Cambiar schreef:Ik merk dat er een revolutie aan de gang is.
Overheden beseffen dat ze iets moeten doen of het flink fout zal gaan.
Hier in België wordt gigantisch veel grond onteigend voor natuurgebieden.
Hou je vast, in een klein deel in Oost Vlaanderen is!!! 1200 hectares onteigend op de boeren.
Om in te zetten als natuurdomein, bufferzones, meersen, om de natuur een kans te geven te herstellen.
Ook worden door grote ondernemingen gronden opgekocht voor eigen productie van voeding, voeding, fruit, bvb Colruyt.
Men beseft dat voeding belangrijk is en de verpaarding, het uitvechten voor gronden voor hobby en wedstrijddieren, daar is de regering niets mee. Die grond kan beter gebruikt worden.
Dat besefte ook Marc Wenteyn dat hetsteeds moeilijker wordt voor paardensport en die doet veel voor de paardensport in België. Ondanks zijn pleiten en sensibiliseren (vb: België is 1 van de grootste leveranciers van topsportpaarden) , is er al veel verboden, ook hij mag niet meer uitrijden met de koetsen. Ook is bekend dat steeds meer mensen paarden houden, bvb door de corona, ze kunnen niet op reis, kopen een paard.. Dat kan niet, daarvoor zijn de oppervlakten hier te beperkt en krijgt men weer mishandeling doordat paarden op te kleine ruimtes komen te staan.
Ik voel dat aan mijn tee water en zelf probeer ik mijn paarden zoveel mogelijk in te zetten in natuurdomeinen waar ze constructief helpen bij natuurherstel.
Dat is een zware opgave, maar ik besef dat het einde nadert van het paarden houden en de verpaarding van landschappen. De regels zullen steeds strenger worden, paard in de sport zal langzaam weggepest worden door regeltjes denk ik. Transporten zijn een risico tijdens virus uitbraken en paarden op de weg wordt met dit verkeer steeds gevaarlijker.
Als je het mij vraagt, krijgen we het moeilijk, vooral in drukbewoonde gebieden zoals Vlaanderen en Nederland.
Zoveel paarden zijn er niet. Ik vind eerder dat er te veel luchtvervuilende auto's zijn.