Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38688
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:31

Jur heeft duidelijk aangegeven dat hij fout zat, dat is iets anders dan de schuld afschuiven. Maar slecht gedrag is slecht gedrag en als ruiter blijf je eindverantwoordelijk.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:43

Jur Vrieling werd terecht gediskwalificeerd, net zoals ik er vanuit ga dat de gele kaart terecht werd uitgedeeld.
Groot verschil vind ik wel dat Jur Vrieling ook publieklijk het boetekleed aantrok, de schuld volledig op zich nam en zich volledig realiseerde dat ie fout was geweest.

Ik persoonlijk denk dat het gemiddelde springpaard een fijner leven heeft als het gemiddelde dressuurpaard en dat het niets met meer accepteren te maken heeft. Meer afwisseling en vaak veel meer plezier in het werk. Ruiters die veel relaxter met hun dieren om gaan. Dat er soms groter ingegrepen wordt heeft ook te maken met dat de paarden zo verschrikkelijk gretig worden...juist omdat ze zo graag willen. Maar goed, dat is mijn mening. Maar ook daar zijn misstanden, dat zal ik zeker niet ontkennen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:48

Ik lees hier (sorry 4g is op dus terugbladeren gaat moeizaam): Madeleine kán niets meer goed doen.

Maar dat is gewoon: resultaten uit het verleden bepalen een mening voor de toekomst.

Heel begrijpelijk hoor. Daar zijn we mensen voor.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:13

Je mening geven mag iedereen, maar soms is die mening niet gebaseerd op feiten, maar op vooroordelen.

Ik weet van te voren al van sommige bokkers of op internet de mening over bepaalde ruiters of de Nederlandse dressuur. Neem Lonneke E. of Karel de L. Ik lees daar berichten van, die zijn zo beledigend, daar lusten de honden geen brood van.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:27

Toch spreekt Madeleine zich tegen over die gele kaart, eerst zegt ze dat ze niet snel genoeg met water is en later zegt ze dat het over de trainingsmethode gaat.

Dat wekt natuurlijk ook een bepaald beeld op.

vur

Berichten: 3983
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:40

De dressuursport draait om harmonie. Het samenspel tussen paard en ruiter. Alsof het paard het uit vrije wil doet. Waarbij de ruiter nagenoeg onzichtbare hulpen geeft.
De springsport is heel anders en dynamischer.

Ik vind het jammer dat sommige mensen de kritische kanttekeningen die hier worden geuit, meteen zo ongenuanceerd interpreteren. Er wordt volgens mij juist heel genuanceerd gediscucieerd. Juist deze ongenuanceerde opmerkingen over kritiek, verpesten topics en dat is helemaal niet nodig.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:53

vur schreef:
De dressuursport draait om harmonie. Het samenspel tussen paard en ruiter. Alsof het paard het uit vrije wil doet. Waarbij de ruiter nagenoeg onzichtbare hulpen geeft.
De springsport is heel anders en dynamischer.

Ik vind het jammer dat sommige mensen de kritische kanttekeningen die hier worden geuit, meteen zo ongenuanceerd interpreteren. Er wordt volgens mij juist heel genuanceerd gediscucieerd. Juist deze ongenuanceerde opmerkingen over kritiek, verpesten topics en dat is helemaal niet nodig.


Ik vind het jammer, dat sommige bokkers Cennin een koud tuigpaard noemen. Suggereren dat de bondscoach zich laat manipuleren met sponsorgelden enz.
En de discussie over het waarom van de gele kaart is gebaseerd op interpretaties.
Dus ik vind deze discussie niet altijd heel genuanceerd. Dat hoeft ook niet, het is Bokt ;)

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:05

Careri18 schreef:
Toch spreekt Madeleine zich tegen over die gele kaart, eerst zegt ze dat ze niet snel genoeg met water is en later zegt ze dat het over de trainingsmethode gaat.

