Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:45

Pipodipo schreef:
Dat kan niet kloppen, want dan waren ze niet 3x GP, maar gewoon gemiddeld Z2 gebleven.

Andere discussie... maar Er zijn best wat GP ruiters die de proef doorkomen voor krap 60 % en qua rijtechniek en gevoel niet beter rijden dan een gemiddelde Z2 ruiter. Hun GP paarden zijn niet beter gegymnasisteerd, beter in de aanleuning, scherper aan de hulpen of met meer verzameling dan een ander Z2 paard. Ze doen alleen wat meer kunstjes achter elkaar.

Citaat:
Aan dergelijk calimerogedrag heb je weinig. Je hebt heel veel zelf in de hand, ik geef aan paar voorbeelden waar je zelf alles aan kan doen: beter leren rijden, koop een beter paard, word stalruiter, ga professioneel, bied jezelf aan bij fokkers van bovengemiddelde paarden en ga daarvoor rijden, begin een handel in beloftes, zoek betere instructie, eis iets van jezelf en ga ervoor. Maar blij wel sportief.

Je weet zelf ook dat die rij opties die je opnoemt voor veel breedtesporters niet haalbaar is.

Sportief blijven is juist dat die GP ruiters in de basis sport moeten blijven doen. Kijk eens naar de uitslag van Z1 - ZZL van de laatste jaren, een heel groot deel van de deelnemers heeft al GP gereden. Is geen calimerogedrag van de echte basissportruiters, want een groot deel van hen kan best lekker rijden maar heeft de ervaring en de kwaliteit aan paarden niet staan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:36

Myca schreef:
Sunnda schreef:
Als ik dit topic lees zijn er mensen die trots zouden zijn als ze de grootste sticker kregen in de kleuterklas als volwassen persoon tijdens een knutselochtend. :+

En dan tegen de kleuters zouden zeggen dat ze veel van hen op kunnen steken en maar beter hun best moeten doen. Zij hebben er ook hard hun best voor gedaan tenslotte.

Hahaha Mooi verwoord.
Als zulke ruiters jonge paarden in lagere klassen (tm Z) zouden willen starten zou dat ook HC kunnen voor de ervaring van dat paard.
Ik probeer altijd netjes in een klasse te starten waar dat paard in thuis hoort. Maar ik start niet HC, dat kost met net zoveel als een gewone proef en ik vind het wel fijn als ik nog een gedeelte van mijn startgeld terugkrijg juist omdat het voor mij geen hobby is maar werk.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:44

Pipodipo schreef:
MariekeS_ schreef:
Verliezen van een professional die de klasses doorloopt en hun paard gewoon heel goed voor elkaar heeft is gevoelsmatig heel anders dan iemand die ze thuis al Z2 klaar heeft, even L2 kampioenschap rijdt en daarna Z2 start.

Oh, dus als professionals alle klasses doorlopen en in de B, L1, L2, M1, M2 en Z1 alle prijzen "wegkapen" is het wel oke? Zijn er eigenaren die dat goed vinden?

Nee het gaat erom dat het paard uitgebracht wordt in een klasse die gelijk staat aan het opleidingsniveau. Waarbij ik er dan vanuit ga dat het doorlopen van de klasses evenredig gaat met de opleiding en dus niet een Z2 klaar paard even door alle klasses heenrijden.

En of een eigenaar daar mee akkoord gaat is een andere discussie. Daar zou de bond zich niets van aan moeten trekken als ze met sportiviteit aan de slag gaan.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:00

Katja schreef:
Myca schreef:
Sunnda
Als ik dit topic lees zijn er mensen die trots zouden zijn als ze de grootste sticker kregen in de kleuterklas als volwassen persoon tijdens een knutselochtend. :+

Hahaha Mooi verwoord.
Als zulke ruiters jonge paarden in lagere klassen (tm Z) zouden willen starten zou dat ook HC kunnen voor de ervaring van dat paard.
Ik probeer altijd netjes in een klasse te starten waar dat paard in thuis hoort. Maar ik start niet HC, dat kost met net zoveel als een gewone proef en ik vind het wel fijn als ik nog een gedeelte van mijn startgeld terugkrijg juist omdat het voor mij geen hobby is maar werk.

En daarom ben ik dus gestopt met wedstrijden en ik weet dat ik niet de enige ben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:02

Katja schreef:
Myca schreef:

Hahaha Mooi verwoord.

Even een aanname hoor, so correct me if I'm wrong. Maar als het je werk is wedstrijden te starten, is dat dan niet juist een begrote uitgave en dus meegenomen in de trainingsprijs?

