PvdD wil verbod op insemineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:24

Loretta schreef:
en als je echt wilt weten waar de PVDD voor staat moet je dieper graven dan het verkiezingsprogramma. Dan moet je ook kijken naar de mensen achter de partij waar die voor staan. Vooral bij de mensen wat hoger in de partij leven behoorlijk radicale opvattingen omtrent het gebruik van dieren.

Vertel, wie, en wat voor opvattingen?
Waarbij ik even wil zeggen dat het wel makkelijk praten is zo, op een forum, zonder dat die persoon zich kan verdedigen :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:27

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:35

Blussem schreef:
Maar ook dat. Hier in Nederland hoef je geen kleding farbriek neer te zetten of grote call centrum. Dat soort werkt is naar lage loon landen verhuist en deze mensen zijn wat anders gaan doen.

Alleen bij boeren gaat dat met een gejammer.

Ook in mijn beroep heb ik last van concurrentie uit het buitenland. Ik ken btw geen enkel bedrijf die daar geen last van heeft.
Alleen meer te gaan produceren is niet altijd de juiste oplossing.

Hoezo heb jij in jouw beroep concurrentie uit het buitenland?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:36

Ik merk dat er een revolutie aan de gang is.
Overheden beseffen dat ze iets moeten doen of het flink fout zal gaan.
Hier in België wordt gigantisch veel grond onteigend voor natuurgebieden.
Hou je vast, in een klein deel in Oost Vlaanderen is!!! 1200 hectares onteigend op de boeren.
Om in te zetten als natuurdomein, bufferzones, meersen, om de natuur een kans te geven te herstellen.
Ook worden door grote ondernemingen gronden opgekocht voor eigen productie van voeding, voeding, fruit, bvb Colruyt.
Men beseft dat voeding belangrijk is en de verpaarding, het uitvechten voor gronden voor hobby en wedstrijddieren, daar is de regering niets mee. Die grond kan beter gebruikt worden.
Dat besefte ook Marc Wenteyn dat hetsteeds moeilijker wordt voor paardensport en die doet veel voor de paardensport in België. Ondanks zijn pleiten en sensibiliseren (vb: België is 1 van de grootste leveranciers van topsportpaarden) , is er al veel verboden, ook hij mag niet meer uitrijden met de koetsen. Ook is bekend dat steeds meer mensen paarden houden, bvb door de corona, ze kunnen niet op reis, kopen een paard.. Dat kan niet, daarvoor zijn de oppervlakten hier te beperkt en krijgt men weer mishandeling doordat paarden op te kleine ruimtes komen te staan.
Ik voel dat aan mijn tee water en zelf probeer ik mijn paarden zoveel mogelijk in te zetten in natuurdomeinen waar ze constructief helpen bij natuurherstel.
Dat is een zware opgave, maar ik besef dat het einde nadert van het paarden houden en de verpaarding van landschappen. De regels zullen steeds strenger worden, paard in de sport zal langzaam weggepest worden door regeltjes denk ik. Transporten zijn een risico tijdens virus uitbraken en paarden op de weg wordt met dit verkeer steeds gevaarlijker.
Als je het mij vraagt, krijgen we het moeilijk, vooral in drukbewoonde gebieden zoals Vlaanderen en Nederland.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 04-01-21 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:39

Jammer dat dit meteen verzand in elkaar om de oren slaan met vooroordelen en dooddoeners. :( Waarom niet gewoon over de genoemde plannen spreken? Dat lijkt me veel constructiever.

Bang dat de PvdD opeens de complete hobbydierhouderij/veehouderij weet te verbieden ben ik niet. We leven in een democratie waar elke vier jaar opnieuw gekozen wordt. Worden ze groot en dan vervolgens te extreem, dan zal al gauw hun zetelaantal weer de diepte in gaan. Te veel mensen met een hond/kat/vogeltje of die toch graag vlees eten. Dat ga je niet verboden krijgen, en dat hoeft ook helemaal niet. De uitwassen inperken? Dat zou naar mijn idee echt wel mogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:48

Maar wat voor de één uitwassen zijn is voor de ander gewoon. Ik vond dat er veel te veel geproduceerd word in ons land. De landbouwers schreeuwen wel: Zonder ons geen eten maar 90 % gaat de grens over. Hier verrijzen mega varkensbedrijven en allemaal voor de buitenlandse markt. Die dieren hebben één voordeel, het is met het welzijn wat beter geregeld dan in veel andere landen. Maar ruimte is zeldzaam, landbouwgronden veranderen onze leefomgeving en dat is mij wel een doorn in het oog. Maar zeker niet dat ik op deze partij stem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:52

