Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:57

Gini schreef:
Dus dan zetten we ons maar af tegen deze organisatie, zelfs wanneer ze wel een punt hebben? Dus dan zetten we ons eigenlijk af uit gemakzucht? We zetten ze in een hoek en luisteren er niet meer naar en kunnen lekker verder met onze manegelesjes.

PR is vaak het enige wat dierenwelzijnsorganisaties kunnen. Awareness creëren, de publieke opinie op hun hand krijgen. Ik zie dat niet als iets slecht. Een standpunt kan pas doorkomen wanneer het gedragen wordt door zoveel mogelijk mensen. Zoals de bezetting van een ganzenstal rond de eindejaarsfeesten. Uiteraard is dat PR, uiteraard is daar op dat ogenblik geen 1 dier gered, maar het heeft wel weer aandacht gevestigd op wat voor een dierenleed er achter foie gras schuilgaat. En zo gaat dat met heel veel dingen. Of de film The Cove, 1 langgerekte PR stunt. Die dag is geen 1 dolfijn gered. Maar er is wel aandacht op gericht en er zijn meer mensen die het veroordelen.

Ze hebben geen punt. Dus nee, ik heb weinig positieve affiniteit met activistische organisaties die proberen om zomaar een ondernemer zijn broodwinning te ontnemen. Het is misschien heel lastig te begrijpen, maar dit soort organisaties heeft geen positieve plannen, ze hebben weinig goeds in de zin en zijn al helemaal niet constructief. Awareness creeren is niet hun doel, met is een vorm van communicatie waarmee ze aandacht en donaties trekken. Dat er mensen in trappen is eigenlijk best erg.

Urbanus

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:58

Ik vind het heel erg dat je als paardenliefhebber het opneemt voor deze ondernemer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:59

Pipodipo schreef:
Het is misschien heel lastig te begrijpen, maar dit soort organisaties heeft geen positieve plannen, ze hebben weinig goeds in de zin en zijn al helemaal niet constructief.

Geen positieve plannen voor de paardensport- en paardrijliefhebber, dat kan. Of de paarden er even negatief in staan, dat zou je aan de diertjes zelf moeten vragen. Ah...wacht...nee....ja...die hebben geen stem, klopt. Dom van me.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:00

Pipodipo schreef:
Gini schreef:
Dus dan zetten we ons maar af tegen deze organisatie, zelfs wanneer ze wel een punt hebben? Dus dan zetten we ons eigenlijk af uit gemakzucht? We zetten ze in een hoek en luisteren er niet meer naar en kunnen lekker verder met onze manegelesjes.

PR is vaak het enige wat dierenwelzijnsorganisaties kunnen. Awareness creëren, de publieke opinie op hun hand krijgen. Ik zie dat niet als iets slecht. Een standpunt kan pas doorkomen wanneer het gedragen wordt door zoveel mogelijk mensen. Zoals de bezetting van een ganzenstal rond de eindejaarsfeesten. Uiteraard is dat PR, uiteraard is daar op dat ogenblik geen 1 dier gered, maar het heeft wel weer aandacht gevestigd op wat voor een dierenleed er achter foie gras schuilgaat. En zo gaat dat met heel veel dingen. Of de film The Cove, 1 langgerekte PR stunt. Die dag is geen 1 dolfijn gered. Maar er is wel aandacht op gericht en er zijn meer mensen die het veroordelen.

Ze hebben geen punt. Dus nee, ik heb weinig positieve affiniteit met activistische organisaties die proberen om zomaar een ondernemer zijn broodwinning te ontnemen. Het is misschien heel lastig te begrijpen, maar dit soort organisaties heeft geen positieve plannen, ze hebben weinig goeds in de zin en zijn al helemaal niet constructief. Awareness creeren is niet hun doel, met is een vorm van communicatie waarmee ze aandacht en donaties trekken. Dat er mensen in trappen is eigenlijk best erg.