Katja

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:09

Eigenaren betalen het startgeld. Maar zoals de meeste mensen wel weten is werken in de paarden bepaald geen vetpot. En een dagje wedstrijd kost al snel geld. Je hebt toch hulp bij je die wat moet eten en drinken, die dag kan ik geen of minder lessen geven en ga zo maar door. Daarbij willen de meeste eigenaren liever dat hun paarden gewoon gestart worden ipv HC omdat die voor de verkoop ook weer gunstig is.

Nou start ik de laatste jaren eigenlijk nooit meer lager dan het Z en ik doe echt mijn best om een paard goed in te schalen en als ik het verkeerd inschat dan start ik ook gelijk door naar een hogere klasse.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:51

Ik vind de regel een stap in de goede richting maar ik denk dat hij nu het hardst de amateur met twee paarden treft en de 'grote jongens' ontziet. Je mag immers toch geen B en L1 meer als je Grand Prix hebt gereden en dus verandert deze regel niets.

Ik denk dat de cultuur en instelling wat meer zou mogen veranderen. Ik rij in de regio Utrecht en dat wordt gezien als een 'gemakkelijkere' regio i.v.m. relatief weinig profs in de dressuursport. Dus schrijven de profs uit Brabant of Zuid-Holland zich gewoon in bij een vereniging in deze regio en rijden ze voor Utrecht.
Helaas - omdat Utrecht zo'n kleine provincie is - zorgt dit ervoor dat de slechts twee startbewijzen voor het NK die er maar zijn per klasse vrijwel al vergeven zijn voor de rubriek al gestart is.

Een aantal jaar geleden won ook op die manier hier een paard wat notabene PAVO kampioen én Wereldkampioen Jonge Dressuurpaarden was het Z1 op de regio tussen 'het gepeupel'. Ik vraag me af wat die eer nog toevoegt aan je conto, maar blijkbaar is die rozet en zoveelste kampioensdeken heel belangrijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:55

Als reactie op de stelling "mensen rijden geen wedstrijd omdat de profs met de prijzen aan de haal gaan". Dat lees ik toch ook een beetje als "rij geen wedstrijd omdat ik geen prijs win". Wat willen we dan? Iedereen prijs (a)? Niemand prijs (b)?

a) Er waren 4 deelnemers aan de L1, A wint de eerste prijs voor amateurs met een 4 jarige. B wint voor semi-profs met 4 jarige. C wint het oranje rozet bij de 6 jarigen. D wint bij de amateurs met een 10 jarige die nooit hoger dan M1 is gestart 8)7

b) Dat wordt na vanavond weer werkelijkheid als ik het goed begrijp. Of is een meetmoment een evenement en daarom niet toegestaan?

Persoonlijk zeg ik Toughen Up, kweek wat eelt op je tere zieltje. Het is sport en de hele essentie van sport is dat de beste wint. Als je niet wint moet je dus zorgen dat je beter wordt. Of een ander doel stellen. Of je stopt er mee inderdaad. Maar wijs dan niet naar anderen zeg dan gewoon hardop "ik baalde er van dat ik niet goed genoeg was om in de prijzen te rijden".

Ja, de paardensport is apart omdat je met twee factoren te maken hebt, de ruiter die een bepaalde vaardigheid heeft opgebouwd en het paard die een vaardigheid heeft of -in geval van jonge paarden- dat aan het opbouwen is.

Daar staat ook tegenover dat er veel klasses zijn. En deelnemen doe je -dacht ik zo- niet zozeer voor de prijzen maar om te kijken hoe je rijden er voor staat. Of je eventueel al klaar bent om een treetje hoger te starten met dit paard. En als dat onderweg hier en daar eens een prijsje mee pikt is dat mooi meegenomen. Niet meer en niet minder.

Het enige wat ik kan bedenken is om de prof wat te weren uit de lage klasses is door het prijzengeld -sorry Katja- terug te brengen naar een symbolisch bedrag. Dan houdt de organisatie wat meer over voor de clubkas of kan een lager startgeld vragen. Iets dat trouwens ook op gaat voor de eerder door mij genoemde hardloopwedstrijden. Negen vd 10 lopers maken zich geen enkel illusie dat ze hun inschrijfgeld terug verdienen. Ze lopen omdat ze het leuk vinden, om een bepaalde tijd te halen enz. Maar het prijzengeld gaat altijd naar een select groepje en de massa mag dat ophoesten.

