Babootje schreef:Ayasha schreef:Ik juich iig elke afschaffing van verplichting tot S&T toe. Hier een paard met een heel klein mondje. Daar komt geen S&T in.
Dat is een misvatting dat "S&T" i.c.m. "klein mondje"
Onze paarden hebben ook "kleine mondjes" maat 11,5 bit om precies te zijn. Ik heb ook echt de DA/tandarts die laatst voor behandeling geweest is gevraagd of een S&T nu zou passen. Toen liet hij mij de mond zien en zei wat denk je zelf? (Mond gevuld met tong). Feitelijk is er voor niet 1 paard (grote mond of kleine mond) ruimte voor een S&T. Het gaat om acceptatie. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor ieder ander bit.
Een S&T is er voor de verfijning. Hoe zwaarder en moeilijker de oefeningen worden, hoe meer het paard zal proberen steun te zoeken in je handen. Moet je veel druk verwerken op een trensbit, dan is dat slechter dan dat je paard S&T heeft geaccepteerd en daar respect voor heeft. En je dus wel tot een licht contact met de mond komt.
Ik vind het ook heel goed dat er nu een keuze is. Heb een paard gekend die een breuk in de kaak heeft gehad als gevolg van een ongeval, wel met trens kon worden gereden, maar om die reden niet met S&T. Maar wel waanzinnig kon lopen. Heel fijn dat voor dat soort paarden de "sportdeur" open blijft en voor andere paarden die om wat voor reden dan ook een S&T niet accepteren.
Moet wel zeggen dat er dan toch heel vaak wel iets anders aan de hand is.
Ik heb in hem nooit een S&T gestoken. Het kán dat hij het accepteert. Ik zie het nut niet van het proberen.
Het contact is verder nog even ‘zwaar’ vanuit het paard de ruiter voelt het gewoon minder. Op de vorige pagina stelde iemand daar ook al interessante vragen rond IMO.
Edit: ik ga niet herschrijven wat al prima geschreven is. Dit dus:
Elvirawortel schreef:Ooit kreeg ik de tip om mijn hulpen in te delen op een schaal van 1 tot 10. Bij 1 hoef ik alleen maar te denken wat ik wil, bij 10 moest ik met mijn sporen en zweep werken om mn paard aan het lopen te krijgen. Willen mensen nu naar een 1 toe werken voor hun paard, of willen ze toewerken naar een hulp die er uitziet als een één maar voor het paard een acht is? Want naar mijn mening geef je wanneer je op trends en acht nodig hebt en je hangt er stang en trens en, nog steeds een acht maar ziet het er misschien uit als een twee. Dat is wat er zo vaak mis gaat in de dressuur, als het er maar goed uitziet. Zelfde verhaal met paarden opwaarts fokken, ziet het er voor het oog uit dat het paard zich op laat richten met een 1, het paard zelf ondervindt er hinder van. Citeer jouw berichtje omdat ik me afvraag of je, wanneer je met een trens met een acht kunt rijden, met stang en trens nou echt lager dan die acht kan geven? Ik denk het niet eigenlijk, want als dat zo was zou je met de trens ook wel een lager cijfer kunnen geven Dat ziet er misschien alleen maar uit als een drie