Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:29

Ik denk niet dat iemand van mening is dat dit doodgebeten veulen niet erg is. Dus waarom zou dat incident dan die mensen ook moeten overkomen?

_Penotti

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:31

Niemand zegt dat het ze moet overkomen, dat ze dat gegund word. Maar ALS dat zou gebeuren ze waarschijnlijk wel een andere mening gaan krijgen.

Niet de zaken omdraaien Gini, is niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:31

Sassy schreef:
Mindim, ja, en dat betekent dus ofwel 2 meter hoog (en ingegraven) afrasteren, of alles 24 uur per dag binnen laten staan in de toekomst.

Of wolvenvoer fokken...voor wie daartoe bereid is.

Ik niet, herhaal het nog maar eens, ben blij dat we geen vee meer hebben.

Ja, maar wat kun je anders, zonder naar het illegale te grijpen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:33

Niets, dus dan stuur je vanzelf mensen het illegale in.
Uitlokking, ook per wet verboden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:33

Gini schreef:
Ik denk niet dat iemand van mening is dat dit doodgebeten veulen niet erg is. Dus waarom zou dat incident dan die mensen ook moeten overkomen?

Omdat sommige mensen de neiging hebben pas te leren als ze heel hard op hun snufferd gaan. :+
Dat ligt niet aan anderen, maar aan henzelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:35

_Penotti schreef:
Niemand zegt dat het ze moet overkomen, dat ze dat gegund word. Maar ALS dat zou gebeuren ze waarschijnlijk wel een andere mening gaan krijgen.

Niet de zaken omdraaien Gini, is niet prettig.

Ik draai de zaken niet om hoor, ik analyseer alleen 1 uitspraak in de diepte.
Van welke andere mening zouden mensen overtuigd moeten worden? Is er iemand hier die het niet erg vindt dat dit veulen doodgebeten is? Nee toch, denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:35

_Penotti schreef:
Maar als die wet mijn dieren in gevaar brengt.... ik weet niet wat ik zou gaan doen.
Nu lijkt me zo'n bewegend dier neerschieten al niet echt gemakkelijk. Dus dat het boeren zijn? Neeh.
Maar als ik ze hier om de wei heen zou gaan spotten, ik geloof dat ik toch eens aan ga kloppen bij wat stropers. Ik heb nog nooit de wet overtreden, ja 5 km te hard gereden :+ Maar als mijn beesies in gevaar komen?!

En waar is dan de grens, als iemand naar je kinderen zit te loeren, dan ook maar schieten? Dat mensen voor eigen rechter gaan spelen, moet je niet willen. Als ik wolven bij mijn perceel zou spotten, dan zou ik mijn dieren even binnen houden en even goed bedenken wat de volgende stap is en welke instanties ik zou moeten benaderen. Maar niet in de wei zetten.

Verder kun je in nederland ze wel verbieden, maar als Duitsland niet meewerkt, zit je al. Want ze gaan gewoon de grens over en hun territorium is erg groot.

Ik ben verder niet voor of tegen, ik kijk enkel naar de feiten en keur de wet overtreden niet goed, dus dan kun je niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:36

_Penotti schreef:
Niets, dus dan stuur je vanzelf mensen het illegale in.
Uitlokking, ook per wet verboden.

Mensen gaan uit vrije wil het illegale in, bewuste keuze van die persoon, daar mag om mij een ditto straf voor staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:38

Sunnda schreef:
Gini schreef:

Omdat sommige mensen de neiging hebben pas te leren als ze heel hard op hun snufferd gaan. :+
Dat ligt niet aan anderen, maar aan henzelf.

Sommige mensen hebben enkel een andere mening, dat mag gewoon in dit land bij mijn weten. Dat die niet strookt met de jouwe maakt niet dat ze nog wat moeten leren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:40

Ik zou de straf er voor nemen hoor.
Kom maar op.
Stelt toch geen drol voor in Nederland.

