Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:42

Dorine92 schreef:
Fijn dat er nu keuze is.
Ik vind het niet vriendelijker om met een gewoon bit te rijden dan s&t. Het verschil zit hem in de ruiter en ik zie zo vaak mensen roepen van ooohhh wat knap, SUBTOP met TRENS. En dan kijk je naar de betreffende combi, zie je een strak dichtgesnoerde neusriem en een paard die zn mond niet open kan doen. En een ruiter die keihard loopt te rukken. Dus ja.. dat is niet vriendelijker. Eigenlijk kan je met trens en lage neusriem veel meer maken zonder dat zn bek wagenwijd open gaat (want dat kan ie dan niet) dan met stang en trens (want dan kan ie nog mond openen en krijg je hopelijk strafpunten)
De hele discussie over bitten zijn zielig want een paard wil heus geen bit in als ie de keuze heeft.. tja ik wil ook niet naar mn werk. Maar met leuke collega's vermaak ik me prima en is er geen vuiltje aan de lucht. Een bit zal niet mega comfortabel zijn maar met de juiste ruiter kun je als paard gewoon lol hebben tijdens de training en zeker geen pijn

Ja en jij kan kiezen welk werk je doet...als het je niet bevalt zoek je wat anders. Ook je uren ben je zelf baas over. Veel paarden hebben niets te willen en moeten doen wat van ze gevraagd wordt, zo niet worden ze pijn gedaan of gaan naar de slacht onder het mom * onhandelbaar *
Dus die dooddoener dat jij ook moet werken en zo is totaal geen vergelijking met het werk dat je van je paard verwacht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:46

Als je goed met een S&T om kunt gaan is het een verrijking vind ik, je kunt echt daadwerkelijk met meer finesse gaan rijden wat de aanleuning ten goede komt. Maar dat lukt je ook alleen maar als de basisvoorwaarden voor elkaar zijn, en die moeten al voor elkaar zijn met trens.

Als je teveel met je hand gaat inwerken bij het gebruik van een S&T werkt het 3x zo hard tegen je als met een trens. De aanleuning word veel sneller onrustig en er is ook sneller protest.

Het is goed dat de keuze er nu is in ieder geval, en de verplichting er af is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:12

Ayasha schreef:
Ik juich iig elke afschaffing van verplichting tot S&T toe. Hier een paard met een heel klein mondje. Daar komt geen S&T in.

Dat is een misvatting dat "S&T" i.c.m. "klein mondje"

Onze paarden hebben ook "kleine mondjes" maat 11,5 bit om precies te zijn. Ik heb ook echt de DA/tandarts die laatst voor behandeling geweest is gevraagd of een S&T nu zou passen. Toen liet hij mij de mond zien en zei wat denk je zelf? (Mond gevuld met tong). Feitelijk is er voor niet 1 paard (grote mond of kleine mond) ruimte voor een S&T. Het gaat om acceptatie. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor ieder ander bit.

Een S&T is er voor de verfijning. Hoe zwaarder en moeilijker de oefeningen worden, hoe meer het paard zal proberen steun te zoeken in je handen. Moet je veel druk verwerken op een trensbit, dan is dat slechter dan dat je paard S&T heeft geaccepteerd en daar respect voor heeft. En je dus wel tot een licht contact met de mond komt.

Ik vind het ook heel goed dat er nu een keuze is. Heb een paard gekend die een breuk in de kaak heeft gehad als gevolg van een ongeval, wel met trens kon worden gereden, maar om die reden niet met S&T. Maar wel waanzinnig kon lopen. Heel fijn dat voor dat soort paarden de "sportdeur" open blijft en voor andere paarden die om wat voor reden dan ook een S&T niet accepteren.
Moet wel zeggen dat er dan toch heel vaak wel iets anders aan de hand is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:38

Dorine92 schreef:
Fijn dat er nu keuze is.
Ik vind het niet vriendelijker om met een gewoon bit te rijden dan s&t. Het verschil zit hem in de ruiter en ik zie zo vaak mensen roepen van ooohhh wat knap, SUBTOP met TRENS. En dan kijk je naar de betreffende combi, zie je een strak dichtgesnoerde neusriem en een paard die zn mond niet open kan doen. En een ruiter die keihard loopt te rukken. Dus ja.. dat is niet vriendelijker. Eigenlijk kan je met trens en lage neusriem veel meer maken zonder dat zn bek wagenwijd open gaat (want dat kan ie dan niet) dan met stang en trens (want dan kan ie nog mond openen en krijg je hopelijk strafpunten)

Dat gaat ook best met stang & trens, als je de aansnoerneusriem maar strak genoeg aantrekt. Puntje is wel dat het paard dan meteen niet meer kan nageven. Althans, niet op de correcte manier.

