Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:49

Whale schreef:
Niemand die je dwingt om 5 dagen per week te werken hoor.

Nou ja..... als je een paard hebt (of een stal vol) misschien wel :+ :D ????

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:52

Heb hier al veel dingen gehoord waar ik het mee eens ben.
De meeste topsporters zijn conservatief (maar ook de amateur ruiters) en willen niet veranderen. Ze zien het belang er niet van in. En dat begrijp ik, want de regels zouden eerst moeten veranderen. Maar daarmee komt de hele sport in opstand en komt er niemand meer...en is de sport ook voorbij? Of zouden er daarna andere sporters opstaan en de gaten vullen van degenen die niet anders willen/kunnen rijden? En dan?..is er meer paardvriendelijkheid en harmonie, maar zitten de tribunes dan nog vol? Is het dan nog wel commercieel genoeg?

Zelf ben ik ook een conservatieve ruiter, die nu ze ouder wordt, andere inzichten krijgt. Maar een hele paardenbranche tot die inzichten brengen kan wel tientallen jaren duren...als het al lukt.

Zolang Anky nog vasthoudt aan: het is op te lossen door betere voorlichting, dan is er nog een hele lange weg te gaan.

En wat mij betreft zou als eerste verandering het verbieden van de stang en trens doorgevoerd mogen worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:54

Rakkie123 schreef:
Nou, ik vraag me af of de sport ophoud te bestaan, maar hopelijk wel bepaalde manieren van beleren en trainen.

Ze kunnen in ieder geval het imago flink verbeteren door beter met hun dieren om te gaan.

imago verbetering zou je denken maar dit is haar oplossing

https://www.horses.nl/dressuur/anky-van ... rlichting/

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:54

_Nelleke_ schreef:
Whale schreef:
En al heeft iemand een paard die de hele dag in de wei staat en de eigenaar er alleen naar kijkt, dat moet die persoon zelf weten. Dat paard gaat echt niet klagen.

Hier zou ik jaren 'ja, inderdaad' op hebben gezegd maar dat ben ik toch niet meer met je eens.

Een vierkante wei is echt niet zaligmakend voor een paard. Dat staat voor mij gelijk aan een werkhond (mechelaar, bordercollie) op een flatje houden en 3x per dag een blokje om mee gaan om te plassen.

Paarden zijn al eeuwen gedomesticeerd en gefokt als werk- en lastdier. Het lijkt wel alsof 'werken' gelijk staat aan iets niet-leuks voor een paard, maar in mijn ogen kan dit best een leuke activiteit zijn voor paarden, mits op een juiste en vriendelijke manier uitgevoerd.

Mijn paard heeft in elk geval zichtbaar plezier in het buitenrijden, vind het ook leuk om mee te denken in proefjes en vind een sprongetje helemaal geweldig.

De vergelijking met de hond is imo wel heel krom.
Een hond die op een flat gehouden wordt en enkel 3x/dag een blokje om doet om te plassen is te vergelijken met een paard dat de hele dag in een box staat op rubbermat, zonder stro en 3x/dag even buitengehaald wordt om even een rondje te stappen op het erf.
Een paard in de wei (waarom zou een wei persé vierkant zijn?? Enfin dat boeit het paard niet) kan je beter vergelijken met een hond die een grote bostuin ter beschikking heeft waar hij vrij in kan rondstruinen en waar zijn baasje iedere avond een paar botten gaat verstoppen.
Daar komt nog bij dat honden gemiddeld gezien meer plezier hebben aan het werken met hun baas dan paarden. Uiteraard zijn er bij allebei uitzonderingen in beide richtingen.
Ik geloof best dat paarden plezier kunnen hebben in hun werk. Maar heel vaak wordt spanning verward met plezier. Als een paard bij een bosrit met gespitste oortjes goed vooruit staat kan dat evengoed wijzen op het feit dat hij er lol in heeft als gewoon dat hij het heel spannend vindt maar liever ergens anders zou zijn.

manubres

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:58

En dat een paard graag wil werken, dat blijft altijd gissen.
Een paard is een gewoonte dier en als het gewend is elke dag te trainen, zal het paard het missen als het niet gebeurt. Maar zet je een paard een tijdje met een groep andere paarden in een groot stuk land, dan wordt dat hun gewoonte en missen ze het werk echt niet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:13

manubres schreef:
De meeste topsporters zijn conservatief (maar ook de amateur ruiters) en willen niet veranderen. Ze zien het belang er niet van in. En dat begrijp ik, want de regels zouden eerst moeten veranderen. Maar daarmee komt de hele sport in opstand en komt er niemand meer...en is de sport ook voorbij? Of zouden er daarna andere sporters opstaan en de gaten vullen van degenen die niet anders willen/kunnen rijden? En dan?..is er meer paardvriendelijkheid en harmonie, maar zitten de tribunes dan nog vol? Is het dan nog wel commercieel genoeg?

