Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:25

Zoolgangster schreef:
Kinke schreef:
ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.

Ook zoiets: het zijn de maneges die níet bij hen zijn aangesloten zijn die slecht zijn...
WC eend.

Kan je als manege aangesloten zijn bij Dier & Recht? Ik wist helemaal niet dat zij een overkoepelende organisatie voor maneges waren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:27

@NikkiDeKerf, ik denk dat knuffelen en bewegen een beetje lastige combinatie is, tenzij je denkt dat een beetje slenteren afdoende beweging is. Bovendien hebben niet alle paarden heel erg behoefte om de hele tijd geknuffeld te worden, de knuffelbehoefte is dan weer meer een mensenpleziertje. En zo kom je dus altijd weer terug bij de mens, want zonder de mens sterft het paard uit.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:29

Galopknuffelen lijkt me wel een leuk alternatief voor stuntrijden :D Maar ik denk dat er meer is dan alleen beweging krijgen door menselijk toe doen. Een paard in de wei in kuddeverband, 24/7, zal mijn inziens echt wel afdoende kunnen bewegen. Ik begrijp je misschien verkeerd, dus check het even: maar vind jij dan wel dat een paard alleen voldoende beweging kan krijgen als die beweging door mensen gegeven wordt?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:31

Los daarvan of het onderzoek nou goed of slecht is gedaan: er zijn nog te veel maneges waar het slecht gesteld is met het paardenwelzijn. Lees de diverse getuigenissen op Bokt (en helaas, mijn eigen ervaringen bevestigen ook dat het zoeken naar een paardvriendelijke manege/pensionstal het zoeken naar een naald in een hooiberg kan zijn). Dus wat zou er nou op tegen zijn als er een wettelijk kader rond minimaal paardenwelzijn op maneges/pensionstallen zou komen.

@Pipodipo: Sorry, voor mij is het feit dat paardrijden dan duurder zou worden (wat ik overigens niet geloof) geen argument. Dan ga je maar niet op paardrijden als het anders ten koste van de basisbehoeften van de paarden moet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:39

NikkiDeKerf schreef:
Hmm ja, zie jij dat juist zo? Ik vind het zelf eigenlijk zeer wenselijk dat de maneges verdwijnen wanneer ze zich niet kunnen aanpassen om ten minste een beetje een fatsoenlijke standaard dierenwelzijn te voldoen (constante toegang tot schoon drinkwater, niet meer in stands staan), ook als dat betekent dat er dan minder mensen in aanraking komen met paarden. Als ze dan in aanraking komen met paarden, is dat tenminste op een plek waar het dierenwelzijn in orde is. Daardoor zal de standaard voor goed dierenwelzijn ook een stuk hoger worden, want mensen leren direct dat bepaalde zaken niet normaal zijn, omdat ze dan niet meer voorkomen. Dat lijkt mij een heel wenselijke ontwikkeling!

DIT DUS _/-\o_

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:41

NikkiDeKerf schreef:
Galopknuffelen lijkt me wel een leuk alternatief voor stuntrijden :D Maar ik denk dat er meer is dan alleen beweging krijgen door menselijk toe doen. Een paard in de wei in kuddeverband, 24/7, zal mijn inziens echt wel afdoende kunnen bewegen. Ik begrijp je misschien verkeerd, dus check het even: maar vind jij dan wel dat een paard alleen voldoende beweging kan krijgen als die beweging door mensen gegeven wordt?

Ik zie graag een filmpje :') .