Cambiar schreef:
Hou je vast, in een klein deel in Oost Vlaanderen is!!! 1200 hectares onteigend op de boeren.
Om in te zetten als natuurdomein, bufferzones, meersen, om de natuur een kans te geven te herstellen.
Ook worden door grote ondernemingen gronden opgekocht voor eigen productie van voeding, voeding, fruit, bvb Colruyt.
Men beseft dat voeding belangrijk is en de verpaarding, het uitvechten voor gronden voor hobby en wedstrijddieren, daar is de regering niets mee. Die grond kan beter gebruikt worden.
Dat besefte ook Marc Wenteyn dat hetsteeds moeilijker wordt voor paardensport en die doet veel voor de paardensport in België. Ondanks zijn pleiten en sensibiliseren (vb: België is 1 van de grootste leveranciers van topsportpaarden) , is er al veel verboden, ook hij mag niet meer uitrijden met de koetsen. Ook is bekend dat steeds meer mensen paarden houden, bvb door de corona, ze kunnen niet op reis, kopen een paard.. Dat kan niet, daarvoor zijn de oppervlakten hier te beperkt en krijgt men weer mishandeling doordat paarden op te kleine ruimtes komen te staan.
Ik voel dat aan mijn tee water en zelf probeer ik mijn paarden zoveel mogelijk in te zetten in natuurdomeinen waar ze constructief helpen bij natuurherstel.
Dat is een zware opgave, maar ik besef dat het einde nadert van het paarden houden en de verpaarding van landschappen. De regels zullen steeds strenger worden, paard in de sport zal langzaam weggepest worden door regeltjes denk ik. Transporten zijn een risico tijdens virus uitbraken en paarden op de weg wordt met dit verkeer steeds gevaarlijker.
Als je het mij vraagt, krijgen we het moeilijk, vooral in drukbewoonde gebieden zoals Vlaanderen en Nederland.

Zoveel paarden zijn er niet. Ik vind eerder dat er te veel luchtvervuilende auto's zijn.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:53

ik denk niet dat dit erdoor zou komen. Al vind ik wel dat er regels mogen zijn wat betreft wedstrijden met warmte of trainen met warmte. Vorig jaar reden ze in exloo gewoon door met 34 graden, lekker hoge oxers springen :Y)

Wat betreft insemineren vind ik persoonlijk geen probleem, den dat de invloed van een hengst die een merrie dekt niet onderschat kan worden. En dan heb ik het over lichamelijk, zeker bij sportpaarden die gewoon moeten presteren. in het wild dekken ze ook gewoon zo maarja daar verwachten we ook niks van :')

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:58

anjali schreef:
Cambiar schreef:

Zoveel paarden zijn er niet. Ik vind eerder dat er te veel luchtvervuilende auto's zijn.

Is relatief.
Ik volgde een bespreking. Nl en België hebben het grootst aantal paarden per oppervlakte. Als je weet dat groot deel nog niet Gechipped is, kun je besluiten dat er teveel paarden zijn voor de beschikbare oppervlaktes.
Daardoor krijg je gronden met scheve waardes. Dit zorgt ook voor vervuiling van grondwater. Weet dit omdat ik op 2 plekken van de watermaatschappijen van de staat sta. Ben nauw in contact met ze.
Daar is de staat nu enorm op aan het werken, bvb massaal onteigenen voor natuurdomeinen.
Teveel auto's is een feit, ook daar poogt men door steeds strenger wordende regels wat aan te doen, bvb afschaffing verbrandingsmotoren, denk dat dat tegen 2030 is? Maar daar gaat het hier niet over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:59

bigone schreef:
Maar wat voor de één uitwassen zijn is voor de ander gewoon. Ik vond dat er veel te veel geproduceerd word in ons land. De landbouwers schreeuwen wel: Zonder ons geen eten maar 90 % gaat de grens over. Hier verrijzen mega varkensbedrijven en allemaal voor de buitenlandse markt. Die dieren hebben één voordeel, het is met het welzijn wat beter geregeld dan in veel andere landen. Maar ruimte is zeldzaam, landbouwgronden veranderen onze leefomgeving en dat is mij wel een doorn in het oog. Maar zeker niet dat ik op deze partij stem.