De voorbeelden die jij noemt nee, maar zou er een kinderverkrachter in mijn tuin komen,ja denk maar dat die de mijne is.
Ik heb nog wel een goede hooivork hoor.
Voordeel de hooivork is niet illegaal.

Dat is de enige drempel die ik zou hebben bij de wolven. Dat je zelf een geweer moet aanschaffen, of "vriendjes" moet vinden die dat hebben.

En zoals al bekend was, komen wolven dus stallen in, dus wat voor veiligheid bied je ze dan?
Dat hoort de overheid te geven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:40

Brainless schreef:
beatje schreef:
Wij hebben 4,5 ha omheind eigenlijk omdat de honden het erf niet afkunnen. Maar als je schapendraad neemt en een stroomdraad langs binnenkant hoeft het je geen stukken van mensen te kosten.Wij hebben overigens geen last van Wolven wel van Loslopende honden en mensen die vinden dat alles wat niet omheind is losloop gebied is.

Wolven springen met gemak over 1,50 stroomdraad heen... schapengaas is een hupje voor hun.

https://www.draadmagazijn.be/product/sc ... d-2002115/ gewoon 2 meter zetten en stroom er op.
https://www.boerenbond.be/actualiteit/s ... en-de-wolf
Het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:42

Sunnda schreef:
_Penotti schreef:
7?
Vorig jaar waren er al 10 op de veluwe.
Maar in Someren zijn het ook wolven, waarschijnlijk ook geen eenling.
Dus schroeg dat aantal maar vast omhoog.

https://www.ad.nl/binnenland/wolvenbosw ... ~a405853c/

Edit:
Op nog veel meer plaatsen
https://www.destentor.nl/epe/dna-bewijs ... oogle.com/

Staatsbosbeheer, natuurmonumenten en dat soort clubs ben ik na jaren sponsoren toch vorig jaar maar eens mee gestopt.
Ik verbaas mij elke keer weer over die lui met een 'godscomplex' die bij dit soort clubs werken.

Hij zegt het zelf al: ze creeren de juiste omstandigheden omdat ze de wolf graag willen en dat doen ze met alles. De OVP, de wolf..alles is een spelletje van mensen van dit soort clubs die denken dat 'zij' de natuur vertegenwoordigen en bepalen welk dier wel en niet welkom is in hun natuur.

Mee eens. En ze creeeren ontzettend veel dierenleed door hun gewinkel met dieren en de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:44

_Penotti schreef:
Kom maar op.

De voorbeelden die jij noemt nee, maar zou er een kinderverkrachter in mijn tuin komen,ja denk maar dat die de mijne is.

Dat is de enige drempel die ik zou hebben bij de wolven. Dat je zelf een geweer moet aanschaffen, of "vriendjes" moet vinden die dat hebben.

En zoals al bekend was, komen wolven dus stallen in, dus wat voor veiligheid bied je ze dan?

Dat voorbeeld in Zweden bedoel je? Ik vind Zweden in de winter en Nederland in de winter geen vergelijk :')

Dan zou ik maar gauw een deugdelijk afsluitbare stal creeeren, zodra je een wolf spot :Y) of een hooivork ter hand nemen ;)

Ik zou eerst zelf gaan kijken wat ik kan doen om mijn dieren veilig te houden. En dat is niet de illegaliteit in duiken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:46

beatje schreef:
Wolven springen met gemak over 1,50 stroomdraad heen... schapengaas is een hupje voor hun.

https://www.draadmagazijn.be/product/sc ... d-2002115/ gewoon 2 meter zetten en stroom er op.
https://www.boerenbond.be/actualiteit/s ... en-de-wolf
Het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn.[/quote]

Sorry verkloot de kwoot en krijg hem even niet goed
En dan heb je dan je schaapjes eens hier staan, dan je schaapjes eens daar, zoals onze buurman.

