Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:59

anjali schreef:
@Kookaburra,precies dat wou ik ook zeggen.In Nederland is eigendom niet echt eigendom,want de gemeente of regering kan erover beslissen.Een beetje (veel) communistisch vind ik.Daar werd eigendom ook gewoon onteigend.Je kon daar je boerderij,landgoed,dieren,zonder meer kwijtraken ook al waren die al generaties lang in je bezit.Ja ook paarden en koeien werden afgepakt en op gemeenschappelijke boerderijen gezet.

Onteigenen vind ik ook wat van. Maar daar is hier geen sprake van.

Anoniem

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:38

Geen twee dingen door elkaar halen graag bestemmingsplan en onteigenen zijn twee verschillende zaken
maar kan niet ontkennen dat het een wel samenhangt met het ander.
Waar dit topic over gaat is het feit dat grond met een andere bestemming al heel lang als paardenwei wordt gebruikt en daar wordt nu op gehandhaafd. Je maintiendrai :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:43

Kijk, ik snap jullie argumenten allemaal wel.....maar wat er naar mijn idee wel een beetje wordt vergeten is het volgende:

Vele van de moestuintjes/paardenweitjes zijn kleine percelen die de bollenboeren al jaren links hebben laten liggen ivm niet meer rendabel en onhandig qua ligging/bereik en grootte met de steeds groter wordende machines.
Nu zijn er grote percelen verdwenen omdat er ineens mega villa's op staan en dan gaat er nu gezeverd worden over het feit dat er een bepaald percentage oppervlak bollenteelt moet zijn? De steeds kleiner wordende percelen liggen vaak al braak, het is niet meer rendabel en ze worden niet gebruikt. sommige mensen willen hun stuk(je) aan een bollenboer verhuren, maar geen interesse om bovengenoemde redenen.
maar doordat er met geld gewapperd is en er grote percelen eigenlijk zijn opgekocht om te bebouwen, maakt niet dat al die kleine percelen ineens rendabel gaan zijn....ik geloof ook echt niet dat er ineens allemaal bollenteelt op die kleine percelen gaat komen als de weitjes en moestuintjes weg zouden zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:15

Danseresje schreef:
Kijk, ik snap jullie argumenten allemaal wel.....maar wat er naar mijn idee wel een beetje wordt vergeten is het volgende:

Vele van de moestuintjes/paardenweitjes zijn kleine percelen die de bollenboeren al jaren links hebben laten liggen ivm niet meer rendabel en onhandig qua ligging/bereik en grootte met de steeds groter wordende machines.
Nu zijn er grote percelen verdwenen omdat er ineens mega villa's op staan en dan gaat er nu gezeverd worden over het feit dat er een bepaald percentage oppervlak bollenteelt moet zijn? De steeds kleiner wordende percelen liggen vaak al braak, het is niet meer rendabel en ze worden niet gebruikt. sommige mensen willen hun stuk(je) aan een bollenboer verhuren, maar geen interesse om bovengenoemde redenen.
maar doordat er met geld gewapperd is en er grote percelen eigenlijk zijn opgekocht om te bebouwen, maakt niet dat al die kleine percelen ineens rendabel gaan zijn....ik geloof ook echt niet dat er ineens allemaal bollenteelt op die kleine percelen gaat komen als de weitjes en moestuintjes weg zouden zijn.

Precies. Ik zou graag de mening horen van iemand die daar woont en ermee te maken heeft.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:27

Ik heb er in zo verre mee te maken dat wij om deze reden dus 6 jaar geleden 25 km verderop zijn gaan wonen terwijl we echt liever in de bollenstreek zouden blijven.
Daar echter een hectare grond geschikt voor paarden met prima huis minimaal 6 cijfers. Wel huizen met verkeerde bestemmingsplan voor 4 a 5 ton, maar daar ons niet aan gebrand.

Stel jij huurt een winkelpand en je gaat erin wonen. Het was in de zijstraat van de winkelstraat dus niemand die daar iets van vond of het handhaaft.
Nu is de winkelstraat te klein, dus gaat de gemeente handhaven waar winkels moeten.
Er is niemand met directe interesse om in dat pand een winkel te starten, toch handhaaft de gemeente het bestemmingsplan.
De zaak komt leeg met de mogelijkheid om een winkel daar te starten.
Bewoond zal geen mens ooit interesse hebben om er te starten, leegstaand wellicht wel.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:30

Danseresje schreef:

Nee maar dat is dan het gevolg van die enge gemeente daar. Een fatsoenlijke gemeente zou kijken wat wenselijk is op zulke kleine percelen en op basis daarvan toch een bredere agrarische of andere passende bestemming willen toekennen als blijkt dat bollenteelt daar niet meer van de grond gaat komen.

