PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:08

Ik ben het volkomen eens met het feit dat een paard samen "Moet" staan met andere paarden.
Echter weet ik zeker dat er paarden zijn waarbij dit niet mogelijk is en helaas is dit vaak het gevolg van slechte opfok of omdat het paard ooit een slechte ervaring heeft gehad met een ander paard.
Verder vind ik ook dat we er niet door in moeten slaan en krijg ik het idee dat dit beleid inderdaad is voor paarden die al jaren alleen staan.
Daarbij las ik net iets over dat wanneer je geen geld, tijd of plek hebt je ook geen paard moet nemen. Dat moedig ik alleen maar aan (En niet alleen bij paarden...)

LadyMadonna

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:12

Hopemyday: nee, puur het feit dat ze hengst zijn en in de sport uitgebracht (moeten) worden om vervolgens weer verkocht te worden naar Rusland, of Japan, of Amerika, of of...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:20

LadyMadonna schreef:
Hopemyday: nee, puur het feit dat ze hengst zijn en in de sport uitgebracht (moeten) worden om vervolgens weer verkocht te worden naar Rusland, of Japan, of Amerika, of of...

het paard als gebruiksvoorwerp en/of moneymaker....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:23

Nou ze hebben wel bereikt wat ze voor ogen hadden... Heb al van 5 mensen een appje gehad met de link naar het nieuwsbericht.

Mensen die niet wisten dat mijn paard gewoon in een kudde staat :P . Blijkbaar gaat iedereen ervan uit dat paardenmensen hun paard alleen hebben staan := . Oh ja en paardrijden is alleen zitten natuurlijk... :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:33

Ik hoorde op het NOS journaal dat de helft van alle paarden alleen zouden staan.
Waar is dit op gebaseerd, de helft van alle paarden lijkt mij wel erg overdreven.
Zo veel komt het toch niet meer voor dat paarden alleen gehouden worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:35

Loretta schreef:
Ik hoorde op het NOS journaal dat de helft van alle paarden alleen zouden staan.
Waar is dit op gebaseerd, de helft van alle paarden lijkt mij wel erg overdreven.

Nee? Twee sportstallen in de regio, zijn er bij elkaar al een stuk of 80

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:37

HopeMyDay schreef:
Ik ben het volkomen eens met het feit dat een paard samen "Moet" staan met andere paarden.
Echter weet ik zeker dat er paarden zijn waarbij dit niet mogelijk is en helaas is dit vaak het gevolg van slechte opfok of omdat het paard ooit een slechte ervaring heeft gehad met een ander paard.
Verder vind ik ook dat we er niet door in moeten slaan en krijg ik het idee dat dit beleid inderdaad is voor paarden die al jaren alleen staan.
Daarbij las ik net iets over dat wanneer je geen geld, tijd of plek hebt je ook geen paard moet nemen. Dat moedig ik alleen maar aan (En niet alleen bij paarden...)

Het gaat er niet om dat ze samen moeten staan, het gaat er om dat ze niet moederziel alleen mogen staan. Een ander paard in het zicht of de 8 meter waar over gesproken wordt zou ik geen "doorslaan" willen noemen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:38

Loretta schreef:

Ik denk dat het ook veel bij boeren op het erf is (is wel iig waar ik ze van ken)
Maar ook paarden op een pensionstal met afgesloten boxen die alleen eruit gaan als ze worden gereden of een half uurtje per dag in een paddock alleen terwijl er wordt uitgemest

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:40

Amber_anne schreef:
Loretta schreef:

Ik denk dat het ook veel bij boeren op het erf is (is wel iig waar ik ze van ken)
Maar ook paarden op een pensionstal met afgesloten boxen die alleen eruit gaan als ze worden gereden of een half uurtje per dag in een paddock alleen terwijl er wordt uitgemest

Maar als deze paarden een overbuurman hebben is er geen probleem begrijp ik, want ze kunnen elkaar zien....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:40

Loretta schreef:

Ach, als je die discussie op radio tussen ik weet ff niet meer wie van de PvdD met een meneer van LTO NL hoorde, over de uitstoot van CO2 in de veehouderij en oplossingen daarvoor beiderzijds... Dan snap je waar je deze getallen ook vandaan hadden.

