Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:In het geval van Tinkerbell kan je je afvragen of het 'ethisch' is om bijvoorbeeld van je kat een tas te maken. Als je dan besluit dat dat toch eigenlijk niet kan kun je je zelf de vraag stellen waarom je dan geen moeite hebt dat er dagelijks 1000 fretten verwerkt worden tot jassen, mutsen en waarschijnlijk ook tassen.
Of waarom je medelijden hebt met zo'n kat (waarschijnlijk omdat het een gedomesticeerd dier is) die een goed leven gehad heeft en nu 'dienst doet' als tas maar geen medelijden hebt met varkens in de bioindustrie die ook verwerkt worden tot banken, schoenen etc.
Zo zie je dat kunst vooral vragen stelt en deze vragen niet beantwoord.
Ik was bekend met het werk van Tinkerbell en ben er eigenlijk niet zo'n fan van, heb er niets op tegen wat ze doet en vind sommige werken ook wel interessant maar over het algemeen boeien andere werken me meer.
Wel moet ik toegeven dat ik persoonlijk eigenlijk niet in zie wat er bezwaarlijk is aan het opzetten van een paard; er worden toch ook van paarden worsten gemaakt en is het 'ethischer' om zo'n paard als het een goed leven gehad heeft in de verbrandingsoven te stoppen dan het op te zetten?
Je zou zelfs kunnen zeggen dat paarden de dienaren van de mens zijn en als zo'n paard dan na zijn dood nog ergens voor kan 'dienen' dit juist helemaal in zijn aard ligt.
Onali schreef:Ben benieuwd welke nationaliteit de meeste mensen hadden die op haar post reageerde.
Amerika en Engeland zijn ook al van die rare landen waar een paard slachten, laat staan eten, echt not done is.
In Nederland zijn we er al een stuk relaxter mee. In Frankrijk is het al weer veel normaler om paardenvlees te eten.
Blijkbaar is het in Noorwegen dus ook niet 'normaal'.
Mn eigen paard eten zou ik nooit doen, maar ik heb er totaal geen moeite mee als iemand anders dat wel zou doen.
DeMolenhoek schreef:Alles moet duurzamer. Idem met groenten en fruit. Wij wonen vlak bij de veiling en het is hallucinant wat er wordt weggegooid omwille van te dik/dun, groot/klein, net niet de juiste kleur, krom, 1 op de 20 stuks heeft een gekneusd plekje etc etc. Wij hadden deze zomer een konijn dat is bevangen geraakt van de hitte, ondanks dat die binnen zat. Hij is gestorven in mijn armen en 5 minuten later was mijn vriend hem aan het villen. 3 kilo aan vlees dat anders werd begraven voor te rotten. Ik had het moeilijk met het verlies, maar het heeft ons gezin 4 dagen van eten voorzien.
DeMolenhoek schreef:Wat gek. Net even gegooglet en zowat alle bekende vlaamse koks hebben varkens of rundsvlees in hun recept staanKan zijn dat dit ergens een streekproduct is
xLaraaj schreef:Ooooh neen ik heb ooit zuurvlees gegeten, dacht dat het stoofvlees betekende in Nederland![]()
We zouden allemaal weer onze eigen koe moeten hebben en slachten voor consumptie. Dan staan we er weer veel dichter bij, dieren hebbeneen beter leven en geen massaconsumptie.
balance schreef:xLaraaj schreef:Ooooh neen ik heb ooit zuurvlees gegeten, dacht dat het stoofvlees betekende in Nederland![]()
We zouden allemaal weer onze eigen koe moeten hebben en slachten voor consumptie. Dan staan we er weer veel dichter bij, dieren hebbeneen beter leven en geen massaconsumptie.
Jij hebt vast de koe versie er van gegeten.
Paardenvlees is over het algemeen vrij duur.Spoiler:
maar eerlijk is eerlijk, van paardenvlees is het lekkerder
Blackberry28 schreef:Misschien ook niet zo slim om dit soort berichten misschien wel openbaar op Facebook te zetten, je zou zelf kunnen bedenken dat dit gevoelig ligt bij sommige mensen,dus hou het dan gewoon lekker voor jezelf en deel het niet.