Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:37

Worden ze wel verkeersmak van. Zeker als ze eerst door een wietwolk zijn gewandeld.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:51

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:59

Vanitas schreef:
Met een kudde paarden midden door Amsterdam stappen lijkt me ook niet meer het beste idee van de wereld anno 2019.

Moet je wel superbrave paarden hebben als ze in die hectiek tussen trams, scooters, auto's en vrachtwagens braaf blijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:00

Maflinger_S schreef:
Worden ze wel verkeersmak van. Zeker als ze eerst door een wietwolk zijn gewandeld.

_O- :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:15

blauwdruivje schreef:
Het blijft sneu de paarden zo. En dan te bedenken dat Vincent Valk in het bestuur van de FNRS zit...en ook nog paardenwelzijn in zijn pakket heeft/had.
https://www.fnrs.nl/nieuws/eu-rapport-paardenwelzijn/

En zal zijn bestuursfunctie soms de reden zijn waarom de paarden nog in stands mogen blijven staan en de manege evengoed nog FNRS aangesloten mag blijven en er wedstrijden gereden mogen worden ? O:)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:29

Dit komt op meer plekken voor.
Hier in het Noorden is ook een manege waar de pony's niet buiten komen en in stands staan.
Terwijl er wel weide bij is.....

Maar over het algemeen zijn de meeste maneges die dit wel doen. En die paarden/pony's komen er wel uit.

Wat dacht je van een paard/pony van een eigenaar die in pension staat en die maar 1x per week komt om een uurtje te rijden?
Heb zelf een pony gekocht uit de randstad. T Beestje mocht hooguit 2 uurtjes in de weide. Werd vaak gewassen (schimmel) en stond de rest v.d. dag binnen.
Toen hij hier kwam is hij eerst overdag eruit en dat steeds verder opbouwen. Hij had ook totaal geen weerstand door al dat wassen. (vet gaat er dan uit)
Nu staat hij 24/7 gehele jaar door buiten. Behalve met heel veel regen als het land niet droog is om te liggen.

Als ze dan toch op stal moeten dan vind hij dat echt niet leuk
Laatst bijgewerkt door detos240 op 26-06-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:31

En wat gaan ze doen daar in het Amsterdamse bos dan :')

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:22

Ik vind het eerlijk gezegd nogal tendentieus wat hier allemaal beweerd wordt. Ja het is midden in de stad en dat beperkt de mogelijkheden maar dat betekent nog niet dat het "paardonterende" omstandigheden zijn.

Ik ben er nu een aantal keren geweest om voor problematische jongeren afspraken te maken voor poetslessen/rijlessen. En zelf hebben we met een aantal collega's een proefles gehad.

Ik vond en vind de benadering erg prettig en open. Zelf heb ik paarden aan huis met loopstal en wei natuurlijk ideaal is. maar de dieren staan er verzorgd en goed bij en krijgen volop beweging.

Van de paarden die voor de lessen beschikbaar waren bleken er een aantal goed doorgereden te zijn. Ruiters op M/Z niveau konden er goed mee uit te voeten. Er waren er ook bij die duidelijk rijtechnisch niet voor elkaar waren. Maar dat vond ik wel een uitdaging en aan het eind van de les liep ook dat paard lekker over de rug en met schwung.

De paarden krijgen in ieder geval wel veel beweging, afwisseling en aandacht..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:29

Sowieso is het denk ik niet reëel om ( alleen ) deze manege nu helemaal af te branden , terwijl er zat maneges zijn waar het er zo aan toe gaat of zelfs beroerder.
Maar dat de paarden er niet helemaal gelukkig zijn mag duidelijk zijn.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:45

karibu schreef:
Ja het is midden in de stad en dat beperkt de mogelijkheden maar dat betekent nog niet dat het "paardonterende" omstandigheden zijn.

Dus jij vind bijna geen daglicht zien en meer dan 20 uur per dag in een box of stand geen "paardontererde " omstandigheden?

karibu schreef:
Er waren er ook bij die duidelijk rijtechnisch niet voor elkaar waren. Maar dat vond ik wel een uitdaging en aan het eind van de les liep ook dat paard lekker over de rug en met schwung.

Applaus voor je rijkunsten! +:)+

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:50

Ik ken de Hollandsche manege wel. Ik heb er 5 jaar geleden een keer een proefles gereden. Sindsdien ben ik er nog wel af en toe binnen gelopen maar er is nooit iets veranderd.