Dat wekt natuurlijk ook een bepaald beeld op.


Betreffende filmpjes hebben natuurlijk niets met trainen te maken, laat staan met trainingsmethoden. Het betreft het corrigeren van een paard. Logisch gevolg van zijn gedrag. Alleen geen schoonheidsprijs.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:10

Janine1990 schreef:
[

Betreffende filmpjes hebben natuurlijk niets met trainen te maken, laat staan met trainingsmethoden. Het betreft het corrigeren van een paard. Logisch gevolg van zijn gedrag. Alleen geen schoonheidsprijs.


Maar dat weten we niet,want daar waren we niet bij.

En heel eerlijk, ik zie die wel heel vaak bij haar met rijden, dus of het corrigeren is, dat durf ik wel te betwijfelen.

Leuke link om te lezen:
https://heelhollandhinnikt.wordpress.co ... er-warmst/

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:17

Uhh ik begrijp de link met het topic niet... spreekt toch in het voordeel van Madeleine?

Rest van je reactie oordeel ik niet over. Ik kom niet dagelijks bij haar op stal... en daar vindt training plaats. Niet in de ring, niet op het losrijterrein.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:19

Gaat meer over de algemene tendens.

Anoniem

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:30

straffen we het paard omdat het ons even aangeeft:

dat ik even te lang doordram en het paard fff opnieuw wil beginnen aan een oefening

ik bol van de zenuwen sta en de hulpen even niet goed doorkomen en het paard niet snapt wat ik bedoel

dat ik nu anders rij dan thuis en dat het paard die verandering even niet zo snel kan oppakken

of denk ik:

je hebt gelijk goed dat je me corrigeert
ik ga even stappen haal diep adem en begin op nieuw en rij weer zoals thuis omdat het daar goed voor elkaar was en ik het daarvoor steeds beloonde!!!!

of te wel goed begrepen: rijd op de wedstrijd niet anders dan thuis, dan is /kan ook op de wedstrijd een correctie terecht zijn

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:38

MCE schreef:
straffen we het paard omdat het ons even aangeeft:

dat ik even te lang doordram en het paard fff opnieuw wil beginnen aan een oefening

ik bol van de zenuwen sta en de hulpen even niet goed doorkomen en het paard niet snapt wat ik bedoel

dat ik nu anders rij dan thuis en dat het paard die verandering even niet zo snel kan oppakken

of denk ik:

je hebt gelijk goed dat je me corrigeert
ik ga even stappen haal diep adem en begin op nieuw en rij weer zoals thuis omdat het daar goed voor elkaar was en ik het daarvoor steeds beloonde!!!!

of te wel goed begrepen: rijd op de wedstrijd niet anders dan thuis, dan is /kan ook op de wedstrijd een correctie terecht zijn


Lol... even stappen...

Betere reactie was afstappen en gaan longeren. Dat geeft Madeleine ook toe. Maar dit advies is vrij geniaal. Dan moet je het paard eerst wel van alle krachtvoer afhalen en misschien is castreren dan ook wel wijs, voor je zo'n omgeving betreedt.

Overigens zie ik hier geen zenuwachtig paard. Wel eentje die andere dingen veel interessanter vindt en totaal niet bij de les is. Is een heel ander soort spanning dan die zenuwen en angst die jij aangeeft.

Gezien acties van het paard in het verleden denk ik ook niet dat dit paard bang is voor zijn ruiter. Aan de dominante kant eerder. En kennelijk werkt dat beter met Madeleine dan met Emmelie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:43

Janine1990 schreef:
MCE schreef:
straffen we het paard omdat het ons even aangeeft:

dat ik even te lang doordram en het paard fff opnieuw wil beginnen aan een oefening

ik bol van de zenuwen sta en de hulpen even niet goed doorkomen en het paard niet snapt wat ik bedoel

dat ik nu anders rij dan thuis en dat het paard die verandering even niet zo snel kan oppakken

of denk ik:

je hebt gelijk goed dat je me corrigeert
ik ga even stappen haal diep adem en begin op nieuw en rij weer zoals thuis omdat het daar goed voor elkaar was en ik het daarvoor steeds beloonde!!!!

of te wel goed begrepen: rijd op de wedstrijd niet anders dan thuis, dan is /kan ook op de wedstrijd een correctie terecht zijn


Lol... even stappen...