Wij hebben onze weide al op 150.
Geen stroomdraad bovenlangs, maar dat is inderdaad wel te realiseren.
Maar ga eens 3 hectare zo afzetten.
Ik weet wat we toen betaald hebben :+
-O-
Ik had het er voor over, veel mensen hebben het gewoon niet eens.
Ook niet de "goedkope" variant die jij nu aanbied.
Met allen gaas ben je er niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:48

Mindim schreef:
_Penotti schreef:
Kom maar op.

Dat voorbeeld in Zweden bedoel je? Ik vind Zweden in de winter en Nederland in de winter geen vergelijk :')

Dan zou ik maar gauw een deugdelijk afsluitbare stal creeeren, zodra je een wolf spot :Y) of een hooivork ter hand nemen ;)

Ik zou eerst zelf gaan kijken wat ik kan doen om mijn dieren veilig te houden. En dat is niet de illegaliteit in duiken.

Wij zouden dat best makkelijk kunnen, maar die middelen heeft niet iedereen.
En ja, als ik in angst zou gaan leven voor zo'n k.t beest, weet wel een stroper te wonen.
Maar die heeft zelf ook wat klein spul in de wei, dus ik denk dat hij al eerder zal zijn dan ik het hem zou vragen :+

*en duik nu mijn bedje in, krijg te veel typ's enz, even hersens resetten :P *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:51

anjali schreef:
Mee eens. En ze creeeren ontzettend veel dierenleed door hun gewinkel met dieren en de natuur.

Staatsbosbeheer is een klotenorganisatie met een godscomplex idd en hun bijl hakt te veel bomen om onder het momm van biodiversiteit.
Maar de wolf is uit zichzelf naar nederland gekomen, niet door toedoen van.....
Deze organisaties kunnen niet veel anders dan er mee dealen, omdat de wolf een beschermde diersoort is in Europa.
Vorig jaar zijn in het parlement vragen gesteld over de versoepeling van de regels rondom de beschermde status van oa de wolf en hier komt voorlopig in de toekomst geen verandering in. Dus we kunnen niets anders dan gezamelijk proberen er iets van te maken, zodat niemand er te veel last van heeft.

De boer kan dan wel van alles willen, maar het mag niet. Boeren hebben last van vossen, reeen, herten, dassen en noem maar op, dieren die aanzienlijke schade veroorzaken, alles afknallen dan maar? Nee, dat werkt niet en dat mag niet. Dus voeg de wolf maar aan het rijtje toe, want die blijft zijn beschermde status houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:57

_Penotti schreef:
En ja, als ik in angst zou gaan leven voor zo'n k.t beest, weet wel een stroper te wonen.
Maar die heeft zelf ook wat klein spul in de wei, dus ik denk dat hij al eerder zal zijn dan ik het hem zou vragen :+

Stropers wil ik niet kennen, min volk, ik zou er niet eens mee geassocieerd willen worden. Maar ieder zijn ding.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:58

De door jou hierboven genoemde dieren vallen geen veulens aan. En zelfs al zou je er geld voor krijgen,een veulen is niet te vergoeden en niet gefokt als wolvenvoer.Voor een paardenmens is zo'n veulen een familielid.Mag je ook niet op een wolf schieten als hij een baby zou aanvallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:06

anjali schreef:
De door jou hierboven genoemde dieren vallen geen veulens aan. En zelfs al zou je er geld voor krijgen,een veulen is niet te vergoeden en niet gefokt als wolvenvoer.Voor een paardenmens is zo'n veulen een familielid.Mag je ook niet op een wolf schieten als hij een baby zou aanvallen?

Nee, die dieren vallen geen veulens aan, maar zorgen bij de boer voor veel schade aan gewassen, dus erg veel schade. En als je schade door een wolf of schade door die andere dieren vergelijkt, veroorzaakt de laatste groep meer schade. Het is niet meer dan dat.

