Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:08

BMHP schreef:
Kadankovitch schreef:
Ik denk ook dat het een keerpunt is in de aanstelling van bondstrainers in Nederland. En wellicht zou men beter eraan doen alleen een Chef d'equipe aan te stellen.

Kadankovitch schreef:
Ik vermoed dat wij er hetzelfde over denken.

Ik vermoed dat de vergelijking met endurance gemaakt is uit onbekendheid over de methoden en ideeen van Emile Docquier. Kort na de WEG in Normandie is de bom over de rij methoden in groep 7 gebarsten. Dat met een ban van de UAE tot gevolg.

Blijkbaar omdat deze loyale belg zijn geldschieters niet wilde verlochenen. Heeft hij in die tijd samen met een in de UEA geregistreerde trainer en een Nederlands kader lid in belgie een endurance ritje gedaan in de kleding van de UAE (ten tijde dat hij de Nederlands bondscoach was) De desbetreffende trainer starte destijds op vervalste papieren omdat de UEA een ban had. Iets waarvan Emile Docquier voledig op de hoogte was en waardoor hij is ontslagen.

Sorry, die mensen horen wat mij betreft niet in de sport thuis, dus laat staan bij het Nederlands Team.

Deze hele storm ging om het grote percentages ongelukken, breuken en CI bij de paarden.
Als je iets van paarden welzijn verwacht van Emile Docquier dan heb je het niet begrepen.

Als je in de commentaren de reacties hier leest over Maarten van der Heijden, de man die verantwoordelijk is voor de herindienst name van Emile Docquier, en de redenen die van der Schans opgeeft, dan kan ik alleen respect voor van de Schans tonen.

Veranderingen in de dressuur komen alleen dan als de jury anders gaat jureeren.

Mijn laatste reactie had meer betrekking op de toekomstige behoefte van een Nederlands dressuurteam, te weten een chef d'équipe in plaats van een bondscoach. Ik heb mij niet willen uitlaten over endurance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:18

Kadankovitch schreef:
MCE schreef:
Janine1990 / Electra, Engeland is het land dat nu opkomt. Die hebben geen rijke dressuurhistorie, moesten het van het springen hebben. Als je die nu naast Duitsland zet... dan begrijp je niet wat ik vergelijk.

Engeland geen rijke historie!!!!!!
1985

https://www.youtube.com/watch?v=p3dJNc_TNoM

Ik deel de mening van Janine1990 volledig. Ik hen dikke 20 jaar intensief in Engeland les gegeven. Het niveau van inzicht in dressuur was schrikbarend. Er was op z'n best een grote boekenwijsheid. Op 1 klant na gaf ik uitsluitend les aan instructeurs van de British Horse Society.
Engeland is nu succesvol, maar ik betwijfel sterk of die achterstand ook in brede lage van de bevolking is ingehaald.
Jenny Lorriston Clarc, was een uitzondering, en nog een heel slechte ook nog. Haar rijden was niet om aan te zien.

ik sprak ook niet over goede of slechte historie...………...

Oehlala

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:24

Duitsland heeft dan bij de dressuur wel al lang een goed team (met overgrote deel dezelfde ruiters), bij het springen kunnen ze al jaren geen potten meer breken op de kampioenschappen, daar waar wij als NL wel steeds weer goede resultaten halen.

Het rijden van de Duitsers op landelijke evenementen bij de dressuur is trouwens ook niet zo geweldig hoor.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:31

Kadankovitch schreef:
BMHP schreef:

Ik vermoed dat de vergelijking met endurance gemaakt is uit onbekendheid over de methoden en ideeen van Emile Docquier. Kort na de WEG in Normandie is de bom over de rij methoden in groep 7 gebarsten. Dat met een ban van de UAE tot gevolg.