Een corrupte gemeente is echter geen reden om zelf maar te gaan freewheelen wat bestemmingsplannen betreft terwijl je de verantwoordelijkheid draagt voor de huisvesting van tientallen paarden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:02

Voor iedereen die het interessant vindt; op de site https://www.overheid.nl/berichten_over_ ... dig_zoeken
kun je je aanmelden voor een e-mailservice. Dan krijg je een mail als er in je omgeving een vergunningsaanvraag wordt ingediend. Mocht je dan meer willen weten over de aanvraag, kun je de gemeente contacteren. Visies/aanpassingen van bestemmingsplannen kun je ook via deze mailservice ontvangen.

Anjali, in het worst-case scenario, als iedereen op eigen grond mag doen wat hij/zij wil kan er bijvoorbeeld ook een olieraffinaderij naast een vakantiepark worden gebouwd. Terwijl jij zelf een stal met 20 paarden aan de andere kant van de weg hebt staan met een waterstoftankstation als buren. Het bestemmingsplan is ontworpen om de omgeving leefbaar en gezond te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:05

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:06

MamAppelsap schreef:
Danseresje schreef:

Nee maar dat is dan het gevolg van die enge gemeente daar. Een fatsoenlijke gemeente zou kijken wat wenselijk is op zulke kleine percelen en op basis daarvan toch een bredere agrarische of andere passende bestemming willen toekennen als blijkt dat bollenteelt daar niet meer van de grond gaat komen.

Een corrupte gemeente is echter geen reden om zelf maar te gaan freewheelen wat bestemmingsplannen betreft terwijl je de verantwoordelijkheid draagt voor de huisvesting van tientallen paarden.

Nu heb ik geen glazen bol, maar gok zo maar dat er dan over een aantal jaar ook op die stukjes gebouwd is.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:12

Kookaburra schreef:
Voor iedereen die het interessant vindt; op de site https://www.overheid.nl/berichten_over_ ... dig_zoeken
kun je je aanmelden voor een e-mailservice. Dan krijg je een mail als er in je omgeving een vergunningsaanvraag wordt ingediend. Mocht je dan meer willen weten over de aanvraag, kun je de gemeente contacteren. Visies/aanpassingen van bestemmingsplannen kun je ook via deze mailservice ontvangen.

Anjali, in het worst-case scenario, als iedereen op eigen grond mag doen wat hij/zij wil kan er bijvoorbeeld ook een olieraffinaderij naast een vakantiepark worden gebouwd. Terwijl jij zelf een stal met 20 paarden aan de andere kant van de weg hebt staan met een waterstoftankstation als buren. Het bestemmingsplan is ontworpen om de omgeving leefbaar en gezond te houden.

Maar in dit geval gaat het erom grond voor villabouw beschikbaar te krijgen .Een economisch belang van de gemeente dus.Overigens,zoals ik al zei,is bollenteelt heel slecht voor de omgeving omdat er enorme hoeveelheden gif bij gebruikt worden.Je kunt beter naast een paardenwei wonen dan naast een bollenveld hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:41

Danseresje schreef:
MamAppelsap schreef:

Nu heb ik geen glazen bol, maar gok zo maar dat er dan over een aantal jaar ook op die stukjes gebouwd is.....

Gezien de woningnood in Nederland lijkt me dat een heel goed plan :).

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:44

anjali schreef:
Kookaburra schreef:

Maar in dit geval gaat het erom grond voor villabouw beschikbaar te krijgen .Een economisch belang van de gemeente dus.Overigens,zoals ik al zei,is bollenteelt heel slecht voor de omgeving omdat er enorme hoeveelheden gif bij gebruikt worden.Je kunt beter naast een paardenwei wonen dan naast een bollenveld hoor.

Die villa's worden gebouwd op die kleine stukjes grond waar momenteel paarden staan? Aan de bestemming van de grond, en de hoeveelheid grond, veranderd er helemaal niets. Of er nu paarden staan of niet. Feit is dat de paarden op dit moment illegaal staan.

Villa's bouwen is in mijn ogen juridisch gezien een andere casus. Ook daar gaan de nodige juridische stappen aan vooraf waarop bezwaar kan worden gemaakt.

Ik zeg niet dat het geen verband houdt. Maar het verband wat jij ziet is volgensmij niet juist juridisch. Maar wellicht kan een andere bokker daar betrouwbare feedback op geven. Want ook ik leer elke dag bij!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:51

_San87_ schreef:

Er is alleen maar woningnood voor de smallere beurs..... vrijstaande villa's zijn in overvloed te koop. Reken er maar niet op dat daar sociale woningbouw plaatsvindt. En laat daar nu net ECHT een gebrek aan zijn; betaalbare woningen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:53

anjali schreef:
Kookaburra schreef:

Dat is gewoon een soort rood voor rood verhaal maar dan even anders....