Hoezo hebben ze geen punt?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:24

Pipodipo schreef:
Gini schreef:

Dus jij kat een organisatie af die op dit moment aandacht vestigt op een manege welke niet voldoet aan paardenwelzijn. Jij bent meer voor de broodwinning van deze ''ondernemer'' dan voor het paard??
Ze hebben zeker wel een punt, dat de organisatie jou niet aanstaat dat kan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:41

Gini schreef:
Pipodipo schreef:
Het is misschien heel lastig te begrijpen, maar dit soort organisaties heeft geen positieve plannen, ze hebben weinig goeds in de zin en zijn al helemaal niet constructief.

Geen positieve plannen voor de paardensport- en paardrijliefhebber, dat kan. Of de paarden er even negatief in staan, dat zou je aan de diertjes zelf moeten vragen. Ah...wacht...nee....ja...die hebben geen stem, klopt. Dom van me.

Ook niet voor de dieren, dat is het doel van de organisatie namelijk niet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:48

Het gaat mij meer om de gehele nominatie, niet alleen deze manege. Er is een Sint Bernardclub genomineerd, een manege en een vleesverwerker. Hoe is dat vergelijkbaar met elkaar en hoe is de ene dan slechter dan de ander? Hoe kun je daar een keuze tussen maken en als de manege dan wint, wat dan? Is dat van de honden dan eigenlijk niet zo erg?

Dit is appels met peren vergelijken. En hoezo politici nomineren, wat heeft dat met te maken met dierenwelzijn? Of een organisatie die zich inzet voor boeren?

Ik vind het prima als ze van die manege een museum maken, maar dat is niet iets wat je kan opleggen door een organisatie die heel hard roept. En wie zegt dat de ammoniakwaardes daadwerkelijk te hoog zijn? Want dat is een van de twee argumenten.

Dus ja, er mag van bij best iets gebeuren op die manege. Maar dit vind ik niet de manier.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:11

Ik word altijd zo moe van argumenten als: er zijn maneges waar het nog slechter is, het gemiddelde sportpaard komt ook niet buiten etc. etc.
Dat kan dan wel zo zijn, maar dat voegt toch niks toe? Alsof die paarden zich dan meteen een stuk beter voelen?

En argumenten zoals: paarden de hele dag naar buiten is gewoon in deze regio niet mogelijk, dat zijn ideaalplaatjes maar niet de realiteit etc.
Daar kan ik ook helemaal niks mee.
Je hoeft geen manege te hebben hé? Je kunt ook gewoon een schoenenwinkel beginnen bij wijze van spreken.
Als je de ruimte niet hebt om ze dagelijks naar buiten te laten gaan, dan moet je of op die plek geen paarden houden, of op zoek gaan naar een plek waar dit wel kan.
Het is toch geen noodlot om op een locatie te zitten waar de paarden niet naar buiten kunnen? Als het goed is maak je die keuze bewust als je ergens een manege begint.
De manege waarop ik werk is in Zuid Holland en daar staan de paarden 24/7 buiten, met een verhard deel met schuilmogelijkheden en tracks. Ja in deze periode is dat modder, maar de paarden hebben de keuze of ze daar doorheen willen of niet. Ze kunnen er ook voor kiezen om op het verharde deel te blijven. Dus ook in Zuid Holland zijn er mogelijkheden op de kleigrond. Zolang je maar wil.
En denk je: ja maar in de randstad is die mogelijkheid er gewoon echt niet!.. Dan moet je je afvragen of je daar dan wel paarden wilt houden. Is dat eerlijk tegenover de paarden? Ik vind van niet. Ik vind het een egoïstische keuze van mensen om paarden te willen houden in een gebied waar niet genoeg ruimte is. Een paard heeft gewoon de natuurlijke behoefte om veel te bewegen, contact te hebben met soortgenoten etc. Als je daarin niet kunt voldoen maar toch een paard neemt en deze vraagt zich aan te passen aan jou (door het grootste gedeelte individueel gehuisvest te worden in een box) dan kies je niet voor het paard, maar voor jezelf.
Ik heb een paard die ik 24/7 buiten heb staan. Maar als ik in een stad zou wonen waar die mogelijkheden niet zouden zijn, zou ik of geen paard nemen, of mijn paard wat verder weg zetten waar hij wel gewoon buiten zou kunnen staan. Keuzes maak je nog altijd zelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:27

Doe mij maar FDF als dierverschrikker van het jaar.