Ik ben na de proefles gestopt. Wat een ellende zeg. Voor degene die zegt dat er geknipt en geplakt is in het filmpje: ik vond het filmpje een exacte weergave van wat ik daar gezien heb. Ze hadden het filmpje nog veel langer kunnen maken, bijna alle paarden waren zuur en niet happy. Het paard waar ik op reed was ook nog eens zo scheef als een hoepel. Alleen de kleinere ponies die los konden staan in de stands hadden het nog wel oké.

De stallen zijn donker en ze komen nooit buiten. Datbis op zichzelf paardonwaardig. Dat sommigen op M niveau te rijden zijn en dat ze menselijke aandacht krijgen kan dat nooit goed maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:55

karibu schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal tendentieus wat hier allemaal beweerd wordt. Ja het is midden in de stad en dat beperkt de mogelijkheden maar dat betekent nog niet dat het "paardonterende" omstandigheden zijn.

Ik ben er nu een aantal keren geweest om voor problematische jongeren afspraken te maken voor poetslessen/rijlessen. En zelf hebben we met een aantal collega's een proefles gehad.

Ik vond en vind de benadering erg prettig en open. Zelf heb ik paarden aan huis met loopstal en wei natuurlijk ideaal is. maar de dieren staan er verzorgd en goed bij en krijgen volop beweging.

Van de paarden die voor de lessen beschikbaar waren bleken er een aantal goed doorgereden te zijn. Ruiters op M/Z niveau konden er goed mee uit te voeten. Er waren er ook bij die duidelijk rijtechnisch niet voor elkaar waren. Maar dat vond ik wel een uitdaging en aan het eind van de les liep ook dat paard lekker over de rug en met schwung.

De paarden krijgen in ieder geval wel veel beweging, afwisseling en aandacht..

Noem dat maar afwisseling, alleen maar suf rondjes rijden in de bak... Nooit 'ns een lekkere buitenrit als afwisseling, nooit 'n dagje op de wei. Waren er wel springmaterialen aanwezig of zelfs dat niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:17

Ik vraag mij echter af of deze manege dan zoveel slechter is dan de gemiddelde manege (los van de stands dan uiteraard).
Maar zo goed als alle maneges dat ik ken komen de paarden in de winter niet buiten (een enkele uitzondering zet ze dan in groepen in de pistes los, maar dat is 1 op de 4-5 maneges hier in de buurt.)
Als ze geluk hebben komen ze in de zomer wel in de weides (dan vaak wel dag en nacht en komen ze apart of in groepen binnen voor de lesssen)
Hier in de buurt is het zelfs op de pensionstallen zo, staan de paarden gewoon 24/7 opgehokt en komen ze met wat geluk een halfuur buiten tijdens het mesten (of in de stapmolen.) Met dat verschil dat die pensionstallen vaak wel ruimere en lichtere stallen hebben ...

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:32

Hoewel ik de manier waarop het in beeld wordt gebracht heel onprettig vind, is het wat mij betreft een goed teken dat deze discussie ontstaat en steeds meer op grote schaal plaatsvindt.

Ik heb leren rijden op de Hollandsche Manege en kijk met verdriet terug hoe pijn en ongemak (zuur kijken, bijten, dreigen) werden weggezet als horend bij een paard. Het was bijna status als jij zo'n zuur paard wél durfde op te zadelen (wat lang niet iedereen voorzichtig en zacht aanpakte).

Het lastige van dit soort plekken is dat ze vrij geïsoleerd zijn. Veel klanten van de Hollandsche Manege kennen geen "gelukkige" paarden, kennen geen stallen waar meer tegemoet wordt gekomen aan hun natuurlijke behoeften. Daarbij komt dat bijna niemand daar de verkeerde intentie heeft, waardoor het nog moeilijker wordt om (wanneer je nog onervaren bent met paarden) te herkennen dat de aanpak weliswaar goedbedoeld, maar misschien toch niet voldoende is.

De afgelopen tijd hebben heel veel stallen/maneges de manier waarop ze hun paarden houden veranderd. Langzaam zijn we dus opgeschoven naar een wereld waarin meer ruwvoer, grotere stallen, meer mogelijkheden tot sociaal contact en meer vrije beweging normaler zijn geworden. Een goeie zaak! Een manege als dit heeft hierin weinig mogelijkheden, zowel vanwege de plek als vanwege het feit dat het een monument betreft.

