Doodsbedreigingen voor amazone die eigen paard opat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:40

Daarom spreek ik ook van een gezond boerenverstand :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-23 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:55

Nou ze moet lekker helemaal zelf weten wat ze op eet, maar ik moet er niet aan denken...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:01

Alweer een hele tijd geleden is er een soort gelijke discussie gevoerd [VN] Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard en dat ging over kunstenares Tinkerbell die dode dieren opzet. Zij kreeg ook golven van kritiek over haar heen.

In die discussie, die ging over kunst, heeft mijn zoon (kunst wetenschapper) via mij zijn zienswijze gegeven in dat topic en ik quote nu alleen een stukje dat ook op het eten van je eigen paard van toepassing kan zijn want hij schrijft namelijk:

Citaat:
In het geval van Tinkerbell kan je je afvragen of het 'ethisch' is om bijvoorbeeld van je kat een tas te maken. Als je dan besluit dat dat toch eigenlijk niet kan kun je je zelf de vraag stellen waarom je dan geen moeite hebt dat er dagelijks 1000 fretten verwerkt worden tot jassen, mutsen en waarschijnlijk ook tassen.
Of waarom je medelijden hebt met zo'n kat (waarschijnlijk omdat het een gedomesticeerd dier is) die een goed leven gehad heeft en nu 'dienst doet' als tas maar geen medelijden hebt met varkens in de bioindustrie die ook verwerkt worden tot banken, schoenen etc.
Zo zie je dat kunst vooral vragen stelt en deze vragen niet beantwoord.
Ik was bekend met het werk van Tinkerbell en ben er eigenlijk niet zo'n fan van, heb er niets op tegen wat ze doet en vind sommige werken ook wel interessant maar over het algemeen boeien andere werken me meer.
Wel moet ik toegeven dat ik persoonlijk eigenlijk niet in zie wat er bezwaarlijk is aan het opzetten van een paard; er worden toch ook van paarden worsten gemaakt en is het 'ethischer' om zo'n paard als het een goed leven gehad heeft in de verbrandingsoven te stoppen dan het op te zetten?
Je zou zelfs kunnen zeggen dat paarden de dienaren van de mens zijn en als zo'n paard dan na zijn dood nog ergens voor kan 'dienen' dit juist helemaal in zijn aard ligt.

Als je het vetgedrukte het woordje "opzetten" vervangt door op te eten, krijg je dus "is het ethischer om zo'n paard dat een goed leven gehad heeft in de verbrandingsoven te stoppen dan het op te eten?"
"je zou kunnen zeggen dat paarden de dienaren van de mens zijn, en als zo'n paard dan na zijn dood nog ergens voor kan dienen, dit juist helemaal in zijn aard ligt".

Aan die discussie van 2012 moest ik gelijk denken toen ik dit stuk las en alle reacties van de doodsbedreigingen voor amazone die haar eigen paard opat.

Ik hoop dat ze buiten de publiciteit dit opeten toch gedaan heeft, want eerlijker vlees kun je niet krijgen en anders is het ook verspild vlees.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-10-19 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:10

Onali schreef:
Ben benieuwd welke nationaliteit de meeste mensen hadden die op haar post reageerde.
Amerika en Engeland zijn ook al van die rare landen waar een paard slachten, laat staan eten, echt not done is.

In Nederland zijn we er al een stuk relaxter mee. In Frankrijk is het al weer veel normaler om paardenvlees te eten.
Blijkbaar is het in Noorwegen dus ook niet 'normaal'.

Mn eigen paard eten zou ik nooit doen, maar ik heb er totaal geen moeite mee als iemand anders dat wel zou doen.

antwoord van Pia:
The haters had all kinds of nationalities, norwegian, american, british, australian, russian etc

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:23

Ik vind het erg dapper van haar en ik vind dat ze haar paard een mooie laatste doel heeft gegeven, niet weggegooid of door vreemden laten opeten, maar gewoon "thuis" laten en wat nuttigs ermee doen. Ook denk ik dat dit een pad is waar we meer over na moeten denken. Mensen willen verduurzamen, een goede manier is het eten van je eigen dieren als ze overlijden (ligt er wel aan op welke manier). Hopelijk kan dit er ook voor zorgen dat mensen er meer over na gaan denken. Ik heb haar een berichtje gestuurd, als ik zo aangevallen zou worden zou ik zelf een aardig berichtje van iemand heel erg fijn zou vinden. Wat kunnen mensen toch naar zijn, bah!

