrichting worden nog nader uitgewerkt.

Te vinden in pdf op deze pagina https://www.lto.nl/sector/dier/paardenhouderij/

Babootje

Berichten: 26577
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:39

Dan zou een specifieke pension stalapp waarin iedereen aangeeft op welke tijd en datum het paard niet op stal is voldoende moeten zijn neem ik aan? Dan is de eigenaar verantwoordelijk voor de gegevens die hij verstrekt en hoeft de staleigenaar alleen de stalapp te raadplegen als hij controle krijgt. Dat lijkt me het meest simpel.
Voor manegepaarden moet de staleigenaar een eigen administratie bij te houden. Ik neem aan dat manegepaarden niet zomaar het terrein afgaan, tenzij er een buitenlesrit gemaakt wordt maar dat kun je gewoon in het lesboek bijhouden.

ruitje

Berichten: 12437
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:41

Ja, eens! In de webinar van de LTO was het ook erg onduidelijk, die zaten wij te volgen en volgens mij zoekt iedereen nog naar de term houder/exploitant.

Nouja, UBN hebben we al, dus als het straks bekend is maar even een dag vrij nemen om er 100 in te zetten :')

Zit er toch helemaal niet op te wachten ook, om bijvoorbeeld bij vertrekkende klanten te moeten gaan vragen waar ga je heen. Of mensen die een weekend weg gaan dat te vragen. Heb wel meer te doen en wil ook gewoon lekker een relatie met je klant waarin je zegt: ' Jouw paard, jouw ding hoor!'

Heb dat al met die paspoorten... maargoed, wat moet dat moet.

En voor ons als groot bedrijf heeft het denk ik in de toekomst wel weer voordelen, want alles wat zonder vergunning een stal heeft of niet voldoet aan die vergunning komt er straks in 1 keer uitgerold... niet dat ik dat nou perse andere gun, maar soms denk ik wel hallo wij moeten ook gewoon belasting en verzekeringen betalen , nu jij nog :+

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:41

Veulen84 schreef:
Mijn stalhouder weet het dan weer wel. Maar die heeft besloten/bedacht dat ze zelf alle paarden gaan registreren. Dus dan moet ik alle gegevens gaan aanleveren en dan gaan zij het regelen.

Eerlijk gezegd zit ik daar ook niet op te wachten.


Dat is ook correct hoe ik het begrepen heb, na de webinar van FNRS.

Wij (staleigenaar) hebben ook de chipnummers (dus kopie paspoort) van de pensionpaarden opgevraagd.
Obv het chipnummer kan ik na 12 april de paarden koppelen aan ons UBN.
Het (eenmalig) registreren van het paard in de database, is de verantwoordelijkheid van de eigenaar (houder). Ik begrijp dat dit automatisch gebeurd (is) via de paspoort instanties. (Dit is mij nog wat onduidelijk)

Ik heb al ons UBN aangevuld met ‘paard’, dus stap 1 is geregeld hier.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:14

Ik ben zo iemand met een eigen stal, en voor ons is het ook echt mega onduidelijk nog. De basislijnen zijn medegedeeld, maar de uitwerking laat nog steeds op zich wachten.
1 van mijn vragen is bijvoorbeeld. Moeten al mijn eigen paarden ook echt helemaal op mijn naam staan om te kunnen registreren? Wij hebben 22 manegepaarden en ponys en je laat je niet bij elk nieuw paard bij het stamboek inschrijven als nieuwe eigenaar. Moet dat eerst nog gebeuren? Of is dat niet nodig? Ministerie heb ik al een paar keer deze vraag gesteld, maar die geven maar geen antwoord :(

tirzasarah10

Berichten: 1848
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:36

Ik kan de webinair niet mee vinden maar het was van corcount of coront? Opzich was die wel duidelijk. Ik begreep uit die webinair dat dit niks te maken heeft met ziektes maar stikstof. Ik vraag mij alleen af hebben grote stallen geen brief gekregen van de overheid? Zo nee, zo moeilijk moet het toch niet zijn die een officiële brief te sturen? Ik heb er 2 aan huis die niemand ziet, hoe kunnen ze dit checken? Daarbij heb ik begrepen dat je alleen een administratie moet bij houden als je langer als 24 uur weg ga. Mijn shet heeft geen stamboek alleen een chip en paspoort, staat allemaal niet op naam maar hoe kan je dan checken waar het beestje is? Na alles gehoord te hebben vond ik het vooral geldklopperij. Er werd in de webinair verteld +/- 25 euro maar dat vind ik behoorlijk geld voor 1 jaar, paarden houden is al duur zat.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:42

Dispar_Vulgo schreef:
Veulen84 schreef:
Mijn stalhouder weet het dan weer wel. Maar die heeft besloten/bedacht dat ze zelf alle paarden gaan registreren. Dus dan moet ik alle gegevens gaan aanleveren en dan gaan zij het regelen.

Eerlijk gezegd zit ik daar ook niet op te wachten.


Dat is ook correct hoe ik het begrepen heb, na de webinar van FNRS.

Wij (staleigenaar) hebben ook de chipnummers (dus kopie paspoort) van de pensionpaarden opgevraagd.
Obv het chipnummer kan ik na 12 april de paarden koppelen aan ons UBN.
Het (eenmalig) registreren van het paard in de database, is de verantwoordelijkheid van de eigenaar (houder). Ik begrijp dat dit automatisch gebeurd (is) via de paspoort instanties. (Dit is mij nog wat onduidelijk)

Ik heb al ons UBN aangevuld met ‘paard’, dus stap 1 is geregeld hier.


Om het nog leuker te maken: mijn paard heeft een Frans paspoort en is in 2015 naar Nederland gekomen. Daardoor is ze niet via de paspoortuitgevende instantie bij de rvo geregistreerd; nu moet ik via een Nederlands stamboek mijn paard gaan registreren bij het rvo. Ik heb contact opgenomen met het Shetlandponystamboek, die zijn bereid om mijn berberpaard bij het rvo te registreren.

De verplichting om je paard na de invoer bij het rvo te registreren schijnt al sinds begin 2016 te bestaan, maar iedereen die een paard heeft dat voor 2016 is ingevoerd heeft dus waarschijnlijk een paard dat bij het rvo niet bekend is. En ik vraag me af of handelaren die sinds 2016 paarden uit bijvoorbeeld Spanje hebben geïmporteerd die paarden ook hebben aangemeld bij het rvo. (Ik heb sowieso mijn paard zelf uit Frankrijk geïmporteerd dus moet het zelf regelen).
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 03-03-21 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt