Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
pien_2010 schreef:OK, ik dacht dat zij zich vasthield aan het zadel omdat hij zo tekeer ging. Bizar dit, want paard (terecht) geeft haar de dikke middelvinger. Bedankt, ik had dit niet in de gaten.
cobiie schreef:zazaza schreef:Wat heb je toch rare mensen hé.....
Misschien naïef maar zou het ook anders kunnen werken? Ik kan me voorstellen dat een echte schok geven gewoon dierenmishandeling is maar misschien trilt zo’n ding wel als een elektrische tandenborstel waardoor je juist subtieler in je hulpen kunt zijn (een tril in plaats van een por zeg maar)....... of zit ik teveel in eenhoornland met lieve elfjes en kabouters?
Als je even googled en ziet waar hij nog meer van beschuldigd is geweest (incl filmpjes van die ritten), dan zit je bij deze ruiter inderdaad in eenhoornland als je hier het goede van zou willen inzien.
alice0cullen schreef:Gewoon een verbod instellen zodat je met paarden niet zulke loodzware parcoursen twee dagen achter elkaar kan rijden, heel simpel.
Plus een dierenarts controle waarbij oververmoeidheid ook diskwalificatie betekend. Ze zouden op concours ook meer mogen ingrijpen op wangedrag. Zodra het gezien wordt meteen handhaven, flinke boetes en sneller schorsen.
sterregoud schreef:Dan zouden er artsen aan de wedstrijden verbonden moeten zijn. Diezelfde Kocher had zijn paard vorig jaar helemaal kapot gereden, diertje was volledig uitgeput, zo iemand zou niet meer mogen starten. Koppel er een onafhankelijke keuring aan door dierenartsen en in ieder geval een deel van het mishandel probleem kan voorkomen worden.
JeanneV schreef:Weet een bokker waar ik deze spoortjes kan aanschaffen?
Kendra schreef:MCE, ergens heb je een punt (natuurlijk).
Maar het is soms ook lastig om de goede toon wél te vinden.
Het is eieren lopen.
Natuurlijk moet er wat veranderen.
Behalve het dagelijkse brood, zit het ook ingebakken in de cultuur.
Wie durft een ruiter aan te spreken op het voorterrein?
En als je dat wel een keer doet, welk effect heeft dat dan?
Daar zit voor mij een groot deel van het probleem.
Een cultuur veranderen is best lastig en vraagt vooral om goede voorbeelden.
Die zijn er maar veel te weinig.
Verder ben ik het eens dat het stellen van regels (restrictie aan aantal proeven) ook nodig is.
Kendra schreef:MCE, ergens heb je een punt (natuurlijk).
Maar het is soms ook lastig om de goede toon wél te vinden.
Het is eieren lopen.
Natuurlijk moet er wat veranderen.
Behalve het dagelijkse brood, zit het ook ingebakken in de cultuur.
Wie durft een ruiter aan te spreken op het voorterrein?
En als je dat wel een keer doet, welk effect heeft dat dan?
Daar zit voor mij een groot deel van het probleem.
Een cultuur veranderen is best lastig en vraagt vooral om goede voorbeelden.
Die zijn er maar veel te weinig.
Verder ben ik het eens dat het stellen van regels (restrictie aan aantal proeven) ook nodig is.
LadyAnna schreef:Ik denk dat er wel degelijk iets kan veranderen: de zwijgende meederheid moet zich eens laten horen.
Stel dat het gebeuren nu wel succesvol was geweest en jij , je had verslagen geworden, door iemand die het niet zo nauw neemt. Denk dat je dan vanzelf wel in actie komt, als de gelegenheid dat toestaat.
Inoterry schreef:Nikass schreef:Ik hou er helemaal niet van hè, maar het doet mij wel denken aan de bokkers die met overtuiging stroom gebruiken op hun honden. Daar wordt door een aantal bokkers toch helemaal niet moeilijk over gedaan.
Hier wil ik toch even op inhaken. Iemand hier uit het dorp had een jonge hond. Ras weet ik niet meer, maar jachthond. Ze ging naar veel trainingen met het dier, liep er minstens 2 uur per dag mee, maar als hij niet minimaal een half uur per dag lekker los kon struinen was hij thuis niet te handelen. Het enige probleem was dat als het dier een haas rook, hij bananen in zijn oren kreeg en zo had ze hem al een paar keer uren kunnen zoeken. Terwijl hij verder echt super luisterde. Op advies van meerdere trainers is ze met een stroomhalsband gaan werken. Dat hielp als een tierelier. Ze heeft het me laten voelen, ik voelde een kietelige tinteling. Meer niet. Het voelde echt niet pijnlijk of onaangenaam op mijn blote pols. Maar het was wel genoeg om de hond weer bij de les te krijgen zodat hij geen kilometers achter een haas aan zou rennen en zichzelf en de haas in gevaar zou brengen. Overigens lag het echt niet aan de opvoeding, op alle cursussen was hij de beste en ze heeft nu een beagle die super luistert. Haar vorige hond was verder echt een blij ei en dat is haar huidige hond ook. Stroom gebruiken hoeft dus niet percée zielig te zijn. Mits op zeer correcte manier en om de juiste reden. Helaas gaat het daar juist heel vaak op fout waardoor de mensen die het wel correct en vriendelijk doen ook worden veroordeeld.
LadyAnna schreef:Stel dat het gebeuren nu wel succesvol was geweest en jij , je had verslagen geworden, door iemand die het niet zo nauw neemt. Denk dat je dan vanzelf wel in actie komt, als de gelegenheid dat toestaat.
alice0cullen schreef:Dat is ook wel een ding trouwens, zie het bij mij op stal ook. Staleigenaar heeft een dochter van 9 die op een nogal flegmatieke pony rijd, en als die dan met haar vriendin gaat rijden en paard draaft niet handig weg is het eerste uit haar mond geef hem een ram.
Net als haar spring pony die als een wilde over de hindernissen jast, moet maar een zwaarder bit in want pony is lastig. Dat zij hem een uur loopt op te naaien met haar achterlijk gedrag zeggen we dan er maar even niet bij. Maar er op aanspreken heeft geen zin, meedere keren gedaan maar krijg een grote bek terug. En dan rijden ze een tijd niet als ik op stal ben.
En dit zijn dezelfde mensen die mij staan uit te lachen als ik bezig ben met mijn grondwerk. Het begint dus al daar. Mijn oude instructie zij altijd, zodra er hulp middelen worden gepakt houd de rijderij op.
En als kinderen en jong volwassenen dit al zien op concour waar er niet van gezegd wordt, dan gaan ze het zien als normaal. Wat ik soms zie op maneges is ook idioot. Maar je moet tegenwoordig ook uitkijken wie je aanspreekt ergens op, je hebt zo een paar klappen te pakken.
Goudhaan1 schreef:Every no is closer to een verschrikkelijk ongeluk omdat paardlief hem er wél een keer keihard afgooit, als 'ie het zat is. En every no van dat paard is closer to een enorme valpartij omdat paardlief van vermoeidheid niet eens meer op z'n benen kan blijven staan.