[BLOG] Alleen goed voor de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:03

Persoonlijk zie ik die duidelijk zichtbare ribben ook niet graag. Zo scherp moeten ze van mij niet staan.
Maar dat zal in de rensport anders zijn.

Sintara

Re: [BLOG] Alleen goed voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:08

Bij die van mij zie je de ribben ook best makkelijk, voorheen altijd en nu bij een beetje buiging of als ze diep ademhaalt.. Maar volgens mij is dat prima, het is gewoon haar bouw. Ik denk dat ze moddervet is als je echt geen ribben meer kunt zien bij haar.

Haar spieren zijn na de boxrust redelijk weg maar dat komt ook wel weer een keer :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 20:11

Hij ziet er prachtig uit AlwaysH.
Vergeet niet dat de overgang voor deze paarden ook erg groot is. Zeker als ze vanaf een transportje komen en hier hoppa de handel in gaan. Die paarden zijn gewend rustig 6 scheppen voer per dag te krijgen. Dik in het stro, ingepakt in dekens etc etc.
Vervolgens gaan ze op transport met een beetje pech 2 dagen zonder eten/drinken. Komen dan bij een handelaar terecht waar ze blij mogen zijn als ze 2 scheppen voer krijgen en een heel pak minder aandacht etc. Over alle stress nog maar niet te spreken. Bij veel volbloeden kun je overigens de ribben wel zien, zeker na een koers. De ene wat meer dan de andere. Bij Roi kun je ze nu in stilstand niet meer zien, bij beweging zeker wel.

Afbeelding

Afbeelding

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:13

Een goed getraind renpaard is niet verrot. Een slecht getraind paard wellicht wel. Check hoeveel starts het per seizoen heeft gehad.

Ik lees hier ergens dat de engelse volbloeden teveel op de voorhand lopen. Dat doen ze niet, ze lopen door heel hun lijf. De motor zit van achteren, de voorbenen moeten de snelheid van achteren bij kunnen benen. Ze lopen economisch over veel bodem. Ze verspillen geen energie aan opwaartse beweging. Maar je mag er in het kort van uit gaan dat een goed renpaard en goed gebalanceerd paard is, met een sterke wil tot werken. Een paard dat goed in balans is kan ook dressuurmatig worden ingezet. Of het de olympische spelen haalt? Er is ook nog een factor “ ruiter “ bij hè?

Ik zie veel vooroordelen, niets mis met een volbloed. Wel minder geschikt voor ruiters die niet met “ bloedkikkers” overweg kunnen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:14

Ik zou een kletstopic wel leuk vinden!! :j

Ja, absoluut Thiorio. Hij heeft ook het een en ander meegemaakt op de weg naar NL, heeft namelijk twee sneeën op zijn rechterbenen. Is ook stressvol natuurlijk.. :(:) Hij kwam hier ook aan dat ik dacht; oei! Maar hij ziet er al top uit nu, glimt als een spiegel, is vrolijk, veel minder ingevallen en als je dan telkens opmerkingen krijgt dat je paard er mager uifziet... dan denk ik; google het maar eens. Dát is mager. :)*

Bij Nobli steekt er niks uit, geen heupbotten (zoals een melkkoe bijvoorbeeld). Het mag absoluut meer en dat staat overal op de media ook, maar als je dan niet eens de moeite neemt om te kijken of ik er iets over heb gezegd eerder.

Het is ook niet; ‘is hij zo mager of lijkt het zo?’ Maar ‘hij is mager’ TUM TUM TUM :+

Het is geen Gelderse met een grasbuikje zoals ik zelf ook gewend was, maar dit is toch niet mager. := Bedoelde het ook als in vooroordelen. Ik weet wat ik gekocht heb en er zijn heel veel succesverhalen met ex-renpaarden. Genoeg andere takken van de sport waar paarden ook ‘verrot gereden’ kunnen worden natuurlijk.

@gini, natuurlijk niet. Wij ook niet, maar bij een (3,5 jarige) EV met zichtbare ribben denk ik niet; pfoe wat mager.
Maargoed, ik zie hem dan ook elke dag en vind hem er nu wel goed uitzien. Wij willen ook meer spier op de billen oa, maar vind het zo vreselijk overdreven.
We zijn er ook mee bezig dat hij gewoon in goede conditie vet/spier verhouding staat.

