Whale schreef:Niemand die je dwingt om 5 dagen per week te werken hoor.
Nou ja..... als je een paard hebt (of een stal vol) misschien wel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Rakkie123 schreef:Nou, ik vraag me af of de sport ophoud te bestaan, maar hopelijk wel bepaalde manieren van beleren en trainen.
Ze kunnen in ieder geval het imago flink verbeteren door beter met hun dieren om te gaan.
_Nelleke_ schreef:Whale schreef:En al heeft iemand een paard die de hele dag in de wei staat en de eigenaar er alleen naar kijkt, dat moet die persoon zelf weten. Dat paard gaat echt niet klagen.
Hier zou ik jaren 'ja, inderdaad' op hebben gezegd maar dat ben ik toch niet meer met je eens.
Een vierkante wei is echt niet zaligmakend voor een paard. Dat staat voor mij gelijk aan een werkhond (mechelaar, bordercollie) op een flatje houden en 3x per dag een blokje om mee gaan om te plassen.
Paarden zijn al eeuwen gedomesticeerd en gefokt als werk- en lastdier. Het lijkt wel alsof 'werken' gelijk staat aan iets niet-leuks voor een paard, maar in mijn ogen kan dit best een leuke activiteit zijn voor paarden, mits op een juiste en vriendelijke manier uitgevoerd.
Mijn paard heeft in elk geval zichtbaar plezier in het buitenrijden, vind het ook leuk om mee te denken in proefjes en vind een sprongetje helemaal geweldig.
manubres schreef:Heb hier al veel dingen gehoord waar ik het mee eens ben.
De meeste topsporters zijn conservatief (maar ook de amateur ruiters) en willen niet veranderen. Ze zien het belang er niet van in. En dat begrijp ik, want de regels zouden eerst moeten veranderen. Maar daarmee komt de hele sport in opstand en komt er niemand meer...en is de sport ook voorbij? Of zouden er daarna andere sporters opstaan en de gaten vullen van degenen die niet anders willen/kunnen rijden? En dan?..is er meer paardvriendelijkheid en harmonie, maar zitten de tribunes dan nog vol? Is het dan nog wel commercieel genoeg?
Zelf ben ik ook een conservatieve ruiter, die nu ze ouder wordt, andere inzichten krijgt. Maar een hele paardenbranche tot die inzichten brengen kan wel tientallen jaren duren...als het al lukt.
Zolang Anky nog vasthoudt aan: het is op te lossen door betere voorlichting, dan is er nog een hele lange weg te gaan.
En wat mij betreft zou als eerste verandering het verbieden van de stang en trens doorgevoerd mogen worden..
manubres schreef:En dat een paard graag wil werken, dat blijft altijd gissen.
Een paard is een gewoonte dier en als het gewend is elke dag te trainen, zal het paard het missen als het niet gebeurt. Maar zet je een paard een tijdje met een groep andere paarden in een groot stuk land, dan wordt dat hun gewoonte en missen ze het werk echt niet.
MarlindeRooz schreef:Ik moet wel zeggen dat in mijn ideale diervriendelijke wereld zonder dierenleed, paardrijden niet meer gebeurt. Het is namelijk gewoon een vorm van dwang en uitbuiting. Maar in die ideale wereld lopen paarden niet in een rotweitje en de andere 16 uur per dag in een kleine rotstal van 4x4. Maar dan lopen ze op grote vlaktes in kuddes.
Maar in de echte wereld zou ik al heel blij zijn met strengere regels in de topsport en voor maneges. Ook wetgeving zoals dat paarden minimaal 12 uur buiten moeten komen en dat ze niet alleen mogen staan. Maar dat is ook bijna een fantasie...
manubres schreef:Heb hier al veel dingen gehoord waar ik het mee eens ben.
De meeste topsporters zijn conservatief (maar ook de amateur ruiters) en willen niet veranderen. Ze zien het belang er niet van in. En dat begrijp ik, want de regels zouden eerst moeten veranderen. Maar daarmee komt de hele sport in opstand en komt er niemand meer...en is de sport ook voorbij? Of zouden er daarna andere sporters opstaan en de gaten vullen van degenen die niet anders willen/kunnen rijden? En dan?..is er meer paardvriendelijkheid en harmonie, maar zitten de tribunes dan nog vol? Is het dan nog wel commercieel genoeg?
Zelf ben ik ook een conservatieve ruiter, die nu ze ouder wordt, andere inzichten krijgt. Maar een hele paardenbranche tot die inzichten brengen kan wel tientallen jaren duren...als het al lukt.
