LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 07:56

troi schreef:
julius_juut schreef:
Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import. :)

Over grenzen heen gaan, is dat bijv lammetjes aaien? Want dat is wat de NL kleuters (en ouders) doen, dat vinden ze schattig. Hoe zou zo’n hond gemiddeld reageren?

Wat dat betreft zouden dergelijke honden zeer geschikt zijn om NL kleuters (en ouders) op te voeden dat je in principe van andermans dieren afblijft.

julius_juut

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:05

Ik dacht 'Ik zeg het niet, dat is niet Bokt verantwoord' maar je haalt me de reactie uit de vingers oomens!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:38

Even reageren op voorgaande posts: :') . Mensen kunnen zó lastig zijn...weet er alles van.

Dat door betere natuurbescherming de wolf zich nu ook in NL laat zien, dat is wat ik er mooi aan vind. Dat het blijkbaar toch zo goed gaat met de natuur dat zelfs wolven er zich prettig lijken te voelen.

Plus dat beeld van een sneeuwjacht, woest bos, huilende wolven en gezeten in een trojka, voortgetrokken door schuimende, galopperende paarden met de frostbite aan de neus al kindjes uit de slee weggooiend om aan de roedel hongerige wolven, waarvan je de kaken al hoort klappen, te ontsnappen. (oké, dat was onnodig, maar kon 't niet laten, dat plaatje komt inderdaad ook langs bij het idee van wolven)

Maar mede dankzij de posts van mensen uit wolvenlanden en schapenhouders snap ik best de weerstand. Dat een schaap veilig houden net iets gecompliceerder is dan het vosvrij houden van een kippenhok, daar kon ik me al iets bij bedenken. Maar dat je hier zo vast zit aan regels en je inderdaad niet altijd zomaar van die grote honden kunt inzetten, daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Wat ik in dat licht dan ook bijna hilarisch vond was dat plan, 10 jaar terug, om wolven los te laten in de OVP. Niet een stuk of 2, 3, nee, 100. En zelfs een enkeling die vond dat er wel 2000 heen konden. Ik denk dat dat ook wel goed weergeeft dat heel veel mensen met mij ook geen flauw idee van wolven hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:49

zonnebloem18 schreef:
Ik heb toevallig vrijdag een zeer interessante lezing gehad over de wolf in Nederland.

Dit plaatje kwam ook voorbij
[ [url=m/I9865o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het gaat over wat wolven eten in Duitsland. Daaruit blijkt dat ze in Duitsland maar 0.8% vee eten. Ze eten vooral reeën, edelhert en wilde zwijnen.

Wolven die eerder Nederland hebben aangedaan hebben ook vrijwel geen vee gegeten.

Veehouders kunnen na een mogelijke aanval trouwens gewoon faunabeheer inschakelen, deze zal nagaan of er inderdaad sprake is van een wolf en dan zijn er ook gewoon compensaties voor verloren vee.

Deze regioadviseur gaf trouwens aan dat 99% van de meldingen die ze kregen over wolven eigenlijk gewoon honden zijn.

Niet in heel Duitsland maar in sächsisch-brandenburgischen Lausitz, waar ze in 10 jaar ca 2000 uitwerpselen hebben onderzocht en daarin weinig schaap hebben gevonden waarschijnlijk doordat er gebruik wordt gemaakt van honden en elektrische omheining. Dat ze de schapen niet eten wil niet zeggen dat ze ze niet doden,

Citaat:
Die Hinweise auf die genaue Zusammenstellung der Speisekarte des Wolfes liefert das Senckenberg-Forschungsinstitut in Görlitz, das zehn Jahre lang Kotproben von Wölfen aus der sächsisch-brandenburgischen Lausitz analysiert hat. Mehr als 2.000 Proben untersuchten die Zoologen auf unverdaute Hinterlassenschaften wie Haare, Knochen, Hufe oder Zähne der Beutetiere. So konnten die Forscher ein genaues Bild von der Ernährung der Wölfe zeichnen.