Zelf ben ik ook een conservatieve ruiter, die nu ze ouder wordt, andere inzichten krijgt. Maar een hele paardenbranche tot die inzichten brengen kan wel tientallen jaren duren...als het al lukt.

Zolang Anky nog vasthoudt aan: het is op te lossen door betere voorlichting, dan is er nog een hele lange weg te gaan.

En wat mij betreft zou als eerste verandering het verbieden van de stang en trens doorgevoerd mogen worden..

Eens!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:19

manubres schreef:
En dat een paard graag wil werken, dat blijft altijd gissen.
Een paard is een gewoonte dier en als het gewend is elke dag te trainen, zal het paard het missen als het niet gebeurt. Maar zet je een paard een tijdje met een groep andere paarden in een groot stuk land, dan wordt dat hun gewoonte en missen ze het werk echt niet.

Dat werkt niet bij elk paard zo. Mijn paard gaat graag met mij mee. En ja, het paard is gehuisvest met paarden om zich heen. Ook als hij een aantal dagen vrij heeft gehad gaat hij nog steeds graag met mij mee. Ik denk dat t per paard verschilt. Mn pony kon je echt wel 2 weken laten staan, maar mijn paard is ook gek op menselijke aandacht en wilt ook graag dingen met je doen. Soms neemt hij zelf initiatief. Dus dat heeft niets met gewenning te maken. Is ook wat je je paard aanbied. Die van mij is speels en vindt grondwerk met obstakels dan ook prachtig. Ik denk dat afwisseling en in harmonie ervoor zorgen dat je paard wel graag met je mee gaat en denk ook dat dit per paard verschilt. 5 keer in de week trainen is voor mij geen optie met hem.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:26

Ook ik word wat ouder en kom tot andere inzichten. De vraag is of goed te omschrijven valt hoe die inzichten dan veranderen en welke consequenties dat heeft. En dan is voorlichting wel belangrijk. Net zoals het goede voorbeeld geven.
De verschillen (zeker in de dressuur) worden steeds groter. Dat heeft te maken met commercie, en (als onderdeel daarvan) met het show-element.
Ik vond bv. de show van de jonge Totilassen op de HK in Den Bosch niet om aan te zien en paardonvriendelijk, terwijl om mij heen vooral gillende en kwijlende jonge vrouwen zaten.
Waarbij ook moet worden vermeld dat Adeline met Governor de enige was die normaal en simpeltjes reed. Waar het publiek weer niet van onder de indruk was }> .

manubres

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:43

Gizeppie...klopt hoor. Merkte aan mijn paard toen ik vooral grondwerk deed dat ze altijd op me af kwam toen ze me zag (loopt ook in grote wei met andere paarden) en toen ik meer regulier ging trainen kwam ze niet meer en liep zelfs weg als ik eraan kwam....

Kendra...je hebt gelijk hoor. Ik kwijlde ook weg toen Totilas er nog was. Maar vooral van zijn power en het kunnen aanspannen en ontspannen. Maar stiekem vond ik die hoog opgooiende benen ook spectaculair. Nu begin ik dat toch anders te zien. Dat Adelinde als enige met minder wapperende voorbenen reed klopt, maar toch vind ik haar de paarden heel strak van voren rijden wat ik dan weer minder waardeer.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:00

MarlindeRooz schreef:
Ik moet wel zeggen dat in mijn ideale diervriendelijke wereld zonder dierenleed, paardrijden niet meer gebeurt. Het is namelijk gewoon een vorm van dwang en uitbuiting. Maar in die ideale wereld lopen paarden niet in een rotweitje en de andere 16 uur per dag in een kleine rotstal van 4x4. Maar dan lopen ze op grote vlaktes in kuddes.

Maar in de echte wereld zou ik al heel blij zijn met strengere regels in de topsport en voor maneges. Ook wetgeving zoals dat paarden minimaal 12 uur buiten moeten komen en dat ze niet alleen mogen staan. Maar dat is ook bijna een fantasie...