Verder lijkt me de vrije keuze prima. Als er maar strenger gecontroleerd wordt op teugelvoering, strakke neusriemen, blauwe tongen, mondverwondingen etc.
En veel ruiters moeten eens leren meer op zit te rijden en de voorkant meer met rust te laten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:40

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Ik juich iig elke afschaffing van verplichting tot S&T toe. Hier een paard met een heel klein mondje. Daar komt geen S&T in.

Onze paarden hebben ook "kleine mondjes" maat 11,5 bit om precies te zijn. Ik heb ook echt de DA/tandarts die laatst voor behandeling geweest is gevraagd of een S&T nu zou passen. Toen liet hij mij de mond zien en zei wat denk je zelf? (Mond gevuld met tong). Feitelijk is er voor niet 1 paard (grote mond of kleine mond) ruimte voor een S&T. Het gaat om acceptatie. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor ieder ander bit.

Een S&T is er voor de verfijning. Hoe zwaarder en moeilijker de oefeningen worden, hoe meer het paard zal proberen steun te zoeken in je handen. Moet je veel druk verwerken op een trensbit, dan is dat slechter dan dat je paard S&T heeft geaccepteerd en daar respect voor heeft. En je dus wel tot een licht contact met de mond komt.

Tja noem mij roomser dan de paus maar m.i. moet je zo veel mogelijk voorkomen dat een paard steun zoekt in he hand door eerst te werken aan een goede balans alvorens bepaalde oefeningen te introduceren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:52

Babootje schreef:
Ayasha schreef:

Ik vind het ook heel goed dat er nu een keuze is. Heb een paard gekend die een breuk in de kaak heeft gehad als gevolg van een ongeval, wel met trens kon worden gereden, maar om die reden niet met S&T. Maar wel waanzinnig kon lopen. Heel fijn dat voor dat soort paarden de "sportdeur" open blijft en voor andere paarden die om wat voor reden dan ook een S&T niet accepteren.
Moet wel zeggen dat er dan toch heel vaak wel iets anders aan de hand is.

Ik heb in hem nooit een S&T gestoken. Het kán dat hij het accepteert. Ik zie het nut niet van het proberen.

Het contact is verder nog even ‘zwaar’ vanuit het paard de ruiter voelt het gewoon minder. Op de vorige pagina stelde iemand daar ook al interessante vragen rond IMO.

Edit: ik ga niet herschrijven wat al prima geschreven is. Dit dus:

Elvirawortel schreef:
Ooit kreeg ik de tip om mijn hulpen in te delen op een schaal van 1 tot 10. Bij 1 hoef ik alleen maar te denken wat ik wil, bij 10 moest ik met mijn sporen en zweep werken om mn paard aan het lopen te krijgen. Willen mensen nu naar een 1 toe werken voor hun paard, of willen ze toewerken naar een hulp die er uitziet als een één maar voor het paard een acht is? Want naar mijn mening geef je wanneer je op trends en acht nodig hebt en je hangt er stang en trens en, nog steeds een acht maar ziet het er misschien uit als een twee. Dat is wat er zo vaak mis gaat in de dressuur, als het er maar goed uitziet. Zelfde verhaal met paarden opwaarts fokken, ziet het er voor het oog uit dat het paard zich op laat richten met een 1, het paard zelf ondervindt er hinder van. Citeer jouw berichtje omdat ik me afvraag of je, wanneer je met een trens met een acht kunt rijden, met stang en trens nou echt lager dan die acht kan geven? Ik denk het niet eigenlijk, want als dat zo was zou je met de trens ook wel een lager cijfer kunnen geven Dat ziet er misschien alleen maar uit als een drie

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:20

Nou ik ken genoeg voorbeelden van dressuur rijden met geen enkele mate van aanleuning, contact en/of lichaamsgebruik, dat vind ik pas discutabel.
Met welke middelen je ook rijd, het gaat uiteindelijk om je intentie.
Je kan ook veel fysiek kapot maken aan een paard als je niet correct rijd, ook als dat bitloos is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:21

Ayasha schreef:
Het contact is verder nog even ‘zwaar’ vanuit het paard de ruiter voelt het gewoon minder. Op de vorige pagina stelde iemand daar ook al interessante vragen rond IMO.

Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Heeft echt met africhten te maken.
Wat ik al eerder zei, je moet rijtechnische fouten niet maskeren met een S&T

Anoniem

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:23

Africhten kan ook op een trens...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:24

Askja schreef:
Tja noem mij roomser dan de paus maar m.i. moet je zo veel mogelijk voorkomen dat een paard steun zoekt in he hand door eerst te werken aan een goede balans alvorens bepaalde oefeningen te introduceren.

Uiteraard moet dat eerst in orde zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:25

Elvirawortel schreef:
Africhten kan ook op een trens...

Misschien moet ik maar gewoon ophouden met proberen het uit te leggen :D

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:33

Afbeelding

Tell me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:39

Oké dan ga ik het een keer uitleggen. Hoe moeilijker de oefeningen, hoe meer verzameling nodig is. Wanneer het paard zwaar wordt in de hand, betekent dat dat hij te veel op de voorhand loopt. Als hij dus op een bepaald niveau zwaar op de hand begint te worden, moet er eerst nog meer aan de verzameling gewerkt worden voordat het paard toe is aan dat niveau. Veel mensen denken dat je een paard op het achterbeen krijgt door het hoofd omhoog te trekken of zo. Dan hoor je kreten van een stang heeft een opwaartse werking en daardoor krijg je het paard meer op het achterbeen. Een paard dat zijn hoofd omhoog doet/achter de loodlijn loopt, ziet er heel verschillend uit, maar in beide gevallen wordt de hals korter.
De achterbenen van een paard bewegen als de slinger van een klok. Ze gaan even ver naar voren als naar achteren. Er is een verband tussen de lengte in de hals en hoe ver het achterbeen naar voren geplaatst kan worden. Als de hals kort wordt, doordat het hoofd omhoog gaat of doordat een paard achter de loodlijn loopt, kan het achterbeen dus minder ver onder het lichaam komen en kan dus ook niet tot dragen komen. Hoe verder een paard zich verzameld, hoe meer lengte hij in de hals kan hebben. Daarom is het ook de kunst om een paard op het achterbeen te krijgen zonder je handen te gebruiken, alles wat je aan de voorkant doet verstoort de kwaliteit van de tact. Daarom heeft inwerken met een scherper bit weinig zin. Zoals hierboven al gezegd, het contact voelt lichter, maar is het niet. Het paard is aan het wijken voor de druk van het bit in zijn mond door ergens anders in zijn lijf te compenseren. Omdat druk in de mond dus geen manier is om een paard op het achterbeen te krijgen, is een stang volgens mij overbodig

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:48

Ok, dus in de klassieke dressuur ( waarbij nagenoeg altijd met stang en trens gereden word)
is een paard op het ahterbeen omdat ze aan de voorkant omhoog worden getrokken?
Grappig want dat verschil zie ik niet tussen stang en trens gebruik of enkel trens gebruik, dat verschil zie ik juist in rijmethode.
Wat jij benoemd zie ik juist in de moderne dressuur, los van welk bit er word gebruikt.
En dit zie ik ook in de moderne dressuur bij het gros van de trens gebruikers.
Zie klassiek juist veel bekkenkanteling en in de moderne dressuur totaal niet, ook niet in de top

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:58

Elvirawortel schreef:
Oké dan ga ik het een keer uitleggen. Hoe moeilijker de oefeningen, hoe meer verzameling nodig is. Wanneer het paard zwaar wordt in de hand, betekent dat dat hij te veel op de voorhand loopt.

Dat is echt te kort door de bocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:07

Clasical schreef:
[ [url=m/RlK89f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tell me...

Wat is je punt? Er is amper een vergelijking te maken. :? Één foto van een geheel paard en één foto van een paard dat hoe dan ook beroerd gehanteerd wordt, als daar een S&T in hing zou die foto echt niet mooier zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:09

Ayasha schreef:
Clasical schreef:

Tell me...

Wat is je punt? Er is amper een vergelijking te maken. :? Één foto van een geheel paard en één foto van een paard dat hoe dan ook beroerd gehanteerd wordt, als daar een S&T in hing zou die foto echt niet mooier zijn.

Volgens mij doelt Clasical erop dat het niet uitmaakt welke middelen je hanteert, mits je de juiste intentie hebt/nastreeft. En ik vind dat dit plaatje dat heel erg mooi ondersteunt...
Al dat gepro-trens mag ook wel zien dat dat ook prima minder mooi gebruikt kan worden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:21

Waarom word er zoveel altijd zo zwart wit geschetst als het gaat om dit soort onderwerpen?
Wanneer je het vriendelijk gebruikt zie ik het probleem gewoon absoluut niet. Of dat nou gaat om een bit, sporen of een zweepje.