Demnach stellen in der Lausitz wilde Huftiere mehr als 96 Prozent der Beutetiere. Dabei dominieren Rehe (52,2 Prozent), gefolgt von Rothirsch (24,7 Prozent) und Wildschweinen (16,3 Prozent). Einen geringen Anteil machen Hasen mit knapp drei Prozent aus. Nutztiere hingegen, wie zum Beispiel Schafe, stehen nur sehr selten auf der Speisekarte. Weniger als ein Prozent macht ihr Anteil aus. „Solange Schafe gut geschützt sind, meiden Wölfe die Gefahr, mit Elektrozäunen oder Herdenschutzhunden in Kontakt zu kommen“, so Bathen. Dabei reicht ein Zaum von 90 Zentimetern Höhe schon vollkommen aus. Herden sollten also stets gut geschützt sein.

De nieuwsberichten zeggen wat anders....
Nabu is pro wolf (ik heb niets tegen de wolf) en je krijgt dan het 'wij van wc-eend'-gevoel. Dat de wolf geen kleine meisjes en oma's eet moge dan duidelijk zijn, maar schaapjes zijn voor de wolf erg verleidelijk, niet alleen voor voedsel om het triggert hun jacht die rond rennende schapen.
En de meeste meldingen worden bevestigd na speeksel testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:08

Dat mensen nu al zo stellig menen te weten hoe het in de toekomst zal gaan...

Ik denk: kww.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:24

Is toch ook weer typisch (Nederlands)om een wolf in bezit ván niemand een naam te geven! :roll:

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:42

[quote="dees_daan"]Nouja, over natuurbescherming en beheer wordt natuurlijk een hoop gezegd.

Ik hoorde laatst dat het gebied, dat in de volksmond het drents friese wold wordt genoemd, in de afgelopen 200 jaar van beleid naar beleid wordt gesleept... En dan heb ik het niet over beleiden die elkaar opvolgen etc. Maar die niet verder uit elkaar konden staan.

Ik neem aan dat dit elders in Nederland niet anders is...

Als de wolf zich zo snel voortplant en het kleinste leefgebied van de wolf 250km2 is, had de wolf al vele malen eerder in Nederland moeten zijn. Rondzwervende wolven (die een eigen roedel gaan starten) kunnen in één nacht al met gemak 70km afleggen..

Naar mijn idee heeft de wolf er veel langer dan nodig over heeft gedaan om terug te komen.

Dat chart van Duitsland over wat wolven eten, is natuurlijk niet representatief voor Nederland. Aangezien de leefgebieden voor een wolf hier vele malen kleiner zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:35

Popstra schreef:
Is toch ook weer typisch (Nederlands)om een wolf in bezit ván niemand een naam te geven! :roll:

En wat heeft dat met het topic te maken :roll:

En om offtopic verder te gaan, dat gebeurd overal...van Afrika tot aan de maan in het echt en in docu's... Niets typisch Nederlands, is eenvoudiger om duidelijk te maken over welk dier je het hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:59

Janine1990 schreef:
Nouja, over natuurbescherming en beheer wordt natuurlijk een hoop gezegd.

Ik hoorde laatst dat het gebied, dat in de volksmond het drents friese wold wordt genoemd, in de afgelopen 200 jaar van beleid naar beleid wordt gesleept... En dan heb ik het niet over beleiden die elkaar opvolgen etc. Maar die niet verder uit elkaar konden staan.

Ik neem aan dat dit elders in Nederland niet anders is...

Als de wolf zich zo snel voortplant en het kleinste leefgebied van de wolf 250km2 is, had de wolf al vele malen eerder in Nederland moeten zijn. Rondzwervende wolven (die een eigen roedel gaan starten) kunnen in één nacht al met gemak 70km afleggen..

Naar mijn idee heeft de wolf er veel langer dan nodig over heeft gedaan om terug te komen.

Dat chart van Duitsland over wat wolven eten, is natuurlijk niet representatief voor Nederland. Aangezien de leefgebieden voor een wolf hier vele malen kleiner zijn.

