[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:04

Ayasha schreef:
Van rijden. Met sport bedoel jij competitie? (niet stom bedoelt, gewoon even dat we zeker zijn dat we over hetzelfde praten. :D )

Ja met sport bedoel ik de competitie, maar misschien moet ik dat ook wel schrijven ja,is duidelijker :j

Lau07 schreef:
En dan niet alleen de jury's die aangestuurd moeten worden maar ook maneges e.d. Er zijn nog genoeg maneges die wel 4 of 5 FNRS sterren hebben maar waar het paardenwelzijn echt niet in orde is. En daar begint het. Als op die maneges het goede voorbeeld wordt gegeven is de kans veel groter dat de Anky's, Bianca's en Timmetjes van de toekomst op een verantwoorde manier met dieren omgaan.

Edit; niet dat er nu door topsporters slecht met paarden om wordt gegaan, maar zo kunnen we een aantal achterhaalde praktijken de wereld uit bannen.

:j Heel waar.
Die sterren zouden nooit zo moeten zijn als huidige regel. Dat is alleen voor de mens, niet voor het dier.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:14

Sunnda schreef:
Her grootste gevaar komt altijd vanuit jezelf. Vooral als jezelf hard wijst naar anderen.
Kijk hier maar op bokt.

De mensen die zelf paarden hebben en zeggen: nee hoor dit kan echt niet. Ik kan dit niet verkopen aan buitenstaanders.
Maar mijn paard kan wel en ik rijd zo lief/leuk/aardig.

Het is gewoon jezelf aaien voor je goedheid en daarmee je eigen sport om zeep helpen want anderen horen alleen: eigenlijk kan paardensport dus niet, tenzij je 'pietje' heet die ik toevallig ken.

nu precies dit verhaal. Op een colum van een of andere paardensporthater na graven paardensporters zelf hun grootste kuil. Door zelf zonder enige kennis van de topsport veilig te gaan zitten roepen dat 'anderen dit echt niet gaan accepteren'.
Wat een bullshit bij elkaar zeg.

Ik heb nog nooit in mijn leven iets niet kunnen uitleggen aan leken, en ook dit incident leg ik zonder moeite uit.

Dit is zo waar.
En ik verbaas me erover dat er bij niemand een lampje gaat branden en dat iedereen er vrolijk mee doorgaat..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:54

[***] schreef:
Bianca heeft de essentie van de column niet begrepen
En verstand ervan of niet, het publiek heeft er een mening over waar we rekening mee moeten gaan houden.
En dan was het beter geweest om het evenement niet door te laten gaan met deze temperaturen. We moeten er voor waken dat we naar de buitenwereld niet uitstralen dat onze paarden gebruiksvoorwerpen zijn ipv sport partners

Mijn idee ook, en dan niet alleen niet door laten gaan voor de buitenwereld maar ook voor de paardenwereld. Bij de basissport dressuur hebben we ons al af zitten vragen per dag, temperatuur, startijd en/of locatie of we wel of niet op wedstrijd gingen.
Bij de springkampioenschappen kan ik nog iets bij denken ivm een enkele minuten durende prestatie maar bij Eventing .........
Ik zat toch die dag toch met het zweet op mijn rug te puffen op de bank, in de schaduw helemaal niets te doen.......

Dieuwke_

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:54

Heeft de KNHS eigenlijk iets naar buiten gebracht om die colum te weerleggen of het een en ander op te helderen? Want nu doet Bianca dat, maar eigenlijk zou dat haar taak toch helemaal niet moeten zijn?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:48

Wat heeft de KNHS hier mee te maken? Was een FEI-wedstrijd.
En wat zou je willen weerleggen en waarom?
Als je goed leest, suggereert Trojilo vooral heel veel.
Daar kun je moeilijk iet tegen inbrengen.
Maar dat het werkt zie je aan dit topic en de discussies op FB....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:06

KNHS heeft wel een verklaring gegeven voor het door laten gaan van het NK springen dat weekend. In datzelfde artikel staat 1 alinea over het ongeval op de eventing wedstrijd. Maar idd dat is geen KNHS wedstrijd, maar FEI. FEI hebben een heel uitgebreid protocol bij ongevallen. Er zal echt wel goed onderzoek gedaan worden. Er is bij de KNHS en FEI ook veel aan gelegen om niet in een kwaad daglicht te komen. Maar daar kunnen nog veel stappen in genomen worden qua manier van communiceren en transparantie. Het persbericht over wel door laten gaan van het NK springen kwam bijvoorbeeld een week na het evenement pas naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:05

Anne-Claire van acb dressuur (fokt dressuurpaarden en is jury bij de KNHS) is een podcast begonnen: prestatie paard en passie. Hierin benoemt ze oa ook dat de sport soms onder vuur ligt en de paardenwereld best gesloten is. Aanrader voor wie dit interessant vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:21

Cayenne schreef:
DreamGuide schreef:

Ik ken haar als de Grand Prix amazone die haar paarden piaffe aan een halster the vanaf de grond leert, ze dingen leert mbv positive reinforcement en wiens paarden lekker de hele dag buiten staan.