Het gaat erom dat er tegenover X bouwgrond, X cultuurgrond, X natuur, of X agrarische grond moet staan. Dus wil men meer bouwen, dan moet er meer van X komen.
Er zitten een aantal dikke portemonnees achter een bureau te konkelen vrees ik.....

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:59

Feit blijft wel dat paardeneigenaren al jaren onrechtmatig gebruik hebben kunnen maken van een stuk grond.. dus om dan de gemeente te beschuldigen van gekonkel of een geheime agenda is de omgekeerde wereld..

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:05

_San87_ schreef:

Tuurlijk... Laten we elk stukje grond in Nederland volbouwen >;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:12

Baloedebeer schreef:
Feit blijft wel dat paardeneigenaren al jaren onrechtmatig gebruik hebben kunnen maken van een stuk grond.. dus om dan de gemeente te beschuldigen van gekonkel of een geheime agenda is de omgekeerde wereld..

Maak van dat jaren maar decennia en dan mag je op zijn minst vraagtekens zetten bij hoeveel binding de gemeente heeft met zijn inwoners. Het veranderen van bruikbaarheid van de nu anders maar wel agrarisch gebruikte percelen is al 40+ jaar aan de gang. Waarom is er dus al niet zeker 20+ jaar geleden om de tafel gegaan met de inwoners om duidelijk te krijgen waarom het niet meer rendabel is om bollen te kweken op die percelen en wat er dan beter als invulling van agrarisch te laten percelen in het bestemmingsplan gezet had kunnen worden.
In plaats daarvan heeft de gemeente de goedkope weg gekozen en niks gedaan zolang dat het beste uit kwam. Nu er teveel mensen langs zijn geweest met een zak geld en een mooi verhaal en er dus andere verplichtingen nagekomen moeten worden zijn deze mensen de sjaak. Dat mag dan volgens de letter van de wet correct zijn, maar gemeente heeft het dus wel kennelijk doelbewust zover laten komen.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:12

Danseresje schreef:

Ja dus? Dat was mijn punt niet en heeft er ook niks mee te maken. Vind dat speculeren over het doen en laten van een of andere enge gemeente niet zo interessant namelijk.

Nogmaals: ook als een gemeente corrupt is, is dat geen excuus om zelf te gaan freewheelen op bestemmingsplangebied waarmee je risico's neemt voor andere mensen, omdat er dan gewoon rechtmatig gehandhaafd kan worden.

Juist in een corrupte gemeente is dat iets waarmee ze makkelijk een mes in je rug kunnen steken.
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 08-11-20 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:17

Ninx schreef:
_San87_ schreef:

Er is alleen maar woningnood voor de smallere beurs..... vrijstaande villa's zijn in overvloed te koop. Reken er maar niet op dat daar sociale woningbouw plaatsvindt. En laat daar nu net ECHT een gebrek aan zijn; betaalbare woningen.

Nee hoor, ook voor de modale beurs is er woningnood. Juist omdat men dan tussen wal en schip valt. Niet sociaal kunnen huren, maar wel een dak boven je hoofd willen betekent een hoge particuliere huur aftikken en slechts beperkt kunnen sparen waardoor kopen weer lastiger wordt.
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 08-11-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:19

tamary schreef:
Baloedebeer schreef:

Maak van dat jaren maar decennia en dan mag je op zijn minst vraagtekens zetten bij hoeveel binding de gemeente heeft met zijn inwoners. Het veranderen van bruikbaarheid van de nu anders maar wel agrarisch gebruikte percelen is al 40+ jaar aan de gang. Waarom is er dus al niet zeker 20+ jaar geleden om de tafel gegaan met de inwoners om duidelijk te krijgen waarom het niet meer rendabel is om bollen te kweken op die percelen en wat er dan beter als invulling van agrarisch te laten percelen in het bestemmingsplan gezet had kunnen worden.
In plaats daarvan heeft de gemeente de goedkope weg gekozen en niks gedaan zolang dat het beste uit kwam. Nu er teveel mensen langs zijn geweest met een zak geld en een mooi verhaal en er dus andere verplichtingen nagekomen moeten worden zijn deze mensen de sjaak. Dat mag dan volgens de letter van de wet correct zijn, maar gemeente heeft het dus wel kennelijk doelbewust zover laten komen.

Al wachten ze er weet ik hoelang mee, feit blijft wat de bestemming is. Dit is gewoon openbaar en daar ben je van op de hoogte. Kan je niemand anders als de onrechtmatige gebruiker beschuldigen van iets doen wat niet mag. Eigenlijk is de gemeente de enige partij die altijd transparant is gebleven over de rechtmatige functie. Dat andere daar een andere draai aangeven is dan ineens goed te praten?