En ja, bitloos kun je een paard ook pijn doen. En zonder sporen ook.

Leven en laten leven. Als jij je paard geen s&t in zijn mond wilt laten hebben, prima. Als je dat wel wilt, ook prima.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:33

Clasical schreef:

Tell me...

Ik denk niet dat het de bedoeling is om internationaal te starten met een ketting over de neus :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:34

Clasical schreef:

Tell me...

De stang en trens is de heilige graal en iedereen zou daar eigenlijk mee moeten rijden. Best ook nog met een zweep of stok bovenhands in de hand. :D

Ik vind het paard op de foto rechts nu ook eigenlijk niet het toonbeeld van "perfecte" dressuur. Ik durf zelfs wedden dat de mond van het paard ook geopend is. En dat zelfs met relatief losse teugels. Kun je je dus vragen stellen bij de hoeveelheid druk in de mond wanneer het contact wel meer opgenomen wordt.

Rijden zoals op de foto links is verschrikkelijk, zelfs als je geen bit in de mond zou hangen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:44

Als iedereen er zo mee zou rijden nou laat iedereen er dan mee rijden, graag zelfs.
De mond is niet geopend, maar ook dat vind ik een misvatting.
Een dichte mond zegt net zo weinig ( of net zoveel).
Activiteit en beweging in de kaken ( en dus de mond) is essentieel voor losheid in het lijf.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:18

Ik vind het nog altijd een bizarre redenatie dat voor verfijning meer hulpmiddelen nodig zijn.

Verfijning van je beenhulp? Neem een hulpmidden dat je om je voeten bindt!
Verfijning van je teugelhulp? Stop een extra bit in de mond! Doe er dan ook een kettinktje onder als tweede hulpmiddel.

Het enige dat deze middelen doen is sterker inwerken dan de middelen die je voorheen gebruikte (kuit/hiel en trens), plus een extra inwerkingspunt: onder de kin en achter de oren. Dat betekent dus dat ze inderdaad verfijning bieden, maar alleen van wat de toeschouwer ziet, niet van wat het paard ervaart.

Er wordt over hackamores altijd zo dramatisch gedaan, maar een stangbit is echt exact het zelfde, alleen dan op de neus ipv. in de mond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:55

Helemaal met je eens Molfre.
Verder ben ik het Punt Wat mensen steeds proberen te maken dat met een zachte hand met stang en trens rijden beter is dan met harde hand met trens rijden een beetje zat. Ja logisch! Dan kan je nooit ergens een discussie over voeren. Je kunt ook gewoon met zachte hand met een trens rijden. Of zou het zo zijn dat de betere ruiters, met een zachte hand, voor stang en trens kiezen omdat dat bij het hogere niveau hoort? En dat we daarom gewoon toevallig meer goede ruiters met stang en trens zien rijden? Dat is op zich positief voor de paarden die alleen op trens gereden worden, want hoewel ze hard gereden worden wordt er dan in ieder geval geen stang bij gehangen. Dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als ze stang en trens helemaal zouden verbieden en al die goede ruiter met zachte hand alleen op trens zouden rijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:08

Elvirawortel schreef:
Verder ben ik het Punt Wat mensen steeds proberen te maken dat met een zachte hand met stang en trens rijden beter is dan met harde hand met trens rijden een beetje zat. Ja logisch! Dan kan je nooit ergens een discussie over voeren. Je kunt ook gewoon met zachte hand met een trens rijden. Of zou het zo zijn dat de betere ruiters, met een zachte hand, voor stang en trens kiezen omdat dat bij het hogere niveau hoort? En dat we daarom gewoon toevallig meer goede ruiters met stang en trens zien rijden? Dat is op zich positief voor de paarden die alleen op trens gereden worden, want hoewel ze hard gereden worden wordt er dan in ieder geval geen stang bij gehangen. Dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als ze stang en trens helemaal zouden verbieden en al die goede ruiter met zachte hand alleen op trens zouden rijden.

Geloof je niet dat een stang en trens weldegelijk bij sommige ruiters een verfijning kan vormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:05

Shaggy09 schreef:
Elvirawortel schreef:

Geloof je niet dat een stang en trens weldegelijk bij sommige ruiters een verfijning kan vormen?

Nee. Zoals ik al eerder in dit topic heb gezegd, als je je hulpen indeelt op een schaal van 1 tot 10 waarbij 1 de lichtste hulp is en 10 de hardste, dan streef ik een 1 na voor mn paard. Wanneer ik een extra hulpmiddel in de mond van mijn paard ga hangen, ziet het er misschien wel uit als een 1 maar is het voor het paard zeker geen 1