Dat zal trouwens niet helpen voor die super combi's die naar het NK in de basis klasses afgevaardigd worden. Dat bereiken doet zoveel voor de waarde van het paard, reputatie van de ruiter en ego van de eigenaar, daar vallen die paar tientjes onderweg er naar toe in het niet. Is wat mij betreft ook niet erg. Het NK is er voor the best of the best. Daar wil ik proeven zien om de vingers bij af te likken. Daar komen dus ruiters die heel goed zijn in het opleiden en uitbrengen van paarden. Dat vraagt veel ervaring en oefening dus dat de gewone hobby ruiter daar niets te zoeken heeft is niet erg. Ik wordt ook niet gevraagd voor Ajax 1 omdat ik wel eens tegen een balletje schop. Sterker nog, zelfs FC Dordrecht heeft niet gebeld :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:02

Rex_rolfo, helemaal mee eens ik ga voor mijzelf en weet dat ik met mijn tinker tussen het Kwpn geweld niet mee kan of ze moet een super dag hebben en de mazzel dat ik na een iets mindere kwpner moet rijden :Y)

Maar voel ik mij minder echt niet, ik kijk juist met veel plezier naar de goede combinaties. En probeer mijn lama (ja dat is ze soms) er goed naar te laten kijken van hoe het moet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:05

Rex_Rolfo schreef:
Dat vraagt veel ervaring en oefening dus dat de gewone hobby ruiter daar niets te zoeken heeft is niet erg. Ik wordt ook niet gevraagd voor Ajax 1 omdat ik wel eens tegen een balletje schop. Sterker nog, zelfs FC Dordrecht heeft niet gebeld :+
De vraag is alleen of een NK in de basissport spelers van Ajax 1 moet hebben? Het is tenslotte niet het NK Grand Prix.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:11

De spelers van Feyenoord 1 hebben ook de jeugd klassen doorlopen en die groeien daar in door en komen bij de betere clubs zo ook bij de volwassen. Je ziet de Feyenoord als de gp. En Stellendam 5 is de B. En ja daartussen zitten hel veel klassen en doet een slecht team een goede keuze en krijgen ze een goede speler (paard) erbij in het team kunnen ze opeens de beste worden en doorstromen.

Vvv Venlo doet ook mee in de gp maar winnen doen ze niet vaak van Ajax of psv maar na vele jaren kan het veranderen door goede investeringen in training spelers echt. Net als je mazzel moet hebben met het team om je heen als je gp rijdt in de top dan moet ook alles kloppen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:13

Een eredivisie speler zie je echter niet spelen tegen de plaatselijke D'tjes. Ook niet na een blessure of ziekte.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:15

Katja schreef:
De vraag is alleen of een NK in de basissport spelers van Ajax 1 moet hebben? Het is tenslotte niet het NK Grand Prix.

Dat is an sich best een goede opmerking. En de regel die nu ingevoerd wordt lijkt daar een beetje op, je mag in elk geval niet meer tegelijk voor Ajax en voor FC Lutjebroek uitkomen. Dan loop je nog wel het risico dat oud wereldsterren bij een provincieclubje in het noorden gaan spelen (hallo Arjen R :+ ) maar het scheelt iets, het is een begin.

Dan krijg je zoiets als "afgelopen 5 jaar 2 paarden Z2 of hoger uitgebracht = geen regiokampioenschap of NK in L"? Daar is misschien best iets voor te zeggen. Dan kan de prof de jonge paarden nog perfect wedstrijdervaring op laten doen, wordt er alleen geen regio of NL kampioen mee. En de echte amateur die 8 jaar geleden in het Z2 reed, 2 jaar geleden met de opvolger Z2 heeft gehaald en nu weer jong paard aan het opleiden is kan wél aan die L kampioenschappen deelnemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:38

Dat vind ik best een redelijke, rex_rolfo

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:51

Misschien zou er een keuzebox moeten komen bij bepaalde wedstrijden waarin duidelijk wordt of het voor echte amateurs is of ook voor routiniers.
Zo kan je kiezen of je wilt meedoen met de ‘groten’ of het liever gewoon bij je eigen niveau-genootjes houdt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:46

Terug naar het basisidee van de klassen!

De vele verschillende dressuurklassen zijn er gekomen om de combinaties te laten strijden tegen andere combinaties van ongeveer hetzelfde niveau. Dat motiveert en houdt iedereen bij de les. Het zorgt ervoor dat er veel deelnemers zijn. Dat is noodzakelijk voor de sport. Zelfs de profs leven rechtstreeks of onrechtstreeks van de vele amateurs!

Als er nu binnen 1 klasse enorme niveauverschillen zijn, dan moet daar iets aan gedaan worden. Zo stel ik voor om de combinatie die boven een vastgesteld puntenaantal komt te verplichten om te promoveren; 2 x per jaar: na het zomerseizoen en na het winterseizoen.
Verder stel ik voor om alle waarde-prijzen uit de basissport weg te halen. Laat ons rijden voor de rijkunst en de lol !

