Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:28

Niet alleen hooi gaat duur worden alles gaat duurder worden.
Vooral groentes, fruit en vlees in de supermarkt ook..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:31

Ik denk bepaalde groenten, we hebben ook veel kasgroenten, niet alles komt van de koude grond, maar alles zal rap duurder worden, is een ziekte in Nederland die ondernemers graag aannemen..

Gezien wat de benzine nu kost?? Schandalig gewoon.

Maar mijn gras groeit weer...deze week is het 2 cm gegroeid, terwijl ik alleen nog klavers had, geen sprietje meer...sommige groenten zullen herstellen, alleen langer staan en wellicht minder groot...dat is voor de export nadelig...maar ik heb meer en beter fruit dan vorig jaar en daar hoor je niemand over.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:34

Supermarkten hebben ook al aangegeven het kleinere fruit en groentes gewoon te gaan inkopen en verkopen.
Volgens de telers met meer smaak dan ooit door de vele zonuren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:34

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:42

MizzMontana schreef:
Supermarkten hebben ook al aangegeven het kleinere fruit en groentes gewoon te gaan inkopen en verkopen.
Volgens de telers met meer smaak dan ooit door de vele zonuren.

Nou precies, eindelijk eens zongerijpt fruit en groente, wat dus ook veel gezonder is.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:51

Ik heb veel geluk met mijn hooiboer. Wij nemen elk jaar met een aantal mensen grote hoeveelheden af bij hem. En hij is zo vriendelijk om alles bij hem gestockeerd te houden. Hij brengt dan telkens een levering van 200 balen hooi. In de zomer geven we door hoeveel balen we ongeveer nodig hebben. In januari moeten we nog eens doorgeven hoeveel we ongeveer nog gaan nodig hebben voor het voorjaar. Nadat we dat hebben gedaan verkoopt hij de rest die we niet gereserveerd hebben. Doen we al jaren zo en werkt prima. Kei goede kwaliteit baaltjes van 25 kg. Ik heb er 500 gereserveerd. Hij verkoopt liever aan zijn vaste klanten die elk jaar terug komen. En vanaf februari verkoopt hij wat wij niet nodig hebben. En hij verkoopt die toch altijd vlotjes.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:00

Faitherr schreef:
Mag ik vragen hoe het bijvoeren van bv bietenpulp of de wiesencobs in zijn werk gaat? Ik neem aan dat ze hier veel minder lang mee doen dan met hooi? Om welke rede voer je dit dan? Als vulling voor de maag of puur voor de mineralen etc die ze misschien minder binnenkrijgen als het hooi op begint te raken.
Ik kan me niet voorstellen dat je er een voerbeurt van hooi mee kan vervangen namelijk.

Wiesencobs is gras/hooi/ brok en vervangt dus wel de voedingswaarde van hooi maar de meeste paarden zullen er minder lang mee bezig zijn dan met een flinke plak hooi, de samenstelling van de Cobs is afhankelijk van het merk.
Bietenpulp is eigenlijk ook ruwvoer, zijn nl. de overblijfselen van de suikerbiet nadat de suiker er uit is gehaald en is een bron van vezels, zie dit artikel voor meer uitleg : http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp.
Bij een tekort aan hooi kan een deel dus wel vervangen worden door een van deze producten.

Overigens zouden bijv. de chunks van Venhorst, de Brix van Havens, Carli Wafer of Wafer Fioc ook als vervanging kunnen dienen, daar zijn ze ook lekker lang mee bezig en bevat veel ruwe vezels.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:05

Die laatste brokken, moet je die ook weken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:19

In de regio, en zeker in Noord Nederland is nog hooi genoeg te koop.
Ik zie wel dat de paniek bij een aantal mensen toeslaat.
Wij hebben altijd ruim voer en helpen best wel eens iemand hier in de buurt uit de brand, maar we worden nu bijna dagelijks gebeld of we nog wat hebben....
Raar, want er staat genoeg op MP en fouragehandelaren hier in de buurt hebben ook nog wel genoeg.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:23

Komt denk ik ook door het nieuwsbericht van o.a. de NOS Kendra. Wakkert de nood verder aan... En onderling loopt men elkaar helemaal gek te maken.