Zolang Anky nog vasthoudt aan: het is op te lossen door betere voorlichting, dan is er nog een hele lange weg te gaan.
En wat mij betreft zou als eerste verandering het verbieden van de stang en trens doorgevoerd mogen worden..
Sannnn schreef:MarlindeRooz schreef:Ik moet wel zeggen dat in mijn ideale diervriendelijke wereld zonder dierenleed, paardrijden niet meer gebeurt. Het is namelijk gewoon een vorm van dwang en uitbuiting. Maar in die ideale wereld lopen paarden niet in een rotweitje en de andere 16 uur per dag in een kleine rotstal van 4x4. Maar dan lopen ze op grote vlaktes in kuddes.
Maar in de echte wereld zou ik al heel blij zijn met strengere regels in de topsport en voor maneges. Ook wetgeving zoals dat paarden minimaal 12 uur buiten moeten komen en dat ze niet alleen mogen staan. Maar dat is ook bijna een fantasie...
Wie zegt dat een paard minimaal 12 uur buiten moet staan? Wie zegt dat ze niet alleen mogen staan? Ook dit zijn aannames van de mens...
Whale schreef:Sannnn schreef:Wie zegt dat een paard minimaal 12 uur buiten moet staan? Wie zegt dat ze niet alleen mogen staan? Ook dit zijn aannames van de mens...
Dit is serieus?
manubres schreef:Kendra...je hebt gelijk hoor. Ik kwijlde ook weg toen Totilas er nog was. Maar vooral van zijn power en het kunnen aanspannen en ontspannen. Maar stiekem vond ik die hoog opgooiende benen ook spectaculair. Nu begin ik dat toch anders te zien. Dat Adelinde als enige met minder wapperende voorbenen reed klopt, maar toch vind ik haar de paarden heel strak van voren rijden wat ik dan weer minder waardeer.
Sannnn schreef:Waarom zou de sport voorbij zijn als de regels veranderd gaan worden?
Ik denk dat bepaalde kleine aanpassingen al een verschil kunnen zijn en dat dan de sport niet gelijk voorbij hoeft te zijn. Maar het is inderdaad een hele opgave om de paardenbrance tot andere inzichten te brengen.
yarrah schreef:Grappig dat Anky daar nu over begint. Wie was ook alweer bezig met die gruwelijke rollkur? Was dat niet de aanleiding dat het grote publiek begon te sputteren. En nu zeggen de toekomst..... ja, een beetje huichelachtig, vind ik dit wel. Nu je handen wassen in onschuld....
Pipodipo schreef:Heeft iemand het interview wel gelezen? Het gaat namelijk niet over dierenwelzijn, maar over hoe mensen met elkaar omgaan op anonieme social media. Wat dus hier in het topic ook weer gewoon gebeurt, kwalijk is het.
Pipodipo schreef:Heeft iemand het interview wel gelezen? Het gaat namelijk niet over dierenwelzijn, maar over hoe mensen met elkaar omgaan op anonieme social media. Wat dus hier in het topic ook weer gewoon gebeurt, kwalijk is het.
Kendra schreef:Pipodipo schreef:Heeft iemand het interview wel gelezen? Het gaat namelijk niet over dierenwelzijn, maar over hoe mensen met elkaar omgaan op anonieme social media. Wat dus hier in het topic ook weer gewoon gebeurt, kwalijk is het.
Er zijn meer artikelen ... en op Bokt waaiert het dan wat uit, net als overal.
De vraag 'wie heeft recht van spreken' is trouwens wel een interessante.
En dan zie je wel wat de invloed is van social media.
Veel mensen verdiepen zich niet in materie, maar lezen ergens een kop of zien een plaatje en staan klaar met hun oordeel en flikkeren dat op het www. Daar iets aan doen is moeilijk, want het vraagt een andere houding: wat meer nadenken, luisteren, je ergens in verdiepen - en niet direct oordelen.
Dan valt Bokt soms nog mee....
manubres schreef:Gizeppie...klopt hoor. Merkte aan mijn paard toen ik vooral grondwerk deed dat ze altijd op me af kwam toen ze me zag (loopt ook in grote wei met andere paarden) en toen ik meer regulier ging trainen kwam ze niet meer en liep zelfs weg als ik eraan kwam....
Esther28 schreef:anjali schreef:Anky geeft haar paarden wel een (verdiend) pensioen.
Nou wauwwwwen dat maakt o.a. haar rijerij oke??