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 06:50

Nou, ondanks dat ik voor mezelf en de lol rijd, train ik er toch serieus voor en kost het gewoon veel tijd en geld. Dus mocht ik toevallig een keer goed zijn, is wat prijzengeld mooi meegenomen.

Zo veel is het meestal niet over het algemeen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:32

Getup schreef:
Dus mocht ik toevallig een keer goed zijn, is wat prijzengeld mooi meegenomen.

Dat heb je al 3x betaald op de momenten dat je minder goed was. Zonder geldprijzen kan het inschrijfgeld omlaag. 25, 15 en 10 euro is op een rubriek met 10 deelnemers toch € 5 p.p.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:42

Rex_Rolfo schreef:
Getup schreef:
Dus mocht ik toevallig een keer goed zijn, is wat prijzengeld mooi meegenomen.

Dat heb je al 3x betaald op de momenten dat je minder goed was. Zonder geldprijzen kan het inschrijfgeld omlaag. 25, 15 en 10 euro is op een rubriek met 10 deelnemers toch € 5 p.p.

Was dat maar zo, als bestuurslid kan ik vertellen at het iets minder simpel is

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:46

Bij ons kunnen er altijd 2 proeven gereden worden, de 1e proef is met geldprijzen, de 2e met gebruiksvoorwerpen.
De 1e proef is dus het inschrijfgeld hoger dan de 2e proef.

Minder kosten dus kan ook het inschrijfgeld lager blijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:52

Prijzengeld afschaffen zie ik ook niet echt wat in. De wedstrijden die wij organiseren waar prijzengeld gegeven wordt, worden gesponsord. Dus zonder prijzengeld wordt de inschrijving niet lager. Laatste wedstrijd geen prijsuitreiking dus op het laatste moment prijzengeld moeten doen als prijzen ipv gebruiksartikelen, omdat geld.overgemaakt kan worden dus de prijsuitreiking niet hoefde plaats te vinden. Maar dat was geen 25 euro voor een 1e plaats, veel minder juist omdat er nu geen sponsoren waren. Het moest nu, omdat het niet anders kon.

En heel eerlijk, bij die wedstrijden is het ook wel erg fijn om het startgeld terug te kunnen winnen. Het is duur zat, ook voor verenigingen nu de kantine niet open mocht.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:07

Ik vind het een lastige dan lees ik voorstanders denk ik ja klopt helemaal!
Dan lees ik tegenstanders denk ik ook een goed punt :)

Ik rijdt voor mezelf en als ik dan 3 de ben achter 2 profs in het Z (weliswaar met 10 punten verschil) Ben ik echt heel trots op mijn zelfgefokte opgeleide paarden kind <3

Ik vind het juist leuk om selecties te rijden en kijken waar je staat naar een kampioenschap ga ik sws niet veel te ver veel te lange dag om in de middenmoot te eindigen :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:11

dresjoepie schreef:
Ik vind het juist leuk om selecties te rijden en kijken waar je staat naar een kampioenschap ga ik sws niet veel te ver veel te lange dag om in de middenmoot te eindigen :o

Oh ik juist wel, want ik heb dan eigen doel. 65% op nk rijden met mijn htk paard en dus in de middenmoot eindigen is voor mij al een prestatie waar ik trots op ben haha

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:13

MyWishMax schreef:
dresjoepie schreef:

Oh ik juist wel, want ik heb dan eigen doel. 65% op nk rijden met mijn htk paard en dus in de middenmoot eindigen is voor mij al een prestatie waar ik trots op ben haha

Dat snap ik en is ook heel gaaf maar het is mij de lange reis en dag gwn niet waard ha ha

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:15

Bij de paardensport is het gewoon moeilijker omdat je met twee partijen met hun niveau zit: het paard en de ruiter en die hebben elk een niveau. Persoonlijk ben ik er wel voor om het niveau van het paard door te laten wegen. Die moet het allemaal maar doen en zou niet "afgestraft" mogen worden omdat er toevallig een betere ruiter op zit.
Maar er is zeker ruimte voor nog verbetering in deze kwestie en ik denk dat deze regel alweer een stap in de goede richting is. Maar ik ben er niet voor om alles dicht te timmeren met regels. Sport is nu eenmaal niet eerlijk, integendeel, sport gaat juist om strijden tegen elkaar, meten wie de beste is en op het einde wint maar 1 persoon/team. Sommige amateurruiters zullen dus nooit winnen, nee. Net zoals ik nooit in de top-50 zal eindigen van een 10km-run. Maar dan sport je dus voor een eigen doel en wil je jezelf verbeteren ten opzichte van jezelf.