Maar de B.V. Nederland kan dus ook zonder al dat geld wat er verdiend wordt met export?
Wat mij een doorn in het oog is zijn de industrieterreinen en woonwijken die onze leefomgeving veranderen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:15

nile schreef:
Ikke,

Gelukkig hoeven we tegenwoordig geen vleeseter meer te zijn om alles binnen te krijgen wat we nodig hebben. Sterker nog, enkele “vleesdieren” (geiten, schapen) nemen indien ze buiten lopen zelf nog vitamine B12 op, de meesten (koeien, varkens) krijgen dit echter als supplement via veevoer toegediend. Om dan vervolgens als mens het dier op te eten om diens “tabletje” vitamine B12 binnen te krijgen is vrij omslachtig.
Bovendien heeft ons gebit en darmstelsel van nature veel meer overeenkomsten met dat van een herbivoor dan van een carnivoor. En is het normaal om als mens lactose intolerant te worden als je geen borstvoeding meer krijgt, zoals je ziet bij vele niet-Westerse volken.

Verder is ons westerse dieet zo rijk aan ijzer en eiwit dat deze voedingsstoffen ook niet “eerst door de koe heen hoeven”. Er is geen medische reden om te stellen dat een uitgekiend veganistisch dieet met een supplement vitamine B12 niet voldoet.

Het nuttigen van dieren en hun excreties is in onze samenleving slechts gewoonte, geen noodzaak meer (gelukkig!).

Terug on topic: blij met de voorgestelde maatregelen, welke binnen de politiek inmiddels breed gedragen lijken.

Je vergeet een aantal (belangrijke) feiten te vermelden:
- Het spijsverteringsstelsel van de mens beschikt niet over een zogenaamd 'fermentatievat', zoals wel het geval is bij echte herbivoren zoals paard en herkauwer. Paarden hebben een enorme blinde darm (als onderdeel van de dikke darm) en herkauwers hebben een grote pens waar mbv bacteriën plantaardig materiaal afgebroken wordt. De spijsvertering bij de mens is veel meer gebaseerd op een enzymatische afbraak van voedsel zoals bij carnivoren het geval, dan op een afbraak door micro-organismen zoals bij herbivoren. Kijk maar eens naar schema's van spijsverteringsstelsels van carnivoren, omnivoren en herbivoren. Ik denk dat ons spijsverteringsstelsel toch echt meer op die van een omnivoor lijkt, dan op die van een herbivoor (zowel voordarmverteerders zoals herkauwers als achterdarmverteerders zoals paarden).
- Alleen onder bepaalde omstandigheden (denk aan hoogproductieve dieren, maar ook aan een een gebrek aan het sporenelement cobalt) kan het nodig zijn om vit. B12 toe te voegen aan het rantsoen van bvb herkauwers. Zouden ze minder hoeven te produceren en/of krijgen ze voldoende cobalt binnen, dan kunnen ze zelf voldoende vit. B12 synthetiseren.
- Tanden van de mens zijn van het brachydonte type, net zoals die van de carnivoor en het varken. Paarden hebben hypsodonte tanden, herkauwers een combinatie van brachydonte en hypsodonte tanden.
- De mens heeft knobbelkiezen, herbivoren hebben plooi/maalkiezen en carnivoren hebben knipkiezen.
- Herbivoren hebben doorgaans geen hoektanden, mensen wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:38

Kinke schreef:
bigone schreef:

Maar de B.V. Nederland kan dus ook zonder al dat geld wat er verdiend wordt met export?
Wat mij een doorn in het oog is zijn de industrieterreinen en woonwijken die onze leefomgeving veranderen.

Ook, en zo is er overal wat.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:51

bigone schreef:

En hier worden boeren uitgekocht zodat er mega-bedrijfshallen gebouwd kunnen worden. Ik zie liever landbouwgrond waar hazen, reeën en roofvogels met een beetje aanpassingsvermogen het best heel goed kunnen doen, dan beton.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:14

Magrathea schreef:
Loretta schreef:
en als je echt wilt weten waar de PVDD voor staat moet je dieper graven dan het verkiezingsprogramma. Dan moet je ook kijken naar de mensen achter de partij waar die voor staan. Vooral bij de mensen wat hoger in de partij leven behoorlijk radicale opvattingen omtrent het gebruik van dieren.

Vertel, wie, en wat voor opvattingen?
Waarbij ik even wil zeggen dat het wel makkelijk praten is zo, op een forum, zonder dat die persoon zich kan verdedigen :o

We weten allemaal dat Esther Ouwehand weigert afstand te nemen aan acties die tegen terrorisme aanschurken zoals stalbezettingen en inbraken. Haar voorgangster Marianne Thieme sprak zelfs op bijeenkomsten en noemde de mensen die deze acties uitvoerden helden.