De agrarische sector moet nodig op de schop
ik begrijp de woede van FDF
maar nergens bieden ze perspectief.
Itt initiatieven zoals de boerenraad.

Terwijl ze zich als voorhoede presenteren - de HM voert slecht beleid maar is een achterhoede.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:09

Ik snap niet zo goed hoe de eigenaar nu 'zielig' kan doen, zeggen dat zij er ook niets aan kunnen doen dat de paarden daar niet naar buiten kunnen.
Dat wisten ze vooraf, dus dat wad een bewuste keuze.
Overigens stonden bij hun vorige manegebedrijf de pony's en een aantal paarden óók op stands, zonder tussenwandjes oid en was er nihil weidegang.

Dat is weliswaar al even geleden, maar ze hebben daar dus blijkbaar geen probleem in gezien.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:39

MarcoBorsato schreef:
Ik vind het heel erg dat je als paardenliefhebber het opneemt voor deze ondernemer.

Uiteindelijk zal de paardensport hier ook aan ten onder gaan. Verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn gaan te traag door de types die alles maar goed blijven praten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:40

MamAppelsap schreef:
MarcoBorsato schreef:

Uiteindelijk zal de paardensport hier ook aan ten onder gaan. Verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn gaan te traag door de types die alles maar goed blijven praten.

En dat is inderdaad wat de paardensport teloor zal doen gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:49

Het trieste van deze zaak is, dat er een partij meer naamsbekendheid wil aan de zwartmakerij van andere mensen.
Onder mom zorgen voor de dieren...flikken op met recht en dier hypocrieten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:49

sans6 schreef:
Ik snap niet zo goed hoe de eigenaar nu 'zielig' kan doen, zeggen dat zij er ook niets aan kunnen doen dat de paarden daar niet naar buiten kunnen.
Dat wisten ze vooraf, dus dat wad een bewuste keuze.
Overigens stonden bij hun vorige manegebedrijf de pony's en een aantal paarden óók op stands, zonder tussenwandjes oid en was er nihil weidegang.

Dat is weliswaar al even geleden, maar ze hebben daar dus blijkbaar geen probleem in gezien.

Even vooropgesteld, ik ken dit bedrijf niet irl en ik weet niet hoe het "vroeger" ging.

Maar in dit topic zegt een bokker dat de dieren vroeger weidegang hadden in het park er tegenover maar dat dat door vandalisme onmogelijk gemaakt is.
Dat er een buitenbak was, maar deze door beklag van de buren overdekt moest worden. En dat er ritjes door het park gemaakt werden maar dat het daar nu te druk voor is geworden.

Op die manier word het je als bedrijf inderdaad wel heel moeilijk gemaakt. Niet dat ik het goed wil praten want ik zou verhuizen dan ook een betere optie vinden als dat ten goede komt aan het paarden welzijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:52

:j ritjes in park en de buitenbak kan ik me nog herinneren ook dat ie gesloten moest worden.

Manege midden in de stad is wel apart maar ik ken inmiddels meer stallen die midden in dorp zitten.
Dorpen en steden groeien en de gemeenten betalen echt niet allemaal grof geld voor uitkopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:53

MamAppelsap schreef:
MarcoBorsato schreef:

Vlak de overheid niet uit die het vertikt om mee te werken aan basis maatregelen als schuilgelegenheden voor vee (niet alleen paarden dus) Groter mag wel, kleiner niet, wat milieutechnisch ook weer problemen geeft ivm monocultuur en geen verloren hoekjes voor vogels, insecten, klein wild en bijzondere planten.
Boomwal kan van alles doen aan zowel voedsel als co2 vangst als beschutting als plek voor kleine (zang)vogels, als ...