Betere reactie was afstappen en gaan longeren. Dat geeft Madeleine ook toe. Maar dit advies is vrij geniaal. Dan moet je het paard eerst wel van alle krachtvoer afhalen en misschien is castreren dan ook wel wijs, voor je zo'n omgeving betreedt.

Overigens zie ik hier geen zenuwachtig paard. Wel eentje die andere dingen veel interessanter vindt en totaal niet bij de les is. Is een heel ander soort spanning dan die zenuwen en angst die jij aangeeft.

Gezien acties van het paard in het verleden denk ik ook niet dat dit paard bang is voor zijn ruiter. Aan de dominante kant eerder. En kennelijk werkt dat beter met Madeleine dan met Emmelie.


sorry, had erbij moeten zetten: vraagje in het algemeen

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Nederlandse paardensportteams FEI Wereldruiterspelen bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:48

In het algemeen is het natuurlijk ook geheel afhankelijk van de situatie. Kijk ik naar mijn eigen paard zou die inderdaad bang zijn en is een stapje terug het juiste.
Maar er zijn voldoende dominante paarden waarbij de spanning compleet een andere kant op slaat.

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:49

Janine1990 schreef:
MCE schreef:
straffen we het paard omdat het ons even aangeeft:

dat ik even te lang doordram en het paard fff opnieuw wil beginnen aan een oefening

ik bol van de zenuwen sta en de hulpen even niet goed doorkomen en het paard niet snapt wat ik bedoel

dat ik nu anders rij dan thuis en dat het paard die verandering even niet zo snel kan oppakken

of denk ik:

je hebt gelijk goed dat je me corrigeert
ik ga even stappen haal diep adem en begin op nieuw en rij weer zoals thuis omdat het daar goed voor elkaar was en ik het daarvoor steeds beloonde!!!!

of te wel goed begrepen: rijd op de wedstrijd niet anders dan thuis, dan is /kan ook op de wedstrijd een correctie terecht zijn


Lol... even stappen...

Betere reactie was afstappen en gaan longeren. Dat geeft Madeleine ook toe. Maar dit advies is vrij geniaal. Dan moet je het paard eerst wel van alle krachtvoer afhalen en misschien is castreren dan ook wel wijs, voor je zo'n omgeving betreedt.

Overigens zie ik hier geen zenuwachtig paard. Wel eentje die andere dingen veel interessanter vindt en totaal niet bij de les is. Is een heel ander soort spanning dan die zenuwen en angst die jij aangeeft.

Gezien acties van het paard in het verleden denk ik ook niet dat dit paard bang is voor zijn ruiter. Aan de dominante kant eerder. En kennelijk werkt dat beter met Madeleine dan met Emmelie.


Ja laten we ook even niet vergeten dat het om een hengst gaat die ook niet bekend staat de makkelijkste te zijn. Ik denk dat je dan soms best even wat groffer moet ingrijpen voor je eigen veiligheid..is dat leuk, nee. Maar mijn ervaring met hengsten is dat je beter goed duidelijk kan zijn.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:50

Ik kreeg echt kippenvel van dat filmpje van Klimke. Prachtig, daar kan ik echt van genieten. Fantastisch mooi paard ook <3

Op een enkeling na vind ik de discussie ook prima verlopen.
Meningen zijn denk ik vaak gebaseerd op wat je weet of denkt te weten. Door met elkaar in gesprek te gaan kan je mening veranderen, mooi toch. Zolang je van je mening maar geen feit maakt, komen we ook op bokt een heel eind :D