Anoniem

Re: Doodsbedreigingen voor amazone die eigen paard opat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:34

Alles moet duurzamer. Idem met groenten en fruit. Wij wonen vlak bij de veiling en het is hallucinant wat er wordt weggegooid omwille van te dik/dun, groot/klein, net niet de juiste kleur, krom, 1 op de 20 stuks heeft een gekneusd plekje etc etc. Wij hadden deze zomer een konijn dat is bevangen geraakt van de hitte, ondanks dat die binnen zat. Hij is gestorven in mijn armen en 5 minuten later was mijn vriend hem aan het villen. 3 kilo aan vlees dat anders werd begraven voor te rotten. Ik had het moeilijk met het verlies, maar het heeft ons gezin 4 dagen van eten voorzien.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:42

Ik zou het zelf niet kunnen en willen. Nu ben ik sowieso niet echt een vlees eter. Maar ik vind het goed dat het vlees niet verspilt wordt. Het is niet anders dan ander vlees.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:46

DeMolenhoek schreef:
Alles moet duurzamer. Idem met groenten en fruit. Wij wonen vlak bij de veiling en het is hallucinant wat er wordt weggegooid omwille van te dik/dun, groot/klein, net niet de juiste kleur, krom, 1 op de 20 stuks heeft een gekneusd plekje etc etc. Wij hadden deze zomer een konijn dat is bevangen geraakt van de hitte, ondanks dat die binnen zat. Hij is gestorven in mijn armen en 5 minuten later was mijn vriend hem aan het villen. 3 kilo aan vlees dat anders werd begraven voor te rotten. Ik had het moeilijk met het verlies, maar het heeft ons gezin 4 dagen van eten voorzien.

Nou inderdaad. Er is in honderd jaar tijd zoveel veranderd in de gedachtegang van eten. Mensen eten nu eigenlijk niet meer de ingewanden bijvoorbeeld. Veel trekken een raar gezicht bij de gedachte aan Haggis, maar honderd jaar geleden was het normaal om iets als dat te eten. Ten eerste is het ook lekker en ten tweede: je haalt veel meer uit een dier! Als we meer zo zouden denken over vlees met zijn allen, zou er veel minder geproduceerd hoeven te worden en (hopelijk) minder weggegooid.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:32

DeMolenhoek schreef:
Wat gek. Net even gegooglet en zowat alle bekende vlaamse koks hebben varkens of rundsvlees in hun recept staan :j Kan zijn dat dit ergens een streekproduct is :)

Weleens grasbuikje gehad in Vlaanderen?
Schrik niet.. https://www.angelikookt.nl/grasbuikje/

Toevallig kwam dat woord weer in mijn gedachten toen ik dit topic las. Ik heb ergens een artikel gelezen, of een filmpje gezien van een Belgisch restaurant dat shetlandpony op het menu had staan. Klanten waren geschokt. Toen hebben ze het omgedoopt naar 'grasbuikje' en vonden mensen het heerlijk.

It's all in the mind... het minst verstandige was inderdaad denk ik dat ze de naam van het dier heeft aangegeven. Ik lust paard, eet soms paard maar dan wel dat van een ander.
In nederland is een slagerij die zich op paardenvlees toelegt, ik ben de naam even vergeten. In nederlands limburg heet paardenstoofvlees 'zuurvlees'. Dat maak ik zelf weleens maar dan van koe.

Net als zovelen hier kan ik nog steeds schrikken wat mensen op internet zetten. Doodsbedreigingen, shaming. Soms tot de dood van het object van die bedreigingen er echt op volgt door zelfmoord.
Laatst bijgewerkt door balance op 11-10-19 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tekst toegevoegd

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 00:23

Als vegetariër zijnde kan ik heel kort zijn: _/-\o_ grote hulde!

Dit is één van de weinige mensen in deze tijd die eerlijk vlees heeft gegeten. Vlees dat een leven heeft gehad. Vlees dat gezien is als een levend wezen voordat het vlees werd. Vlees dat niet specifiek op de wereld gegooid is om z.s.m vlees te worden.

