Coloured schreef:V.w.b. het opstappen van de keuringscommissie: het is hun eigen keuze geweest om op te stappen voor zover ik het heb begrepen. Uiteraard naar aanleiding van kritiek op de manier van selecteren gedurende de eerste bezichtiging. Je zou ook je mening kunnen bijstellen als jury en proberen datgene wat van je gevraagd wordt door het bestuur uit te voeren, nl. ik citeer: "De Hengstenkeuringscommissie heeft als taak om het door de Fokkerijraad opgestelde en door het Algemeen Bestuur vastgestelde fokkerijbeleid uit te voeren. Onderdeel van de opdracht was om breed te selecteren en hierbij rekening te houden met inteelt en verwantschap en het selecteren van nakomelingen van jonge hengsten, waarbij in de eerste bezichtiging de afstamming alleen positief wordt meegewogen."
Ik vind het alleen maar goed dat het algemeen bestuur de jury heeft teruggefloten en opgekomen is voor haar fokkers. Het KWPN is er voor haar leden en niet andersom. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
De hengstenkeuringscommissie heeft bij het keuren van de dressuurpaarden en springpaarden zich ook niet aan de wensen van het bestuur gehouden. Daar was de opdracht om hengsten die als sportpaard interessant zijn maar door bijv een bemerking op het fundament toch door te sturen naar de 2e bezichtiging zodat deze hengsten verkooptechnisch interessanter worden. Ook hebben ze hengsten met helemaal vrije bloedlijnen weggestuurd terwijl we die juist nodig hebben.