Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Re: Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:12

Je hebt inmiddels ook maneges die volgens PP of HIT actief weidegang hebben. Hier kan je ook een gedraineerde paddock van maken zodat ze schone voetjes houden maar kunnen ze ook nog een sprintje trekken.
Prachtig idee vooral cool dat robotpaard. Maar helaas iets meer gekeken naar de mens dan naar het paard. Hopelijk dat ze eventueel nog een plan maken om de buitenbak met de paddock te kunnen verbinden, alles open gooien zodat ze daar nog kunnen rennen, of iedergeval langer naar buiten mogen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:33

superpony schreef:
Loretta schreef:
Wat is Nederland de laatste jaren toch feitelijk een zeikerig land geworden vol met betweters en idealisten die iedereen de maat nemen. Ongelooflijk hoe een accommodatie die nog maar net geopend is nu al aan alle kanten wordt afgekraakt. Wat ik mij afvraag. Waarom zit je eigenlijk op een paardenforum als je tegen het houden van paarden door de mens bent?

Het is eerder schokkend dat iemand zo een reactie plaatst op een forum voor paarden.

Ik loop al meer dan 40jr tussen de paarden en anno 2019 weten we gelukkig veel meer dan toen en daarvoor.

Rijden is iets heel anders dan hoe je paarden houdt. Rijden is ook geen eerste levensbehoefte van een paard en heel veel mensen willen ook niet per se elke dag rijden of presteren etc. En persoonlijk wil ik gewoon dat mijn paarden naast het rijden happy zijn, zo gezond mogelijk blijven etc.

Het gaat erom dat je iets nieuws start en met de kennis van nu dat anders had moeten aanpakken. Veel op stal, kleine paddocks etc etc is gewoon niet van nu.

Daarbij zijn dit paarden die echt werken en juist hun vrije beweging nodig hebben. Ten eerste om problemen te voorkomen en zodat ze makkelijk en braaf blijven. Veel vrije beweging en de bene strekken helpt daar zeker bij.

Dat mensen op Bokt zijn blijven stil staan of ( nog ) niet beter weten is een groot probleem en zie je nog steeds. Helaas heel veel onwetendheid. Maar gelukkig zijn er veel hulpmiddelen, therapietjes, supplementen etc om die problemen te verdoezelen.

En op een enkeling na vindt niemand het initatief slecht. Alleen de manier van paarden anno nu als je de kans had dit veel beter te doen, wanneer je investeert in iets nieuws. Echt een gemiste kans.

Ik wil mijn paard ook bewust niet op een plaats stallen waar ze bijna niet buiten komt. Mijn paard staat dan ook 24/7 buiten. Mede door het geluk dat ik in een regio woon waar dat kan en ook doordat ik zelf overtuigd ben dat dat het beste is. Maar ik voel zelf totaal niet de behoefte om mensen die er een andere norm op nahouden om die af te gaan kraken of om vergelijkingen te maken met hoe min eigen paard gehuisvest wordt. Wat dat betreft sta ik er meer in van leven en laten leven. Voor jaren terug waren stallingen van nog veel mindere kwaliteit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:47

Een les op een robotpaard lijkt me anders nog weleens echt de moeite waard om te doen. Goede feedback om aan de houding en zit te werken. Lijkt me super leerzaam eerlijk gezegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:52

Tegelijkertijd is dat wat me raakte in mijn tweede paardrijles dat de pony aangaf een beetje voor mij te zorgen. Dat kan een robotpaard nooit doen. Het lijkt me zo ontzettend zielloos.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:56

Shadow0 schreef:
Tegelijkertijd is dat wat me raakte in mijn tweede paardrijles dat de pony aangaf een beetje voor mij te zorgen. Dat kan een robotpaard nooit doen. Het lijkt me zo ontzettend zielloos.

Het blijft natuurlijk een machine kan nooit een echt paard evenaren. Toch schijnt het heel leerzaam te zijn om daar eens oo te rijden. Is zeker iets wat ik nog eens een keer wil doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:06

Loretta ik vind nou niet dat er in dit topic wordt afgekraakt.
Er wordt slechts een mening gegeven over de huisvesting. En dat vind ik eigenlijk alleen maar goed! We mogen best kritisch zijn. En vergelijkingen trekken met vroeger moeten we al helemaal niet doen. Vroeger was alles een stuk slechter. Ook de gezond-en gesteldheid van de mens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:15

Shaggy09 schreef:
Loretta ik vind nou niet dat er in dit topic wordt afgekraakt.
Er wordt slechts een mening gegeven over de huisvesting. En dat vind ik eigenlijk alleen maar goed! We mogen best kritisch zijn. En vergelijkingen trekken met vroeger moeten we al helemaal niet doen. Vroeger was alles een stuk slechter. Ook de gezond-en gesteldheid van de mens.