Blijkbaar omdat deze loyale belg zijn geldschieters niet wilde verlochenen. Heeft hij in die tijd samen met een in de UEA geregistreerde trainer en een Nederlands kader lid in belgie een endurance ritje gedaan in de kleding van de UAE (ten tijde dat hij de Nederlands bondscoach was) De desbetreffende trainer starte destijds op vervalste papieren omdat de UEA een ban had. Iets waarvan Emile Docquier voledig op de hoogte was en waardoor hij is ontslagen.

Sorry, die mensen horen wat mij betreft niet in de sport thuis, dus laat staan bij het Nederlands Team.

Deze hele storm ging om het grote percentages ongelukken, breuken en CI bij de paarden.
Als je iets van paarden welzijn verwacht van Emile Docquier dan heb je het niet begrepen.

Als je in de commentaren de reacties hier leest over Maarten van der Heijden, de man die verantwoordelijk is voor de herindienst name van Emile Docquier, en de redenen die van der Schans opgeeft, dan kan ik alleen respect voor van de Schans tonen.

Mijn laatste reactie had meer betrekking op de toekomstige behoefte van een Nederlands dressuurteam, te weten een chef d'équipe in plaats van een bondscoach. Ik heb mij niet willen uitlaten over endurance.

Daar gaat dit hele topic over.

Maar als mensen een slecht voorbeeld nemen komt daar commentaar op.

Als dat voorbeeld gaat over mensen die geen problemen hebben om Het jasje van hun werkgever thuis te laten hangen. En vervolgens lak hebben aan een de door de FEI opgelegde schorsing. Ontslagen worden en vervolgens door M.v/d H. weer worden binnengehaald omdat dat zo goed is voor de Nederlandse prestaties (deels op UEA paarden). Dan past dat voorbeeld absoluut niet bij de door jouw gepropageerde veranderingen. Sterker ik beweer dat dit precies de reden is dat Van Der Schans is vertrokken. Geen toekomst visie maar prestaties op korte termijn.

Stilletjes vraag ik mij af na al het vertrek van alle goede bestuurders en coaches wanneer de voorzitter zijn verantwoording zelf neemt.

Ik heb geen verstand van dressuur, maar door mijn ervaring in verschillende sporten en sportbonden wel een idee wanneer de structeur binnen een bond toe is aan revisie.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:38

BMHP schreef:
Kadankovitch schreef:

Daar gaat dit hele topic over.

Maar als mensen een slecht voorbeeld nemen komt daar commentaar op.

Als dat voorbeeld gaat over mensen die geen problemen hebben om Het jasje van hun werkgever thuis te laten hangen. En vervolgens lak hebben aan een de door de FEI opgelegde schorsing. Ontslagen worden en vervolgens door M.v/d H. weer worden binnengehaald omdat dat zo goed is voor de Nederlandse prestaties (deels op UEA paarden). Dan past dat voorbeeld absoluut niet bij de door jouw gepropageerde veranderingen. Sterker ik beweer dat dit precies de reden is dat Van Der Schans is vertrokken. Geen toekomst visie maar prestaties op korte termijn.

Stilletjes vraag ik mij af na al het vertrek van alle goede bestuurders en coaches wanneer de voorzitter zijn verantwoording zelf neemt.

Ik heb geen verstand van dressuur, maar door mijn ervaring in verschillende sporten en sportbonden wel een idee wanneer de structeur binnen een bond toe is aan revisie.

Ik heb het voorbeeld van endurence niet aangehaald, daarvoor moet u bij iemand anders zijn.
Ik zie echt niet het verband tussen hetgeen u stelt, ik laat mij dus niet uit over de juistheid ervan, en hetgeen ik schreef over structurele veranderingen in de benadering van dressuur als wedstrijdsport.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:39

NenaC schreef:
Het rijden van de Duitsers op landelijke evenementen bij de dressuur is trouwens ook niet zo geweldig hoor.

