Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:58

Wat ik uit de tekst begreep is dat ze het hebben laten liggen en onder cameratoezicht hebben geplaatst.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:10

Volgens FB was de eigenaar in de ochtend nog bij de pony's geweest en was er nog niets aan de hand, 's middags trof ze het slagveld aan. Staat op de FB-pagina van Nowolves

Selka

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:11

En er werd gedacht dat het dier dood was geboren? Sorry maar hoe kun je dat nu denken en niet weten?

Arme dieren.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:12

Valt er bij de merrie niets meer te onderzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:14

Wtf, wat een raar verhaal. Laat je dan echt je beesten meer dan 24 uur zonder toezicht?!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:18

Ze waren geen 24 uur zonder toezicht! Op fb staat een foto van het veulen, geen fraai gezicht :(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:18

Selka schreef:
En er werd gedacht dat het dier dood was geboren? Sorry maar hoe kun je dat nu denken en niet weten?

Arme dieren.

Ik was er niet bij toen het gebeurde en heb ook het bericht op Facebook niet gelezen. Dus dat weet ik inderdaad niet? Ik heb niet meer info dan de op. Daarom vroeg ik het of er in het Facebook bericht ook staat welke leeftijd het veulen had.
Het klinkt mij nog altijd meer als een hondenaanval, vooral nu de merrie ook blijkt te zijn aangevallen en niet gedood/gegeten. Een wolf doodt en valt volgens mij niet zo gauw voor de fun aan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:20

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:27

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:33

Tivoli schreef:
fransje23 schreef:
Als een huisdier een wild dier pakt is het de natuur.
Als een wild dier een huisdier pakt moet het gedood?

_/-\o_
Ja. En de dieren moeten maar goed lezen welk stickertje wij erop hebben geplakt.
‘Oh, ik zie het het al,dit is een huisdier,deze laat ik staan. Ik ga wel op zoek naar een wild dier’ , aldus de vermeende wolf :roll:

Dat is wel de instelling. Vossen hier bij de duinen zijn leuk, maar toen er een konijntje van de kinderboerderij werd doodgebeten, moesten ze ineens allemaal dood...

De natuur verandert, is dynamisch. Daarin moeten wij ook dynamisch zijn. En paard in een kudde is min of meer beschermd, de dieren die alleen staan helaas niet.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:06

Laatst bijgewerkt door BeeSunshine op 20-04-18 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:08

Cayenne schreef:
Ik heb het idee dat er meer dieren worden gedood door (illegaal) loslopende honden als door wolven. Waarom is dit dan opeens goed voor zoveel hysterie? Verder blijft het natuurlijk een lastige kwestie. Waarom heeft de wolf hier minder recht om te leven als een ander (gedomesticeerd) dier?

Inderdaad. We zullen onze huisdieren gewoon weer 'snacht op stal moeten houden, wat we al eeuwen deden, en nu weer zullen moeten doen, want dat blijkt in Dld en andere landen waar wolven rondlopen, het beste te werken, naast een degelijke omheining en oversized waakhond.

We moeten niet klagen, in andere landen hebben ze tijgers, hyena's, poema's, beren, olifanten (zó lastig als die honger hebben en dwars door je hut heendenderen en je oogst opeten en de rest plattrappen.)
En wij maar doneren aan het WNF om al deze mooie maar dodelijke dieren te beschermen. Want ja, als je ze zelf niet in je achtertuin hebt rondlopen, maar alleen op breedbeeldtv, zijn ze mooi.

Overigens vraag ik me af waarom er de laatste tijd minder meldingen te vinden zijn over loslopende honden die vee doodbijten.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 20-04-18 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:10

Ja echter één is op klaarlichte dag gebeurd, tussen de ochtend en ergens in de middag.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:14

Ik ben eerlijk gezegd nog altijd banger voor die psychotische gek die een mes in mijn paard steekt, als dat er een wolf voorbij kom.Tegen die wolf kan ik nog een hek bouwen en een waakhond inzetten.Bij die gek overleefd mijn hekwerk en de hond het waarschijnlijk ook niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:18

BabsSunshine schreef:
Ja echter één is op klaarlichte dag gebeurd, tussen de ochtend en ergens in de middag.

Daarom is een degelijke omheining ook nodig. Voor overdag.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:30

Zoolgangster schreef:
BabsSunshine schreef:

Daarom is een degelijke omheining ook nodig. Voor overdag.

Een wolf kan wel over 1,50 a 200 cm springen, zie je het al voor je om enkele hectares zo te omheinen? Dat gaat toch niet. Bovendien lopen de schapen in de winter bij veehouders in de weilanden om schoon te vreten, dus dat is al helemaal geen doen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:41

Zoolgangster schreef:
Inderdaad. We zullen onze huisdieren gewoon weer 'snacht op stal moeten houden, wat we al eeuwen deden, en nu weer zullen moeten doen, want dat blijkt in Dld en andere landen waar wolven rondlopen, het beste te werken, naast een degelijke omheining en oversized waakhond.

We moeten niet klagen, in andere landen hebben ze tijgers, hyena's, poema's, beren, olifanten (zó lastig als die honger hebben en dwars door je hut heendenderen en je oogst opeten en de rest plattrappen.)
En wij maar doneren aan het WNF om al deze mooie maar dodelijke dieren te beschermen. Want ja, als je ze zelf niet in je achtertuin hebt rondlopen, maar alleen op breedbeeldtv, zijn ze mooi.