Dit zal inderdaad niet het type stal zijn waar ik mijn paard heen zou brengen voor pensionstalling nee. Het zal ook niet mijn keuze zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:24

Loretta schreef:
Een les op een robotpaard lijkt me anders nog weleens echt de moeite waard om te doen. Goede feedback om aan de houding en zit te werken. Lijkt me super leerzaam eerlijk gezegd.

Als de ruiters hierdoor een goede balans krijgen zal het ook een hoop getrek en gesjor in de monden schelen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:38

purny schreef:
Loretta schreef:

Als de ruiters hierdoor een goede balans krijgen zal het ook een hoop getrek en gesjor in de monden schelen

Die dingen zijn nog erg duur op het moment. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat in de toekomst beginners de eerste lessen op een robotpaard zullen krijgen. Het zal zo of zo heel veel getrek kunnen schelen vooral omdat een simulator gelijk een melding kan geven wanneer een ruiter hard van leer trekt.

Voor gevorderde ruiters wordt het al veel gebruikt om de zit en balans te verbeteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:50

Dat is dus precies het soort gebruik dat mij zo zielloos lijkt: eerst les op het robotpaard. Dan is er toch niets aan? Dan mis je het magische van paardrijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:04

Shadow0 schreef:
Dat is dus precies het soort gebruik dat mij zo zielloos lijkt: eerst les op het robotpaard. Dan is er toch niets aan? Dan mis je het magische van paardrijden.

Eerst aan goede balans werken. Dan zou je eigenlijk bitloos moeten gaan en daarna pas met bit in rijden.
Vind ik nog niet eens zo'n slecht idee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:10

Het is altijd makkelijk klaar staan met ideeen zonder de nadelen te wegen, en het is makkelijk om een ander iets af te pakken als het jouzelf niet raakt, toch?

Trekken aan teugels is in elk geval echt wel te voorkomen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:27

Shadow0 schreef:

Mij lijkt het wel heel diervriendelijk. Zo bespaar je de echte paarden het gehots en geklots wat je normaal de eerste les(sen) hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:38

Shadow0 schreef:
Het is altijd makkelijk klaar staan met ideeen zonder de nadelen te wegen, en het is makkelijk om een ander iets af te pakken als het jouzelf niet raakt, toch?

Trekken aan teugels is in elk geval echt wel te voorkomen.

Ach ja. Maar ook onnodig leed wanneer een ruiter uit balans of ergens van schrikt waardoor hij of zij ineens in de mond hangt is te voorkomen door de basis op zo'n manier te leren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:07

Mijn broer is 39 jaar zwaar gehandicapt geweest en heeft altijd gereden. Laatste jaren deed hij dat met duorijden, dus bij iemand voorop.

Een robot paard heeft bij gehandicapten totaal geen nut. Ten eerste zijn er meerdere speciale zadels en dekjes nodig, zodat iedereen uberhaupt al kan blijven zitten. De meesten gaan nooit zelfstandig zitten, laat staan hun balans goed krijgen.
Ja, dat is pittig voor de paarden, maar ze rijden niet dagelijks en ook niet uren.
Velen worden vastgehouden.

Het contact met echte paarden is echt van groot belang en gaat alles om.Het is ontzettend mooi om dat te zien. Het contact ernaast, maar ook erop. Als ik mijn eigen broer als voorbeeld neem; Hij kon op een soort ligstoel zelf zitten, maar kwam dan 20cm boven het paard. Bij duorijden zat hij op een dekje voor iemand en voelde elke stap.

Op fb kreeg ik al een discussie, omdat zweverige mensen zonder verstand en kennis van paarden of hoe dergelijke maneges te werk gaan, gaan beweren dat dit mentaal zwaar is voor paarden. Dat kan wel wezen, maar dat zijn zoveel dingen voor paarden.
Ik ben echt voor ontwikkeling, maar mensen moeten niet doordraaien en smoesjes verzinnen of zoeken voor hun eigen onkunde. De paarden zijn bij dat soort mensen vaak onrustig en worden ziek van de stress door de mens. Bij gehandicapten krijgen ze volop echte liefde. Iets wat de paarden duidelijk voelen. Geen nuenaces, niks gespeeld, alles oprecht.