Het is niet heel onverwacht dat dit weer een 24/7 buiten discussie zou worden, voor sommige mensen is het nu eenmaal de heilige graal. Ik denk dat beweging dus juist iets is wat wij-de-mens aan de paarden terug kunnen geven. En ik denk dat het voor een paard ook gezonder is om eens een stukkie te draven en te galopperen, zodat de conditie goed blijft. Ik vind paarden die in goede conditie zijn ook mooier, spieren erop, wakkere indruk, gladde vacht, sterke benen, gezond hart en interesse in de mens.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:45

Maar 24/7 buiten is toch echt een anders extreem en helemaal niet waarom het gaat. Het gaat erom, dat er paarden zijn die helemaal geen sociale contacten met soortgenoten of vrije beweging krijgen. Of verkeerd/te weinig voer. Helemaal los van de paardrijden-discussie dus, maar puur de manier waarop de dieren gehuisvest worden.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:48

Dit hoeft van mij helemaal geen 24/7 buiten discussie te worden hoor :) Ik noemde het als reactie op "tenzij je denkt dat een beetje slenteren afdoende beweging is." omdat ik denk dat een (gezond) paard dat constant buiten in de kudde staat met voldoende ruimte, ook wel voldoende zal bewegen zonder menselijk toedoen in de vorm van rijden etc. Bij een paard dat minder buiten staat of in zijn eentje weet ik niet zeker of dat altijd zo is, daarom nam ik nu dit als voorbeeld :). Niet meer of minder dan dat. Ik denk dat het voor een paard ook zeker gezonder is om eens te kunnen draven of galopperen, maar ik denk gewoon dat dat echt niet per se onder het zadel of aan de longe (bijvoorbeeld he) hoeft te zijn. Ik heb het idee dat dit toch wel een beetje offtopic gaat nu.

Anoniem

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:59

Bij ons hebben de manegepaarden het beter dan de eigen paarden... Manegepaarden mogen allemaal samen op een hele grote wei. Eigen pony's en paarden mogen dat ook, maar de meeste eigenaren zijn bang dat hun beest dan geblesseerd raakt en zetten ze in hun eentje op een heel klein stukje weide. :(

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:59

Paardrijden een 'levensbehoefte'. 8)7
Zoek je toch lekker een andere sport als je zo nodig moet bewegen maar je je paarden niet fatsoenlijk kan behandelen. :')

Voor mij zouden manegepaarden niet eens per se een hele dag buiten moeten staan. Ze krijgen toch al wat beweging tijdens de lessen maar het lijkt me en kleine moeite om als alle lessen gedaan zijn de paarden gewoon even samen de wei op te gooien. Gewoon even een draadje spannen, deuren open en paarden lopen vanzelf buiten. Als ze 's ochtends hun krachtvoer krijgen komen ze wel vanzelf uit de wei gelopen en paarden zijn ook slim genoeg om hun eigen stal te herkennen. (Zo deden ze dat op mijn manege bij de eigenaarspaarden en dat waren er heel wat. Gewoon de stallen open zetten en de paarden liepen vanzelf de wei in. Met 's avonds terughalen waren er ook nooit problemen en alle paarden lopen gewoon braaf hun eigen stal in en terwijl zij aan het eten zijn hebben de stalhulpen alle tijd om de deuren te sluiten.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:50

Resistance schreef:
Bij ons hebben de manegepaarden het beter dan de eigen paarden... Manegepaarden mogen allemaal samen op een hele grote wei. Eigen pony's en paarden mogen dat ook, maar de meeste eigenaren zijn bang dat hun beest dan geblesseerd raakt en zetten ze in hun eentje op een heel klein stukje weide. :(

Nou,het is wel waar dat als je paarden zomaar bij elkaar op de wei gooit dat er dan gemakkelijk blessures ontstaan door gevechten.En dat de dominante paarden de onderdanige niet bij het voer of de schuilgelegenheid laten.dus zomaar alles bij elkaar op de wei is niet voor elk paard goed of leuk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:53

In Noord-Holland zijn er een heel aantal maneges waar de paarden en pony's alleen in de zomer per dag een paar uurtjes buiten komen (en dan ook nog eens een veel te groot aantal op veel te klein land, zodat het binnen een week kaalgevroten is en ze uit verveling gaan lopen etteren. Dan moeten ze weer naar binnen 'want ze willen niet buiten staan' :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:07

NikkiDeKerf schreef:
Kan je als manege aangesloten zijn bij Dier & Recht? Ik wist helemaal niet dat zij een overkoepelende organisatie voor maneges waren.

