Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Oehlala schreef:Nee doen ze niet. Kadavers zonder merken worden niet opgehaald en altijd gemeld.
Brainless schreef:Kidde schreef:[
Maar in het geval van Amber_anne is zij niet de houder maar de eigenaar van de pensionstal waar de pony staat is dat.
Dan is zij de paardenhouder.
beert schreef:Oehlala schreef:rendac haalt dieren zonder oormerk ook niet op, en sinds kort vragen ze bij paarden ook om het chipnummer door te geven. aan en afmelden kun je altijd, dus als je een paard verkoopt kun je hem gewoon afmelden.
Rendac haalt alles op, ook zonder oormerk. Dat is hun taak, niet om oormerken te controleren.
Verder wordt dit bij schapen en ander vee al jarenlang gedaan zonder dat er schapenbelasting geheven wordt of ik een vergunning moet hebben. En als je de draaiboeken leest rondom dierziektes, die al jarenlang op internet staan, dan zul je ook zien dat er zeer terughoudend omgegaan wordt met ruimen van hobby dieren.
Schapen betaal je een bedrag per jaar voor.
Het moet ook niet groter gemaakt worden dan het is en zaken erbij gehaald die helemaal nog niet aan de orde zijn.
geertje3 schreef:Even terug komend op beert.
Voor schapen betaal je elk jaar een vast bedrag per zoveel schapen.
Ik heb altijd 3 tot 5 schapen lopen en betaal rond de 30 euro voor mijn schapen.
Ibbel schreef:Gaat volgens het verhaal vooral om eventuele ziekte-uitbraken, en dan vooral Afrikaanse paardenpest - waar het spookbeeld 'ruimen' aanhangt...
En als je wilt ruimen, zul je moeten weten waar paarden zijn.
Kidde schreef:Nee Amber_anne is juist geen paardenhouder. Dat is degene waar de paarden op het terrein staan. Dat staat ook letterlijk in de link uit de openingspost. Amber_anne hoeft dus niets te registeren
hoefnageltje schreef:Ibbel schreef:Gaat volgens het verhaal vooral om eventuele ziekte-uitbraken, en dan vooral Afrikaanse paardenpest - waar het spookbeeld 'ruimen' aanhangt...
En als je wilt ruimen, zul je moeten weten waar paarden zijn.
En daarom (denk ik) willen ze dat je de korte verplaatsingen ook gaat bijhouden.
Als er ergens een ziekte uitbreekt, en daar eerder paarden van het erf zijn afgeweest, om na te gaan waar mogelijk reeds besmette paarden geweest zijn.
Soort van Corona contact onderzoek zeg maar.
Vraag me wel af hoe ze het willen controleren. Lukt alleen bij paarden die allemaal in een eigen stalletje staan.
Lijkt me een behoorlijke kluif bij paarden die in (grote) groepen 24/7 buiten lopen.
Die zullen ze dan stuk voor stuk moeten vangen en bekijken.
beert schreef:Voordat er gespeculeerd wordt, hier is het draaiboek te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... aardenpest
Daarom staat nadrukkelijk dat alleen paarden ge-euthaniseerd worden waarvan vastgesteld is dat ze besmet zijn. Ook staat er dat 70 tot 95% overlijdt.
Er staat nergens dat gezonde paarden gedood worden. Ook staat er niet dat je zieke dieren MOET doden. Maar vanwege het hoogte sterfte percentage zal het onvermijdelijk zijn dat er dieren overlijden.
hagelslag schreef:Gelukkig woon ik inmiddels in Duitsland en heb alleen 1x per jaar aan te melden hoeveel dieren wij op het erf hebben. En eventueel anmelden of er iets bij komt of weg gaat
hoefnageltje schreef:beert schreef:Voordat er gespeculeerd wordt, hier is het draaiboek te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... aardenpest
Daarom staat nadrukkelijk dat alleen paarden ge-euthaniseerd worden waarvan vastgesteld is dat ze besmet zijn. Ook staat er dat 70 tot 95% overlijdt.
Er staat nergens dat gezonde paarden gedood worden. Ook staat er niet dat je zieke dieren MOET doden. Maar vanwege het hoogte sterfte percentage zal het onvermijdelijk zijn dat er dieren overlijden.
Ziek dier = besmet dier en voor besmette dieren geldt euthanasie bij de APP.
Er zijn overigens nog zat andere ziektes, en ik kan me voorstellen dat er ziektes uitbreken waarbij wel tot ruiming van nog niet zieke/besmette dieren zal worden overgegaan.
(Ik hoop het nooit mee te maken)
En dan is het handig als die locatiegegevens van paarden bekend zijn.
Op korte termijn ben ik nog het meest bang voor een soort van “paardenbelasting”.
Ibbel schreef:Gniffel. En dan krijg je controle, en missen er een paar paarden. Dan verklaar jij als stalhouder: oh, die zijn buitenrijden. 'De ondernemer moet kunnen verklaren' - dat verklaart-ie dan dus.
Rex_Rolfo schreef:Komt er een controle "volgens onze gegevens moeten hier 53 paarden zijn". En dan blijken er bij natellen 57 te staan. Dan heeft de stalhouder wat uit te leggen.