Tsja waarom ze precies nu komen zal je de wolf moeten vragen, ik kan niet met zekerheid zeggen waarom ze onze kant kiezen bij vertrek. Wel dat het logischer is nu omdat er in Duitsland steeds meer roedels komen en ze toch een eigen gebied moeten zoeken, als de roedel waar ze weg moeten dichtbij de grens zit is de oversteek niet zo vreemd.
Het is niet alleen de wolf die (meer) komt.
Ook de raven vestigen zich steeds meer in NL, hier in de buurt hadden we ze een paar jaar geleden niet, nu wel. De oehoe komt op steeds meer plekken voor, net als de zeearend. De steppekiekendief die vorig jaar voor het eerst in NL broedde, vorig jaar ook voor het eerst bewijs dat de wasbeer zich hier voortplant. Dat naast de reptielen, amfibieën en waterdieren die de afgelopen jaren ontdekt zijn.
Juist door de bescherming en door gebieden te houden waar die groei mogelijk is kan dat..
Bij elk dier kan je je dan afvragen waarom nu?
Voor de vogels is afstand nog veel makkelijker de overbruggen, waarom koos de steppekiekendief er dan vorig jaar pas voor om juist in NL te gaan broeden? Had ook al veel eerder gekund..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:29

In de Pyreneeen hebben de paardenhouders vooral last van beren, er zijn verschillende artikelen over. Wolven zijn meer een probleem voor kleinere dieren. Maar goed zou ook niet rustig slapen met een wolf in het bos achter ons huis, met dieren en paarden in de wei. Persoonlijk heb ik liever dat ze niet komen. Ik woon in de Bourgogne, er zijn wolven in de Jura, 100 km van hier. Boeren hier maken zich niet druk. Ik denk dat als het een probleem wordt dat ze dat zelf oplossen met een jachtgeweer...hier zijn ook niet veel schapen, vooral Charollais vleeskoeien van 800 kilo, die beschermen hun kalveren goed. Een volwassen paard is veel te groot, als ik ons paard en ezel achter jachthonden zie aanjagen die in hun wei komen, niet leuk voor de hond! Everzwijnen zorgen vooral voor overlast hier...

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:33

Vanmorgen is er hier in Barnflair weer een gespot. Dit is tussen Emmer-Compascuum waar 1 recent was en Ter Apel in

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:35

Gister een roedel in staphorst gespot...
Bah word nu wel eng. Wil mn paard nog niet kwijt...
"Gelukkig" lijken ze liever schapen te pakken

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:39

Kabayo schreef:

En zo denkt de meerderheid ...als het maar niet in mijn achtertuin gebeurd en ik er maar geen last van heb :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:48

Kabayo schreef:

Een roedel? Dat is erg uniek. Bron?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:56

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-18 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:56

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:58

Das t nadeel van 1 april :+ Dan ben ik er ingetuind :') excuses van de verkeerde informatie dan

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:59

Staat bij dat het een 1 april grap is, en een filmpje uit Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:09

Ik heb nu al 4 verschillende plaatsen in NL gezien waar het opgenomen zou zijn.
Zo zie je maar hoe makkelijk het is om nepnieuws te verspreiden, zelfs op 1 april.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:20

Sassy schreef:
Kabayo schreef:

En zo denkt de meerderheid ...als het maar niet in mijn achtertuin gebeurd en ik er maar geen last van heb :')

Bwa, ik zit binnen het territorium van Naya en maak me geen zorgen. Vind een mannetje haar en stichten ze een roedel, dan richt ik me daarnaar en zullen mijn paarden vanaf de schemer op een postzegeltje moeten. Hebben ze nog meer ruimte als paarden die 's nachts op stal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:40

Sassy schreef:
Kabayo schreef:

Het gebeurt bij wijze van spreken in mijn achtertuin. Er zijn door je jaren al drie wolven gespot op minder dan 10 km van mijn huis. Ik lig er nog niet zo van wakker eerlijkgezegd. Ga ook niet s nachts daarvoor mijn pony's ophokken ofzo.

Ik zou er wel eens eentje willen zien eigenlijk. :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:16

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:25

Is dat zo, dat een hond dat niet kan? Lijkt mij toch dat er rassen zijn die dit soort schade ook kunnen aanbrengen, of klopt dat niet?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:47

Het is natuurlijk wel een beetje raar om een wolf te verhuisdieren door hem een naam te geven. Wolven zijn niet lief, schattig en aaibaar, ook niet als je ze een naam geeft...

Wolven zijn schuw en hebben een groot territorium nodig. De kans dat ze zich vestigen in Nederland is daarom niet zo heel groot, daarvoor is Nederland echt wel te vol. Maar we zullen er wel mee moeten leren leven dat ze door Nederland heen blijven lopen op zoek naar een geschikt territorium.