Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:31

Rizette schreef:
Karl66 schreef:
Maar hoeveel paarden zijn er nou door SBB voor de slacht verkocht?

Je mag ook slachterij Kroon bellen bijvoorbeeld. Daar slachten ze nl periodiek voor het Lauwersmeergebied Konikpaarden. Helaas is het vlees van deze paarden zo slecht ( rara hoe kan dat toch uit zo'n gezond natuurgebied voor de paarden?) Dat het allemaal als hondenvlees in blik gaat. Leuke vermeerdering zo van SBB , ach ja ze krijgen veel subsidie en Koniks zijn goedkoper dan een maaimachine en moeten dan ook blijven dus geen geld aan besteden, geen zorg geven.
Maar Karl met een K waarom praat je over onzin als je eigenlijk gewoon liegt door te stellen dat het niet zo is? Moet ik je alles voor gaan kauwen? ( oei niet leuk in dit geheel) of wil je je er gewoon zelf eens in gaan verdiepen ipv nergens iets van weten en dan vertellen dat ik lieg. Niet zo netjes van je Karl met een K.Zoals gezegd is het jammer van mijn tijd om jou dit te gaan vertellen want je wilt het toch andersom draaien omdat je pro rewilding bent en het creperen van de dieren dat is me heel erg duidelijk geworden in een ander topic dus verspilde moeite om jou informatie te geven want je beweert straks toch dat het niet waar is maar bel dan eerst even met Kroon. Heb ook nog wel een paar medewerkers van Kroon die het overigens kunnen bevestigen.

Jij komt met een bewering. Als je dan gevraagd wordt om bewijs, dan zou je dat bewijs ook moeten overleggen. Niet zeggen dat een ander maar op zoek moet naar bewijs voor jouw bewering.[/quote]
Nee hij wilde geen bewijs hij wilde precieze aantallen. Dat is totaal iets anders. Als dat zijn interesse heeft zou ik zeggen neem zelf contact op. Ik heb daarom een paar voorbeelden gegeven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:05

Rizette schreef:
Hoezo niet onderbouwen? SBB stopt dit geheel in de doofpot dus als iemand precieze aantallen wil weten dan zal hij zelf WOB verzoeken in moeten gaan dienen bij SBB, want die aantallen krijg je echt niet zomaar die worden afgeschermd maar dat het gebeurt is overduidelijk. Slachterij Kroon gaf aan in een artikel in het blad de Boerderij dat ze regelmatig Konikpaarden slachten voor het Lauwersmeergebied. Maar zodra er geen precieze aantallen zijn is het ineens niet waar en niet onderbouwd?
Weet hier iemand hoeveel rijpaarden slachterij Nijkerk slacht?
En als niemand aantallen weet is het ineens niet waar of niet onderbouwd? Kom op zeg. Maar als je het niet wel geloven geloof je het niet maar ik laat me niet vertellen dat het onzin is wat ik vertel want dat is gewoon niet waar.

Ja... Ik..

In het verleden zo'n 20 per week...
Soms 8 soms 23.
En dat op 1 dag, vrijdags.

Tegenwoordig maximaal (ik dacht) 11 per week ivm nieuwe regels.

Wat een nonsens weer... Dieren naar Spanje.. Schei uit zeg..
Gewoon verkopen of afmaken, voor hondenvoer zijn ze altijd goed.

LukieBradley

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:29

Zat al te wachten op degene die er gewerkt had :p
Nog steeds volledig mee eens om ze af te maken.
Wat zijn deze paarden anders dan de gewone rij paarden die ook geslacht worden?
Zoals iemand hierboven zei, 'dan is het toch anders dan zie ik het niet'

Dat argument kun je hier ook gebruiken, mensen gaan nu helemaal los op deze groep maar wat er verder gebeurt... hou op schei uit zeg.