Wie zegt dat een paard minimaal 12 uur buiten moet staan? Wie zegt dat ze niet alleen mogen staan? Ook dit zijn aannames van de mens...

manubres schreef:

Waarom zou de sport voorbij zijn als de regels veranderd gaan worden?
Ik denk dat bepaalde kleine aanpassingen al een verschil kunnen zijn en dat dan de sport niet gelijk voorbij hoeft te zijn. Maar het is inderdaad een hele opgave om de paardenbrance tot andere inzichten te brengen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:11

Sannnn schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik moet wel zeggen dat in mijn ideale diervriendelijke wereld zonder dierenleed, paardrijden niet meer gebeurt. Het is namelijk gewoon een vorm van dwang en uitbuiting. Maar in die ideale wereld lopen paarden niet in een rotweitje en de andere 16 uur per dag in een kleine rotstal van 4x4. Maar dan lopen ze op grote vlaktes in kuddes.

Maar in de echte wereld zou ik al heel blij zijn met strengere regels in de topsport en voor maneges. Ook wetgeving zoals dat paarden minimaal 12 uur buiten moeten komen en dat ze niet alleen mogen staan. Maar dat is ook bijna een fantasie...

Wie zegt dat een paard minimaal 12 uur buiten moet staan? Wie zegt dat ze niet alleen mogen staan? Ook dit zijn aannames van de mens...

Dit is serieus?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:14

Grappig dat Anky daar nu over begint. Wie was ook alweer bezig met die gruwelijke rollkur? Was dat niet de aanleiding dat het grote publiek begon te sputteren. En nu zeggen de toekomst..... ja, een beetje huichelachtig, vind ik dit wel. Nu je handen wassen in onschuld....

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:14

Whale schreef:
Sannnn schreef:

Dit is serieus?

Ja, wie zegt dat een paard niet happy is als die 8 uur buiten staat i.p.v. minimaal 12?
Wie zegt dat een hengst die alleen staat niet net zo happy is als een merrie in een groep?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:23

manubres schreef:
Kendra...je hebt gelijk hoor. Ik kwijlde ook weg toen Totilas er nog was. Maar vooral van zijn power en het kunnen aanspannen en ontspannen. Maar stiekem vond ik die hoog opgooiende benen ook spectaculair. Nu begin ik dat toch anders te zien. Dat Adelinde als enige met minder wapperende voorbenen reed klopt, maar toch vind ik haar de paarden heel strak van voren rijden wat ik dan weer minder waardeer.

Ik heb die benen nooit mooi gevonden :-)...
Maar ik had het specifiek over de show op de Hengstenkeuring ... daar reden Edward en HP Total US en Toto jr., Adelinde zat op Governor. Zij is de laatste jaren echt anders gaan rijden.

Sannnn schreef:
Waarom zou de sport voorbij zijn als de regels veranderd gaan worden?
Ik denk dat bepaalde kleine aanpassingen al een verschil kunnen zijn en dat dan de sport niet gelijk voorbij hoeft te zijn. Maar het is inderdaad een hele opgave om de paardenbrance tot andere inzichten te brengen.

De vraag is om welke 'kleine' aanpassingen het dan zou moeten gaan. De branche hoeft overigens niet te veranderen, de FEI moet regels stellen en handhaven. Dan volgen de nationale bonden echt wel.
Dat zal impact hebben op de rijderij. Wijze van paarden houden is een ander hoofdstuk.

Het kan trouwens wel, het invoeren van stijlpunten bij de beoordeling van het B-springen heeft invloed op de manier waarop paarden worden getraind. En het helpt om de groep 'schop 'em er over, maakt niet uit hoe' er uit te filteren. Ze zijn er nog wel, maar komen dus nooit de B uit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:26

yarrah schreef:
Grappig dat Anky daar nu over begint. Wie was ook alweer bezig met die gruwelijke rollkur? Was dat niet de aanleiding dat het grote publiek begon te sputteren. En nu zeggen de toekomst..... ja, een beetje huichelachtig, vind ik dit wel. Nu je handen wassen in onschuld....