De mens werkt al heel lang met paarden en we hebben door de jaren heen veel geleerd. Sommige dingen zijn echt goed en andere dingen zijn onzinnig.

Ik zei nog tegen iemand; je kan het leven alleen zo leuk en goed mogelijk maken. Mensen moeten van jongs af aan van alles, honden, katten, paarden........Niks is zonder gevolgen, op geen enkele manier.
Maar hoe je alles ernaast doet is van belang. Wil je met een paard iets bereiken, kijk naar hoe je het doet en geef daarnaast een paard een zo goed mogelijk leven. En ja de mens kan praten, maar dat is pas later. De rest wordt er ook al van jongs af aan in getraind. En we moeten dingen wel, anders; geen eten, drinken, onderdak etc

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:22

Zwaar gehandicapten zitten idd alleen ja dat is voor het paard belastend maar heel anders dan iemand die wel soort van kan rijden.
Die krijgt teugels in de hand en houdt daar evenwicht mee, die stuitert steeds op en neer op de rug en knalt echt neer.

Het lijkt mij goed om bijvoorbeeld het licht rijden te verfijnen op een robot paard en niet op een echt paard

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:34

Amber_anne schreef:
Zwaar gehandicapten zitten idd alleen ja dat is voor het paard belastend maar heel anders dan iemand die wel soort van kan rijden.
Die krijgt teugels in de hand en houdt daar evenwicht mee, die stuitert steeds op en neer op de rug en knalt echt neer.

Het lijkt mij goed om bijvoorbeeld het licht rijden te verfijnen op een robot paard en niet op een echt paard

Er zijn wel gehandicapten die wat meer leren natuurlijk. Heb door de jaren heen van alles voorbij zien komen. Allerlei aanpassingen en handicaps in soorten en maten.

Maar zie de paralympiers en je weet dat er veel mogelijk is.

Het gestuiter en getrek vind ik in de "gewone" sport echt veel erger. Ik zie ontzettend veel kinderen met eigen pony's die fanatiek wedstrijden rijden. Van jongs af aan de pony in de krul leren trekken, met nadruk op trekken!! En niet fatsoenlijk kunnen zitten. Ook later zie je dat ze 0,0 balans hebben.

Voor een goede zit, balans en hulpen zijn meerdere dingen mogelijk, naast 1 duur robot paard. 1 zo een duur apparaat is op een gewone manege niet voldoende!
Wat wel heeeeeel belangrijk is, is dat de kwaliteit van lesgeven beter wordt. Dat is echt ronduit slecht.

Paardrijden of een eigen paard hebben moet tegenwoordig maar voor iedereen bereikbaar zijn, wat natuurlijk een groot probleem met zich meebrengt. Prijzen blijven te laag en daar is bijna niet voor te werken.
Opleidingen zijn waardeloos. Maneges krijgen amper GOED personeel, dus alles wat gedaan moet worden voor het welzijn van de paarden kost extra geld.
Hoe we paarden willen houden, dus welk deel van een perceel we willen bebouwen, waar we zand willen, bomen planten etc zit allemaal aan regels gebonden. Men slaat de plank volledig mis en er moeten gewoon betere regels komen, maar dan ook meer mogelijkheden.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:35

Nu is dit geen manege voor lichamelijk gehandicapten. Het is primair gericht op mensen met AD(H)D, autisme, syndroom van down en angst. Dus je hebt niet te maken met duo rijden of mensen die niet eens op een zadel kunnen zitten...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:19

Ik vind het een beetje dubbel... blijkbaar heeft deze club de PR zo goed op orde dat de koningin de boel opent.
Dat vind ik best zuur eigenlijk, zeker gezien de eerdere berichten over paardenwelzijn.
Ik ken zelf een manege voor gehandicapten die in mijn ogen de boel echt veel beter voor elkaar heeft. Hun uitgangspunt is dat dit werk zwaar is voor de paarden en dat er ook maar weinig paarden echt geschikt voor zijn.
Daarom is ze alles aan gelegen om de paarden die ze hebben zo goed mogelijk te verzorgen, juist ook op het mentale vlak.
En dus staan de paarden veel op de wei, in een kudde. Midden in de stad, waar ook de manege zit.
Ze staan alleen op stal als ze gezadeld moeten worden voor de les en 's nachts als er niemand is.
Ik was echt onder de indruk over hun verhaal toen ik de eigenaresse een jaar geleden sprak. Maar wat ik dan zuur vind is dat een manege zoals ik die nu omschrijf altijd bezig is met de eindjes aan elkaar knopen. Hun businessmodel en PR zijn blijkbaar niet zo goed, zij krijgen de koningin niet op bezoek :n Zij krijgen dus ook geen grote artikelen in de krant.... en blijven maar druk om de eindjes aan elkaar te knopen, de broodnodige verbeteringen te realiseren etc.
De manege die ik omschrijf heeft ook niet op hun website staan dat de regelmatig recreatiepaarden in de aanbieding hebben die het werk niet aankunnen, dat in tegenstelling tot de website van de manege in Noordwijkerhout. Dat zegt in mijn ogen toch iets.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:37