Overigens vraag ik me af waarom er de laatste tijd minder meldingen te vinden zijn over loslopende honden die vee doodbijten.

dit dus....
ik vind het oprecht heel verschrikkelijk wat er is gebeurd voor de eigenaar en alle betrokkenen (inclusief dat jonge leventje) maar er worden vreselijk veel conclusies getrokken zonder enig feiten onderzoek.
Daarnaast vind ik het punt van zoolgangster zo raak. In andere landen moeten ze van de wilde dieren afblijven en betalen we grif om ze te beschermen, maar in onze achtertuin willen we ze niet... dat is behoorlijk hypocriet....

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:42

Shirley schreef:
Als het inderdaad na 24 uur pas ontdekt is, maakt het geheel nog triester...
Keek er niemand naar die dieren om dan?

Inderdaad, en als de merrie ingeslapen is aan haar verwondingen, heeft deze dan ook 24 uur geleden voordat ze ontdekt of gevonden werd?

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:56

Even goed lezen en uitzoeken... Het betreft twee verschillende veulens:
1. Groningen, een Shetland veulen deze is eind maart gedood. Eigenaren waren 's morgens nog bij de merrie en het veulen geweest en toen ze 's middags terugkwamen vonden ze het veulen flink aangevreten. Moeder is de dag erna overleden aan letsel.
2. Drenthe, deze is afgelopen maandag dood gevonden. Er staat nergens dat het veulen er al 24 uur lag. Wat er wel staat is dat het veulen er al even lag voordat het werd gevonden. Ik heb zo het idee dat het veulentje die nacht is geboren en gepakt. Mede omdat de eigenaar dacht dat het veulentje dood was geboren (wat overigens niet het geval is want het veulentje had zand onder zijn/haar hoefjes en heeft dus gestaan). Waarschijnlijk heeft de eigenaar te lang gewacht (meer dan 24 uur) met het laten afnemen van DNA. Dat is waar de genoemde 24 uur opslaat. Volgens Faunafonds kan het dan niet meer.
Iets wat bijna niemand weet, dus dat kun je de eigenaar niet kwalijk nemen. Sterker nog, het is vreselijk als je zoiets overkomt!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:01

Het is ook vreselijk. Maar grote delen op die nowolves site vind ik ook vreselijk opruiend.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:06

Zoolgangster schreef:
Cayenne schreef:
Ik heb het idee dat er meer dieren worden gedood door (illegaal) loslopende honden als door wolven. Waarom is dit dan opeens goed voor zoveel hysterie? Verder blijft het natuurlijk een lastige kwestie. Waarom heeft de wolf hier minder recht om te leven als een ander (gedomesticeerd) dier?

By far de meest treffende opmerking. Helemaal mee eens.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:13

Foutieve conclusies over een eigenaar is ik ook niet terecht. We kennen de situatie niet.

Floriane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:58

Zoolgangster schreef:
Cayenne schreef:

Zó mee eens.
De mensen die samenleven met tijgers, olifanten e.d. moeten niet zeuren, want dat is natuur en dat moet zo blijven.
Van die honden valt mij ook op: ik ken een paar hondenbezitters en die gaan mateloos tekeer als er een hond moet worden afgemaakt vanwege bijvoorbeeld het bijten van kinderen (wat ik vreselijk vind, want je houdt een hond als huisdier bewust in een 'menselijke' omgeving).

Ik heb een keer (in het buitenland) twee 'schatten van honden' binnen één minuut twee schapen zien afmaken. Ongelooflijk om te zien. "Doen ze anders nooit!"... Dan komen er een behendigheid en bloeddorst naar voren, die bizar is. Niet tegen te houden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:09

BabsSunshine schreef:
Even goed lezen en uitzoeken... Het betreft twee verschillende veulens:
1. Groningen, een Shetland veulen deze is eind maart gedood. Eigenaren waren 's morgens nog bij de merrie en het veulen geweest en toen ze 's middags terugkwamen vonden ze het veulen flink aangevreten. Moeder is de dag erna overleden aan letsel.
2. Drenthe, deze is afgelopen maandag dood gevonden. Er staat nergens dat het veulen er al 24 uur lag. Wat er wel staat is dat het veulen er al even lag voordat het werd gevonden. Ik heb zo het idee dat het veulentje die nacht is geboren en gepakt. Mede omdat de eigenaar dacht dat het veulentje dood was geboren (wat overigens niet het geval is want het veulentje had zand onder zijn/haar hoefjes en heeft dus gestaan). Waarschijnlijk heeft de eigenaar te lang gewacht (meer dan 24 uur) met het laten afnemen van DNA. Dat is waar de genoemde 24 uur opslaat. Volgens Faunafonds kan het dan niet meer.
Iets wat bijna niemand weet, dus dat kun je de eigenaar niet kwalijk nemen. Sterker nog, het is vreselijk als je zoiets overkomt!

Dank!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:18

@BabsSunshine, speciaal vandaag een account aangemaakt om alleen maar over de wolf te klagen en nowolfs te promoten?