Dat denk ik niet, zij zijn nl. nooit de discussie uit de weg gegaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:30

Heeft iemand het interview wel gelezen? Het gaat namelijk niet over dierenwelzijn, maar over hoe mensen met elkaar omgaan op anonieme social media. Wat dus hier in het topic ook weer gewoon gebeurt, kwalijk is het.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:33

Pipodipo schreef:
Heeft iemand het interview wel gelezen? Het gaat namelijk niet over dierenwelzijn, maar over hoe mensen met elkaar omgaan op anonieme social media. Wat dus hier in het topic ook weer gewoon gebeurt, kwalijk is het.

Tja, er zijn nou eenmaal mensen die een andere mening hebben. En sommige kunnen daarin hard zijn. Kan je daar niet tegen? Dan moet je niet op social media gaan zitten, want je weet dat je zulke dingen kunt verwachten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:39

Pas sinds de mens foto's kan maken, kon vastgelegd worden dat een paard een zweefmoment heeft in galop.

Enkele mensen dachten het al wel, maar toen was het pas echt bewezen.

We onderzoeken, ontdekken en leren nog elke dag.

Vast blijven houden aan bepaalde gewoontes omdat die ooit onomstotelijk resultaat brachten, is ook jezelf een kans ontnemen om te ontwikkelen.

Het is mens eigen om veranderingen lastig te vinden, maar om bij steeds meer groeiende weerstand van buiten af in een slachtofferrol te kruipen, vind ik een gemiste kans.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:40

"Dwang" is denk ik in deze hele discussie een belangrijk woord.
We willen niet werken met dwang.
Maar als je, zoals eerder iemand schetste, het omdoen van een halster en het paard hieraan vastzetten onder "dwang" verstaat (het paard kiest hier tenslotte zelf niet voor), dan is paardensport idd niet meer mogelijk.
Maar is het zo dat het paard zelf niet wil werken, omdat het er niet zelf voor kiest?
Wij hebben hier een pony staan, die down wordt wanneer hij te lang niets doet. Maar hij heeft nog nooit uit zichzelf, met z'n halster in zijn mond voor me gestaan "Kom op, we gaan werken!". Gewoon omdat een paard dat nu eenmaal niet zelf bedenkt.
Maar is er fijn met hem gewerkt, dan fleurt hij hier mentaal altijd van op.

"Dwang" zoals vooral in deze discussie wordt bedoeld is, denk ik, iets voor elkaar krijgen, wat je niet lukt zonder een pijnprikkel te geven.
Dan wordt het dwang.
Wanneer een bit wordt gebruikt om een paard in de krul te trekken, dan is het een dwangmiddel.
Sporen zijn naar mijn mening altijd een dwangmiddel. (Jaja, ik weet het...."verfijning van de hulpen..." :roll: ). Je geeft een pijnprikkel en hier reageert het paard lichamelijk op, waardoor datgene dat zonder de sporen niet lukte, wel lukt.

Het is voornamelijk de dwang dat mensen tegenstaat in de paardensport.
Het ís ook geen prettig gezicht wanneer je een paard met opengesperde mond en ogen, met daarop iemand hardhandig aan de teugels trekkend, voorbij ziet komen.
Daar zijn we het allemaal over eens en tóch gebeurt het.

Oh en dan natuurlijk nog de stress; een paard mag geen stress ervaren.
In het ideale plaatje van de paarden, die in een kudde over de vlakte galopperen, hebben de paarden, als het goed is, ook natuurlijke vijanden en ervaren ze dus ook wel degelijk stress.
Niet continue, maar dat hebben de paarden die mee op concours gaan ook niet.
Eenmaal thuis is de stress in elk geval voorbij, maar veel paarden kunnen ook op vreemd terrein zonder stress rondlopen.
(De meeste stress ontstaat volgens mij, door de gestresste ruiter. Wat dóen we onszelf aan! ;) )

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik ben niet tegen paardensport.
Ik ben ontzettend tegen misstanden binnen de paardensport.
Zo gauw paarden worden misbruikt of mishandeld voor het gewin van de eigenaar of ruiter, moet er worden ingegrepen.
Net zo goed als dat het paard niet zelf kan aangeven dat het wil werken, kan het ook niet aangeven "nu is het genoeg!".
Daar moeten wij ze bij helpen.
En een goed begin zou zijn om inderdaad de dwangmiddelen te verbieden, zodat paardrijden geen "dwingen" is, maar samenwerken.

