Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:22

Ik kan je beredenering niet volgen.[/quote]

Ze bedoelt met het verschil meer of het voor iedereen toegankelijk is. Bij een sportschool of manege kan iedereen zich opgeven. Maar bij een trainingsstal is dit alleen voor eigen gebruik. Mij lijkt ook dat dat er dan buiten valt. Net als dat je zelf een rijbak aan huis hebt.[/quote]

Inderdaad dat bedoelde ik, niet duidelijk genoeg gesteld. Dank.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:22

Popstra schreef:
Polly schreef:
de bedoeling is ook eigenlijk dat iedereen in Nederland zoveel mogelijk thuis blijft, ik vind het al heel fijn dat je naar je beest mag om te verzorgen en dan mag je gewoon ook nog rijden!
Het had veel erger gekund hoor, dat de pensionhouder alle verzorging zou moeten doen omdat je er echt niet heen mag, dan heb je helemaal geen invloed meer.

Precies dit dus!
Zo was het in Italië afgelopen voorjaar het geval. Eigenaren mochten niet naar hun paarden. Enkel de stalhouders mochten de verzorging op zich nemen.

Dan ben ik heel benieuwd hoe ze dat in NL bij grote doe-het-zelf stallen zouden doen! :oo :wow:

Popstra

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:23

Dat is een kwestie van afspraken maken en niet zo moeilijk doen

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:47

Hier op stal hebben win duidelijkheid gehad. De binnenbakken gaan dicht voor alle doeleinden. Losgooien etc mag dus ook niet.
Nu hebben wij alleen een super modderige buitenbak.... iemand suggesties wat ik hier eens kan doen met mijn bijna 3 jarige? :))
Misschien kunnen we maar gelijk even gebruik maken van deze omstandigheden om haar bomproof te maken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:50

Dingle_s schreef:
Hier op stal hebben win duidelijkheid gehad. De binnenbakken gaan dicht voor alle doeleinden. Losgooien etc mag dus ook niet.
Nu hebben wij alleen een super modderige buitenbak.... iemand suggesties wat ik hier eens kan doen met mijn bijna 3 jarige? :))
Misschien kunnen we maar gelijk even gebruik maken van deze omstandigheden om haar bomproof te maken

Grondwerk, obstakeltraining en desensibiliseren :')

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:50

Wij kregen het bericht van onze stal dat longeren en loslaten geen sportbeoefening is en dus toegestaan is binnen.

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:53

mylittlejoy schreef:
Wij kregen het bericht van onze stal dat longeren en loslaten geen sportbeoefening is en dus toegestaan is binnen.

Oeeeh, hebben jullie even geluk!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:15

Nou daar ga je alweer....bij de een mag het wel, en bij de ander niet 8)7 Maar op de site van de KNHS staat nog niets definitiefs.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:19

Dat zal ook een deel eigen invulling zijn van de pensionhouders denk ik.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:30

Ja dat is waar. Onze stal wacht de KNHS af. Althans tot nu toe in elk geval wel steeds.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:32

KNHS zou morgen met meer nieuws komen toch?
N.a.v. de gesprekken met gemeenten? Dat las ik iig wel bij zuid holland.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:38

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:49

Tancreda4 schreef:
Polly schreef:
de bedoeling is ook eigenlijk dat iedereen in Nederland zoveel mogelijk thuis blijft, ik vind het al heel fijn dat je naar je beest mag om te verzorgen en dan mag je gewoon ook nog rijden!
Het had veel erger gekund hoor, dat de pensionhouder alle verzorging zou moeten doen omdat je er echt niet heen mag, dan heb je helemaal geen invloed meer.

Eens.

'ik ga met m'n net blessure af paard niet een flinke training doen in de zware buitenbak'. Dan doe je toch wat stapwerk? Je kan ook overal problemen in zoeken. Het is wat het is, we moeten allemaal wat laten, en een paard kan best even wat minder trainen. Wees blij dat we nog mogen. Vriendin van mij in Frankrijk heeft wel een andere periode gehad en weinig dr paard kunnen zien. Ik ben blij dat we nog mogen.