Wat jij noemt heb ik eerder niet meegekregen in ieder geval, maar ik sta gecorrigeerd als ik het fout heb.

Wat Penotti zegt klopt als een bus. En zo vriendelijk reedt ze echt niet :=
De foto's met Stang & Trens en sperriempje staan nog wel ergens online, dus die kun je met wat zoekwerk vast wel vinden.
Dat is in ieder geval niet iemand die ik een voorbeeld van positive reinforcement vind, maar wie weet is ze idd heel erg veranderd.

Deze? https://www.youtube.com/watch?v=_nWeD2L ... ated&gl=NL

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:00

Mmm. Dit valt bij mij onder de categorie “kunstjes uitvoeren”. Niet onder “dressuur”.

Maar goed, dat is volkomen off topic.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:04

Ja het ging inderdaad om die persoon.
Die was in die tijd bij de penny's erg in, want inderdaad de kunstjes waren leuk.
Het kritische oog zag veel spoor, zweep en hand gebruik.
Maar het kan inderdaad zijn dat deze dame door de jaren heen veel heeft bijgeleerd en nu anders bezig is.
Lijkt me dan eigenlijk niet echt op zijn plaats daar verder op door te gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:14

Bovendien zal ze nu andere paarden rijden. Dit is van jaren terug denk ik?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:27

Dit is zeker van jaren terug. Ik heb haar nooit gevold dus geen idee wat ze nu rijd en hoe ze nu rijd.
Maar die naam kwam me dan wel weer naar boven in sperriem met stang en trens en altijd die tikkende zweep.
Dus geprezen als voorbeeld had ik iets van huh?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:34

Even terug naar de column in de krant, ben ik nou de enige die er een heerlijk van sarcasme druipend stukje vergelijk in de zin van “stel je eens voor dat topvoetballer X of wielrenner Y geeuthanaseerd wordt vanwege een gebroken been” in leest? En ons paardenliefhebbers een spiegel voorhoudt hoe makkelijk we dit als accepteren als het lot van een sportpaard? En dat we blind door ons denkbeeld ook nog in de verdediging gaan? De essentie is dieren risico’s (op overlijden aan toe) laten lopen voor ons vermaak. Daar zit een ethische discussie achter waardoor we gestopt zijn tijgers door hoepels te laten springen, geen pony’s meer vanaf een duikplank afjagen, geen ganzen meer de kop aftrekken en ga maar verder terug in de tijd. De grens van het acceptabele verschuift.
En ja, ik weet dat de meeste ruiters zuinig zijn op hun paard, en ja, ik denk dat een eventingpaard een leuker leven heeft dan een dressuurpaard. Maar ik vind het niet gek dat niet-paardenmensen een mening hebben over paardensport, en verbaas me over het blinde verdedigen van iets wat gewoon heel cru is. Paard breekt been tijdens een wedstrijd, wordt afgemaakt en “wij” vinden dat normaal, en de wedstrijd gaat gewoon door. En dat nog los van de weersvoorspelling.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:38

wittepit schreef:
Even terug naar de column in de krant, ben ik nou de enige die er een heerlijk van sarcasme druipend stukje vergelijk in de zin van “stel je eens voor dat topvoetballer X of wielrenner Y geeuthanaseerd wordt vanwege een gebroken been” in leest? En ons paardenliefhebbers een spiegel voorhoudt hoe makkelijk we dit als accepteren als het lot van een sportpaard? En dat we blind door ons denkbeeld ook nog in de verdediging gaan? De essentie is dieren risico’s (op overlijden aan toe) laten lopen voor ons vermaak. Daar zit een ethische discussie achter waardoor we gestopt zijn tijgers door hoepels te laten springen, geen pony’s meer vanaf een duikplank afjagen, geen ganzen meer de kop aftrekken en ga maar verder terug in de tijd. De grens van het acceptabele verschuift.
En ja, ik weet dat de meeste ruiters zuinig zijn op hun paard, en ja, ik denk dat een eventingpaard een leuker leven heeft dan een dressuurpaard. Maar ik vind het niet gek dat niet-paardenmensen een mening hebben over paardensport, en verbaas me over het blinde verdedigen van iets wat gewoon heel cru is. Paard breekt been tijdens een wedstrijd, wordt afgemaakt en “wij” vinden dat normaal, en de wedstrijd gaat gewoon door. En dat nog los van de weersvoorspelling.

