Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:02

karuna schreef:
Maar roepen ik wil geen wolf gaat hem niet tegenhouden :')

Nee, ze spreken helaas geen Nederlands. Dat zou pas echt makkelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:05

Nies_ schreef:
karuna schreef:
Maar roepen ik wil geen wolf gaat hem niet tegenhouden :')

Nee, ze spreken helaas geen Nederlands. Dat zou pas echt makkelijk zijn.

Maar roepen dat iedereen niet zo moet janken maar niet met een oplossing komen ook niet...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:07

Myrthe3 schreef:
Wat een onzin allemaal weer.
Dus jij zou het oke vinden als je paarden opgegeten worden door een wolf? Of wat ga jij er aan doen?

Heb ik gezegd dat ik dat oké vind? Maar ik zou dus míjn verantwoording nemen op míjn kosten en inspanning.

Denken in een oplossing, i.p.v in problemen.

Ik ben trouwens ooit kippen kwijtgeraakt aan een vos. Dat was hoofdzakelijk emotionele schade.
Nu had ik die vos natuurlijk kunnen vergiftigen. Maar die vos heeft ook het recht op leven, en dus heb ik een vosproof kippenhok gebouwd voor de rest. Als ikzelf aanwezig was de kippen los en verder in het hok.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:07

Nies_ schreef:
Ik vind de mensen die hier nu diervriendelijk denken te zijn de plank nogal mis slaan. Ik vind de optie om een hond z'n leven te laten riskeren om de wolf voor jou te verjagen nogal wat. Er zijn al honden in stukken gescheurd. De helft van de wolven op het wolven in Nederland kaartje is aangereden door een auto. Vind ik behoorlijk sneu. Het is hier te klein voor roedels wolven en dat heeft niet alleen betrekking op ons eigen belang, maar ook op die van de wolf zelf.

Honden inzetten is ook echt niet direct nodig hoor. Een paar kinderen met stokken kun je ook prima toezicht laten houden op vee als dat buiten staat.

Nies_

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:10

Komen die kinderen ook nog eens buiten, oomens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:13

Maar Palmera, hoe dan?
Dat is geen aanval he, maar roepen denken in oplossingen ipv problemen... Ik zou het niet weten.
Wij mogen namelijk niet zo hoog omheinen. Paarden gaan snachts op stal. We denken er over de droge koeien ook maar binnen te houden in de zomer, want als ze per ongeluk buiten kalven... Tja...
Als het overdag zomers heel warm is gaan de koeien overdag op stal en snachts naar buiten. Maar ik weet niet of dat komend jaar nog wel gaat gebeuren. Maar ze moeten toch naar buiten van de fabriek... Dus dan maar overdag naar buiten als het +30 graden is?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:20

Je zal je veulen maar vinden zo, dat is toch verschrikkelijk!! Snap nit dat mensen daar zo laconiek over kunnen zijn

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:24

Esther_r20 schreef:
Pas geleden was er op Facebook bericht dat een jaguar in een dorp was beland om voedsel (kleinvee)te zoeken. De mensen wilden hem verjagen en uit stress heeft hij aangevallen. De jaguar werd gedood

Als ik het goede bericht voor mij heb was dat een luipaard (ander dier, ander continent, maar inderdaad ook een gevlekte kat), en was dat dorp een voorstad van een van de grotere steden in India.

Zo ongebruikelijk is dat trouwens niet. O.a. in Bombay/Mumbai komen luipaarden geregeld in de stad voor, en schijnen ze zelfs in stedelijke gebieden hogere dichtheden te bereiken dan in de 'natuur'. Ja, er wordt wel eens iemand gepakt, maar hoofdzakelijk eten ze varkens en andere zwerfdieren. Ook daar is de beste oplossing om dieren die je wilt bewaren 's nachts binnen te houden, en zelf ook niet 's nachts alleen de straat op te gaan. Dat laatste trouwens vooral vanwege (groeps)verkrachtingen, waar er daar helaas meer van zijn dan luipaardaanvallen.