Om als laatste nog terug te komen op het armen verhaal. Ik vind het zelf moeilijker om een fijne verbinding te houden als ik mn armen op 90 graden draag, als ik de onderarmen iets schuiner zet kan ik beter mee gaan met de beweging. Voelt voor mezelf dat ik daardoor beter kan ontspannen. Maar dat kan ook mijn onkunde als niet-gp amazone zijn ;)

@mce: ben het met je eens. Even iets anders doen en adem halen en dan opnieuw. Dat kán op het voorterrein, maar dat kan natuurlijk niet in de ring als die daar nog steeds kijkerig zou zijn. Wellicht was het haar idee dat ze nu ‘duidelijk’ zou ingrijpen zodat de focus ook niet meer weg zou gaan in de ring?

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:20

Electra63 schreef:
Je mening geven mag iedereen, maar soms is die mening niet gebaseerd op feiten, maar op vooroordelen.

Ik weet van te voren al van sommige bokkers of op internet de mening over bepaalde ruiters of de Nederlandse dressuur. Neem Lonneke E. of Karel de L. Ik lees daar berichten van, die zijn zo beledigend, daar lusten de honden geen brood van.



Dat is echt niet normaal meer hoe dezen reageren!
Al helemaal op karel zijn faceboopagina!
Deze meneer was toch van Bokt geschopt?

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:25

loriene schreef:
Electra63 schreef:
Je mening geven mag iedereen, maar soms is die mening niet gebaseerd op feiten, maar op vooroordelen.

Ik weet van te voren al van sommige bokkers of op internet de mening over bepaalde ruiters of de Nederlandse dressuur. Neem Lonneke E. of Karel de L. Ik lees daar berichten van, die zijn zo beledigend, daar lusten de honden geen brood van.



Dat is echt niet normaal meer hoe dezen reageren!
Al helemaal op karel zijn faceboopagina!
Deze meneer was toch van Bokt geschopt?


Ik mis denk ik wat. Maar afgaande op bovenstaande en bijvoorbeeld de zaak Engel - Bartels... dan heb k ook wel het idee dat het niet zo zeer te doen is om het onderwerp zelf.

Ook heel menselijk hoor, een bepaalde situatie gebruiken in je eigen voordeel. Wat dat voordeel ook mag zijn.

En een ander haakt daar maar wat graag op in!

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:30

De woorden ook die gebruikt worden voor de dressuurruiters!
Je zou niet denken dat die karel een volwassen man is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:46

Slmt9 schreef:
Ik kreeg echt kippenvel van dat filmpje van Klimke. Prachtig, daar kan ik echt van genieten. Fantastisch mooi paard ook <3

Op een enkeling na vind ik de discussie ook prima verlopen.
Meningen zijn denk ik vaak gebaseerd op wat je weet of denkt te weten. Door met elkaar in gesprek te gaan kan je mening veranderen, mooi toch. Zolang je van je mening maar geen feit maakt, komen we ook op bokt een heel eind :D

Om als laatste nog terug te komen op het armen verhaal. Ik vind het zelf moeilijker om een fijne verbinding te houden als ik mn armen op 90 graden draag, als ik de onderarmen iets schuiner zet kan ik beter mee gaan met de beweging. Voelt voor mezelf dat ik daardoor beter kan ontspannen. Maar dat kan ook mijn onkunde als niet-gp amazone zijn ;)

@mce: ben het met je eens. Even iets anders doen en adem halen en dan opnieuw. Dat kán op het voorterrein, maar dat kan natuurlijk niet in de ring als die daar nog steeds kijkerig zou zijn. Wellicht was het haar idee dat ze nu ‘duidelijk’ zou ingrijpen zodat de focus ook niet meer weg zou gaan in de ring?