En nee spanje maakt het er imo nog steeds niet beter op, dat filmpje laatst van die vorige groep ziet er echt niet bijster goed uit en zo zijn er zogezegd pension dieren die daar kwamen ook wel eens terug gehaald omdat ze er niet uitzagen. Is ook rond gegaan, maar dat word even vergeten en de stichting nog steeds verheerlijkt.

Mocht er trouwens iemand twijfelen aan mijn liefde voor dieren omdat ik deze liever geslacht zie worden.
Geen zorgen hoor, is prima in orde alleen je kan helaas niet alles redden en dat is de fout van de mens. Dieren zijn zeker de dupe

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:40

LukieBradley schreef:
Zat al te wachten op degene die er gewerkt had :p
Nog steeds volledig mee eens om ze af te maken.
Wat zijn deze paarden anders dan de gewone rij paarden die ook geslacht worden?

Het grote verschil met onze rijpaarden is dat deze dieren aangeschaft zijn met het doel ze te gebruiken en af te danken. Staatsbosbeheer is eindeloos bezig met het redden en faciliteren voor vogels maar de paarden die ze daar voor hebben aangeschaft laten ze verhongeren of moeten dan maar naar de slacht. Die twee visies gaan gewoon niet samen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:49

Haha, het gekke is dat ik echt per toeval eens alle reacties door las.

Maar idd... Er is geen enkel verschil tussen mijn paard, jouw paard of het paard wat daarbuiten staat.
Enkel onze eigen emotionele waarde.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 07:50

Nee dat is zeker ook zo hoor maar op den duur is alles vol en kun je niet alles blijven redden toch.
Het is gewoon een fout van degene die dit fantastische plan bedacht heeft en die mogen ze er van mij bij slachten

Een paard is bij mij nog steeds een paard overigens.
Of het nou een konik zou zijn of een gewoon rijpaard.
Maar dat komt omdat ik zelf die afdankers heb van mensen.
Ja ik heb er dus 3 van mijn 4 'gered' maar daar tegenover word er ook genoeg niet gered.
Jammer maar zo is het nu eenmaal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:28

Ik heb in principe geen moeite met het feit dat er een paard geslacht wordt. Dat is in princiep een kortdurende nare tijd voor een paard in verhoudng met het lange slechte leven in de OVP of sommige andere rewildings gebieden .Ik heb wel moeite dat er doelbewust voor de slacht gefokt wordt en de paarden een ellendig leven hebben gehad en er gewoon achteloos en zonder voer en zorg mee omgegaan wordt.. Niet voldoende voer.Slecht drinkwater vooral in de zomer met de blauwalg. Zeer slechte en vaak pijnliijke voeten. Veel te veel hengsten die nooit rust hebben evenals de merries daardoor. Er is totaal geen sprake van evenwicht niet qua kudde, niet qua voer. Eindeloze inteelt Geen sprake van zorg voor de dieren. Dode merries waar het veulen half uit hangt. Allemaal geen probleem. Dat is wat ik absoluut niet vind kunnen, het niet verzorgen, niet omzien ,nergens compassie, eigenlijk gewoon saddistisch met dieren bezig zijn. Te erg voor woorden dat we dat in ons welvarende landje laten gebeuren terwijl de miljoenen binnenstromen qua subsidies voor het "beheer". En letterlijk alles wordt verdraaid door SBB. Het is altijd de burger die schuld is aan de dood van de paarden of aan het afmaken er van. Verder wordt ons wijsgemaakt door SBB dat de paarden zomers opvetten dus in de winter een aantal maanden geen eten hoeven te hebben, wel zand en JKK kunnen eten. Niet alleen de paarden worden niet serieus genomen de rest van Nederland wordt ook uitgelachen.Via de wet is alles dichtgetimmerd , ze kunnen daar hun gang gaan met de eindeloze dierenmarteling.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:23

