GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Re: GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:50

Hmm dan zal ik de "kenner" eens aan zijn jas trekken... _-:( Toch nog maar nog meer extra opletten dan! (En hopen dat er snel gemaaid word dat ze op het grote land kunnen, daar staan geen bomen gelukkig)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:10

Maar hoeveel moet een paard daarvan eten om ziek te worden? Is daar iets over bekend?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:36

Van zaailingen weet ik het niet, maar van de zaden is bekend dat soms 100 zaden al genoeg is om er aan dood te gaan als paard. Het is ook niet goed te zeggen hoeveel teveel is omdat de hoeveelheid gifstof per boom of zelfs per zaad kan verschillen en dat zal met zaailingen ook zo zijn. Als je heel veel geluk hebt zit er weinig gifstof in, als je een klein beetje pech hebt zit er veel in...
Nu heb ik een klein achtertuintje thuis van misschien 16 m2, met klinkertjes en coppelstones erin over het hele oppervlak. Het ligt redelijk beschut en toch heb ik daar alleen al 180 zaailingen uitgetrokken laatst. Om even aan te geven op wat voor klein oppervlak er al heel veel kunnen staan. Als ze zo tussen gras zouden staan worden ze gewoonweg meegegeten met het gras, dan gaat er geen paard omheen eten hoor.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:28

Hoi, even een vraagje. We hebben ons droomhuis gezien, maar nu heeft de buurman aan de overkant van de straat gewone esdoorns langs zijn perceel staan (ong. 10 stuks). De bomen staan ongeveer 100 mtr. van de toekomstige wei waar we onze paarden willen houden. Tussen de esdoorns en de wei staat nog wel onze droomwoning. Hoe groot is de kans dat die zaden bij ons in de wei gaan komen? De overheersende windrichting is van de wei af. Hoever gaan die zaden komen? Het zou wel erg zuur zijn als we onze droomwoning hiervoor zouden moeten laten gaan. Hopelijk zijn er hier (ervarings)deskundigen die ons kunnen informeren. Alvast bedankt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:40

Wij zitten hier op de open vlakte en hebben zelf een aantal esdoorns staan op de oost kant, met westenwind waait er rommel (vandaag dus heel veel takken) mijn weiland in.

Op de west kant staan bij de buurman op zijn erf er nog een aantal (echt aan de andere kant van de greppel, met takken over mijn weiland), maar aan die kant van het land heb ik nauwelijks zaailingen. Dus als de wind meestal goed staat zou ik niet meteen paniek maken.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:45

Niello schreef:
Hoi, even een vraagje. We hebben ons droomhuis gezien, maar nu heeft de buurman aan de overkant van de straat gewone esdoorns langs zijn perceel staan (ong. 10 stuks). De bomen staan ongeveer 100 mtr. van de toekomstige wei waar we onze paarden willen houden. Tussen de esdoorns en de wei staat nog wel onze droomwoning. Hoe groot is de kans dat die zaden bij ons in de wei gaan komen? De overheersende windrichting is van de wei af. Hoever gaan die zaden komen? Het zou wel erg zuur zijn als we onze droomwoning hiervoor zouden moeten laten gaan. Hopelijk zijn er hier (ervarings)deskundigen die ons kunnen informeren. Alvast bedankt.

Hangt van veel factoren af...

Ikzelf heb zaailingen en ik weet echt niet van waar ze komen. Niet van mijn buren althans...
Hangt van de windrichting af, hoe hoog de bomen zijn en hoeveel pech je hebt denk ik...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:09

Inderdaad windrichting maar kan is groot dat er wel wat in het land komen

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:51

Bedankt voor jullie reacties. We zijn er nog niet uit wat te doen.