Een prachtig initiatief. Een voorbeeld. En ik hoop dat het gesmaakt heeft.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 01:25

Ooooh neen ik heb ooit zuurvlees gegeten, dacht dat het stoofvlees betekende in Nederland |(

We zouden allemaal weer onze eigen koe moeten hebben en slachten voor consumptie. Dan staan we er weer veel dichter bij, dieren hebbeneen beter leven en geen massaconsumptie.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 01:44

Ikzelf zou het nooit kunnen, ik ben ook vegateriër en zou geen vlees kunnen eten omdat ik er echt naar kijk als dood dier.

Maar als je dan vlees eet is dit wel de beste manier vind ik, weet je zeker dat het dier een goed leven heeft gehad en niet heeftgeleden.
Integenstelling tot de meeste dieren hebben die op een bord terechtkomen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 01:55

xLaraaj schreef:
Ooooh neen ik heb ooit zuurvlees gegeten, dacht dat het stoofvlees betekende in Nederland |(

We zouden allemaal weer onze eigen koe moeten hebben en slachten voor consumptie. Dan staan we er weer veel dichter bij, dieren hebbeneen beter leven en geen massaconsumptie.

Jij hebt vast de koe versie er van gegeten ;).
Paardenvlees is over het algemeen vrij duur.

Spoiler:
maar eerlijk is eerlijk, van paardenvlees is het lekkerder

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:05

Wat al genoemd is, het was wel duurzaam vlees inderdaad. En het dier heeft een goed leven gehad.

Tijdje geleden liet ik een paard keuren en vertelde de dierenarts dat ik mijn vorige paard had moeten laten inslapen agv langdurige kreupelheid. Waarop hij zei, ik begrijp het, maar ik vind het zo zonde dat je een dier dat verder gezond is en geen medicijnen heeft gehad alsnog volstopt met chemicalien om het te doden waarop het vervolgens vernietigd moet worden. Het is milieuvriendelijker en duurzamer om het dier naar de slacht te brengen, en dan is het vlees nog nuttig in de voedselketen. Dat heeft mij aan het denken gezet. En toen ik weer een paard moest laten inslapen jaren erna heb ik het dier toch met die gedachte naar de slacht gebracht. Dat was best even moeilijk, maar sta nog steeds wel achter die keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:24

balance schreef:
xLaraaj schreef:

Jij hebt vast de koe versie er van gegeten ;).
Paardenvlees is over het algemeen vrij duur.

Spoiler:
maar eerlijk is eerlijk, van paardenvlees is het lekkerder

Haha, nooit grasbuikje gegeten. Wat een naam ook :D Maar dan nog, ik zou mij er niet slecht over voelen. Paardenbiefstuk staat hier af en toe wel eens op het menu :) Hier is het veel goedkoper dan rund, het vlees is veel zachter, minder pezen etc.

Overigens zijn er al veel initiatieven voor duurzaam vlees. Ons varkensvlees halen wij bijvoorbeeld van iemand die zijn varkens nog buiten opkweekt op gras en ons rundvlees komt van koeien die in een natuurgebied opgroeien. Helaas wil de omgeving hier niet echt in mee gaan want hun idee is: Als wij het rechtstreeks halen bij de boer moet het echt goedkoper zijn dan in de winkel.

Wat ze zich niet realiseren is dat deze boeren veel meer grond nodig hebben voor hetzelfde aantal dieren. Varkens in hokken naast elkaar of buiten op het gras, dat scheelt een heel stuk grond. Dus de investering ligt voor hun al hoger. De dieren leven ook langer, want ze worden niet op recordtempo vetgemest. Langer leven is ook een hogere voerkost. Want het volume eten dat er in gaat is het zelfde. Zo zijn er nog 10tallen zaken die rechtvaardigen dat ze evenveel vragen per kilo als een winkel, ook al zijn er geen tussenpersonen. En mensen willen het gewoon niet, want het moest maar goedkoper zijn. Triestig. Overigens het lekkerste varkens en koeienvlees ooit. Je proeft het verschil echt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:05