ik had het niet over een specifiek voorbeeld, mijn vraag was meer algemeen bedoeld en natuurlijk kan het alleen maar op het voorterrein maar ik weet uit ervaring dat als ik op het voorterrein rijd en ik een correctie moet toepassen moet het wel voorwaarts zijn, dan kan het paard zich herstellen en de draad weer oppakken

als je op het voorterrein net zo rijd als thuis zal elk paard de correctie herkennen

ik leer b.v. door te kijken – en te luisteren – naar b.v. Cathrine Duffour en Cassidy tijdens de kür in Aken,

even een kleine miscommunicatie paard kan zich herstellen zet zich extra in om toch nog goede eners te springen,

dat bedoel ik er mee te zeggen als je de afstemming correct hebt en op de wedstrijd op dezelfde wijze rijd als thuis kun je het zo oplossen
ik leer veel van dit soort filmpjes


https://www.youtube.com/watch?v=heb9Ob2xN2c

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:55

Tja, bij mensen als L. Engel gaat het minstens evenveel om aandacht voor hun eigen ego als om het onderwerp waar ze tegen ageren. Constructief is het hoe dan ook niet.

Over die armpositie, in wat voor hoek je je armen houdt is m.i. niet zo relevant. Zo lang je maar ontspannen blijft in je armen en schouders, en daardoor elastisch mee kunt blijven veren. En je geen blok maakt van je hele bovenlichaam, met strakke en statische armen.

Ik vond de video's van de top 2 (moet die vam Adelinde nog bekijken) beter dan ik van beide in het recente verleden heb gezien. In ieder geval een meer open aanleuning, waardoor het prettiger oogt. De proef van Edward en Zonik in die stortbui zag er mede daardoor m.i. sympathiek uit.

Maar om de harmonie en lichtheid te bereiken die een aantal buitenlandse combinaties wel laat zien, is het naar mijn bescheiden mening niet genoeg dat de accenten in het rijden wat verschoven worden, maar dat de hele kijk en benadering van dressuurrijden, en wat het is/zou moeten zijn, moet veranderen. Minder hand-been, meer zithulpen. Minder druk, meer ontspanning. Minder focus op mechanische controle, meer op de wezenlijke connectie.

Ik vraag me bijv. altijd af waarom de piaffe nooit uit de verf komt bij Edward (behalve destijds met natuurtalent Totilas) en Hans-Peter. Dit soort paarden zal geen enorm talent hebben voor piaffe omdat ze daar de conformatie niet voor hebben - die is meer toegerust op groot bewegen- maar het moet deels ook te maken hebben met de manier van trainen. Te veel opsluiten tussen been en hand, te weinig de intrinsieke balans van het paard in verzameling trainen.

Ik ben benieuwd hoe een internationale jury hiernaar gaat kijken. En of er, als er opnieuw niet in de medailles wordt gereden, ook eens verder gekeken gaat worden dan de momentopname, de vorm van de dag, de onderdelen die de volgende keer beter gereden moeten worden etc.

Maar ik ben eerlijk gezegd vooral benieuwd naar de veelbelovende volgende generatie, en of die in staat zijn in de toekomst een ander beeld te laten zien van Nederland als dressuurland.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:14

mCE, in dit geval zal Charmeur anders zijn op wedstrijd ipv thuis. Paard is dan 'waarschijnlijk nog meer hengst. Dus zal je ook in moeten grijpen. Dan maar wat grover dan normaal, maar de controle moet terug, je kan het risico niet nemen er af te kletteren en dat zo'n testosteron bom zijn eigen weg gaat zoeken op het terrein, dat is levensgevaarlijk. En niet alles is voorwaarts op te lossen. Uit mijn ervaring met het rijden van hengsten houdt ze hem goed rond, zodat ie niet op zijn achterbenen gaat en ze geeft hem geen ruimte naar voren om niet aan de kletter te gaan. Er zijn momenten, dat je gewoon niet voorwaarts kan, omdat je voelt dat daar een risico ligt. Ik heb Edward jaren geleden , weet niet meer welke hengst het was, het ook zo op zien lossen. Die ging al op de achterbenen en hij boog hem sterk in zodat dat niet meer kon en dan is het wachten op het moment dat je dus idd voorwaarts kan.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 31-07-18 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:15

