Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:44

Het is een hysterie ja, ik ga er niet extra om inenten en de andere paarden op stal zijn gewoon niet geent. Tja, eigenlijk komen ze ook nergens behalve een keer op buitenrit.
Ik zie het nu snel inenten als een mooie commerciele advertentie voor veeartsen. Ik haal zelf ook geen griepsspuit.

kinel

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:57

Hier in de omgeving drie maneges die deuren voor de manegeruiter en bezoekers dicht houden om te voorkomen dat het toeslaat. En verder strenge regels handhaven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:26

henny_w schreef:
Wat een angstzaaierij ineens?
Jaren terug heb ik met 2 paarden meegemaakt dat ze doodziek werden door een influenza besmetting ondanks altijd keurig vaccineren. Het ene paard kreeg als complicatie er zelfs een fikse longontsteking bij. Hoezo krijgen ze de influenza infectie milder als ze gevaccineerd zijn?
Mijn ervaring was helaas het tegenover gestelde.

Sinds 2004 vaccineer ik helemaal niet meer. En quess what? Veel gezondere paarden. Geen snotneuzen meer en als ze al 's een kleine infectie onder de leden hebben dan is het met 3 dagen over. Koorts geeft een booster voor het immuunsysteem dus zo'n ramp is het helemaal niet dat ze een keer een paar daagjes ziek zijn. Het enige nadeel is dat ik niet meer naar wedstrijden kan maar dat heb ik er graag voor over.
Ik geloof dat vaccinaties het natuurlijke immuunsysteem van paarden onderdrukt i.p.v. oppept. Met als gevolg dat als er zoals nu een keer een influenza virus over komt waaien, dan zijn er een heleboel paarden de klos. Ook de gevaccineerden.

Toevallig kreeg ik vanochtend onderstaande artikelen in mijn mailbox van Wanttoknow. De klokkenluider van o.a. vaccinatiebeleid. Weliswaar gaat dit over de humane vaccinaties maar trek het maar rustig door naar ook dierenvaccinaties.

Eindelijk een onderzoek tussen gevaccineerde en ongevaccineerde kinderen!
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... ccineerde/

En dan deze. Een vaccinatie schandaal aan het licht in Italië. Een diepgaand onderzoek naar de Infanrix-Hexa van GSK. Een 6 in 1 vaccinatie voor kinderen waar geen enkel antigeen stof tegen 1 van de 6 ziektes bleek te zitten maar wel andere chemische rommel.

https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... het-licht/

Dank voor de links erg interessant!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:29

Mijn paard wordt geënt dat was het op advies van de dierenarts. Omdat hij langer dan een half jaar geleden geënt is.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:43

paarden vanmiddag geënt .eigenlijk hoefde het pas in februari maar ze raadden mij aan het nu te doen. Wel vertelde ze dat mijn paarden al jaren op tijd geënt worden en minder risico hebben. Ook zei ze dat er veel paarden niet of slecht geënt worden .Hopelijk gaar het hier voorbij :o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:48

henny_w schreef:
Wat een angstzaaierij ineens?
Jaren terug heb ik met 2 paarden meegemaakt dat ze doodziek werden door een influenza besmetting ondanks altijd keurig vaccineren. Het ene paard kreeg als complicatie er zelfs een fikse longontsteking bij. Hoezo krijgen ze de influenza infectie milder als ze gevaccineerd zijn?
Mijn ervaring was helaas het tegenover gestelde.

Sinds 2004 vaccineer ik helemaal niet meer. En quess what? Veel gezondere paarden. Geen snotneuzen meer en als ze al 's een kleine infectie onder de leden hebben dan is het met 3 dagen over. Koorts geeft een booster voor het immuunsysteem dus zo'n ramp is het helemaal niet dat ze een keer een paar daagjes ziek zijn. Het enige nadeel is dat ik niet meer naar wedstrijden kan maar dat heb ik er graag voor over.
Ik geloof dat vaccinaties het natuurlijke immuunsysteem van paarden onderdrukt i.p.v. oppept. Met als gevolg dat als er zoals nu een keer een influenza virus over komt waaien, dan zijn er een heleboel paarden de klos. Ook de gevaccineerden.

Toevallig kreeg ik vanochtend onderstaande artikelen in mijn mailbox van Wanttoknow. De klokkenluider van o.a. vaccinatiebeleid. Weliswaar gaat dit over de humane vaccinaties maar trek het maar rustig door naar ook dierenvaccinaties.

Eindelijk een onderzoek tussen gevaccineerde en ongevaccineerde kinderen!
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... ccineerde/

En dan deze. Een vaccinatie schandaal aan het licht in Italië. Een diepgaand onderzoek naar de Infanrix-Hexa van GSK. Een 6 in 1 vaccinatie voor kinderen waar geen enkel antigeen stof tegen 1 van de 6 ziektes bleek te zitten maar wel andere chemische rommel.

https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... het-licht/

Heb je ook echte bronnen of alleen linkjes naar een aluhoedjessite?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:31

@henny_w, zouden je paarden niet minder vaak ziek worden juist omdat je nu niet aan wedstrijden mee doet en er dus minder contact is met andere paarden?

Daarnaast; vaccinatie werkt voor een grotendeels gevaccineerde populatie. Die paar mensen of dieren die dan niet geënt worden, "liften mee" op de verminderde verspreiding, zonder het nadelige effect van de enting zelf. Dat is natuurlijk hartstikke fijn voor die paar (of hun eigenaren, ouders, ...) maar het moeten er niet te veel zijn! Als meer mensen kiezen om niet te enten wordt het risico voor de hele populatie groter.