Je krijgt ook geen geld voor het veulen, maar om je omheining te upgraden naar wolfbestendig. Tenminste dat was voor boeren een optie.
Ik denk dat van particulieren wordt verwacht dat zij zelf de leefomgeving moeten aanpassen, maar misschien krijgen zij in de toekomst ook wel subsidie, geen idee. Vooralsnog ligt de veiligheid van de dieren bij de eigenaar, niet bij de staat.

Een baby en een veulen zijn twee verschillende dingen voor de wet, de een is een het de ander een mens. Dus voor de baby mag het waarschijnlijk wel voor een veulen niet, dieren worden als objecten gezien, niet als levende wezens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-20 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:08

@Beatje
Dat is hier absoluut geen optie.
1: ik moet elk jaar sloten laten schouwen..dat kan niet met zo'n afrastering
2: reeën enz kunnen dan ook geen kant meer uit.
3: ik mag max een omheining plaatsen van max 1,20 hoog

Ik heb even gekeken, je hebt palen van 3 meter nodig (hier veengrond, dus langere palen omdat ze anders om zakken), totaal 1750 meter omheining (mijn grond en die van de buurman ... waar mijn paarden ook mogen grazen).
= 3500E aan gaas... dan nog extra lange palen elke 5 meter = 350 palen.
350 palen a 20E per stuk = 7000 e.
= totaal 10.500E
Dan nog alle nagels en speciaal hoge doorgangen.
En natuurlijk nog een machine huren die de palen de grond in duwt... tel uit je winst

Kosten zeker 12.500E voor een afrastering die ik elk jaar weg moet halen }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:10

Brainless schreef:
@Beatje
Dat is hier absoluut geen optie.
1: ik moet elk jaar sloten laten schouwen..dat kan niet met zo'n afrastering
2: reeën enz kunnen dan ook geen kant meer uit.
3: ik mag max een omheining plaatsen van max 1,20 hoog

Ik heb even gekeken, je hebt palen van 3 meter nodig (hier veengrond, dus langere palen omdat ze anders om zakken), totaal 1750 meter omheining (mijn grond en die van de buurman ... waar mijn paarden ook mogen grazen).
= 3500E aan gaas... dan nog extra lange palen elke 5 meter = 350 palen.
350 palen a 20E per stuk = 7000 e.
= totaal 10.500E
Dan nog alle nagels en speciaal hoge doorgangen.
En natuurlijk nog een machine huren die de palen de grond in duwt... tel uit je winst

Kosten zeker 12.500E voor een afrastering die ik elk jaar weg moet halen }:0

Waarom kunnen reeen dan geen kant uit, die kunnen er dan toch ook niet in, hoeven ze er ook niet weer uit :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:11

En je krijgt dan ook nog geen geld voor het veulen? Iedereen weet vast wel hoeveel moeite,liefde en ook geld het gekost heeft om een veulen op de wereld te krijgen. Die wolvenlobbyisten zijn in mijn opinie zelf een stel weerwolven!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:12

Wij hebben 6 percelen, tel uit je winst :(
Maar ik lees vaak van de pro wolf mensjes dat boeren dierenmishandelaars zijn en het er niet voor over hebben om hun dieren te beschermen blah blah. Kan echt kotsen van zulke types

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:18

Je kan een deel van je perceel afzetten en daar s'avonds je paarden in zetten.Net als je ze anders op stal zet.Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Ik vind eerlijk gezegd 10.000 euro geen schokkend bedrag voor een omheinig als je ziet wat voor geld er voor paarden of het aanleggen van een bak word betaald.

En als je echt het geld niet heb, is geen paarden nemen ook een keuze.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:22

en er lopen alleen maar paarden in Nederland? 3,8 miljoen koeien, waarvan zo'n 80% buiten loopt, schapen, alpaca's en weetikwatnogmeer. Ik zou ze trouwens voor geen goud dan buiten laten 's avonds. Die 2 meter omheining klopt al niet eens, hij moet nog hoger en ook ingegraven. Onze koeien lopen met hun kalfjes een half jaar buiten, wij hebben nog geen 30 stuks. Dat is toch totaal niet te financieren?