Ik meen dat er een andere organisatie is waar Dier & Recht op doelde in het filmpje, en daar zou een goede manege dan lid van zijn... maar misschien had ik het verkeerd begrepen, ik zal eens opnieuw naar het filmpje kijken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:07

Bedoelen ze niet het FNRS?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:13

Cayenne schreef:
Bedoelen ze niet het FNRS?

Ik heb even teruggekeken en ja, met "branche vereniging" bedoelen ze inderdaad de FNRS...

En de slechte maneges zouden niet aangesloten zijn bij de FNRS...
Terwijl ik best wel wat maneges ken die wel een FNRS sterrenbordje op de muur hebben hangen, maar tot voor enkele jaren nog vrolijk de paarden in stands hadden staan bijvoorbeeld.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:19

Cayenne schreef:
In Noord-Holland zijn er een heel aantal maneges waar de paarden en pony's alleen in de zomer per dag een paar uurtjes buiten komen (en dan ook nog eens een veel te groot aantal op veel te klein land, zodat het binnen een week kaalgevroten is en ze uit verveling gaan lopen etteren. Dan moeten ze weer naar binnen 'want ze willen niet buiten staan' :')

Heb je voorbeelden? Woon zelf in NH en ben wel benieuwd eigenlijk, in NH is op zich al niet al teveel ruimte, de enige die me zo te binnen schiet en heel veel land heeft is Wennekers in Aalsmeer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:21

Tosadog schreef:
Cayenne schreef:

Heb je voorbeelden? Woon zelf in NH en ben wel benieuwd eigenlijk, in NH is op zich al niet al teveel ruimte, de enige die me zo te binnen schiet en heel veel land heeft is Wennekers in Aalsmeer.

Ik ga hier in dit topic geen voorbeelden noemen, maar Wennekers bedoel ik iig niet (nog nooit geweest ook).

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:37

Ik ben toen ik jong was ook op een manege begonnen. Eerst was ik lyrisch, maar toen ik ouder werd begonnen me steeds meer dingen op te vallen.

- Paarden stonden in bizar kleine stallen, sommige stallen hadden geen mogelijkheid tot sociaal contact.
- Veel paarden waren chagrijnig (ik dacht dat dat normaal was maar naarmate de jaren vorderden kwam ik erachter dat dat niet is).
- Paarden kregen maïs te vreten. Toen riep ik al dat dat slecht is en nu weten we al helemaal dat het gewoon rommel is.
- Paarden kwamen niet genoeg buiten en als ze buiten kwamen werden ze met z'n allen op een grote zandvlakte gegooid.
- De paarden waren bovengemiddeld vaak ziek. Ook heb ik in de jaren op de manege meer sterfgevallen meegemaakt dan in alle jaren daarna.
- Stalondeugden kwamen regelmatig voor.
- Slecht passend tuig, er werd maar gewoon wat op gegooid.

Op andere maneges hier in de buurt is het ook gewoon slecht geregeld. Slecht voer, slecht tuig, geen sociaal contact en te kleine stallen.

Net beginnende ruiters zien dit niet. Ouders van kinderen die op paardrijden gaan weten vaak ook echt niet hoe het eigenlijk hoort. Dat stoorde me in mijn manegetijd super erg en daarom ben ik toen ook weggegaan. Ik kon het echt niet meer aanzien. Overigens is het op pensionstallen niet veel beter, maar ik vind het echt goed dat er aandacht aan wordt besteed door onder andere RTL Nieuws. Of je nou je twijfels trekt bij Dier&Recht: hopelijk zijn er nu wel een aantal ouders meer die eens een paar keer gaan nadenken voor ze voor een bepaalde manege kiezen.