Hoe dan ook, 'geen ruimte' is daar niet echt een argument waar een beetje opportunistische toppredator zich wat van aantrekt. Waarom zouden wolven daar in Nederland wel voor vallen? Feit blijft dat we hier ongekende aantallen prooidieren houden, en dat wolven al veel eerder hebben laten zien dat ze de menselijke omgeving als een betrouwbare voedselbron kunnen gebruiken. Kijk om je heen op een uitlaatveldje in de gemiddelde vinexwijk en je ziet het bewijs.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:25

Een zo goed als uitgestorven beroep kan weer in het leven geroepen worden, Myrthe.

De herder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:28

Das waar! Vraag me dan wel af hoeveel herders je dan nodig bent. Onze koeien lopen soms verspreid over 6 Ha. Als de herder voor in het land loopt en er gebeurd achterin het land wat... Ben je te laat, denk ik.
Vind het opzich wel een goed idee, maar dan moet de melkprijs wel omhoog, anders is het onbetaalbaar helaas...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:33

Maar die melkprijs moet sowieso omhoog al is dat een hele andere discussie.

Uiteindelijk zal de overheid wel mee moeten gaan in dit dreigende nieuwe gevaar en de eisen mbt omheinen aan moeten passen. Zo mag ik mijn huisperceel 2 m. omheinen maar de rest maar 1 m. echter gaf mijn gemeente aan niet te controleren.. Maar dat is geen garantie natuurlijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:42

Myrthe3 schreef:
Das waar! Vraag me dan wel af hoeveel herders je dan nodig bent. Onze koeien lopen soms verspreid over 6 Ha. Als de herder voor in het land loopt en er gebeurd achterin het land wat... Ben je te laat, denk ik.
Vind het opzich wel een goed idee, maar dan moet de melkprijs wel omhoog, anders is het onbetaalbaar helaas...

Een goede herder houdt met behulp van honden de kudde bij elkaar.

En dat de prijzen van álle dierlijke producten omhoog moeten ben ik het zeker mee eens!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:43

Natuurlijk maken mensen zich zorgen en natuurlijk is het spannend. Maar het is iets wat hier een tijd niet is geweest omdat we vroeger alles hebben afgeknald. Als er een nieuws artikel komt over de sterke daling van roofdieren in Afrika doordat boeren uit (terechte) vrees voor hun dieren elke grote kat afknallen of vergiftigen dan gaat iedereen los over hoe zielig het is en dat we deze diersoorten moeten beschermen. Maar de paar wolven die zich in Nederland kunnen vestigen moeten we vooral weren want die horen niet hier die horen ver weg.
Die populatie in Nederland zal nooit groot worden omdat het hier inderdaad te druk is en ze snel onder een auto terecht komen. Heel sneu, maar dan is er toch eigenlijk niet echt een probleem? Er komen er een paar en die zullen soms iets anders pakken dan een bambi, en dat is balen en dat is stom maar dat is gewoon hoe het is.

De wolf kan ook prima werk verrichten; opruimen, populatiebeheer. Een topdown reactie veroorzaken die de Nederlandse 'natuur' weer een beetje in evenwicht brengt. Nu zijn wij de toppredator die de populatie in controle moeten houden, en we hebben allemaal gezien hoe goed dat nu gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:58

Myrthe3 schreef:
Wij zijn inmiddels 4 jaar geleden al een kalfje verloren door de wolf. Dus ja, hier is het wel in de achtertuin gebeurt en kijk ik er wat anders tegenaan dan de meesten.
Waarschijnlijk ga je er pas anders tegenaan kijken als het jezelf overkomt.

Geen idee, of ik er pas anders over ga denken als het mij hier in Drenthe zelf overkomt. (Daar heb ik tenslotte mijn voorstellingsvermogen voor.)

Mijn cijfers gingen over schapen, duizend maal meer schade door honden dan door wolven.

Verder schijnt bijna niemand in deze discussie onderscheid te maken tussen
'lone wolf' op doortocht en
wolf die zich vestigd.

De 'lone wolf' vormt het grootste gevaar voor schapen en andere huisdieren.
De wolvin 'die nu officieel op de Veluwe woont' wordt goed in de gaten gehouden en zij eet geen schapen.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:24

Maar 6 schapen gedoodt door wolven in 2018?
166 schapen bedoel je. Dit jaar sowieso al 7 schapen.

