Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:32

Paard aan de hand, ereronde in stap. Als je nu echt ongelukken wilt kun je ze zo wel krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:36

Ja die schieten los en dan heb je de poppen aan het dansen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:51

En dan te bedenken dat ik ooit op een regio kampioenschap met een dier dat voor mij echt niet niet te doen was in de prijsuitreiking kon kiezen tussen prijs schrappen of binnen rijden met alle mogelijke gevolgen van dien.. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:26

Hier bieden ruiters vaak met liefde hun paarden aan als je het niet ziet zitten. Ik heb ook al wel eens uitreiking op andermans paard gereden. Mijne was reeds naar huis omdat die daar op stal zo over de zeik gegaan was dat dat de enige optie was. Mijn vorige paard leende ik regelmatig uit. Zo’n kreng als ze in de proeven was, zo fijn was ze in de prijsuitreiking :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:30

Cowgirl schreef:
Jessix schreef:
De huidige KWPNer is inderdaad een stresskip, wat jammer is. Uiteraard speelt de angst van de ruiter ook wel een rol. Anders zou Tristan Tucker niet zo’n succes hebben! :D En dan blijft nog de vraag waarom de springruiter wel een ereronde rijdt op zijn KWPNer?

Wat dacht je van al die 4 span rijders...jeetje dat zijn er wel 4 en je zit er nog achte ook :wow: :wow: :oo :oo

Maar goed op deze manier kan Tristan lekker leven toch :D

Je weet dat hij zelf geregeld heeft dat er op Jumping Amsterdam een prijsuitreiking dressuur zonder paard was? Met tractoren, als trial.

https://www.facebook.com/18211514414909 ... 01?sfns=mo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-02-19 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:33

Precies,zo kan het ook. Mensen de keus geven. Ben ook van mijn vorige paard gevlogen tijdens de prijsuitreiking,omdat er iemand n strik aan haar kopstuk had gedaan,zo snel,dat ie al zat,voordat ik mijn zin "die dat maar niet" uitgesproken had. Beest ging meteen aan de haal en draaide 10 minuten later nog pirouettes rechtsom (inmiddels zonder mij).
Niet fijn voor de rest. Daarna vaker gedaan. Zonder rozet,die mocht aan mijn laars.

Dat was op een kleine wedstrijd....

Met mijn huidige paard durf ik tijdens de prijsuitreiking van de wb kür nog wel mee te rijden.

Verplichten om te paard te gaan vind ik niet goed. Maar laat mensen kiezen.....

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:02

Geen huldigingen te paard, Kür op Muziek gaat komend NK niet door, behalve voor de ZZ-Zwaar en de LT. Waar gaat het heen.
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk veiligheid voor alles!
Mensen kennen hun eigen paard/pony neem ik aan goed genoeg om te weten of het wel of niet kan, deelnemen aan huldigingen te paard, of Kür op Muziek.
Kür op Muziek is toch een mooi onderdeel van de paardensport, maar de KNHS besluit deze even van de kalender te halen omdat......

Wat is het volgende...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:10

In een ideale wereld zijn alle paarden volledig getraind en voorbereid op dit soort omstandigheden, maar dat is niet zo in real life.

Het is vaak gevaarlijk, niet prettig voor de paarden en een moment dat veel goede training volledig teniet doet. Goed dat ze het afschaffen!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:27

Ik vind dit wel zonde hoor. Zouden ze dit bij het outdoor seizoen ook doorvoeren? De paarden die ik ken vinden zo'n ere ronde prachtig, kop d'r op en showen maar. Die van mij staat te slapen met de lintjes om doen totdat de muziek begint te spelen, dan gaat de turbo aan om daarna weer op d'r dooie gemak naar de trailer te stappen, zeer vervelend voor het paard :?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:34

Kür gaat niet door ivm weinig deelname.....

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:55

Zoals het was is toch prima? Volgens mij was deelname te paard aan de prijsuitreiking sowieso gewoon een eigen keuze, geen verplichting. En op deze manier verdwijnt de keuze voor degenen die wel graag te paard zouden deelnemen aan de prijsuitreiking.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:09

Wij hebben ons vorige paard idd ook wel eens uitgeleend. Ruiter zag wat een koele kikker het was, en zij had een 5 jarige die heel ril was. Ik vond het wel stoer om die van ons zo'n rondje te zien lopen. En die omroeper maar zeggen dat de paarden zo braaf waren :')

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:33

sanne83 schreef:
In een ideale wereld zijn alle paarden volledig getraind en voorbereid op dit soort omstandigheden, maar dat is niet zo in real life.