En om het verhaal toch nog iets langer te maken ;).... waarom is het hypocriet om te zeggen dat je tegen iets bent, terwijl je het eerder zelf zo hebt gedaan?
Mensen kunnen leren, toch? Iets van "voortschrijdend inzicht".
Ik heb zelf vroeger ook dingen gedaan, waarvan ik nu denk "tja.... :n ", maar gelukkig heb ik bijgeleerd.
Wanneer mensen niet van hun eigen fouten zouden kunnen leren of in staat zijn om te veranderen, dan zou deze hele discussie ook geen zin hebben :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:03

Pipodipo schreef:

Er zijn meer artikelen ... en op Bokt waaiert het dan wat uit :-), net als overal.
De vraag 'wie heeft recht van spreken' is trouwens wel een interessante.
En dan zie je wel wat de invloed is van social media.

Veel mensen verdiepen zich niet in materie, maar lezen ergens een kop of zien een plaatje en staan klaar met hun oordeel en flikkeren dat op het www. Daar iets aan doen is moeilijk, want het vraagt een andere houding: wat meer nadenken, luisteren, je ergens in verdiepen - en niet direct oordelen.

Dan valt Bokt soms nog mee....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:25

Kendra schreef:
Pipodipo schreef:

Er zijn meer artikelen ... en op Bokt waaiert het dan wat uit :-), net als overal.
De vraag 'wie heeft recht van spreken' is trouwens wel een interessante.
En dan zie je wel wat de invloed is van social media.

Veel mensen verdiepen zich niet in materie, maar lezen ergens een kop of zien een plaatje en staan klaar met hun oordeel en flikkeren dat op het www. Daar iets aan doen is moeilijk, want het vraagt een andere houding: wat meer nadenken, luisteren, je ergens in verdiepen - en niet direct oordelen.

Dan valt Bokt soms nog mee....

Je hebt echt volledig gelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:54

manubres schreef:
Gizeppie...klopt hoor. Merkte aan mijn paard toen ik vooral grondwerk deed dat ze altijd op me af kwam toen ze me zag (loopt ook in grote wei met andere paarden) en toen ik meer regulier ging trainen kwam ze niet meer en liep zelfs weg als ik eraan kwam....

Mijn paard reed ik bijna dagelijks (bosrit, springen, dressuur) maar als ik haar losliet in de buitenbak om te spelen dan was ze na wat rondjes uitleven altijd op mij gericht en kwam vanzelf naar me toe. Ook sprong ze uit zichzelf tijdens het rondrennen als er toevallig nog een hindernis in de bak stond.
In de wei kwam ze ook, maar niet als ze er pas opgezet was, dan wilde ze eerst gras eten en kostte het me gerammel met 'n biksbakje om haar toch over te halen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:42

Dwang is zo relatief..
Is een kind rekenen leren dan ook dwang?
Als je dwang al vindt een paard halsteren en erop gaan zitten is alles dwang..je kind op sport doen, naar school sturen, een baan hebben, enz enz.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:03

Esther28 schreef:
anjali schreef:
Anky geeft haar paarden wel een (verdiend) pensioen.

Nou wauwwww -O- en dat maakt o.a. haar rijerij oke??

Het je paard een fatsoenlijk pensioen gunnen is iets wat menigeen in de zak kan steken. Hoeveel mensen doen hun paard weg als de winstpunten, klasseringen en oranje rozetten niet langer een vanzelfsprekendheid zijn, waarbij ze dan natuurlijk wel van de nieuwe eigenaar EISEN dat hij/zij dat paard tot in lengte van dagen blijft houden, wat zij zelf vertikken.

Dan kun je van mening verschillen over hoe Ankie rijdt, ze heeft duidelijk wel het beste voor met haar paarden, allemaal. Daarbij bereiken haar paarden, vreemd genoeg, want ze worden immers "mishandeld" ook nog een respectabele leeftijd, in goede gezondheid.

Neemt niet weg dat het goed is dat er kritisch naar de sport wordt gekeken, want eerzucht en winstbejag maakt veel kapot, en het siert mensen als Ankie dat ze zich de kritiek aantrekken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:13

Dit is serieus?[/quote]

Ja, wie zegt dat een paard niet happy is als die 8 uur buiten staat i.p.v. minimaal 12?
Wie zegt dat een hengst die alleen staat niet net zo happy is als een merrie in een groep?[/quote]

Nou precies dit.. Mijn dekhengst kan echt niet in een gemengde kudde hoor. Dat gaat niet goed.. Hij vindt het wel lekker om 12 uur buiten te staan, maar vindt het ook fijn (zeker als het regent of kouder is) om rond klokslag half 7 in de avond naar binnen te mogen.