Wees creatief. Zoek niet naar de mazen in de maatregelen maar wel naar de mogelijkheden wat nog wel kan. Er is nog genoeg.

Ho ho, nu citeer je mij en daaruit haal ik dat mijn bericht totaal verkeerd is begrepen ;) . Wat ik bedoelde is wat genuanceerder.
Ja ik hoop natuurlijk dat rijden in de binnenbak snel weer is toegestaan, maar zo niet dan ga ik dus naar buiten 's avonds of stap/drafwerk in de buitenbak doen ;) . Geen grote problemen hier hoor :D .

Wat betreft 2 mensen op stal.. Lijkt mij sterk op een pensionstal, want het is toch een openbare plek ivm mondkapjes?
Wij werken hier overigens alweer maanden met een schema, maar wel met een grotere max dan 2 personen :) .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:55

Zou top zijn als er iets meer duidelijkheid zou komen wat er verstaan wordt onder een binnen accommodatie. Want voor nu is het gewoon, alles met dak is binnen... dacht ik?
Wij hebben een hele grote rijhal waarvan de voor en achterkanten volledig open kunnen... dus het zou mooi zijn dat niet alleen het 'dak' het een binnen locatie maakt.
Op een druk moment rijden we max met 4 personen... maar over het algemeen zit je er vaker alleen in. Dus imo zou dat best veilig kunnen...
Al is het maar alleen voor de blessure gevoelige beestjes of met andere problemen waardoor ze niet of liever niet buiten rijden.

Voor de mijne is veel buiten ook iets meer belastend met zijn headshakingsyndroom, (buiten staan of een bosritje doet niks, buiten trainen geeft wel vaak een nadelig effect op een of andere manier) maar als het moet dan moet het... dan trainen we gewoon even op een lager pitje.
Of meer aan de dubbele lijnen de komende periode, meestal verzin ik er altijd wel wat op :')
De mijne is gelukkig qua plassen, verkeer e.d. wel goed te doen.
Bij een blessure paard zou ik denk ik ook gaan stappen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:07

Dingle_s schreef:

Hier ook.

Ik leg mij er maar bij neer. Paard staat toch even stil ivm een hoestje en verder men ik altijd alleen buiten.
Dus als ik volgende week weer kan ga ik weer buiten rijden.

Ik moet wel zeggen dat de gezelligheid ver te zoeken is nu en dat mijn stalhouder een hele hoop shit over zich heen krijgt. Er is maar weinig begrip voor dingen waar mijn stalhouder niks aan kan doen.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:11

Ik zie het probleem niet, gewoon lekker buiten aan de slag.
Als je paard dat niet zou kunnen, mooie gelegenheid om dat te leren.
Durf je t niet aan omdat het betreffende paard daarvoor te jong/kort onder het zadel is, kan je deze gewoon 5 weken laten staan.
Zet ze lekker buiten in wei of paddock, wandel aan de hand of wat je verder leuk vind.
Iedereen word getroffen door deze zeer ingrijpende maatregelen maar als we nu eens stoppen om onszelf steeds de uitzondering op de regels te vinden komt er echt een eind aan deze ellende.
Samen staan we sterk, samen moeten we hier doorheen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:11

waikiki_6 schreef:
Ik heb ook een jong paard en alleen op de stal waar ze beleerd is (tot twee maanden terug) in de buitenbak gereden. Onze buitenbak heeft een sloot als omheining en aan de andere kant niks. Er is geen hek en ik heb op dit moment nog geen stuur. Het zou echt heel jammer zijn als ik op dit punt het paard vakantie moet geven omdat we nu die kilometers aan het maken zijn. Maar goed, als dit helpt het virus onder controle te houden, dan zou ik mijn paard zelfs een jaar vakantie gunnen :)

Prikpaaltjes, lint. Voila.