Er word een vergoeding gegeven voor schapen die ongeacht het ras hetzelfde is. Ik meen zo uit mijn hoofd rond de 200 euro per schaap. Dat is voor een speciaal/zeldzaam ras totaal niet toereikend.

En een wolf valt geen mensen aan? In Italie onlangs een man aangevallen en in India(misschien iets te ver uit de richting) zijn er pas 2 kinderen verslonden door de wolf. Helaas valt de wolf dus wel mensen aan.

Ik vind de wolf prachtig maar wel wil ik mijn kudde schapen optimaal beschermen tegen de wolf. Wij gaan deze maand dan ook op gesprek bij de gemeente om te praten over een wolfwerende omheining, die dan ook nog eens moet aansluiten in het Drents landschap. Omheining is nu dik 1.20 maar helaas niet afdoende tegen een wolf.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:25

Janneke2 schreef:
Verder schijnt bijna niemand in deze discussie onderscheid te maken tussen
'lone wolf' op doortocht en
wolf die zich vestigd.

De 'lone wolf' vormt het grootste gevaar voor schapen en andere huisdieren.
De wolvin 'die nu officieel op de Veluwe woont' wordt goed in de gaten gehouden en zij eet geen schapen.

In dit geval gaat het om het leidende mannetje van een kleine groep wolven. Vorig jaar schijnen ze ook al gericht een pony/veulen te hebben aangevallen. Er is nu toestemming gegeven om alleen dit mannetje af te schieten. De vergunning is verleend voor (nu) een maand. Wordt hij in deze maand niet gedood is het nog onduidelijk welke maatregelen er genomen worden.

In Duitsland staat deze ene wolf dus al bekend als 'afwijkend' qua jaaggedrag. En is de vergunning nu verleend zodat zijn kinderen niet aanleren dat dit normaal gedrag is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:34

Rocco_Love12 schreef:

Er word een vergoeding gegeven voor schapen die ongeacht het ras hetzelfde is. Ik meen zo uit mijn hoofd rond de 200 euro per schaap. Dat is voor een speciaal/zeldzaam ras totaal niet toereikend.

En een wolf valt geen mensen aan? In Italie onlangs een man aangevallen en in India(misschien iets te ver uit de richting) zijn er pas 2 kinderen verslonden door de wolf. Helaas valt de wolf dus wel mensen aan.

Ik vind de wolf prachtig maar wel wil ik mijn kudde schapen optimaal beschermen tegen de wolf. Wij gaan deze maand dan ook op gesprek bij de gemeente om te praten over een wolfwerende omheining, die dan ook nog eens moet aansluiten in het Drents landschap. Omheining is nu dik 1.20 maar helaas niet afdoende tegen een wolf.

Wat was de situatie? Want wolven die mensen aanvallen zijn echt heel heel uitzonderlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:38

Ben bang dat het met de wolven net zo zal gaan als met veel van het wild hier op de noordelijke Veluwe. Vossen zijn nog net niet handtam, zwijnen trekken zich niets aan van drie rijen dik publiek en zelfs de herten zijn steeds dichter te benaderen. De enige die nog even schuw zijn als ze waren, zijn de reeën en de hazen...

Karl66

Janneke2 schreef:
Citaat:
Je kunt toch niet 10 HA weide gaan omheinen? Ten eerste is dat geen doen, wie gaat dat betalen? Ten tweede trekt een wolf zich daar vrij weinig van aan als ze honger hebben en ten derde, enig idee hoe lelijk je landschap daar van word?
Want het is niet 1 weiland maar een heel groot deel van de weilanden.

Prima dat de wolf nog in het wild rond loopt, maar dan wel in een land met veel ruimte en genoeg wild om van te leven. Niet in een overvol Nederland :n

Vroegah hadden we een schaapherder om kleinvee te beschermen.

Afgelopen jaar zijn er meen ik 4000 schapen doodgebeten door honden, en zo'n 6 schapen door wolven.

Mind, de wolvin die zich op de Veluwe heeft gevestigd eet geen schapen. Wel kleine Bambi's, het zijn nu eenmaal roofdieren.
Dus bescherm je dieren, een loslopend veulen in de vrije natuur wordt ook opgegeten. Onze huisdier paarden weten nog precies wat ze moeten doen tegen wolven. (Maar zorg dus voor een kudehengst, een leidende merrie en zet geen drie jonge moeders plus veulens alleen in het land.)