Daarbij ga ik uiteraard even uit van correct gefabriceerde vaccinaties. Dat voorbeeld dat je noemt, die misstand, schokkend! De achterdocht heeft wel een oorsprong, zullen we maar zeggen... -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:59

Krijgen we die discussie weer.....voor of tegen enten! :roll:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:51

Ik ben absoluut tegen het enten van paarden :+

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:55

Is daar geen ander topic over???
Hier gaat t over de influenza uitbraak en hoe gaat t zich verspreiden ( of niet ). En waar heerst t?

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:55

Lekker belangrijk, lijkt mij hier niet de plek voor deze discussie.

Zijn er inmiddels al stallen bekend? Wel gek dat er op bokt maar ook op social media nog geen zieke paarden gemeld zijn.
Ook best een foutje bedankt van RTL van Anky :+

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:53

Van Anky wel raar!
Zoveel stallen waar influenza heerst en geen enkele stal is openbaar.
Welke stallen zijn er op slot? En voor hoelang?

Waarom zaait de sectorrraad en het knhs zoveel paniek? Terwijl er met de rhino heel anders werd omgegaan.

Onbegrijpelijk vind ik het!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:56

Ken wel stallen die op slot zijn maar gewoon uit voorzorg geen een daarvan heeft influenza dus vind het nog steeds een vreemd verhaal, dat er geen een stal bekend is waar het virus zou heersen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:00

Ik vraag me al haast af of het nou expres zo in de media gegooid word om maar te hopen dat mensen massaal weer aan het enten gaan bij hun paarden?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:07

Heel raar allemaal.. Het nieuwsbericht zegt dus dat "Op dit moment heerst er in Nederland op een flink aantal grotere en kleinere stallen influenza. Voor zover we weten vooral in het zuiden, maar ook in het midden van het land." Maar op het grootste paardenforum van Nederland zit welgeteld 1 persoon wiens paard het mogelijk heeft.. Dan zal het dus wel meevallen met die "uitbraak", maar vraag ik mij wel af wat dan de bron van dit hele verhaal is?

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:20

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:33

Je zou toch verwachten dat ze inmiddels wel kunnen duiden waar precies het virus heerst. Dan kun je er ook rekening mee houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:35

Ik begrijp ook niet waarom er niet gewoon een lijst met stallen en plaatsnamen komt.
Dat is toch veel concreter...

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:38

Nou ja, dat maakt in wezen niet zo veel uit. Het is influenza, dat zit binnen een paar weken over heel Nederland. De enige manier om niet achter de feiten aan te hobbelen is om nu al voorzorgsmaatregelen te nemen in gebieden waar het nog niet (bekend) is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:46

uiltje001 schreef:
https://www.destentor.nl/veluwe/voorzit ... ~ad15f04e/

Ze hebben weer geen idee bij de sectorrraad!

"Als stalhouders en paardeneigenaren weten dat ergens het griepvirus heerst, is het gewoon beter het niet op te zoeken. Je moet niet willen dat je gezonde paard in contact komt met een besmet paard of dat je met jouw zieke paard een ander besmet."

Tja als we dan ook wisten waar we weg moeten blijven :roll:

Vraag me trouwens af wat voor soort paarden het betreft, wedstrijd/ opgehokte paarden. Of buitenpaarden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:01

Waarom deze bekendheid; omdat influenza veel sneller verspreid dan Rhino!
Om te laten zien hoe snel het gaat wanneer je paard niet is geënt hier de link naar 2007 waar een uitbraak was in Australië. Let wel; de vermoedens zijn dat slechts 60% van de paarden in Nederland (correct) is geënt.

https://www.horses.nl/algemeen/influenz ... australie/

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:41

het gebied waar het heerst is heel simpel: zonik ging niet naar Londen vanwege koorts en verkoudheid, dus die heeft het vast en Charlotte Dujardin bleef ook thuis vanwege snotneus en koorts bij paard, en alles wat daartussen ligt is risicogebied :') haha

maar zonder gekheid, vind de hype ook wat overdreven. de pers brengt het ook echt alsof de pleuris is uitgebroken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:28

Of het Nu wel of niet heerst, het is niet anders.
Ik snap wel dat sommige mensen maatregelen nemen. Vooral als je serieus wedstrijd ruiter bent en je paard op schema hebt. Na een ziek zijn door influenza liggen ze er toch best een tijd uit om te herstellen namelijk.
Niemand wil dat z'n paard ziek word.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:03

Zonder dollen. Als je paard goed ziek wordt van influenza dan lig je er echt wel een paar maanden uit. Eer je je paard dan weer op zn oude niveau hebt dan ben je wel weer even bezig. Ik voorkom liever dan en heb inderdaad gisteren bij laten enten omdat mijn paarden langer dan vijf maanden geleden waren ge-ent.
Paarden die al luchtwegproblemen hebben en of oudere paarden of anderszins met een zwakke gezondheid. Die zou ik dus zeker wel enten. En op grotere stallen moet het gewoon verplicht zijn.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:53

Nou er klopt echt iets niet, als er stallen bekend zouden zijn dan zou er toch wel iemand van bokt dat weten?

Ik heb het gevoel dat deze paniek gezaaid wordt omdat er steeds minder mensen hun paarden nog enten.

Zolang er geen duidelijkheid komt ga ik zeker mijn paardjes niet enten. Dat gaat toch al jaren goed namelijk.