Ik vind het oprecht lullig voor mensen die écht geen fatsoenlijk buitenrijbaan hebben. Maar voor een hoop problemen in het grijze gebied is best een oplossing te vinden.

Zo ook voor geen verlichting: OP veel (maar niet alle) plekken in Nederland kun je meer dan je denkt 'in het donker' door lichtvervuiling. Heb je wel eens gekeken in je buitenrijbaan zonder verlichting na 1 minuut wennen? Vak kan er meer dan je denkt.

En anders: longeren, grondwerk, wandelen etc etc.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:43

Vind het normaal geen probleem maar ben sinds zaterdag bezig met mijn bijrijdpaard haar aan het opbouwen na 9 weken. Het is nu een bommetje en aangezien ik vaak in de avond ga dus in het donker vind ik dat wel wat spannender dan in de binnenbak. Hoop wel op droog weer haha.

Gelukkig hebben wij een goede buitenbak met verlichting.

Heb ook een aantal stalgenoten die hun paarden ook altijd binnen rijden omdat ze buiten vervelender zijn of omdat ze de binnenbaan bodem beter vinden dan buiten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:22

SaraViavia schreef:
xPearl schreef:
Ik vraag me af..
Ik sta op een pensionstal (met 1 andere pensionklant) maar ben de enige die gebruik maakt van o.a de binnenbak. En ik weet 100% zeker dat niemand anders die gebruikt. Ben ik dan ook verplicht om in de buitenbak te moeten rijden? :')

Natuurlijk. Sorry maar dat is toch logisch? Ze gaan toch niet voor individuele personen een uitzondering maken? Ik vind het ook onzin, maar het is nou eenmaal zo. En hopelijk verandert het nog, maar ja.

Is jouw pensionstal een publiek toegankelijke ruimte? Zo ja, dan mag je geen gebruik maken van de binnenbak. Is het geen publiek toegankelijke ruimte, dan mag je gewoon gebruik maken van de binnenbak, met 1-2-3-10-20 personen. Overheid heeft nl niets te zeggen wat er achter je voordeur gebeurt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:24

Toch wel, binnen en buiten groepen van max 2 en daar gaan ze ook op handhaven (zeggen ze).
Maar wel of geen handhaving, houd je gewoon aan de regels, die zijn er niet voor niks.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:32

Ik denk ook dat wanneer het geen publieke toegankelijke ruimte is, de regels vallen onder bezoek van max. 2 personen boven de 12 jaar per dag. Lastig allemaal..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:35

Je mag zowiezo geen 10,20 personen thuis hebben dus dat ze niks te zeggen hebben over wat er achter je voordeur gebeurt gaat hier niet op

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:40

waikiki_6 schreef:
Ik heb ook een jong paard en alleen op de stal waar ze beleerd is (tot twee maanden terug) in de buitenbak gereden. Onze buitenbak heeft een sloot als omheining en aan de andere kant niks. Er is geen hek en ik heb op dit moment nog geen stuur. Het zou echt heel jammer zijn als ik op dit punt het paard vakantie moet geven omdat we nu die kilometers aan het maken zijn. Maar goed, als dit helpt het virus onder controle te houden, dan zou ik mijn paard zelfs een jaar vakantie gunnen :)

Heb je niet de mogelijkheid om iemand mee te nemen die een losse longe vast houd? Dan kan je toch nog wat training doen met je jonkie.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:13

Popstra schreef:
Je mag zowiezo geen 10,20 personen thuis hebben dus dat ze niks te zeggen hebben over wat er achter je voordeur gebeurt gaat hier niet op

toch wel, omdat dit een dringend advies is, geen regel. Maar uiteraard wel verstandig om je er wel aan te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:26

Alleen al het feit dat je er zo over nadenkt...