@Sintara, ja, als Nobli ergens naar kijkt en zijn bovenlijn aanspant zie je meer ribben dan wanneer hij ontspant! :j

@kyrkelover, dankjewel. Echt een blij spiegelei :Y)
Inderdaad, dat zet ik net toevallig hierboven. Nobli was zelfs wat verkouden na de transport.
Wij verwachten echt nog wel wat vet en spier er aan te kweken, maar ik verwacht er niet opeens een Gelderse tank uit te krijgen. :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:19

Een tank worden zou ik ook heel raar vinden. Als ik naar Mel dr hoofdje kijk, zeker nu in wintervacht:Afbeelding
Ze zit écht tussen maat pony en cob in qua hoofdstel :P ze heeft ook maat pony reflectors voor haar benen. Maar wel schofthoogte van 160. Nou, dat zou heel raar zijn met een dik tank lijf ertussen toch
Laatst bijgewerkt door Sintara op 18-12-20 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:20

AlwaysH Ja, inderdaad, het is niet veel té mager, het is niet dat ik denk van 'wat een scharminkel staat daar'. Paard ziet er voor de rest gewoon goed uit en ik zou er wel van uitgaan dat de eigenaar bezig is om het dier goed in de spieren te krijgen. Maar sommigen plaatsen al sneller ongenuanceerd een Instagramreactie. Ik vind jouw antwoord ook heel netjes. Die context is ook zo belangrijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:22

Hij/zij noemt zichzelf Winniethep0op. Wat die persoon zegt klinkt ook wel echt als poep.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:24

Gini schreef:
AlwaysH Ja, inderdaad, het is niet veel té mager, het is niet dat ik denk van 'wat een scharminkel staat daar'. Paard ziet er voor de rest gewoon goed uit en ik zou er wel van uitgaan dat de eigenaar bezig is om het dier goed in de spieren te krijgen. Maar sommigen plaatsen al sneller ongenuanceerd een Instagramreactie. Ik vind jouw antwoord ook heel netjes. Die context is ook zo belangrijk.

Ik had eerst iets anders getypt maar besefte me dat de geachte waarschijnlijk niet van mening zou veranderen.
En ja, dat is het hem inderdaad.
Daar zijn we mee bezig, paard is nog zo jong. Komt helemaal goed.

Hoefde ook geen ‘steun’ hoor van iemand, maar moest aan dit topic denken omdat dit weer zoiets is over EV’s.

Hahaha, San :') _/-\o_
Denk overigens dat hij/zij zelf het niet oer sé vervelend bedoelde, maar dit vind ik echt geen nette sneer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:25

Ach als je het buikje ziet weet je dat daar echt wel voer in gaat. Het heeft ook gewoon even tijd nodig.

Tank kunnen ze echt wel worden hoor, het ziet er alleen niet uit met die dunne pootjes er onder :') .

Afbeelding

Die pens is nu nòg dikker. En dat varken staat 24/7buiten zonder deken met alleen hooi. Vraag me niet hoe ze het voor mekaar krijgt :+ .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:26

AlwaysH schreef:
Gini schreef:

Ik had eerst iets anders getypt maar besefte me dat de geachte waarschijnlijk niet van mening zou veranderen.
En ja, dat is het hem inderdaad.
Daar zijn we mee bezig, paard is nog zo jong. Komt helemaal goed.

Hoefde ook geen ‘steun’ hoor van iemand, maar moest aan dit topic denken omdat dit weer zoiets is over EV’s.

Hahaha, San :') _/-\o_
Denk overigens dat hij/zij zelf het niet oer sé vervelend bedoelde, maar dit vind ik echt geen nette sneer.

Denk ik ook niet, hoor. Klinkt meer als onwetendheid.

Ik vind je paard iig superleuk, en die naam _O_ <3.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:28

Haha, ja noemde ook Gelderse als voorbeeld omdat die van die enorme gooi-benen hebben O:) (ik vind ze prachtig)

Hoe oud is die van jou, Thioro?

Dankjewel @San <3
Zijn volledige naam is wel one of a kind, Nobblyneez :Y) knikkende/wiebelende knieën? Geen idee, grappig is het wel!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 20:29

Het valt of staat erg met hoe ze getraind zijn over het algemeen.
Net zoals bij andere rassen en disciplines is de ene puntgaaf en de andere verrot. Wel blijf ik aanraden gewoon uit Nederland te kopen. Wellicht betaal je dan net iets meer, maar deze paarden is wel meer van bekend. Een goede plek is belangrijk voor de meeste.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:31

kyrkelover schreef:
Net zoals bij andere rassen en disciplines is de ene puntgaaf en de andere verrot. Wel blijf ik aanraden gewoon uit Nederland te kopen. Wellicht betaal je dan net iets meer, maar deze paarden is wel meer van bekend. Een goede plek is belangrijk voor de meeste.

Je bedoelt via handel? Of Nederlands gefokt?
Sorry, stomme vraag.

Wij hebben hem via Nederland gekocht maar stond er pas net en was nog geen maand uit de koersen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 20:37

AlwaysH schreef:
kyrkelover schreef:

Je bedoelt via handel? Of Nederlands gefokt?
Sorry, stomme vraag.

Wij hebben hem via Nederland gekocht maar stond er pas net en was nog geen maand uit de koersen.

Rechtstreeks van Nederlandse renstallen of via tussenpersoon die ze aanbied voor deze stallen.
In Nederland zelf wordt weinig gefokt al zijn er wel enkele.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:38

Aah oké! Ja ik had contact gelegd met de stal waar Nobli eerst stond in Engeland. Wel leuk om zo meer te horen.
Maar ken er geen in NL.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:50

Wat betreft het verrot rijden, dat heeft dus niks met de discipline te maken. Geloof dat er momenteel ook een topic loopt over verrot gereden dressuurpaarden nav het overlijden van een zekere zwarte hengst.