Rizette schreef:
Ik heb in principe geen moeite met het feit dat er een paard geslacht wordt. Dat is in princiep een kortdurende nare tijd voor een paard in verhoudng met het lange slechte leven in de OVP of sommige andere rewildings gebieden .Ik heb wel moeite dat er doelbewust voor de slacht gefokt wordt en de paarden een ellendig leven hebben gehad en er gewoon achteloos en zonder voer en zorg mee omgegaan wordt.. Niet voldoende voer.Slecht drinkwater vooral in de zomer met de blauwalg. Zeer slechte en vaak pijnliijke voeten. Veel te veel hengsten die nooit rust hebben evenals de merries daardoor. Er is totaal geen sprake van evenwicht niet qua kudde, niet qua voer. Eindeloze inteelt Geen sprake van zorg voor de dieren. Dode merries waar het veulen half uit hangt. Allemaal geen probleem. Dat is wat ik absoluut niet vind kunnen, het niet verzorgen, niet omzien ,nergens compassie, eigenlijk gewoon saddistisch met dieren bezig zijn. Te erg voor woorden dat we dat in ons welvarende landje laten gebeuren terwijl de miljoenen binnenstromen qua subsidies voor het "beheer". En letterlijk alles wordt verdraaid door SBB. Het is altijd de burger die schuld is aan de dood van de paarden of aan het afmaken er van. Verder wordt ons wijsgemaakt door SBB dat de paarden zomers opvetten dus in de winter een aantal maanden geen eten hoeven te hebben, wel zand en JKK kunnen eten. Niet alleen de paarden worden niet serieus genomen de rest van Nederland wordt ook uitgelachen.Via de wet is alles dichtgetimmerd , ze kunnen daar hun gang gaan met de eindeloze dierenmarteling.

Ik neem aan dat jij vegetarisch bent?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:26

Vegetariër.
Vegetarisch is een bijvoeglijk naamwoord.
“Het eten is vegetarisch.”
“Ik ben vegetariër”.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:30

Jolliegirl schreef:
Haha, het gekke is dat ik echt per toeval eens alle reacties door las.

Maar idd... Er is geen enkel verschil tussen mijn paard, jouw paard of het paard wat daarbuiten staat.
Enkel onze eigen emotionele waarde.

Ik heb jaren geleden eens gehoord dat de slager niet zo zit te wachten op deze paarden omdat het vlees te vervet zou zijn voor menselijke consumptie? Weet jij of dat klopt? Nu kan het natuurlijk nog voor hondenvoer etc gebruikt worden. Maar even omdat mensen hier ook weer zeggen perfect stukje scharrelvlees. Ik vraag me af of dat zo is?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:33

Kunnen we aub de konijnenvoerdiscussie hier buiten houden?

Ik zie namelijk niet echt een verband tussen vlees eten en een mening menen hebben de koniks (of herten en runderen) uit de OVP.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:45

Ik ben het met Rizette eens, wat SSB laat zien is imo gewoon enorme verwaarlozing en dierenmishandeling.

Ja er gaan ook afgedankte rijpaarden naar de slacht en ik kan ook niet achter alles staan wat er daarmee gebeurd. (sommige mensen zijn er wel heel makkelijk in, omdat ze zelf zo graag willen rijden)
Maar deze hebben over het algemeen toch een beter leven gehad met goede en medische verzorging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:49

Rizette schreef:
Ik heb in principe geen moeite met het feit dat er een paard geslacht wordt. Dat is in princiep een kortdurende nare tijd voor een paard in verhoudng met het lange slechte leven in de OVP of sommige andere rewildings gebieden. (...) Via de wet is alles dichtgetimmerd , ze kunnen daar hun gang gaan met de eindeloze dierenmarteling.

Eenvoudig biologisch gegeven: een kudde die zo goed gedijt als in de OVP - ik noem dat geen slecht leven.

.. jawel, ook zonder bijvoeren groeide de kudde. (Al stierven er dieren 'swinters. Ik word daar niet blij van, maar hier dus de duizendste bokker die de biologie "ontgroeid" is. Individuele dieren sterven, maar de groep wordt groter.)