Maar de focus nog steeds ligt op groter en groter want dat is efficient, even het dichtrijden van de grond door steeds zwaardere machines en het moeten bestrijden van plagen en ziektes vergetende. Focus overheid ligt verkeerd en dat is ronduit problematisch, verandering zal vanuit de kiezer moeten komen, maar er is geen kennis en dus massa genoeg om politiek mee te krijgen, want die wil over 4 jaar herkozen worden. Afschuiven verantwoordelijkheid naar de overheid toe en dan huilen over de resultaten zal niks oplossen. In een democratie hoort de burger zijn/haar volksvertegenwoordigers aan te sturen en daar zit een communicatiekloof door zowel geen verantwoordelijkheid willen als slecht onderwijs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:55

Maar dit loopt ook al een tiental jaren, dat die ritjes niet meer mochten, het buitenbakverhaal, nu het gedoe met stands en verbouwen van een monument, de weides die niet beschikbaar zijn. Als manegehouder zie je dan toch ook dat er geen opties meer zijn om je paarden vrije beweging en frisse lucht te kunnen bieden en dat je dan beter je heil elders kunt zoeken? Er is blijkbaar geen plaats meer voor je bedrijf op die specifieke plek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:57

Daar heb je een punt denk ik Tamary, overheid werkt ook niet mee.

San: wat ik dan denk is..het zal wel goed lopen op die plek qua klandizie...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:03

Elisa2 schreef:

Ja dat doet het ook. En dan vraag ik me af wat belangrijker is. Het welzijn van de dieren die geld voor je verdienen, of geld. Het antwoord bevalt me niet bepaald in dit geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:09

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ja dat doet het ook. En dan vraag ik me af wat belangrijker is. Het welzijn van de dieren die geld voor je verdienen, of geld. Het antwoord bevalt me niet bepaald in dit geval.

Mij ook niet, maar dit is natuurlijk wel een vraag die terecht over de hele paardensport gesteld kan worden. Er gaat een heleboel om geld, ten koste van welzijn. Waar liggen de grenzen, er is nog een boel verbetering te behalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:10

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Catch22 inmiddels, stoppen = failliet en dat geeft weer andere problemen.
En dat alles wat wij nu essentieel achten voornamelijk onmogelijk is door wangedrag van derden, intolerantie en overheids beslissingen zegt net zo goed heel pijnlijke dingen over de andere partijen als over deze manege. Slechts 1 schuldige partij aanwijzen is daarmee ronduit fout, maar wel de makkelijkste "oplossing".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:14

tamary schreef:
_San87_ schreef:

Catch22 inmiddels, stoppen = failliet en dat geeft weer andere problemen.
En dat alles wat wij nu essentieel achten voornamelijk onmogelijk is door wangedrag van derden, intolerantie en overheids beslissingen zegt net zo goed heel pijnlijke dingen over de andere partijen als over deze manege. Slechts 1 schuldige partij aanwijzen is daarmee ronduit fout, maar wel de makkelijkste "oplossing".

Maar allé, een manege middenin een enorm drukke stad, en dan bedoel ik ook echt enórm druk. Je kunt op je vingers aanvoelen dat dat mis gaat op gegeven moment en je dus niet meer aan de welzijnseisen voor je dieren kunt voldoen.

Ik kan me zo indenken dat het geen 20 jaar meer duurt voor die manege geen levende paarden meer heeft omdat een manege op die plek niet houdbaar is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:45

En deze meneer zit daar nog niet zo lang als deze ellende duurt. Waarom is er dan vergunning gegeven om de manege onder nieuwe leiding door te zetten X jaar geleden? Daar ligt echt een overheidsfout waar nu een ander de verantwoordelijkheid voor toegeschoven krijgt? Er zijn 2 a 3 partijen betrokken (overheid, manegehouder en buren), maar er wordt er maar 1 als schuldige aangewezen die alwetend had moeten zijn?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:46

MarcoBorsato schreef:

Generatiekloofje misschien?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:49

Ninx schreef:
MarcoBorsato schreef:

Generatiekloofje misschien?

Hoe bedoel je?