En och ""in een dichtbevolkt land als Nederland"" is het geen goed idee om zoveel honden te houden.

Je haalt hier een paar dingen door elkaar. Er zijn ca. 4000 bijtinincidenten. Maar dat is van honden en vossen. Van die 4000 bijtincidenten zijn er ca. 1800 door honden en van die 1800 bijtincidenten zijn er ca. 800 dodelijk. Dus de ongeveer 2 miljoen honden in Nederland zijn jaarlijks verantwoordelijk voor ongeveer 800 dode schapen. Daar tegenover staan pak hem beet 10 wolven, die verantwoordelijk zijn voor 167 dode schapen (nee er zijn geen 6 schapen door wolven doodgebeten, het waren er 167)
De onderzoeken van deze cijfers heb ik zo niet paraat, maar het gaat om een onderzoek uit ik meen Dronten en Den Bosch.

Een ander misverstand is dat wolven geen gevaar vormen omdat ze zo schuw zijn. Wilde dieren die niet bejaagd worden ontwikkelen steeds minder angst voor mensen en worden vanzelf minder schuw. En dat klopt ook met het gedrag wat je van wolven hier in Nederland ziet, ondanks het kleine aantal worden ze regelmatig waargenomen en op dat moment vertonen ze ook geen schuw gedrag.

Een wolf zal proberen om met zo min mogelijk energie zo veel mogelijk effect uit zijn jacht te halen. Als een wolf moet kiezen tussen een kudde dieren op een wei, die niet kunnen vluchten en een enkel wild dier dat ze in het wild moeten opsporen en opjagen, dan gaan ze echt wel voor die kudde in een wei. een wolf denkt echt niet "Laat ik dat tamme dier maar niet pakken, want dat is niet goed voor mijn acceptatie in Nederland." Die gaat voor het gemak van de kudde en de kans om meerdere dieren te doden en zo een voorraadje eten aan te leggen. Ik vraag me dan ook af in welk gebied het onderzoek gedaan is naar eetgedrag van Wolven. Waarschijnlijk is dat in een gebied geweest met weinig gehouden dieren en wellicht ook nog met een ander welvaartsniveau, waardoor het financieel haalbaar is om kuddes door herders te laten bewaken. De vraag is dan ook of die resultaten voor Nederland geldig zijn.

Janneke2

Rocco_Love12 schreef:

:o. Nee. Als ik 6 schapen schrijf, bedoel ik er 6.

Mijn bron in deze heet Koos Dijkserhuis, wellicht zat hij er naast.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:50

_San87_ schreef:
Rocco_Love12 schreef:

Wat was de situatie? Want wolven die mensen aanvallen zijn echt heel heel uitzonderlijk.

In Israel is dat ook gebeurd, omdat er gevoerd werd oa. Daar ben ik in Nederland ook bang voor, je hebt altijd dioten die gaan voeren als ze horen dat er iets in de buurt loopt.
https://www.haaretz.com/israel-news/MAG ... -1.5452359
https://www.theguardian.com/world/2017/ ... lf-attacks
https://www.wolf.org/about-us/media/med ... in-israel/

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:59

2019 is ook nog maar 1 maand jong....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:21

Dat laatste artikel over die wolvenaanval in Israël is wel hilarisch!!

Arabian Wolfs attack Israelian Poeple...

Zijn zeker lid van de Hamas die wolven!?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:30

Wel allemaal lekker een stukje vlees op jullie bordje vanavond?
Maar de wolf die moet dood omdat hij dat zelfde stuk vlees wat op jullie bord beland opeet?
Het zit toch in de aard van het beest om te jagen.

Van mij mag ze blijven, niet alleen deze wolf, maar van mij mogen er nog veel meer komen.
Dan moeten mensen hun dieren maar beter beschermen, iets met honden, of betere omheining en anders maar hun dieren binnen in de nacht.

En anders vangen(verdoven) en uitzetten in de oostvaardersplassen, daar heeft ze vreten genoeg ;)