Edit: misschien wel handig om te weten maar een gemeente is ook verplicht om te handhaven op de inhoud van het bestemmingsplan. Mocht het bijvoorbeeld je buurman zijn die een (noem eens wat) tankstation bouwt die in strijd is met het bestemmingsplan, kan het natuurlijk niet zo zijn dat een gemeente het door de vingers ziet, omdat er bijvoorbeeld veel mensen daar graag tanken en hij anders niets met de grond doet. Het handhaven van plannen die in strijd zijn met bestemmingsplannen is een belangrijk goed om het leefbaar te houden.

Wij als paardenliefhebbers zien het kwaad mogelijk niet in een paardenweide, maar mogelijk is het inderdaad een voedingsbodem voor verrommeling van het landschap, stankoverlast en oneerlijke concurrentie met paardenbedrijven die zich wel aan de geldende regels moeten houden.
Laatst bijgewerkt door Baloedebeer op 08-11-20 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:28

Ook ik krijg echt een gevoel van dubbele agenda en recht van wie het meeste geld heeft.

Ja er worden paarden gehouden op bestemming bollenveld. Maar beide zijn nog steeds agrarisch! Vergelijkingen met alle vrijheid en een bedrijfsloods midden in een woonwijk gaan voor mij niet op.

Je hebt globaal;
- wonen
- recreatie
- bos/natuur
- bedrijvigheid
- winkels
- agrarisch

Zowel bollen als paarden vallen onder agrarisch. Alle andere bestemmingen daar als voorbeeld bij pakken ter verglijk slaat dus nergens op als je aan wil voeren dat bestemmingen er alleen zijn om het ordelijk en leefbaar te houden.

Er is heel veel jaren een andere agrarische tak op agrarische grond gedoogd en nu zijn het ineens allemaal mensen die willens en wetens als een crimineel buiten de regeltjes hebben gekleurd.....sorry dat gaat er bij mij niet in.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:37

Baloedebeer schreef:
tamary schreef:

Al wachten ze er weet ik hoelang mee, feit blijft wat de bestemming is. Dit is gewoon openbaar en daar ben je van op de hoogte. Kan je niemand anders als de onrechtmatige gebruiker beschuldigen van iets doen wat niet mag. Eigenlijk is de gemeente de enige partij die altijd transparant is gebleven over de rechtmatige functie. Dat andere daar een andere draai aangeven is dan ineens goed te praten?

Edit: misschien wel handig om te weten maar een gemeente is ook verplicht om te handhaven op de inhoud van het bestemmingsplan. Mocht het bijvoorbeeld je buurman zijn die een (noem eens wat) tankstation bouwt die in strijd is met het bestemmingsplan, kan het natuurlijk niet zo zijn dat een gemeente het door de vingers ziet, omdat er bijvoorbeeld veel mensen daar graag tanken en hij anders niets met de grond doet. Het handhaven van plannen die in strijd zijn met bestemmingsplannen is een belangrijk goed om het leefbaar te houden.

Wij als paardenliefhebbers zien het kwaad mogelijk niet in een paardenweide, maar mogelijk is het inderdaad een voedingsbodem voor verrommeling van het landschap, stankoverlast en oneerlijke concurrentie met paardenbedrijven die zich wel aan de geldende regels moeten houden.

Maar dat verplichte handhaven op het bestemmingsplan hebben ze dus wel decennia lang na gelaten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:01

BopjeBo schreef:
Kom uit die regio, barst daar van de privé stalletjes en weides. Is ook vlakbij duin en strand, jammer dat dat ook weer ontnomen moet worden door de gemeente. Woon tegenwoordig in Leidschendam en daar geld ook een paarden beleid. Gemeente wil 'verrommeling' van de omgeving bestrijden, daar bedoelen ze mee de wildgroei van privé stalletjes, rijbanen en paddocks, en zwart gelopen weilanden. Je mag hier echt helemaal niets dus, mits toegewezen. Voordat ik hier kwam wonen schijnt hier ook echt een razzia te zijn geweest.

Wilde je een berichtje schrijven waar in Leidschendam die razzia was, maar zie dat het in het stompwijkse gedeelte was. Heftig! Hier in het Leidschendamse deel niets van meegekregen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:10

Ninx schreef:
_San87_ schreef:

Er is woningnood voor de kleine en de middelbeurs. Een groot tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen.

Dus ja, als er op die plekken woningen komen voor het lagere segment huur en koop, dan is dat mooi.

Danseresje schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk... Laten we elk stukje grond in Nederland volbouwen >;)
Niet elk stukje. Die stukken. Als ze voor bollen niet geschikt zijn, dan vast wel voor huizenbouw. En ze zijn hard nodig, betaalbare woningen :).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:37

Het zijn nou niet direct de betaalbare woningen die daarop gebouwd worden :+