Vraag maar aan mensen die vrezen voor een hoefbevangen paard: dat korte gras van die intens rijke bodem: het barst van de voedingsstoffen.
Dus veel eten en lekker volop paard zijn, waar is dat slechte leven?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:50

Elisa2 schreef:
Ik ben het met Rizette eens, wat SSB laat zien is imo gewoon enorme verwaarlozing en dierenmishandeling.

Ja er gaan ook afgedankte rijpaarden naar de slacht en ik kan ook niet achter alles staan wat er daarmee gebeurd. (sommige mensen zijn er wel heel makkelijk in, omdat ze zelf zo graag willen rijden)
Maar deze hebben over het algemeen toch een beter leven gehad met goede en medische verzorging.

Ben ik ook eens maar wat lost dat nu op voor die paarden?
Waar moeten ze nu weer heen dan?
Spanje is al mislukt, terug naar OVP kan ook niet. Nog verder Europa inslepen?

Welke haalbare opties blijven over?
En nee verkopen aan particulieren is het domste wat je kan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:51

Slechte leven in de zin dat medische verzorging ze totaal onthouden wordt, een van de redenen dat er in Spanje problemen kwamen bleek te komen doordat de dieren vol met wormen bleken te zitten met alle vervelende gevolgen van dien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:54

Onali schreef:
Elisa2 schreef:

Ben ik ook eens maar wat lost dat nu op voor die paarden?
Waar moeten ze nu weer heen dan?
Spanje is al mislukt, terug naar OVP kan ook niet. Nog verder Europa inslepen?

Welke haalbare opties blijven over?
En nee verkopen aan particulieren is het domste wat je kan doen.

In Rusland gaat het prima met de koniks..hier op de Veluwe lopen ook "wilde paarden". Volgens mij zijn er wel meer gebieden waar ze eventueel wel terecht kunnen. Slacht zou imo de uiterste oplossing zijn, als er echt helemaal niks en dan ook niks anders te regelen is. Maar niet de "makkelijkste" oplossing, ze hebben verantwoordelijkheid voor deze dieren. Laten ze die dan ook nemen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:57

Moet er wel ruimte zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:04

Even een zijstraat Stichiting Taurus en Free Nature hebben slachtrunderen en slachtpaarden lopen bij het gebied dat gisteren in Zembla aan de orde kwam. Deze dieren drinken dus verontreinigd drinkwater gefaciliteerd door Rijkswaterstaat. Worden deze dieren overal op gecontroleerd of eten de kopers van het Free Nature vlees dat ook lekker op?. Nog een reden om paarden uit dergelijke stortgebieden niet te eten of te slachten. Is het nou zo moeilijk om alle hengsten te castreren? Dan ontstaat er geen overschot meer. Nee dat is niet zo moeilijk maar dat wordt niet gedaan want het geheel is een gelddeuntje en vlees brengt geld op. Overigens vind ik het een misdaad om dieren te houden op verontreinigde grond. En dan de bouw stil leggen om Pfas............

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:07

[/quote]

In Rusland gaat het prima met de koniks..hier op de Veluwe lopen ook "wilde paarden". Volgens mij zijn er wel meer gebieden waar ze eventueel wel terecht kunnen. Slacht zou imo de uiterste oplossing zijn, als er echt helemaal niks en dan ook niks anders te regelen is. Maar niet de "makkelijkste" oplossing, ze hebben verantwoordelijkheid voor deze dieren. Laten ze die dan ook nemen.[/quote]
Zoals Bleeker destijds zij, toen de Pvdd een corridor wilde voor de paarden van de OVP naar de Veluwe. Datmoet je niet doen al was het maar dat er geen dier op de OVP blijft want dat gebied staat mijlenver af van het gebied wat de dieren uit zouden zoeken als leefgebied, al je herten, koeien en paarden lopen naar de Veluwe en komen nooit meer terug in die bende.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:24

Nogmaals ik vind het een nobel idee en lieve gedachte van kinderen.

