Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:23

Nee doen ze niet. Kadavers zonder merken worden niet opgehaald en altijd gemeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:28

Oehlala schreef:
Nee doen ze niet. Kadavers zonder merken worden niet opgehaald en altijd gemeld.

?? Ik heb andere ervaringen. Rendac mag wel van alles willen, maar hun taak is kadavers ophalen ivm volksgezondheid punt. Dat zij ivm meer inkomen ook andere diensten willen aanbieden is een heel ander verhaal. Als zij insinueren of zelfs ronduit claimen dat er een koppeling moet zijn/is tussen een dood groot landbouwshuisdier/vee en de I&R, dan liegen ze. I&R is aan de eigenaar, niet aan de Rendac.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:01

Brainless schreef:
Kidde schreef:
[
Maar in het geval van Amber_anne is zij niet de houder maar de eigenaar van de pensionstal waar de pony staat is dat.

Dan is zij de paardenhouder.

Nee Amber_anne is juist geen paardenhouder. Dat is degene waar de paarden op het terrein staan. Dat staat ook letterlijk in de link uit de openingspost. Amber_anne hoeft dus niets te registeren

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:12

Oehlala schreef:

Onjuist ze zijn verplicht deze mee te nemen. Ze controleren dit ook niet ook bij paarden niet!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:25

Wat is dat toch voor hardnekkig fabeltje
Rendac is zelfs VERPLICHT kadavers mee te nemen, ook al zit er geen chip of oornummer in!

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:46

beert schreef:
Oehlala schreef:
rendac haalt dieren zonder oormerk ook niet op, en sinds kort vragen ze bij paarden ook om het chipnummer door te geven. aan en afmelden kun je altijd, dus als je een paard verkoopt kun je hem gewoon afmelden.

Rendac haalt alles op, ook zonder oormerk. Dat is hun taak, niet om oormerken te controleren.

Verder wordt dit bij schapen en ander vee al jarenlang gedaan zonder dat er schapenbelasting geheven wordt of ik een vergunning moet hebben. En als je de draaiboeken leest rondom dierziektes, die al jarenlang op internet staan, dan zul je ook zien dat er zeer terughoudend omgegaan wordt met ruimen van hobby dieren.

Schapen betaal je een bedrag per jaar voor.

Het moet ook niet groter gemaakt worden dan het is en zaken erbij gehaald die helemaal nog niet aan de orde zijn.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:47

Even terug komend op beert.
Voor schapen betaal je elk jaar een vast bedrag per zoveel schapen.
Ik heb altijd 3 tot 5 schapen lopen en betaal rond de 30 euro voor mijn schapen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:09

geertje3 schreef:
Even terug komend op beert.
Voor schapen betaal je elk jaar een vast bedrag per zoveel schapen.
Ik heb altijd 3 tot 5 schapen lopen en betaal rond de 30 euro voor mijn schapen.

Klopt, 26 euro per jaar voor een UBN. Dus het maakt niet uit hoeveel dieren erop lopen.

Ik bedoelde met de belasting dat iemand dat riep als zijnde "paardenbelasting". Wat hier dus los van staat :-)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:25

Oehlala schreef:

Ik weet uit eigen ervaring dat ze zonder oormerk gewoon opgehaald worden. :)

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:47

Ibbel schreef:
Gaat volgens het verhaal vooral om eventuele ziekte-uitbraken, en dan vooral Afrikaanse paardenpest - waar het spookbeeld 'ruimen' aanhangt...
En als je wilt ruimen, zul je moeten weten waar paarden zijn.

En daarom (denk ik) willen ze dat je de korte verplaatsingen ook gaat bijhouden.
Als er ergens een ziekte uitbreekt, en daar eerder paarden van het erf zijn afgeweest, om na te gaan waar mogelijk reeds besmette paarden geweest zijn.
Soort van Corona contact onderzoek zeg maar.

Vraag me wel af hoe ze het willen controleren. Lukt alleen bij paarden die allemaal in een eigen stalletje staan.
Lijkt me een behoorlijke kluif bij paarden die in (grote) groepen 24/7 buiten lopen.
Die zullen ze dan stuk voor stuk moeten vangen en bekijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:53

Kidde schreef:
Nee Amber_anne is juist geen paardenhouder. Dat is degene waar de paarden op het terrein staan. Dat staat ook letterlijk in de link uit de openingspost. Amber_anne hoeft dus niets te registeren

Jeeh ik las het echt verkeerd, ik dacht dat zij bedoelde: ik heb een paard in bruikleen (bij mij) op pension staan.
Nu lees ik pas goed: op een pension staan. pfff :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 06:31

hoefnageltje schreef:
Ibbel schreef:
Gaat volgens het verhaal vooral om eventuele ziekte-uitbraken, en dan vooral Afrikaanse paardenpest - waar het spookbeeld 'ruimen' aanhangt...
En als je wilt ruimen, zul je moeten weten waar paarden zijn.

En daarom (denk ik) willen ze dat je de korte verplaatsingen ook gaat bijhouden.
Als er ergens een ziekte uitbreekt, en daar eerder paarden van het erf zijn afgeweest, om na te gaan waar mogelijk reeds besmette paarden geweest zijn.
Soort van Corona contact onderzoek zeg maar.

Vraag me wel af hoe ze het willen controleren. Lukt alleen bij paarden die allemaal in een eigen stalletje staan.
Lijkt me een behoorlijke kluif bij paarden die in (grote) groepen 24/7 buiten lopen.
Die zullen ze dan stuk voor stuk moeten vangen en bekijken.