Achterom schreef:
...
De manege die ik omschrijf heeft ook niet op hun website staan dat de regelmatig recreatiepaarden in de aanbieding hebben die het werk niet aankunnen, dat in tegenstelling tot de website van de manege in Noordwijkerhout. Dat zegt in mijn ogen toch iets.

Dit stukje vind ik wel een beetje uit z'n verband getrokken. Er staat, dat als ze merken dat een paard het werk op de manege niet meer aan kan, dat ze hier een plekje voor zullen zoeken. Het is niet zo dat ze de paarden, die met de grootst mogelijke zorg zijn uitgezocht, op regelmatige basis door verkopen.

Niet voor niets dat het paardenbestand nog niet compleet is....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:41

Ik denk dat het inderdaad absoluut geen doel van ze is om een soort handelsstal te zijn voor recreatiepaarden.
Ze zoeken de paarden inderdaad met zorg uit, maar dan kan het natuurlijk altijd zo zijn dat er toch eentje bij zit die minder geschikt is voor het werk dat je ermee wilt doen, zo’n paard komt dan weer te koop.

Doelgroep hier is ook geen gehandicapten zoals hierboven al ergens genoemd.
Dus het werk dat ze doen is meer regulier dan het werk dat een paard moet doen op een manege voor (zwaar) lichamelijk gehandicapten.
Ze worden naast het werk met de doelgroep gereden door ‘gewone’ ruiters en maken ook buitenritten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:42

Danseresje schreef:
Achterom schreef:
...

Dit stukje vind ik wel een beetje uit z'n verband getrokken. Er staat, dat als ze merken dat een paard het werk op de manege niet meer aan kan, dat ze hier een plekje voor zullen zoeken. Het is niet zo dat ze de paarden, die met de grootst mogelijke zorg zijn uitgezocht, op regelmatige basis door verkopen.

En dat is nu precies het punt: ze kunnen in plaats van de paarden te verkopen, ook zorgen dat de dieren het werk wél aankunnen door er goed voor te zorgen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:43

Verkoop heeft niet te maken met niet goed zorgen voor, maar meer met toch niet geschikt voor...
Niet elk paard is geschikt voor elk soort werk, en soms kom je daar pas later achter.
Dan kun je beter een passende plek zoeken.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:51

Achterom schreef:
Danseresje schreef:
[quote="Achterom"
...
[/quote

En dat is nu precies het punt: ze kunnen in plaats van de paarden te verkopen, ook zorgen dat de dieren het werk wél aankunnen door er goed voor te zorgen...

Er staat toch niet dat ze de paarden volgend jaar al verkopen? Het gaat over op termijn. Dat begrip kan je ruim nemen..... En neem van mij aan dat ze geen van de paarden zomaar zullen verkopen. Al helemaal niet op korte termijn.....
Maar vind het een nogal voorbarige conclusie. Net als ergens eerder dat de paarden dus volle dagen in de volle zon staan.
O, en de opmerking dat er vanaf een foto gezien kan worden dat het betreffende paardje nu al niet gelukkig zou zijn..... Erg knap.....

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:56

Francis schreef:
Autumnn schreef:
De paarden gaan dagelijks de paddock op, volgens mij met min. 1 maatje,

Dus jij vind dit paardwaardig?

[ [url=m/4n0jga.jpg]Afbeelding[/url] ]

8 uur van dit (geen schaduw, geen luwte, waar is het hooi?)
Betekent dus 16 uur stal hé... die rekensom maken meeste mensen ook nooit hardop...

Niet ideel maar ik denk dat het grote gross van de paarden in Nederland op een soortgelijke manier gehouden worden.