En als je wilt weten wat ik met eennextremistische ideologie bedoel dan is dat het doorgeslagen veganisme. Daarvan heert de PVDD genoeg leden in haar midden. Zeker op de hogere functies.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:27

Ik zie liever meer natuur- en recreatiegebieden met soortenrijkdom en biodiversiteit dan overbemeste monocultuur.
Boeren mèt in plaats van tegen de natuur.

Paardenhouderij en paardensport (nog) beter reguleren om het dierenwelzijn te bevorderen.
KI heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee, embryotransplantatie vind ik een stuk lastiger. Maar ik vind het geen prioriteit op gebied van paardenwelzijn, daar is meer winst te behalen in aansturen op standaard groepshuisvesting en voldoende bewegingsvrijheid.

Wat me stoort aan de PvdD is dat ze altijd een stap verder willen gaan dan haalbaar en realistisch is, en dat ze beter zijn in de paardenwereld tegen zich in het harnas jagen dan in de dialoog aangaan. En ik vermoed nog steeds dat hun eigenlijke doel is om uiteindelijk de paardensport, inclusief recreatieve inzet van paarden, te verbieden, al zullen ze dat on the record misschien niet zo duidelijk zeggen.

Dus ik kan me hier goed in vinden:
bigone schreef:

Loretta

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:43

Wat ik mij nu dus wel af vraag wat wil de PVDD nu precies oplossen met het verbieden van insemineren

er zijn veel grotere problemen op het gebied van dierenwelzijn, natuurbehoud, veehouderij, stikstof, klimaat en andere milieu gerelateerde zaken. Ze komen hier allemaal in dit topic langs wat feitelijk over insemineren gaat.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:57

Loretta schreef:
We weten allemaal dat Esther Ouwehand weigert afstand te nemen aan acties die tegen terrorisme aanschurken zoals stalbezettingen en inbraken. Haar voorgangster Marianne Thieme sprak zelfs op bijeenkomsten en noemde de mensen die deze acties uitvoerden helden.

En als je wilt weten wat ik met eennextremistische ideologie bedoel dan is dat het doorgeslagen veganisme. Daarvan heert de PVDD genoeg leden in haar midden. Zeker op de hogere functies.

Wát een gelul. Wie is nou extremistisch, mensen die besluiten niet onnodig te doden of mensen die besluiten wél onnodig te doden? Jij sluit je ogen voor het ethisch drama dat dieren op industriële schaal fokken, houden en slachten is. Alleen maar omdat jij vanuit gewenning, gemakzucht en egoïsme je stukje vlees kant en klaar voor je op je bordje wil. Dát is extremisme.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:07

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:

Wát een gelul. Wie is nou extremistisch, mensen die besluiten niet onnodig te doden of mensen die besluiten wél onnodig te doden? Jij sluit je ogen voor het ethisch drama dat dieren op industriële schaal fokken, houden en slachten is. Alleen maar omdat jij vanuit gewenning, gemakzucht en egoïsme je stukje vlees kant en klaar voor je op je bordje wil. Dát is extremisme.

Dit is dus wat ik bedoel. Je gaat volledig voorbij aan het feit dat de mens een omnivoor is. Dat is dus een alleseter. Dan ten tweede in de natuur is het eten en gegeten worden. Dan ten derde mocht je denken dat ik alle dagen vlees at moet ik je teleurstellen. Hooguit 1 a 2 keer in de week. Dat zie ik zelf meer als realisme. Ja er moeten dingen veranderen. Zoals het nu gaat werkt het niet. Wanneer we dus onze vleesconsumptie drastisch zouden minderen komen we een heel stuk dichter bij een realistische oplossing inplaats van te wensdenken om een herbivoor te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:09

Waarom kan je doorslaan in veganisme? Wat is doorslaan in veganisme?

Zijn we juist niet doorgeslagen in het gebruiken van andere dieren? Waarom wél vlees eten?

Iemand vroeg me nog waar ik mijn avocado, worteltjes en sojabonen vandaan haalde. De laatste twee groeien gewoon in mijn moestuin (en nee, ik heb geen huis met tuin maar ik huur een stukje grond). Avocado eet ik eigenlijk bijna nooit.
Ik had het ook over dierlijke boerderij producten inderdaad.

Ik wil verder het topic niet kapen met extreme veganistische opvattingen maar er werd een opmerking gemaakt over dat de PvDD boeren uitknijpt dus ik vond het zelf wel ergens gepast om over veganisme te beginnen.