Paard breekt been op de wei en wordt met 'n beetje mazzel ook uit z'n lijden verlost.
Het is gewoon heel anders dan wanneer een mens een been breekt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:41

Het is alleen niet in de wei gebeurd is, maar tijdens een spelletje ter vermaak van de mens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:49

Nee ik zie het stukje niet zo.
Ik zie iemand die óok niet weet dat een paard dat in de wei zijn been breekt niet naar een SEH word gereden om foto's te maken en het been te spalken.
Ik denk dat zij echt niet weet dat dat helaas voor paarden vaak niet kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:02

wittepit schreef:

Waarom denk je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:08

Het kan behandelen van een botbreuk kan vaak prima maar resulteert in een dure grasmaaier
Een leven als topsporter zit er dan niet meer in en dan wordt door de paardeneigenaar een kosten baten analyse gemaakt en het paard ingeslapen. Was het in de wei gebeurt dan was deze discussie er niet maar aangezien het op een evenement ter vermaak van de mens gebeurt dat wellicht ook vanwege de hoge temperatuur afgelast had moeten worden dan heb je een begrijpelijke maatschappelijke discussie die we in de toekomst vaker gaan voeren, reken daar maar op.
Dat is een voldongen feit en het in de verdediging schieten van paardensporters draagt daar alleen negatief aan bij helaas

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:25

Dat is nieuw voor mij dat het behandelen van een botbreuk bij een paard prima kan, heb je daar artikelen oid over? Van wat ik weet is het moeilijk omdat ze niet op 3 benen kunnen lopen en een lange tijd "hangen" in een hangmat om het been te ontlasten weer voor andere problemen zorgt.

Wittepit, ik ben het met je eens hoor..imo wordt zoiets ook te makkelijk geaccepteerd net zoals het soms wat te makkelijk geaccepteerd wordt dat een paard maar dood moet als het niet meer bruikbaar is terwijl het nog een prima leven op de wei zou kunnen hebben. Maar dat is een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:32

Tuurlijk kan je botbreuken prima behandelen en het wordt ook wel gedaan bij simpele breuken
Maar het is de vraag wat je overhoudt en de behandeling is soms een lijdensweg voor het paard. Maar de tijden veranderen en de houding van de paardensector dat dit soort ongelukken nu eenmaal kunnen gebeuren bij evenementen en inslapen dus een logische keus is wordt steeds minder geaccepteerd. Dat is de les uit deze column en die heeft Bianca niet begrepen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:40

Ik heb toch ook wel anders geleerd.
Sommige breuken kunnen, maar zeker niet allemaal.
Dit inderdaad door het grote gewicht als een paard toch gaat liggen en bij de krachten van het opstaan.
En dat het hoefmechanisme teveel uit geschakeld word en je daar dan weer problemen krijgt.
Er zal vast meer kunnen dan vroeger, maar ik denk ook nu nog steeds niet dat je makkelijk kunt stellen een gebroken been is te genezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:41

[***] schreef:
Tuurlijk kan je botbreuken prima behandelen en het wordt ook wel gedaan bij simpele breuken
Maar het is de vraag wat je overhoudt en de behandeling is soms een lijdensweg voor het paard. Maar de tijden veranderen en de houding van de paardensector dat dit soort ongelukken nu eenmaal kunnen gebeuren bij evenementen en inslapen dus een logische keus is wordt steeds minder geaccepteerd. Dat is de les uit deze column en die heeft Bianca niet begrepen

Volgens mij is het al dan niet prima kunnen behandelen heel erg afhankelijk van de breuk, de plaats van de breuk en de leeftijd van het paard.

In de bijna 25 jaar dat ik in de paarden zit, ken ik maar 1 persoon die haar pony heeft laten helpen aan een gebroken been. En dat was 1. een hele hele gunstige breuk in het hoefbeen, 2. een ontzettend rustige pony, 3. een jonge pony met goede kansen en 4. toch al een grasmaaier. Achteraf zou ze het niet meer doen, zei ze.

Dus hoe prima dat echt kan... Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:52

Gini schreef:
Het is alleen niet in de wei gebeurd is, maar tijdens een spelletje ter vermaak van de mens.

Precies dat met een erg hoge temperatuur(ja ook al in de ochtend was het warm) waarvoor ik persoonlijk vind dat een paard dan niet eens vervoerd mag worden maar dat ter zijde.
Het is verschrikkelijk dat het is gebeurd. Maar heb nu het idee dat het goed word gepraat dat vind ik hooguit belachelijk. Ongelukken gebeuren natuurlijk altijd en overal maar met een sport en belasting waar een dier nooit vrijwillig voor zou kiezen (het zijn tenslotte vlucht dieren) vind ik zeer ernstig.
Ik ben voor om de sport beter onder de loep te nemen. Dingen verbieden bijvoorbeeld. En je niet altijd willen verdedigen maar je eigenverantwoording nemen. Je kan zelf ook nadenken en afzeggen bij bepaalde omstandigheden. Schijnbaar is hier nog veel in te leren in paardenland.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:24

Ayasha schreef:
Waarom denk je dat?

Waar doel je op Ayasha?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:27

wittepit schreef:
Ayasha schreef:
Waarom denk je dat?

Waar doel je op Ayasha?

Dat paarden liever eventing lopen/meer plezier hebben in Eventing, dan dressuur.