Nikass schreef:joyce B schreef:...in heel Nederland lopen reeën vrij rond, maar hier in de Oostvaardersplassen schiet men elk ontsnapt dier dood en laat ze verhongeren tot ze niet meer op hun benen kunnen staan om dan misschien nog een genadeschot te geven. En het ergste... Men praat het nog goed ook.
Even een paar kanttekeningen:
Als voorbeeld de Montferlandse bossen (in Nederland). De reeën lopen daar vrij rond. Echter als ze een voet buiten het bos zetten worden ze doodgereden of afgeschoten. En als ze wel binnen het bos blijven lopen ze alsnog het risico te worden afgeschoten, simpelweg omdat er jaarlijks een percentage reeën wordt afgeschoten.
Dan stel jij dat in de Oostvaardersplassen "schiet men elk ontsnapt dier dood": dit is weer helemaal nieuw voor mij... sinds wanneer ontsnappen er dieren uit de OVP? Ik dacht dat dat niet ging door de hekken, en dat dat is waar jullie nou juist problemen mee hebben?![]()
En dan het goed praten: wat praat "men" goed? Dat suggereert dat er iets fout is, maar is dat zo? En wie bepaalt dat? Het is misschien handig om te bedenken dat je het hier hebt over een mening, geen waarheid. Ik vind namelijk niet dat "men" (SBB?) iets goed praat. Ik weet ook niet wat er fout zou moeten zijn.
Ik verzin dit niet zelf. Ik heb vorig jaar het nieuws gevolgd.
Het verhongeren wordt goedgepraat.
En dat zie je vooral in de Oostvaardersplassen. De enige reden dat nu het beleid aangepast wordt is juist omdat er zoveel heisa Omnia gemaakt. Niet omdat zij zelf vonden dat het dieronvriendelijk was.
In het Drents Friese Woud staan er geen hekken om de reeën en andere wilde dieren binnen te houden. Alleen de koeien en schapen kunnen er niet uit en die worden bijgevoerd in de winter.
Tuurlijk wordt er gejaagd, maar men heeft het niet in aantallen zo uit de hand laten lopen dat er jaarlijks zoveel dieren moeten sterven.
En ik woon ook landelijk en bij ons lopen de reeën ook gewoon vrij rond tussen de verschillende natuurgebieden, boomwallen, bosjes en ze grazen rond de schemering in de weilanden naast de rustige bosjes vlak bij het dorp. Er worden echt niet dagelijks reeën doodgereden. Je moet wel rekening met ze houden als je tegen de schemering of in de avond door het bos rijd. Dan steken ze soms de weg over van het ene gebied naar het andere. Niemand die ze tegenhoudt als ze bij wijze van spreken naar Duitsland zouden willen verhuizen... Wild en vrij.