Die ervaring heb ik ook

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:45

MCE schreef:
Ik deel de mening van Janine1990 volledig. Ik hen dikke 20 jaar intensief in Engeland les gegeven. Het niveau van inzicht in dressuur was schrikbarend. Er was op z'n best een grote boekenwijsheid. Op 1 klant na gaf ik uitsluitend les aan instructeurs van de British Horse Society.
Engeland is nu succesvol, maar ik betwijfel sterk of die achterstand ook in brede lage van de bevolking is ingehaald.
Jenny Lorriston Clarc, was een uitzondering, en nog een heel slechte ook nog. Haar rijden was niet om aan te zien.

ik sprak ook niet over goede of slechte historie...………...[/quote]
Het staat u vrij om alles "historie" te noemen, in uw opvatting is geen historie dan ook historie. Echter ik ben er zeker van dat indien iemand dat woord 'historie' gebruikt in deze context, ermee bedoeld wordt dat Engeland iets positiefs betekende in die tijd.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:05

Kadankovitch schreef:
Ik heb het voorbeeld van endurence niet aangehaald, daarvoor moet u bij iemand anders zijn.
Ik zie echt niet het verband tussen hetgeen u stelt, ik laat mij dus niet uit over de juistheid ervan, en hetgeen ik schreef over structurele veranderingen in de benadering van dressuur als wedstrijdsport.

Dat is deels correct, er is door U meermaals de voorkeur van de constructie van chef d'équipe gepromoot.
In dat gebeuren is door anderen de structuur van de disipline Endurance als voorbeeld genoemd waar U volmondig beaamd daar ook zo over te denken.

De opmerkingen over Emile Docquier neem ik volledig voor mijn verantwoording en zijn inwezen hier off topic.

In deze opmerkingen heb ik ook geschreven over wie in deze de verantwoording draagt en dat deze beslissingen zijn gebaseerd op een korte termijn visie die drijft op de hoop van snelle resultaten (ten koste van mensen, paarden en ethiek).

Ik schat U hoger in.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 25-08-18 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:10

Kadankovitch schreef:
MCE schreef:

ik sprak ook niet over goede of slechte historie...………...

Het staat u vrij om alles "historie" te noemen, in uw opvatting is geen historie dan ook historie. Echter ik ben er zeker van dat indien iemand dat woord 'historie' gebruikt in deze context, ermee bedoeld wordt dat Engeland iets positiefs betekende in die tijd.[/quote]

ik geef u graag het gelijk, ik heb ook geen historie met lesgeven in Engeland...……….

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:58

NenaC schreef:
Duitsland heeft dan bij de dressuur wel al lang een goed team (met overgrote deel dezelfde ruiters), bij het springen kunnen ze al jaren geen potten meer breken op de kampioenschappen, daar waar wij als NL wel steeds weer goede resultaten halen.

.

De duitsers doen ook met het springen gewoon nog steeds ( zoals jaren) mee aan de wereldtop.

Oh en een echt opkomend land qua dressuur: USA!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:43

BMHP schreef:
Kadankovitch schreef:

Dat is deels correct, er is door U meermaals de voorkeur van de constructie van chef d'équipe gepromoot.
In dat gebeuren is door anderen de structuur van de disipline Endurance als voorbeeld genoemd waar U volmondig beaamd daar ook zo over te denken.

De opmerkingen over Emile Docquier neem ik volledig voor mijn verantwoording en zijn inwezen hier off topic.

In deze opmerkingen heb ik ook geschreven over wie in deze de verantwoording draagt en dat deze beslissingen zijn gebaseerd op een korte termijn visie die drijft op de hoop van snelle resultaten (ten koste van mensen, paarden en ethiek).

Ik schat U hoger in.

Die laatste sneer was nergens voor nodig.
Ik heb gesuggereerd dat het gezien de stand der dingen, het meer voor de hand ligt slechts een chef d'équipe aan te stellen. En dat uitdrukkelijk in verband met de dressuursport. Ik heb herhaalde gemeld dat de functie van een bondstrainer nauwelijks meer de functie van een trainer kan inhouden, maar eerder die van een chef d'équipe. Hoe u mij daar een verwijt uit kunt maken is mij onduidelijk.

