Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zoolgangster schreef:Mindim schreef:Mijn opa had een slachthuis.Eenmaal daar ruiken de dieren bloed hoor, het instinct komt dan boven hoor kan ik je vertellen. Dus dat ze niets door hebben, is een utopie.
In kadavertonnen hangt een doodslucht omdat het meestal geen verse, net geslachte dieren zijn. Ik heb het meegemaakt met een paard op buitenrit: veehouder had verse dode koe langs de weg gelegd. Paard ging zonder problemen erlangs. Maar later op de dag (warm weer) moesten we er weer langs, en was er een voor het paard waarneembare kadaverlucht ontstaan, en wilde het paard er niet meer langs, en deed 'moeilijk' omdat we er toch langs moesten om naar huis te kunnen.
Best kans dat opa zijn slachtdieren niet snel genoeg werden verwerkt, dan ontstaat er ook een geur... Daarom, en vanwege de hygiëne, plus het feit dat een bebloede vloer spekglad is, spuiten slachters tegenwoordig bijna constant de slachtruimtes schoon.
Marije112 schreef:speurneusc schreef:Dit is wel de grootste nonsense wat ik ooit gehoord hebt. Zo gaat het uiteraard niet
zo ging het vorig jaar dus wel he, zoek maar op met foto's en al...
chantalboes schreef:Is het bekend of ze nu maatregelen nemen dat dit in de toekomst niet meer nodig is (door bijv te castreren?)
tamary schreef:Als je ze castreert doen ze te weinig en staat alles heel rap zwaar hoefbevangen. Ze zouden terug moeten naar graasrechten voor de lokale boeren, dan kan je begrazen op zomercapaciteit ipv nu het grote gat tussen zomer en winter qua hoeveelheid voedsel.
Mindim schreef:Popstra schreef:Slachtgeur dus vers geslacht kent alleen de mens. Een dier kent het hele fenomeen slachten niet. Laat staan de geur
Bloed wel
pillow schreef:tamary schreef:Als je ze castreert doen ze te weinig en staat alles heel rap zwaar hoefbevangen. Ze zouden terug moeten naar graasrechten voor de lokale boeren, dan kan je begrazen op zomercapaciteit ipv nu het grote gat tussen zomer en winter qua hoeveelheid voedsel.
Er is geen boer die in de winter een koppel paarden op het land wil, ze vertrappen alles.
Mindim schreef:Popstra schreef:Slachtgeur dus vers geslacht kent alleen de mens. Een dier kent het hele fenomeen slachten niet. Laat staan de geur
Bloed wel
secricible schreef:Ik heb ooit mee mogen kijken in een slachthuis, daar hebben we letterlijk een emmer slachtbloed voor een paard gezet. Geen greintje angst of afkeer bij het dier, puur interesse wat er in de emmer zat.
Mindim schreef:secricible schreef:Ik heb ooit mee mogen kijken in een slachthuis, daar hebben we letterlijk een emmer slachtbloed voor een paard gezet. Geen greintje angst of afkeer bij het dier, puur interesse wat er in de emmer zat.
Waarom zou je dat doen ten eerste, maar goed. Reageert elk paard zo?
Bij een slachthuis heb je ook gewoon andere geuren dan enkel bloed. En als een schietkamer na een enkel dier wordt schoongespoten zal dat misschien helpen. Alleen bij de grotere slachthuizen werkt dat vanzelf niet op die manier. Ik was laatst bij een kleinschalig slachthuis en je ruikt het, ook al was het schoon, je hebt ook daar restverwerking en nou de dieren stonden niet rustig op de trailer hoor. Ik denk dat je niet moet vergelijken met een slachthuis die paarden slacht zoals in Nijkerk, het gaat bijna nergens netjes.
Mindim schreef:secricible schreef:Ik heb ooit mee mogen kijken in een slachthuis, daar hebben we letterlijk een emmer slachtbloed voor een paard gezet. Geen greintje angst of afkeer bij het dier, puur interesse wat er in de emmer zat.
Waarom zou je dat doen ten eerste, maar goed. Reageert elk paard zo?
Bij een slachthuis heb je ook gewoon andere geuren dan enkel bloed. En als een schietkamer na een enkel dier wordt schoongespoten zal dat misschien helpen. Alleen bij de grotere slachthuizen werkt dat vanzelf niet op die manier. Ik was laatst bij een kleinschalig slachthuis en je ruikt het, ook al was het schoon, je hebt ook daar restverwerking en nou de dieren stonden niet rustig op de trailer hoor. Ik denk dat je niet moet vergelijken met een slachthuis die paarden slacht zoals in Nijkerk, het gaat bijna nergens netjes.
Maartje1990 schreef:Ik ben vroeger vaak in het slachthuis geweest en de dieren stonden altijd rustig nog te eten.
Ik kan me wel voorstellen dat dieren die een trailer niet gewent zijn anders reageren op de trailer dan dieren die dit wel gewent zijn, zegt niks over het slachthuis.
Mindim schreef:Maartje1990 schreef:Ik ben vroeger vaak in het slachthuis geweest en de dieren stonden altijd rustig nog te eten.
Ik kan me wel voorstellen dat dieren die een trailer niet gewent zijn anders reageren op de trailer dan dieren die dit wel gewent zijn, zegt niks over het slachthuis.
Oei, ga maar eens naast een varkensslachthuis wonen, dan praat je wel anders. Daar krijgen ze ook geen emmertje voer meer hoor en staan ze nog een paar uur te stressen op de wagen. Maar goed, als jullie denken dat het er allemaal vredig aan toe gaat in een slachthuis en dat de dieren daar stressvrij worden gedood, dan prima hoor. Dan verschillen we gewoon van mening
Mindim schreef:Maartje1990 schreef:Ik ben vroeger vaak in het slachthuis geweest en de dieren stonden altijd rustig nog te eten.
Oei, ga maar eens naast een varkensslachthuis wonen, dan praat je wel anders. Daar krijgen ze ook geen emmertje voer meer hoor en staan ze nog een paar uur te stressen op de wagen. Maar goed, als jullie denken dat het er allemaal vredig aan toe gaat in een slachthuis en dat de dieren daar stressvrij worden gedood, dan prima hoor. Dan verschillen we gewoon van mening