Voordat er gespeculeerd wordt, hier is het draaiboek te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... aardenpest

Daarom staat nadrukkelijk dat alleen paarden ge-euthaniseerd worden waarvan vastgesteld is dat ze besmet zijn. Ook staat er dat 70 tot 95% overlijdt.

Er staat nergens dat gezonde paarden gedood worden. Ook staat er niet dat je zieke dieren MOET doden. Maar vanwege het hoogte sterfte percentage zal het onvermijdelijk zijn dat er dieren overlijden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:51

Gelukkig woon ik inmiddels in Duitsland en heb alleen 1x per jaar aan te melden hoeveel dieren wij op het erf hebben. En eventueel anmelden of er iets bij komt of weg gaat

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:18

beert schreef:

Daarom staat nadrukkelijk dat alleen paarden ge-euthaniseerd worden waarvan vastgesteld is dat ze besmet zijn. Ook staat er dat 70 tot 95% overlijdt.

Er staat nergens dat gezonde paarden gedood worden. Ook staat er niet dat je zieke dieren MOET doden. Maar vanwege het hoogte sterfte percentage zal het onvermijdelijk zijn dat er dieren overlijden.

Ziek dier = besmet dier en voor besmette dieren geldt euthanasie bij de APP.

Er zijn overigens nog zat andere ziektes, en ik kan me voorstellen dat er ziektes uitbreken waarbij wel tot ruiming van nog niet zieke/besmette dieren zal worden overgegaan.
(Ik hoop het nooit mee te maken)

En dan is het handig als die locatiegegevens van paarden bekend zijn.

Op korte termijn ben ik nog het meest bang voor een soort van “paardenbelasting”.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:01

Ik betaal niet eens hondenbelasting, waar zou paardenbelasting dan op gebasseerd worden?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:20

hagelslag schreef:
Gelukkig woon ik inmiddels in Duitsland en heb alleen 1x per jaar aan te melden hoeveel dieren wij op het erf hebben. En eventueel anmelden of er iets bij komt of weg gaat

Het is een Europese verordening die rechtstreeks van toepassing is in alle lidstaten.

Dat wil zeggen dat in Duitsland iets dergelijks aan registratie ook gerealiseerd zal moeten worden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:22

Dat ruimen van paarden is natuurlijk de grootste nachtmerrie, hoewel ik denk dat het niet zo snel zal voor komen.
Zou natuurlijk ook heel lastig zijn met zo veel eigenaren etc.

Paardenbelasting zou ook kunnen ja... Ben echt benieuwd hoe dit straks in zijn werk gaat.
Wij hebben nu ivm Corona en drukte op stal ook een schema online, weinig moeite om dat straks te gebruik om even te noteren dat je bent buitenrijden of op wedstrijd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:23

Maartje_M schreef:
Ik betaal niet eens hondenbelasting, waar zou paardenbelasting dan op gebasseerd worden?

Gewoon een algemene pot voor de gemeente. Daar gaat de hondenbelasting ook naar toe.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:30

hoefnageltje schreef:
beert schreef:

Ziek dier = besmet dier en voor besmette dieren geldt euthanasie bij de APP.

Er zijn overigens nog zat andere ziektes, en ik kan me voorstellen dat er ziektes uitbreken waarbij wel tot ruiming van nog niet zieke/besmette dieren zal worden overgegaan.
(Ik hoop het nooit mee te maken)

En dan is het handig als die locatiegegevens van paarden bekend zijn.

Op korte termijn ben ik nog het meest bang voor een soort van “paardenbelasting”.

Je hebt gelijk, aantoonbaar besmette paarden worden ingeslapen bij APP. Ik moet dit soort dingen oom niet voor 7 uur lezen :-)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:34

Ibbel schreef:
Gniffel. En dan krijg je controle, en missen er een paar paarden. Dan verklaar jij als stalhouder: oh, die zijn buitenrijden. 'De ondernemer moet kunnen verklaren' - dat verklaart-ie dan dus.

Paard niet aanwezig lijkt mij inderdaad ook niet zo'n probleem. Er staat een verlaten auto of fiets op het erf en er is een lege box. Vrij aannemelijk dat die een buitenrit aan het maken is. Met de trailer weg en een lege box is allemaal vrij logisch.

Wat zou ook het nut zijn om meer paarden aan te melden dan er zijn? Andersom lijkt mee meer aannemelijk, dat het financieel aantrekkelijk is om een paar paarden "vergeten" aan te melden. Komt er een controle "volgens onze gegevens moeten hier 53 paarden zijn". En dan blijken er bij natellen 57 te staan. Dan heeft de stalhouder wat uit te leggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:50

Ik houd niet zo van overheidsbemoeienis met privebezit.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:30

Vindt meer van eerst alles verplicht registeren en dan later belasting gaan eisen
Daarbij een veulen die bij de moeder loopt wordt al gechipt dit is ook verplicht als los wordt verkocht

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:24

Rex_Rolfo schreef:
Komt er een controle "volgens onze gegevens moeten hier 53 paarden zijn". En dan blijken er bij natellen 57 te staan. Dan heeft de stalhouder wat uit te leggen.

Nee hoor, want paarden die korter dan 30 dagen per jaar op je erf staan hoef je niet aan te melden.. dan zeg je gewoon of
a: die 4 staan er net/korter dan 30 dagen
b: zijn vakantie paarden die hier max 3 weken staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:02

Maartje_M schreef:

stikstof/co2/mest belasting..

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:13

stikstof/co2/mest belasting..[/quote]

De vergunningen uit de veehouderij worden straks nog goud waard. :)F