Ik hoop dat er iets structureel als oplossing komt voor deze paarden want dit probleem zal zich blijven voordoen. Zelf zou ik het liefst zien dat deze kuddes zouden verdwijnen. Er is gewoon onvoldoende ruimte. Als er interesse in deze paarden als ‘huisdier’ dan zou het vangen en mak maken zoals met de mustangs een optie zijn. Maar ik vraag me of er voldoe vraag naar zou zijn en blijven.

Elke keer verslepen, helemaal naar het buitenland, lijkt me stressvol voor een (wild) paard. Staat er een goede toekomst tegenover dan is het de moeite waard. In Spanje heb ik daarover mijn vraagtekens, hoe goed bedoeld ook.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:34

Risxx schreef:
Lara_Silver schreef:
Nee moedwillig laten creperen is beter.

Nee laten we ze slachten, tot er over X aantal jaar dit verhaaltje zich gewoon nog eens voordoet zodat die paarden ook weer naar de slacht kunnen verdwijnen. Allemaal zo fijn krom -O-

Nee wat pas krom is, is in een klein overbevolkt en overbebouwd landje als Nederland vanaf het begin überhaupt al grote grazers te introduceren, maar vervolgens niet de competentie hebben ze correct te beheren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:00

rien10 schreef:
Vegetariër.
Vegetarisch is een bijvoeglijk naamwoord.
“Het eten is vegetarisch.”
“Ik ben vegetariër”.

Ja ik weet het. Ik vind het niet zo boeiend ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:03

Onali schreef:
Kunnen we aub de konijnenvoerdiscussie hier buiten houden?

Ik zie namelijk niet echt een verband tussen vlees eten en een mening menen hebben de koniks (of herten en runderen) uit de OVP.

Er wordt hier door iemand gezegd dat ze er tegen is als dieren doelbewust voor de slacht gefokt worden.
Ik neem dan aan dat iemand vegetariër is, maar wil mijn aanname graag even checken. Dat lijkt me wel zo eerlijk.
Het ging overigens over de Texelse paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:05

Elisa2 schreef:

Dat lijkt me een punt van discussie, want ik waag dat ten zeerste te betwijfelen.

Precies Janneke, jij beschrijft wat ik denk :)

Rizette heb jij bronnen waaruit blijkt dat het houden van grote grazers in natuurgebieden de staat geld oplevert? Wil je die met mij delen?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:58

Jackytje schreef:
Jennyj01 schreef:
Misschien moet Staatsbosbeheer eens op houden met hun ondoordachte acties waarvan de dieren het kind van de rekening zijn. Keer op keer weer. Wanneer het niet werkt moet het maar dood. Verhongeren of slager het maakt niet uit. Als het maar goedkoop is en niet veel werk. Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.

Dit dus. Had dit in eerste instantie beter doordacht geweest dan moesten deze dieren niet eens sneuvelen.

Zeker waar dat deze dieren een beter leven hebben gehad dan deze in de bio-industrie.. Maar moeten de dieren dan maar weer boeten voor de fout van de mens? Ik zie dit zelfde verhaaltje zich constant herhalen. Men zou denken dat er ondertussen uit fouten geleerd wordt.

Hier ben ik het dus mee eens.

Laat de dieren castreren.
En net als nu weer in Oostvaardersplassen, herten niet dood maar ook niet steriel gemaakt.

Staatbosbeheer laat de boel op zijn beloop, doodhongeren of afschieten is kennelijk het enige wat die idioterie daar kan bedenken.

Ik ben het eens met dat daadwerkelijk natuurbeheer en afschot een goede manier is.....

Maar we hebben geen natuur op die schaal.
Als je ziet hoeveel moeite ze al hebben om het wild op de Veluwe te beheren, dan weet je dat het vroeg of laat weer fout gaat.....hongerdood voor vele dieren.

Ik ben niet tegen dieren houden voor de vleesproduktie maar ik ben wel tegen het beleid van SBB.
Tegen het beleid van Han Olff.
En tegen Free Nature en Ark ben ik omdat zij een manipulatief onderdeel zijn van al die onderdeeltjes.