Tja, moet ze toch lekker zelf weten wat ze met haar overleden paard doet? Dier merkt er niets meer van.
Ik vraag me soms best wel eens af hoe mijn paard zou smaken. Maar echt eten kan ik niet, want dan moet ik huilen hahaha. "Kijk, hier ligt flappie dan".
Nee daar ben ik niet nuchter genoeg voor op dat vlak, maar als een ander dat wel is... prima!!! Gewoon doen...
Mijn overleden Haflinger is met Rendac meegegaan. Op getakeld met een kraan (zie hem nog bungelen in de klauw van de kraan), in een vrachtwagen gelegd en daarna reed de vrachtwagen weg, wetend dat hij zou verwerkt worden. Wat is dan 'mooier?' Ik neig dan toch naar slachten en opeten.
Vroeger slachtte oma ook eigen dieren, lekkerder was er niet te vinden. En 'biologischer' ook niet.
Ik snap sowieso alle tam tam op internet niet, mensen vinden overal wat van en gaan als dolle honden te keer. Dat mag van mij wel eens een keer wat minder worden. Maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren, want iedereen zit toch veilig achter een schermpje....

Ken je dat filmpje met die honden die tegen elkaar te keer gaan? Daar zit een hek tussen, op het moment dat het hek er tussen open gaat, druipen alle honden af!!! Er staat bij iets in de zin van 'social media'. Het is nog waar ook!!!
Social media kán mooi zijn, maar maakt ook erg veel kapot.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:22

Misschien ook niet zo slim om dit soort berichten misschien wel openbaar op Facebook te zetten, je zou zelf kunnen bedenken dat dit gevoelig ligt bij sommige mensen,dus hou het dan gewoon lekker voor jezelf en deel het niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:27

Ik zou het wel kunnen,maar ik lust geen paardenvlees.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:38

Ik snap echt de gehele ophef niet, heb er ook zo over gedacht na dat ik mijn eerste pony had weg gebracht.
Waarom ook niet je weet precies wat voor vlees je op je bord heb.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:33

eva1969 schreef:
Ben ik de enige die meer problemen ziet in het feit dat dat vlees al ruim een jaar in de vriezer lag dan in het feit dat ze haar al geslachtte eigen paard opeet?

Waarschijnlijk wel. Op de juiste manier verpakt (vacuum) is het 2-3 jaar in de vriezer te bewaren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 23:37

Blackberry28 schreef:
Misschien ook niet zo slim om dit soort berichten misschien wel openbaar op Facebook te zetten, je zou zelf kunnen bedenken dat dit gevoelig ligt bij sommige mensen,dus hou het dan gewoon lekker voor jezelf en deel het niet.

Ja dat is inderdaad beter. Alle taboes lekker taboe houden.
Als we toch rekening moeten gaan houden met alle tere zieltjes op deze wereld (waarvan ruim driekwart zo hypocriet als de pest is) dan is het einde zoek.
De mensen die zich geroepen voelen om zo’n meisje met de dood te bedreigen zijn helemaal niet geschikt voor Facebook. Die kunnen beter een cursus “hoe overleef ik in deze harde wereld” volgen en dan nog eens proberen of ze daarna Facebook mentaal wél aankunnen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 23:38

Was dit niet al een hele tijd geleden?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 01:22

Ik vraag me eigenlijk meer af hoe het kan dat het paard zo gewond was dat het afgemaakt moest worden toch vrij van medicijnen was. Was het dan een noodslachting of is het dier nog gewond en al naar de slager gebracht?

Ik verbaas me ook ook wel over het feit dat als mensen vanwege hun gevoel iets niet kunnen eten meteen maar 'hypocriet' , niet zo'n goede eigenschap, genoemd worden. Alsof dat zo vriendelijk is naar de mensen die alle recht hebben om vanwege hun gevoel een bepaalde vleessoort niet te eten. Om wat voor reden dan ook. Maar het er niet mee eens zijn hoe mensen reageren op iemand die haar eigen paard opeet, waarbij doodsbedreigingen natuurlijk nergens op slaan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:11

Er zijn heel veel mogelijke aandoeningen waarbij de keuze voor slacht en het vervoeren naar de slacht nog prima gemaakt kan worden. Ook lang niet alle medicijnen maken een dier ongeschikt voor consumptie en dus slacht. Veel medicijnen hebben wel een wachttijd, zoals wormkuren volgens mij, maar maken het dier daarmee niet permanent ongeschikt voor de slacht.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:50

Dit had niets te maken met een aandoening, maar er staat gewond. Er zijn in dat geval geen medicijnen waarbij er geen wachttijd is. Dit dier was hoe dan ook vrij van medicijnen

De meeste medicijnen hebben geen permanent verbod, maar een tijdelijk slachtverbod, de wachttijd