Wij hebben vandaag de 1e vracht weer bezorgd gekregen en de garantie gekregen van onze hooiboer dat hij zijn laatste 800 midibalen (1e snede) reserveert voor zijn vaste klanten. Echt super fijn en ook nog eens voor het normale tarief (€20,- per 125 - 150kg). Ik maakte me nog niet zo heel erg veel zorgen maar ervaar nu toch wel geruststelling. :j

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:28

Ik denk ook wel dat het regionaal is.
Op klei heeft het toch wat langer geduurd voordat het echt droog werd.
Hier op zandgrond is alles dor en geel ;(
En waar anders 3 snedes afkwamen is het er nu 1. Tenminste paardenhooi. Kort kuilgras is er in de lente nog wat meer geweest, maar dat gras van 10 cm en 1 dag drogen willen wij niet.

En ik ken heel wat mensen die hun eerste snee zelf houden en volgende verkopen normaal gesproken.
Maar er is geen volgende. En normaal gesproken krijgen die paarden nu geen hooi bij, maar ook die zijn nu al aan het voeren.
Dat komt allemaal niet op de markt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:31

Nou, meer zand dan hier vind je bijna niet hoor :-)...

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:33

Maar dan zal het bij jullie toch ook dor en geel staan?
En pas 1 snede paardenhooi hebben gegeven.
Voordat het nu hersteld ben je een paar weken verder en dan is de grote groei er uit omdat het we weer richting herfst gaan. Dagen korten merk je nu al weer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:40

Hier op de kleigrond zie je de voorraden ook hard slinken. Maar de quickscan van onze testbalen is terug (en gemiddeld, dus ok), dus we hebben onze jaarvoorraad besteld. 80 balen van deze partij en nog 10 balen van een volgens hem schralere partij. Dat stuk liet hij eerder altijd testen met vergelijkbare uitslagen, dus heeft hij dit jaar niet meer getest. Daar laten we ook nog een quickscan van doen. Van de grote partij wordt ook een mineralenscan gedaan.

Overigens was de partij extreem droog. Ik ben nieuwsgierig of dat met de grote scan ook blijkt, maar nu was hij op 88.4% droge stof blijven hangen. Het zijn officieel voordroogbalen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:46

venhorst kan aan niet vaste klanten niet meer leveren, ik wilde zelfs maar 1 baal bestellen wat ik altijd hier thuis heb voor in de trailer maar zelfs dat kan niet meer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:46

Mijn leverancier ziet nog geen hooi probleem. Voordroog is wel even afwachten. Dat weet hij in september.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:59

Indestal schreef:
Die laatste brokken, moet je die ook weken?

De chunks, Brix en de Wafers hoeven niet geweekt te worden, liever niet zelfs want in droge vorm moeten ze er flink op kauwen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:03

enjoymyhorse schreef:
Maar dan zal het bij jullie toch ook dor en geel staan?
En pas 1 snede paardenhooi hebben gegeven.
Voordat het nu hersteld ben je een paar weken verder en dan is de grote groei er uit omdat het we weer richting herfst gaan. Dagen korten merk je nu al weer.

Klopt hier dat er maar 1 snede van af is gekomen. Echter wel van alle weides die voor paarden hooi bestemd zijn. Andere jaren wordt er soms van deze weides in plastic gewikkeld omdat het niet lang genoeg droog is geweest om te hooien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:06

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/197576/R ... gen-schuld

Duidelijke taal...

Stalling voor 200 euro... In deze omgeving ook prima te doen hoor... Met een binnenbak er bij en all-in...

Ik denk ook dat dergelijke nieuwsberichten de prijzen opdrijven, angst werkt prima in de economie. :j

Tijdig afspraken maken lijkt me gewoon altijd goed. Boeren hebben doorgaans sowieso meer land dan ze gemiddeld genomen (dit jaar is geen gemiddeld jaar) nodig hebben (fosfaatrechten). Vooraf afspreken dat je twee keer weiland X laat maaien en de boer daarvoor betalen, bijvoorbeeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:08

kiki1976 schreef:
Nou als ik zo rond me heen hoor hoe diverse pensionstallen al in de stress zitten om hooi (en ja wel, stro schaarste) ze de stalhuur bizar veel omhoog aan het gooien zijn.
Nou geloof ik niet in stro schaarste dit jaar om eerlijk te zijn. Als ik hier in de regio ziet wat voor mooi goud geel stro er overal afkomt.