Ik geef u gelijk dat de korte termijn politiek de op een na belangrijkste drijfveer is van bijna alle sportbonden, net onder het bereiken van de best mogelijke resultaten bij het eerst komende kampioenschap. Maar heb ik ooit anders gezegd? Heb ik daar überhaupt iets over gezegd in deze context ? Ik zie echt niet in waar die sneer hierboven vermeld, op slaat.

Inderdaad, de gehele opmerking over Emile Docquier, is naast de kwestie, of topic en met de haren erbij gesleept. Het ging mij uitsluitend over de dressuur, niet over springen, niet over mennen, niet over millitairy en dus ook niet over endurence !!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:15

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:34

Jammer dat dhr. Rosie het nodig vindt om op deze manier nog even een trap na te geven. Het zegt gelukkig meer over hem dan over Rien van der Schaft.

Ik denk dat het misschien wel naïef was om te denken dat iemand als Rien van der Schaft de dressuurwereld de ogen zou kunnen openen. Achteraf is dat natuurlijk altijd makkelijk praten. Ik begrijp de keuze van Rien wel en wat mij betreft richt hij zich op de mensen die wel openstaan voor zijn inzichten om op die manier zijn visie te verspreiden.

Vorige week zag ik op wedstrijd een juniorrider die les kreeg van Sjef en waarbij het paard behoorlijk lang getraind werd in een niet zo prettige houding. Zo lang er nog mensen opgeleid worden vanuit dit systeem zal het nog wel even duren voordat het helemaal de wereld uit is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:34

BMHP schreef:
fransje23 schreef:

Bij endurance is er geen bondscoach maar een chef d'equipe en een teamtrainer.
Wat dat laatste betreft zit Rien dus in de verkeerde tak van de paardensport ;)

Komt misschien ook omdat de huidige bondstrainer endurance ooit als bondscoach ontslagen is door de KNHS. Kun je hem moeilijkeen jaar later wel weer in die functie aanstellen :+

Maar wat ik wilde zeggen, de functie zijn bij de KNHS dus sowieso aan verandering onder hevig.

Rien verdient groot respect met een groep individuen kun je geen harmonie en teamspirit bereiken.

KNHS blijft nog steeds een clubje oude jongens krentenbrood"die niet ziet dat ze niet klaar zijn voor de toekomst.

De vergelijking met endurance is door mij zeker niet gemaakt vanuit onbekendheid met de sport. Maar juist om aan te geven dat de Knhs gerust van een structuur afwijkt als dat beter uitkomt.
Ze beredeneren niet uit dierwelzijn of ethiek maar puur op wat mensen uit de "oude jongens krentenbrood structuur" zeggen. Eigen ego is belangrijker dan vooruit denken.

Dat Emile na te zijn ontslagen binnen een jaar terug is als bondstrainer en de grote vinger in de pap heeft bij het kader is bizar.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:35

Geachte MCE,
Er is duidelijk iets mis met de quotes die u aanhaalt. De indruk ontstaan dat u iets schrijft dat in werkelijkheid van mijn hand komt. Ik hoop dat ik het hieronder afdoende corrigeer.

MCE schreef:
Kadankovitch schreef:
Ik deel de mening van Janine1990 volledig. Ik heb een 20 jaar intensief in Engeland les gegeven. Het niveau van inzicht in dressuur was schrikbarend. Er was op z'n best een grote boekenwijsheid. Op 1 klant na gaf ik uitsluitend les aan instructeurs van de British Horse Society.

ik geef u graag het gelijk, ik heb ook geen historie met lesgeven in Engeland...……….

Mijn antwoord daarop was en blijft :
Het staat u vrij om alles "historie" te noemen, in uw opvatting is geen historie dan ook historie. Echter ik ben er zeker van dat indien iemand dat woord 'historie' gebruikt in deze context, ermee bedoeld wordt dat Engeland iets positiefs betekende in die tijd.
Dit herhaal ik ter verduidelijking op deze manier, omdat ik een derde quote moet vermijden.