Ik denk dat je niet anders kunt dan concluderen dat het niet mogelijk is hier een paardvriendelijke manege te vestigen, hoe jammer ook, want het is een prachtig gebouw, met een bijzondere historie.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:17

Veel paarden leven een onwaardig bestaan in deze wereld, en echt erg, zo erg dat je het (ik) niet eens wilt weten. Dat is hier niet aan de orde. Zoals Vincent in een interview van een tijdje geleden ook aangeeft willen mensen nu dat ieder paard in een vrijstaande villa woont, zou iedere mens ook wel willen, maar voor het grootste deel moeten mensen het doen met een volkswijk, en ben je daar dan zoveel ongelukkiger, wanneer je je natje en je droogje hebt? Wanneer je deze situatie als niet goed bestempeld kun je het grootste gedeelte van de maneges wel sluiten, de maneges waar mensen zoals ik de eerste ervaringen met paarden hebben gekregen, waar passies geboren worden. Tuurlijk zou het fijner zijn wanneer ze 10 hectares tot hun beschikking zouden hebben, maar dat is inderdaad niet zo. Wel hebben ze bij hun huis in Andijk land waar de paarden naar toe gaan. En wat ik zie is Vincent al jaren aan het vechten voor ruimte, de koeienweide, die ze wanneer ik het goed begrijp niet meer kunnen gebruiken, zag ook iets over een vergunning voor het gebruik van een ruimte voor de paarden van 15 bij 30 meter, en er word nu dus blijkbaar ook verbouwd. Ik zou mijn paard er niet neerzetten inderdaad, maar dat hoeft ook niet. Dit zijn paardenmensen in hart en nieren, en deze manege heeft een lange geschiedenis, zou toch echt erg jammer zijn wanneer dat er niet meer mag zijn...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:24

luxx schreef:
Zoals Vincent in een interview van een tijdje geleden ook aangeeft willen mensen nu dat ieder paard in een vrijstaande villa woont, zou iedere mens ook wel willen, maar voor het grootste deel moeten mensen het doen met een volkswijk, en ben je daar dan zoveel ongelukkiger, wanneer je je natje en je droogje hebt?

Wat een slechte vergelijking zeg. Hoe de paarden hier gehouden worden kun je niet vergelijken met het wonen in een volkswijk. Deze paarden moeten bij wijze van 20 uur per dag in bed doorbrengen zonder enige vorm van activiteiten. Ik weet niet wat jij doet in een volkswijk, maar dat is niet hoe ik mijn dagen doorbreng.

Van het wonen in een volksbuurt wordt je niet per se ongelukkiger dan wonen in een villawijk. Van 20 uur per dag in bed liggen zonder ook maar iets te doen hebben, jaar in jaar uit, wél!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:27

Balenciaga schreef:
Wat een slechte vergelijking zeg. Hoe de paarden hier gehouden worden kun je niet vergelijken met het wonen in een volkswijk. Deze paarden moeten bij wijze van 20 uur per dag in bed doorbrengen zonder enige vorm van activiteiten. Ik weet niet wat jij doet in een volkswijk, maar dat is niet hoe ik mijn dagen doorbreng.

Van het wonen in een volksbuurt wordt je niet per se ongelukkiger dan wonen in een villawijk. Van 20 uur per dag in bed liggen zonder ook maar iets te doen hebben, jaar in jaar uit, wél!

Ik weet niet of dat waar is, 20 uur op stal, hoe weet jij dat?

Edit, sowieso dit:
https://www.facebook.com/23616659310089 ... 032112633/

en

Afbeelding

Geloof me maar dat veel te veel paarden het veel en veel slechter hebben

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:34

Op youtube zijn er wel verschillende filmpjes te vinden dat de paardjes in de zomer naar het land toe gaan. Zijn geen filmpjes uit 2018, maar laat wel zijn dat de paarden ooit buitenkomen.... (hopelijk is dat nu ook nog steeds)

https://www.youtube.com/watch?v=0-3K87pbXBc
https://www.youtube.com/watch?v=4H1dZUfOM-M
https://www.youtube.com/watch?v=FI1vZJwC2BI
https://www.youtube.com/watch?v=okOSJmexSnE
https://www.facebook.com/pg/Dehollandsc ... e_internal

edit: het is niet mijn intentie om de boel goed te praten, dat kan ook niet :\
Laatst bijgewerkt door Knorretjee op 26-06-19 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:40

Dit maakt het niet goed, wel ietsje beter.