Mousmous schreef:
mCE, in dit geval zal Charmeur anders zijn op wedstrijd ipv thuis. Paard is dan 'waarschijnlijk nog meer hengst. Dus zal je ook in moeten grijpen. Dan maar wat grover dan normaal, maar de controle moet terug, je kan het risico niet nemen er af te kletteren en dat zo'n testosteron bom zijn eigen weg gaat zoeken op het terrein, dat is levensgevaarlijk. En niet alles is voorwaarts op te lossen. Uit mijn ervaring met het rijden van hengsten houdt ze hem goed rond, zodat ie niet op zijn achterbenen gaat en ze geeft hem geen ruimte naar voren om niet aan de kletter te gaan. Er zijn momenten, dat je gewoon niet voorwaarts kan, omdat je voelt dat daar een risico ligt. Ik heb eEdward jaren geleden , weet niet meer welke hengst het was, het ook zo op zien lossen. Die ging al op de achterbenen en hij boog hem sterk in zodat dat niet meer kon en dan is het wachten op het moment dat je dus idd voorwaarts kan.



dat weet ik niet want ik ben er niet geweest weet ook niet hoe ze thuis rijd

ik hou het algemeen, maar je kunt thuis oefenen (uit eigen ervaring) je kunt met voer iets temperen zonder prestatie verlies - en met voorwaarts oplossen bedoel ik niet alleen woorwaarts rijden maar voorwaarts denken - niet het gevecht aangaan - want hij is toch veel sterker dus dat verlies ik

even de aandacht afleiden door afwisseling, je moet - uit eigen ervaring - niet sterker maar slimmer - zijn dan hengsten en heel creatief dan mag je soms ook best even grof zijn als dat nodig is

heel veel paarden staan 22 uur per dag op stal, stompen daardoor ook al vaak af maar...…....als ze dan even buiten komen zijn ze met heel andere dingen bezig: ffff lekker ruimte om............…. paard te zijn

als hengsten in de staak gaan en dreigen omhoog te komen is er in de voorbereiding iets mis gegaan -eigen ervaring - moet ik bij mezelf gaan nadenken wat heb ik bij dit paard overgeslagen in de opleiding of wat was nog niet goed bevestigt voordat ik verder ging

maar ik denk soms wel eens dat tijd de boosdoener is en er te snel op GP niveau gereden moet worden soms zijn paarden er mentaal ook nog niet klaar voor hebben moeite om zich te concentreren of om alles wat we ze leren op te slaan
fysiek zijn het soms uitblinkers en al volwassen maar mentaal zijn het vaak nog pubers en dat is heel lastig om mee om te gaan

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:11

Ach ik wil mijn ruin niet vergelijken met het temperament van dekhengst Charmeur. Dus hoe ik het zou oplossen is niet zo relevant.
Ik heb begrepen dat Madeleine erg gek is van Charmeur en hij erg vooruit is gegaan. Dat zij hem dan op deze manier bij de les roept, vind ik niet schokkend.

Of paarden 23 uur op stal staan weet ik niet. Ik volg wat profs op Instagram en FB en ik zie ook daar de paarden regelmatig op de wei of paddock. Ook zie ik een Adelinde bijv. regelmatig een rondje buiten doen (na de training bijv.), zo slecht hebben ze het niet.
Behalve misschien de dekhengsten.

Van Catherine Dufour ben ik echt fan +:)+.
Voor Nederland verwacht ik wel wat van Daphne van Peperstraten in de toekomst. Zij heeft ook alles mee om de top te bereiken.
En natuurlijk Anne Meuldijk en misschien ook Jill.