Wat die laatste opmerking te betekenen heeft, is mij onduidelijk. Mij lijkt zo'n opmerking ook iets onnodig. Ik heb het slechts vermeld om duidelijk te dat ik vanaf de tachtiger jaren tot 2000 veelvuldig in Engeland was om les te geven. En dat ik dus spreek uit een bepaalde ervaring. Dat is alles.

In uw laatste bericht leek het alsof ik geschreven zou hebben; "ik geef u graag gelijk, ik heb ook geen historie met lesgeven in Engeland......." Dat is dus niet zo, het zijn uw woorden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:39

Cayenne schreef:
De column van DW Rosie over het vertrek van Rien: https://www.horses.nl/sport/column-dirk ... t-pakhuis/

Wederom blijkt dat de 'mooischrijver' Dirk w. Rosie er niets van begrepen heeft. Er is geen "eer" te behalen, ook bij een medaille, dus is er ook geen "eer" verloren gegaan. Geen enkele ruiter in het Nederlandse team benadert ook maar in de verste verten iets wat lijkt op het idee van klassieke rijkunst die de ontwerpers van het FEI dressuurreglement voor ogen stond. Bovendien maakt het helemaal niets uit of er een bondscoach is, of niet. Ze hebben een officiële regel-neef nodig op een kampioenschap. En meneer van de Schaft heeft mijn inziens terecht de beslissing genomen zich niet met dit team te willen associëren. Hij heeft zijn rug recht gehouden, iets wat ik de heer Rosie, volgens zijn eigen bewering, niet zou doen in een vergelijkbare situatie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:22

Het verwijt dat Van der Schaft zich als bondscoach te passief heeft opgesteld tegenover 'zijn voormalige pupillen' Gal en Werner, vind ik ongelooflijk goedkoop. In plaats van de vinger echt op de zere plek te leggen, schuift Rosie nu Van der Schaft de zwarte piet toe. Lekker makkelijk. Nee, met die man ga je echt de oorlog winnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:31

Careri18 schreef:
NenaC schreef:

.

De duitsers doen ook met het springen gewoon nog steeds ( zoals jaren) mee aan de wereldtop.

Oh en een echt opkomend land qua dressuur: USA!

Die komen inderdaad nu met een aantal heel erg fijne combinaties die een zeer harmonieus beeld geven.

Echter is Amerika in de afgelopen 20 a 30 jaar altijd wel een land geweest dat als team een top 5 positie wist te bereiken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:42

Askja schreef:
Het verwijt dat Van der Schaft zich als bondscoach te passief heeft opgesteld tegenover 'zijn voormalige pupillen' Gal en Werner, vind ik ongelooflijk goedkoop. In plaats van de vinger echt op de zere plek te leggen, schuift Rosie nu Van der Schaft de zwarte piet toe. Lekker makkelijk. Nee, met die man ga je echt de oorlog winnen.

Heel makkelijk idd, jammer dat je op dit soort collums niet reageren kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:44

knollentuin schreef:
Askja schreef:

Kan wel hoor. Eronder loopt al een discussie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:49

Rosie heeft één goed punt, de volgende bondscoach moet een my way or the highway-type zijn.

Je traint op mijn manier of je komt niet in t team, so to speak. Alleen dan kun je potten breken denk ik.

De rest van de column leest als een 'Ik wist wel dat het zo ging lopen en zie je wel'-achtig verhaal. Jammer van de trap na.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:50

knollentuin schreef:
Askja schreef:

Ja hoor, dat kan wel. Gewoon naar beneden scrollen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:51

Nou in dat geval moeten we terug naar Sjef Jansen, die die mentaliteit had. Of we dat nou moeten willen.... :n :n :n

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:51

Ah ja, ik zie t , meneer krijgt aardig tegengas, lekker :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:54

oji schreef:
Nou in dat geval moeten we terug naar Sjef Jansen, die die mentaliteit had. Of we dat nou moeten willen.... :n :n :n

Ja, Sjef is echt de enige persoon op aarde die zo is.