Het is zoiets als iemand die dag in, dag uit in een isoleercel vastzit afentoe een weekje naar Terschelling aanbieden. Natuurlijk is dat heerlijk. Maar het maakt de rest van het leven heus niet goed.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:41

luxx schreef:
Veel paarden leven een onwaardig bestaan in deze wereld, en echt erg, zo erg dat je het (ik) niet eens wilt weten. Dat is hier niet aan de orde. Zoals Vincent in een interview van een tijdje geleden ook aangeeft willen mensen nu dat ieder paard in een vrijstaande villa woont, zou iedere mens ook wel willen, maar voor het grootste deel moeten mensen het doen met een volkswijk, en ben je daar dan zoveel ongelukkiger, wanneer je je natje en je droogje hebt? Wanneer je deze situatie als niet goed bestempeld kun je het grootste gedeelte van de maneges wel sluiten, de maneges waar mensen zoals ik de eerste ervaringen met paarden hebben gekregen, waar passies geboren worden. Tuurlijk zou het fijner zijn wanneer ze 10 hectares tot hun beschikking zouden hebben, maar dat is inderdaad niet zo. Wel hebben ze bij hun huis in Andijk land waar de paarden naar toe gaan. En wat ik zie is Vincent al jaren aan het vechten voor ruimte, de koeienweide, die ze wanneer ik het goed begrijp niet meer kunnen gebruiken, zag ook iets over een vergunning voor het gebruik van een ruimte voor de paarden van 15 bij 30 meter, en er word nu dus blijkbaar ook verbouwd. Ik zou mijn paard er niet neerzetten inderdaad, maar dat hoeft ook niet. Dit zijn paardenmensen in hart en nieren, en deze manege heeft een lange geschiedenis, zou toch echt erg jammer zijn wanneer dat er niet meer mag zijn...

Geluk voor de mens zou nooit voor welzijn van een dier moeten gaan.
Omdat het ergens anders misschien erger is, praat het ander niet goed en het slaat dan ook nergens op om genoegen te nemen met iets wat ook niet goed is.

En ja ik zie inderdaad liever zulke maneges sluiten of veranderen, vind er dan ook niks ergs aan als er minder "paardenmeisjes" onstaan, zorgt alleen maar weer voor minder paardenleed.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:55

luxx schreef:
Balenciaga schreef:

Ik weet niet of dat waar is, 20 uur op stal, hoe weet jij dat?

Edit, sowieso dit:
https://www.facebook.com/23616659310089 ... 032112633/

en

[ [url=m/1hxBm8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geloof me maar dat veel te veel paarden het veel en veel slechter hebben

Ik denk dat 4 uur per dag uit de box bij de meeste maneges echt nog veel is :+ Op de maneges die ik hier ken (ook Randstad) komen de paarden vaak alleen uit de box voor lessen, en als er gemest word mogen ze los in de bak. Dus ja, 20 uur lijkt me wel realistisch.
En stel, ze komen 6 uur per dag uit de box (wat echt veel is voor een manege!) staan ze nog steeds 18 uur per dag in een stal waar ze niet op of om kunnen. Ik weet niet of jij er gelukkig van wordt om 18 uur per dag in je bed vastgebonden te liggen, maar ik niet.

Daarnaast vind ik het argument "het is elders erger dus dit is niet zo erg" echt kul. Het betreft een manege in Nederland, een van de welvarendste landen ter wereld. Júist hier moeten wij dan toch onze best doen om een goede standaard voor paardenwelzijn neer te zetten?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:06

Ik snap het argument nooit zo goed dat het ergens anders erger is? Wat doet dat er toe? Als er een kind wordt mishandeld zeggen we toch ook niet.. Ajoh stel je niet aan, in Afrika lopen er kindsoldaten dus jij mag niet miepen.

Slecht is slecht. Stands waarin de paarden niet eens even kunnen omdraaien. Een stal waarbij er geen ruimte is voor een dagelijkse frisse neus. Of paarden die enkel voor lessen uit hun stal komen. Het is allemaal onwenselijk. Dan kan de eigenaar een paardenmens zijn, dan kan de locatie prachtig zijn of wat dan ook. Slecht is slecht. Deze locatie is niet geschikt voor paarden. Jammer maar helaas. Menselijk geluk hoeft niet voorop te staan voor welzijn. Die mensen die daar rijden, rijden een uurtje per week. Zo'n dier woont er 24/7.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:07

Ze zijn aan het verbouwen, stands gaan weg

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:18

luxx schreef:
Ze zijn aan het verbouwen, stands gaan weg

Oh gelukkig, dan is het na de verbouwing echt de perfecte plek om te leven als paard!!! *\o/*

:n ... Echt waarom zo je kop in het zand steken..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:19

Dan nog Luxx