Afgelopen jaar is in Denemarken en noord Duitsland een heel slecht jaar geweest.
Wij gebruiken normaal gesproken koolzaadstro, maar de fouragehandel kon er niet meer aan komen. Nu dus gehakseld tarwestro. Maar volgens mij is dit stro ook afkomstig uit Nederland. (ingekocht om te hakselen ivm tekort koolzaadstro als ik het goed heb begrepen)

Ik denk dat die stro schaarste nog van vorig jaar is?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:06

Careri18 schreef:
Dat zijn de kneuzen stallen, maar de mensen die daar staan en denken dat je voor 200 euro een paard kan stallen en dat de eigenaar nog een boterham kan verdienen die zijn ook bijzonder naief.
Ik was enige weken geleden in de regio Gelderland op zoek naar een stal voor mijn 2 jarige die over 3 maanden naar huis komt en ik belde een stal die vroeg 200 en toen ik vroeg hoe dat uit kon, begon hij te stamelen, mijn reactie, voor dat geld moet je ergens op bezuinigen en dat klink mij nooit goed in de oren. Nu ga ik 350 betalen, dat lijkt mij veel realistischer.

Kneuzen stallen nog wel... lekker uit de hoogte. Maargoed, betaal jij maar lekker 350 voor je tweejarige. Dan kun je kiezen in welke van de 3 binnenbakken je wilt wandelen en ondertussen op ieder moment jezelf en je paard in de spiegels bewonderen. Ook kun je er wellicht van de grond eten en heb je je privé weitje en paddockje.
Betaalt een ander lekker 400 voor 2 paarden. Die de hele zomer in de kudde op het gras lopen en dan dus vrijwel niks kosten. En in de winter in groepen buiten lopen in paddocks. Met onbeperkt graszaadhooi op de paddocks en s nachts op stal met iets rijker hooi. Lekker gelukkig te zijn op hun kneuzenstalletje met al hun paardenvriendjes

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:06

Ieder zijn meug, helaas ken ik genoeg stallen van €350+ waar je moet bedelen voor een beetje extra hooi/voordroog voor je paard. Koop je zelf extra krijgen de paarden met de laatste ronde niets meer erbij want ze hebben nog.

Nee, dan liever een simpele stal met voldoende eigen land voor de ruwvoerwinning zodat bezuinigen op ruwvoer niet nodig is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:13

Wij hebben hier ook 1 paard in pension, loopt heerlijk de hele dag buiten ( op een deel van de ruim 1 ha) en heeft een grote box met aangrenzende, grote, paddock. Krijgt hooi en luzerne en komt niets te kort en we hebben een binnenbak, buitenbak en longeerpaddock; kosten 200,- per maand...................
In de randstad kan ik me voorstellen dat het moeilijk zoeken wordt onder de 350,- maar in Gelderland is aanbod genoeg voor onder de 300,-.
Maar ieder zijn keus natuurlijk maar om minder dure stallen meteen als "kneuzenstallen" af te schilderen gaat wel wat ver -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:43

Vandaag gewoon 2 soorten hooi gehaald en wat stro zoals we altijd doen tegen de prijzen van dit jaar. Er was nog genoeg en ze denken dat er pas in de winter een tekort zou kunnen komen, maar weten het nog niet.

Hier zijn veel weides echt nog groen gehouden. Weides die slecht waren, zag ik dat ze gemaaid zijn, waarschijnlijk in de hoop dat het nu groen wordt en gaat groeien.

Ook is er nog genoeg verpakt aanbod, zelfs van 2017.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:21

Ja ook nog van 2017 zie ik ook.

Ik heb andere jaren veel slechter hooi gehad, dan was het altijd maar afwachten hoeveel stof er in zat en schimmelsporen, als ik een pak openmaakte was ik dan weer teleurgesteld....nu heb ik hooi zo mooi droog, zomder stof, heerlijk geurend, wat ik alleen van het duits kruidenhooi gewend ben...

Dit jaar top hooi!

Andere jaren veel verlies, 10 pakken per jaar altijd wel! Dit jaar geen verlies dat zie ik al...