Helaas zullen er altijd mensen blijven die rijden het allerbelangrijkst vinden en bij het dierwelzijn een oogje toeknijpen. Maar ik hoop dat de maneges toch net wat beter gaan worden dan ze nu zijn hoor. Ik schrik er namelijk van dat er gewoon nog stands zijn. Schandalig.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:43

Wat je ook vindt van het onderzoek of van Dier&Recht; wat is er op tegen om regels uit te vaardigen voor het houden van paarden? Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit überhaupt discussie oplevert onder paardenliefhebbers die we op bokt toch allemaal zijn? Sommige zaken kun je niet 'aan de sector overlaten'. dan wordt het inderdaad een kwestie van vraag en aanbod, alleen lijdt daar iemand onder die zelf niks te vertellen heeft: het paard.
Heel goed dat dit aan de kaak wordt gesteld!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:55

Pipodipo schreef:
Of hoe mensen soms paarden achter hun huis hebben...

Inderdaad...... net of iedere particulier perfect voor zijn dieren zorgt, passend tuig heeft, op tijd de hoefsmid laat komen en goed voer heeft.
Men weet weer niet hoe snel men moet wijzen.

Als dieren pijn lijden, moet ingegrepen worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:07

SGWuppie schreef:
Wat je ook vindt van het onderzoek of van Dier&Recht; wat is er op tegen om regels uit te vaardigen voor het houden van paarden? Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit überhaupt discussie oplevert onder paardenliefhebbers die we op bokt toch allemaal zijn? Sommige zaken kun je niet 'aan de sector overlaten'. dan wordt het inderdaad een kwestie van vraag en aanbod, alleen lijdt daar iemand onder die zelf niks te vertellen heeft: het paard.
Heel goed dat dit aan de kaak wordt gesteld!

Mooi gezegd +:)+

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:56

Het feit dat hier nog excuses en uitvluchten neergezet worden zegt toch al genoeg...helemaal eens SGWuppie!

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:08

Heel vervelend allemaal, maar als je paarden bv 24-7/365jr buiten in de wei met soortgenoten heb lopen, met goede kwaliteit water en ruwvoer en natuurlijke beschutting geheel paard 'vriendelijke' en 'natuurlijke manier' dan heb je zo 144 red een dier op de stoep staan!zooo zielig in de regen en wat voor genozel nog meer... Werdt verplicht paarden/pony's stal arrest te geven anders volgde maatregel! "
Kan vertellen onze paarden/pony's waren er niet blij mee en verkeren nood gedwongen in" geestelijke nood! " dankzij 144 red een dier!"
En nu hebben we dit? "schiet mijn maar lek...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:13

@teugeltje; er is een middenweg. Paarden die totaal niet buiten komen hebben we het hier over.

En met alle respect; ik vind 24/7/365 een geweldig uitgangspunt maar ik zie maar zelden locaties die daar geschikt voor zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:32

Ik vind 24/7/365 eigenlijk niet zo'n geweldig uitgangspunt. Ze kunnen er vast tegen hoor... en misschien is het voor een deel van de paarden ook wel prima. Maar er staat bij ons ook een groepje 24/7 buiten (en dat is een prima plek, met beschutting en harde ondergrond en voldoende ruwvoer en alles) en dan zie ik ze in de regen staan en dan geven ze mij niet echt de indruk dat ze het echt naar hun zin hebben. Hun houding is vele malen meer gesloten dan de manegepaardjes die verwend tot hun knieen in het stro staan in een loopstal met maatjes en wel dagelijs buitenkomen maar niet alleen maar buiten staan.

En ik heb ook het idee dat die paarden die steeds binnen en buiten gaan wat meer beleven: ze wisselen wat vaker van omgeving, wat dus ook wat meer afwisseling geeft dan altijd maar buiten. Dus buiten komen: zeker belangrijk. Maar het hele jaar rond 24/7 buiten hoeft wat mij betreft echt niet om een interessant en paardwaardig bestaan te hebben.