Al ben ik wel nieuwsgierig naar hoe de opbouw van de training er bij jonge volbloeden in de praktijk uit ziet. Weet dat veel dressuurpaarden met 3,5 beginnen met hun opleiding en dan als ze net 4 jaar oud zijn de pavo cup oid moeten lopen.
Volbloeden beginnen vaak jonger, maar worden die bvb veel gelongeerd? Of hoe doen ze dat met beleren?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 22:03

De paarden die oa pavo cup etc lopen beginnen over het algemeen eerder.
Rond deze tijd van het jaar bijvoorbeeld ook weer veel hengstenkeuringen en die paarden moeten ook nog 3 worden.
Meeste volbloeden worden tussen 1 januari en half april geboren. De meeste gaan aan het einde van het jaar dat ze 1 zijn naar de yearling sales. Als ze dan verkocht worden wordt er een selectie gemaakt welke naar de pre trainers gaan om beleerd te worden en welke terug de wei op gaan. Over het algemeen worden volbloeden amper gelongeerd. Ja de eerste 2 a3 weken. Daarna gaan ze eigenlijk of een grote bak in of op een grote drafcirkel.
In het begin moet je dan denken aan 2 rondjes draf a ongeveer 1200m.
Uiteindelijk mogen ze ook gaan galloperen, maar niet te hard, geen scherpe bochtjes, niet te lang etc. Waar moet je dan wel aan denken 2km galloperen max en dan niet aan 1 stuk door.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:10

Dus vrij korte traingen en veel rechtuit. Krijgen ze dan later ook dressuurmatig werk mee, of dat niet?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 22:39

Dilan93 schreef:
Dus vrij korte traingen en veel rechtuit. Krijgen ze dan later ook dressuurmatig werk mee, of dat niet?

Buiten netjes rechtlopen en bij sommige stallen nageeflijk, nee.
Eigenlijk is de opgave heel simpel.
Vaak stap je naar de baan.
Dan draven op een grote cirkel.
Daarna beugels korter en op naar de baan of gallops. Daar galoppeer je een X aantal meter. In Engeland en Ierland heb je met name rechte banen, daar galoppeer je naar het einde en stapt of draaft weer terug en doet het nog een keer. Daarna weer met de groep terug naar stal. De paarden weten prima waar ze aan mogen galopperen etc dus daar hoef je allemaal weinig voor te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:41

Bovendien vinden ze dressuur in de UK sowieso voor watjes. Dat is vaak het laatste waar mensen aandacht aan besteden als ze disciplines als springen en eventing rijden, laat staan in racing.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 07:30

Mkango schreef:
Bovendien vinden ze dressuur in de UK sowieso voor watjes. Dat is vaak het laatste waar mensen aandacht aan besteden als ze disciplines als springen en eventing rijden, laat staan in racing.

Oh echt?

Bij de renpaarden kan ik me nog wel voorstellen dat dressuur niet veel gedaan wordt. Maar als je dan hier kijkt naar spring- en eventing paarden zit daar toch ook best veel dressuurwerk tussen.

Al kan ik me wel voorstellen dat je de dressuur het minst leuke onderdeel vind. Ben er zelf na 20 minuten altijd wel klaar mee :+

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:48

Zo jammer dat ik nergens geen contact kan krijgen met de fokker/trainer/jockey van mijn EV.
Ik heb zoveel vragen omtrent zijn gezondheid maar krijg totaal geen reactie |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:59

valine schreef:
Zo jammer dat ik nergens geen contact kan krijgen met de fokker/trainer/jockey van mijn EV.
Jockeys gaan je sowieso weinig kunnen vertellen, want die zien ze niet dagelijks. Heb je z'n trainer (of de racing secretary) al een keer geprobeerd te bellen?

Dilan93 schreef:
Mkango schreef:

Oh echt?

Bij de renpaarden kan ik me nog wel voorstellen dat dressuur niet veel gedaan wordt. Maar als je dan hier kijkt naar spring- en eventing paarden zit daar toch ook best veel dressuurwerk tussen.

Al kan ik me wel voorstellen dat je de dressuur het minst leuke onderdeel vind. Ben er zelf na 20 minuten altijd wel klaar mee :+
In Nederland vinden we dat inderdaad heel belangrijk, daar een stuk minder. Hoe vaak je geen advertenties leest met "jumps well/clear/whatever, needs work on the flat," en dan zie je zo'n dier als een kameel door de baan gaan, geen idee wat stelling en buiging inhoudt en het springt wel, maar hóe, is een tweede. :))

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:31

Mkango schreef:
valine schreef:
Jockeys gaan je sowieso weinig kunnen vertellen, want die zien ze niet dagelijks. Heb je z'n trainer (of de racing secretary) al een keer geprobeerd te bellen?

Ik heb gemaild en gebeld naar iedereen waarbij ik zijn naam kon vinden (hij komt uit Ierland) maar helaas, complete radiostilte |o