Het is vaak gevaarlijk, niet prettig voor de paarden en een moment dat veel goede training volledig teniet doet. Goed dat ze het afschaffen!

Je hoeft niet mee te doen, mocht je zover komen!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:42

Hopen dat ik dit ooit met mijn rustige, chille tinker mee mag maken.
Ik kom met paard of helemaal niet, je hebt 't toch samen geflikt.
Vind toch dat de keuze bij de ruiter zou moeten liggen.

Moeten ze die beesten maar niet zo hoog in het bloed fokken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:58

Ze moeten het spelletje wel leren. De eerste keer ging die van mij ook vrolijk bokken maar inmiddels is hij prima te rijden, ook door vreemden als dat zo uitkomt. De kunst is om ze altijd voorwaarts te laten denken. Daar schort het bij veel dressuurpaarden nogal eens aan. Die lopen altijd met de rem erop en die gaan in zo'n ereronde echt niet ineens voorwaarts denken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:14

stoffel schreef:
sanne83 schreef:

Je hoeft niet mee te doen, mocht je zover komen!

Dat snap ik, maar ik denk dat deze beslissing is gemaakt om mensen tegen zichzelf te beschermen. De organisatie zal gewoon ongelukken willen voorkomen, ik denk dat mensen dus niet de juiste beslissing nemen om wel of niet mee te doen.

Ik heb zelf niets tegen zo'n situatie, als je paard netjes getraind is erop. Ik vind het niet eerlijk om je paard aan zoiets bloot te stellen als hij helemaal in paniek raakt. Zou mooi zijn als dit gewoon geoefend wordt vanaf het begin zoals vroeger.
Zolang dat niet gedaan wordt, is het misschien terecht om dat niet opeens wel op een kampioenschap te doen, terwijl de paarden totaal niet voorbereid zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:39

Dat lintje aan het hoofdstel moeten ze gelijk afschaffen. Ik geef altijd aan die aan mijn laars te willen.

Mijn paard is overigens ook braaf te rijden tijdens een ereronde met muziek en klappende mensen. Toch blijf ik er bij dat ik het wel een goede vind het af te schaffen. Net als de ereronde op gewone wedstrijden al bijna allemaal weg zijn :j
Al mag er dan wel uitgepakt worden met de prijsuitreiking te voet. Daar laten veel het nu ligge en dat is wel jammer..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:20

“De dressuursport is veel te tuttig aan het worden, je moet juist werken aan gewenning van paard en ruiter aan rumoerige omstandigheden, dit komt de prestatie en de sport ten goede.”
Dat is nou juist precies wat er niet gebeurt, paarden moeten zo hup ineens in de herrie van een ereronde lopen. :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:23

Nies_ schreef:
“De dressuursport is veel te tuttig aan het worden, je moet juist werken aan gewenning van paard en ruiter aan rumoerige omstandigheden, dit komt de prestatie en de sport ten goede.”
Dat is nou juist precies wat er niet gebeurt, paarden moeten zo hup ineens in de herrie van een ereronde lopen. :+

Dus, weer gewoon terug naar het na afloop parade rijden met zijn allen. Wennen de paarden al eerder aan muziek en vlaggen en publiek en dergelijke, en niet pas als de ruiter ineens een kampioenschap wint.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:25

Nou dan heb ik mijn laatste wedstrijd gereden :') heb wel wat beters te doen dan heel de dag aan zo'n veld te zitten.

Voor de paarden zou het in ieder geval geen kwaad kunnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:27

Nies_ schreef:

Uhm tsjah... jaren geleden reed ik met een paard een eerste outdoor wedstrijd op gras, de kinderen van de eigenaar (4 en 6 destijds geloof ik?) speelden op een heuveltje naast mijn ring.
Paard was was onwennig en werd af en toe wat kijkerig van de kids. De jury zei later tegen de eigenaar/voorlezer: "Ja ze hadden wel erg veel last van die kinderen he, die horen daar helemaal niet te spelen."

Ik vond het juist een goede oefening eigenlijk... Had thuis ook het liefst dat de kids regelmatig ergens mee begonnen te spelen wat geluid maakte...

Maar ja als KNHS-vertegenwoordigers al van mening zijn dat er doodse stilte om de ring moet zijn, ja, hoe moet je dan als ruiter kunnen oefenen?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:11

Ik zou de keuze bij de ruiter laten liggen.
Die 3 uur op de trailer lost dit ook niet op want als je prijs hebt moet je je prijs toch ophalen (met of zonder paard).
De mensen die wel te paard willen moeten dat doen en de mensen die het niet willen moeten te voet een rondje doen, lijkt mij de beste oplossing.