Anoniem

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:15

@loretta, ik geloof overigens wel dat de mens omnivoor is maar het mooie daarvan is dat de mens dus vlees en plantaardig voedsel kán eten. De mens hoeft geen vlees of plantaardig voedsel te eten om te overleven.
Het kan dus beide. Allebei hoeft niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:19

brokjes schreef:

Zijn we juist niet doorgeslagen in het gebruiken van andere dieren? Waarom wél vlees eten?

Dan snap ik weer niet waarom je dan volledig de andere kant op zou moeten doorslaan. Terwijl de middenweg veel haalbaarder is. Vroeger aten mensen ook alleen maar vlees in het weekend. Ennroen bestonden er niet half zoveel smaakvolle producten en ook waren veel recepten die we nu kennen onbekend. Zelf maak ik ook gebruik van wat er in het vega schap van de supermarkt ligt. Maar omdat ik mijn B12 behoefte op een natuurlijke manier wens binnen te krijgen en niet doormiddel van een preparaat. En ook nog eens als hobby paardrijden heb maakt dat mij in de ogen van de fanatieke veganist gelijk een extremist. Dat is naar mijn mening dan ook de reden dat ik niet geloof dat het veganisme ooit de standaard norm zal worden. Het heeft teveel sektarische trekjes.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:23

brokjes schreef:
@loretta, ik geloof overigens wel dat de mens omnivoor is maar het mooie daarvan is dat de mens dus vlees en plantaardig voedsel kán eten. De mens hoeft geen vlees of plantaardig voedsel te eten om te overleven.
Het kan dus beide. Allebei hoeft niet.

Toch kom je dan uiteindelijk met een gebrek aan B12 re zitten. De mens kan met heel weinig vlees toe. De grote hoeveelheden die we nu consumeren zijn dan ook niet meer gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:30

Loretta schreef:
brokjes schreef:

Dan snap ik weer niet waarom je dan volledig de andere kant op zou moeten doorslaan. Terwijl de middenweg veel haalbaarder is. Vroeger aten mensen ook alleen maar vlees in het weekend. Ennroen bestonden er niet half zoveel smaakvolle producten en ook waren veel recepten die we nu kennen onbekend. Zelf maak ik ook gebruik van wat er in het vega schap van de supermarkt ligt. Maar omdat ik mijn B12 behoefte op een natuurlijke manier wens binnen te krijgen en niet doormiddel van een preparaat. En ook nog eens als hobby paardrijden heb maakt dat mij in de ogen van de fanatieke veganist gelijk een extremist. Dat is naar mijn mening dan ook de reden dat ik niet geloof dat het veganisme ooit de standaard norm zal worden. Het heeft teveel sektarische trekjes.

Over vitamine B12, dieren hebben ook een B12 tekort en krijgen dit ook toegediend. Dus je kunt ook het dier er tussenuit laten en zelf direct B12 nemen. Dit is inderdaad wel belangrijk om te doen. Maar dat B12 via vlees binnen krijgen natuurlijker is gaat niet helemaal op denk ik. Tevens krijg je ook andere stoffen binnen via vlees.
Misschien interessant: https://plantbaseddennis.nl/nl/tips/voe ... amine-b12/

Ik wil er ook nog bij zeggen dat je van mij helemaal niet door hoeft te slaan naar de andere kant. Je hoeft helemaal niks. Maar ik vind het wel jammer dat veganisme wordt gezien als doorslaan en extemistisch zijn, dat heeft veganisme zo'n negatieve associatie..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:32

Ik denk dat de PVDD dit wel een fijn topic vindt. Het is illustratief voor de manier waarop de discussie wordt gevoerd. Het gaat alle kanten op en hoewel iedereen hetzelfde lijkt te willen (bv. beter dierenwelzijn) zijn de wegen waarlangs dat kan worden bereikt totaal verschillend.
Dat is denk ik waar PVDD haar winst probeert te halen, in die grijze zone waar iedereen over elkaar heen buitelt. Iets met '2 honden die vechten om een been....'?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:36

brokjes schreef:
Goede zaak.
Er zijn meer dan genoeg paarden maar toch blijven fokken vind ik niet oke. En alleen maar voor onze eigen entertainment of portemonnee.

Pardon, van die flapdrollen die van allerhande merries in de wei gooien en er een rotte hengst bijzetten is wel goed te keuren? Kom op zeg dan heb je nog minder verstand als...
Weet je waarom ze ooit aan insemineren zijn begonnen?...om de hengsten te sparen... en ze kunnen uiteraard meerdere merries bevruchten. Mss kun je beter stoppen met paarden. Dat is mijn idee