Plaatsvervangende schaamte, waardoor ik een hoop reacties op de PvdD wel heel goed begrijp. Ook al streeft iedereen natuurlijk hetzelfde doel na.
Waar natuurlijk voor gewaakt moet worden is dat er niet een algemene regel komt die NIET toepasbaar is op élk individu. Wij hebben ook één ruin op stal, die met mijn paard is opgegroeid. Meerdere kuddesamenstellingen geprobeerd, hij kan gewoon met geen enkel paard meer... Waarom? Geen idee, maar het is redelijk safe to say dat alles geprobeerd is.
Het beste werkt om ze tegelijk buiten te hebben met een draadje er tussen. Er kan gekroeld worden maar er wordt niet meer getrapt. Alle paarden tevreden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:42

Amber_anne schreef:
Loretta schreef:

Maar als deze paarden een overbuurman hebben is er geen probleem begrijp ik, want ze kunnen elkaar zien....[/quote]

Klopt volgens de tekst wel als ze binnen de 8 meter staan

Lilea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:44

Ik vind dit echt zo'n goede maatregel, het is niet voor niets al in heel veel landen verboden. Een sociaal wezen alleen zetten vind ik echt geen optie...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:46

Nies_ schreef:
HopeMyDay schreef:

Het gaat er niet om dat ze samen moeten staan, het gaat er om dat ze niet moederziel alleen mogen staan. Een ander paard in het zicht of de 8 meter waar over gesproken wordt zou ik geen "doorslaan" willen noemen.

Ik zeg nergens dat ik dit doorslaan noem, ik zeg dat we er niet verder in moeten gaan dan dit. Dat bij deze wetgeving voor mij de grens ligt.
Ook zeg ik dat het gros van de paarden (sportpaarden waar geen schrammetje op mag komen) wel bij elkaar kán staan maar dat er ook echt uitzonderingen zijn.
Sportpaarden die niet bij elkaar gezet worden omdat ze een schrammetje willen voorkomen noem ik puur egoïsme vanuit de eigenaar maar er zijn dieren (waarvan een aantal voorbeelden in de rest van de reacties hierboven staan) waarbij het écht niet kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:54

HopeMyDay schreef:
n.
Sportpaarden die niet bij elkaar gezet worden omdat ze een schrammetje willen voorkomen noem ik puur egoïsme vanuit de eigenaar.

Maar dat zijn er zó veel...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:56

Ja en dat zou dus volgens deze regel nog steeds mogen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:58

Beter naast elkaar op het land dan geen paard er naast :D

Lijkt me een fijne regelgeving :j

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:01

Cioccolato schreef:

Ik denk daar toch anders over. Liever een aantal uur extra op de wei dan de gehele (of meer dan een x aantal uur) op stal.
Helaas is er geen mogelijkheid tot toezicht op een x aantal uur op de wei per dag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:03

Ik heb de reportage in het NOS journaal gezien. Beetje jammer dat de mensen die paarden alleen houden worden afgeschilderd als niet wetend. En ook jammer dat de kant van het niet samen kunnen staan niet word toegelicht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:07

purny schreef:
Ik heb de reportage in het NOS journaal gezien. Beetje jammer dat de mensen die paarden alleen houden worden afgeschilderd als niet wetend. En ook jammer dat de kant van het niet samen kunnen staan niet word toegelicht.

Dat is meestal zo...ik wil de nos weleens uitnodigen te filmen als ik mijn drie hengsten bij elkaar zet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:08

geerke schreef:
purny schreef:

Dat is meestal zo...ik wil de nos weleens uitnodigen te filmen als ik mijn drie hengsten bij elkaar zet

Jaaaa! Maar niet bij elkaar zetten maar gewoon uitleg geven

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:11

HopeMyDay schreef:
Cioccolato schreef:

Ik denk daar toch anders over. Liever een aantal uur extra op de wei dan de gehele (of meer dan een x aantal uur) op stal.
Helaas is er geen mogelijkheid tot toezicht op een x aantal uur op de wei per dag.

En zo denkt iedereen overal weer anders over. En dat zal altijd zo blijven, welke wetgeving er ook komt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:13

Zowel het alleen staan als amper tot niet buiten komen is gewoon not done en hier moeten beide regelgevingen op komen vind ik. Waarom zou dit nog goedgekeurd mogen worden? Ik vind dat echt enorm ouderwets.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:14

Met die 2 uitersten ben ik het ook zeker niet eens en daar mag ook wel een strikte wetgeving op komen :j

Maar bijvoorbeeld een verplicht kudde verband houden of een verplicht 24/7 buiten zou voor mij te ver gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:23

Dat gaat in mijn ogen ook te ver maar is ook totaal niet haalbaar dus dat zal gelukkig nooit gebeuren.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:24

Achja mijn docente zei altijd al 1 paard is geen paard. Vind dit wel een goed begin, ookal kan ik de PvdD nog steeds niet serieus nemen.