Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:38

Begin eens met het lezen van het allereerste bericht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:57

Coloured schreef:
Je zit als pensionhouder in een heel moeilijke positie. Een paard op stal die jou geld kost en een eigenaar die niet (meer) betaalt.
Aan een rechter heb je in dit soort situaties niks, gaat allemaal veel te lang duren, met oplopende kosten die allemaal voor rekening van de pensionhouder komen. Want áls de rechter de eigenaar al veroordeelt tot betaling, is het van een kale kip moeilijk veren plukken.
De enige optie die hem zou resten naast het dier in de tuin parkeren: dossier opbouwen en dier verkopen of indien paard niet geschikt is voor de verkoop: naar de slager.

Eigenaar verzuimt in dit hele gebeuren zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen. Als je niet meer wilt of kunt betalen, zul je dat toch echt zelf op moeten lossen. Hoe naar het ook is. En niet een ander de vuile werkjes op laten knappen.

Helemaal mee eens.

Op de locale pensionstalling heb ik al meerdere keren gezien dat eigenaren spontaan “vergeten” dat ze een paard hebben.
Opvallend dat dat meestal niet gebeurd met Z of hoger lopende sportpaarden maar vaak de paarden die aan 5 benen kreupel zijn, in het paspoort natuurlijk staat dat ze niet geslacht mogen worden uit moraal oogpunt.
Dan krijgt de staleigenaren naar maanden zeuren/dreigen eindelijk de papieren van het paard (en niet de verschuldigde stalgeld), puntje bij paaltje levert het dier net een paar honderd op bij een handelaar/paardenmarkt en heeft de staleigenaar duizenden euro’s verlies.

Ik vind het dan ook zeker niet gek dat op een gegeven moment een staleigenaar besluit het paard werkelijk bij de eigenaar op de stoep te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:29

Snap het van de stalhouder wel, maar toch vind ik dit niet een handige oplossing. Een paard zonder toezicht midden in Leiden in een tuin zetten. Paardje heeft een ommetje gemaakt lees ik, voor het zelfde geld was het dier de weg opgelopen en had een ongeluk veroorzaakt. Dus nee handig is het zeker niet, zelfs een beetje onverantwoordelijk.

Ben benieuwd waar de eigenaar het paard heeft ondergebracht, zo te zien is het paardje niet meer een van de jongsten aan de billen te zien. Arm beest.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:33

naar de slager en met dat geld eerst de stalhouder maar eens afbetalen (beginnetje maken dan)... Eigenaar geeft er kennelijk niet om

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:36

Mindim schreef:
Paardje heeft een ommetje gemaakt lees ik, voor het zelfde geld was het dier de weg opgelopen en had een ongeluk veroorzaakt.

Waar lees je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:08

Rivjenn schreef:
Het is idd niet echt een diervriendelijke oplossing...
Maar aan de andere kant kan ik me de onmacht voorstellen.
En echt lang staat hij daar niet, er ligt ook geen mest.
Eigenlijk knap dat het beestje zo rustig blijft staan daar, echt stevig staat hij niet vast, vreemde omgeving, geen gras, geen andere paarden...
Ik denk dat het statement wel gemaakt is..
Wie weet stond de manegehouder wel om de hoek.

https://www.facebook.com/polleidenzuid/photos/a.637566032951837.1073741828.262040210504423/1889077391134022/?type=3&theater

Ligt wel degelijk mest trouwens.

En Polly, volgens mij was dat een post van Anoeska, nu zie ik dat pony vast staat aan een paal in de heg.

Beestje is oud of hij ziet er gewoon belabberd uit.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:10

Mindim schreef:
Snap het van de stalhouder wel, maar toch vind ik dit niet een handige oplossing. Een paard zonder toezicht midden in Leiden in een tuin zetten. Paardje heeft een ommetje gemaakt lees ik, voor het zelfde geld was het dier de weg opgelopen en had een ongeluk veroorzaakt. Dus nee handig is het zeker niet, zelfs een beetje onverantwoordelijk.

Ben benieuwd waar de eigenaar het paard heeft ondergebracht, zo te zien is het paardje niet meer een van de jongsten aan de billen te zien. Arm beest.

Tja.. als de lotto nummers goed zouden vallen had ik nu miljonair geweest...
Kan niet anders zeggen dat de manegehouder gelijk heeft.
Juist in een woonwijk is er altijd wel iemand die naar buiten kijkt, nog een keer kijkt en denkt :wow: en altijd wel iemand de politie belt, of de eigenaar natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:14

Ladygiroc schreef:
Mindim schreef:

Tja.. als de lotto nummers goed zouden vallen had ik nu miljonair geweest...
Kan niet anders zeggen dat de manegehouder gelijk heeft.
Juist in een woonwijk is er altijd wel iemand die naar buiten kijkt, nog een keer kijkt en denkt :wow: en altijd wel iemand de politie belt, of de eigenaar natuurlijk!

Tja, dan verschillen we van mening. Toch blijft het een dier van een paar honderd kilo, die wel behoorlijk schade aan kan richten, het blijft een dier. Je had mijn paard daar niet zo neer moeten zetten en zeker niet zonder toezicht, die zou ondanks zijn koele karakter toch niet zo koel zijn gebleven vrees ik. Het blijft een dier en tot zekere hoogte onberekenbaar.

Ik zeg niet dat ik de manege eigenaar niet snap, maar ik vind deze actie niet handig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:18

Mindim schreef:
Ik zeg niet dat ik de manege eigenaar niet snap, maar ik vind deze actie niet handig.

Wat was een handige actie geweest dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:20

Shirley schreef:
Tja, ik ben zo'n muts die het dier ondanks dat toch zou blijven voeren en onder mijn hoede zou houden.
Vind gewoon dat je dit niet kunt maken tegenover een onschuldig dier.
Wat nu als hij wat giftigs had gegeten of de weg was opgegaan en was verongelukt?

Als er een zakelijke overeenkomst was, dan zal de stalhouder gewoon in zijn recht staan en uiteindelijk toch zijn geld wel krijgen als hij de eigenaar in gebreke stelt.

Dan zou je snel failliet zijn, al snap ik je gedachtegang wel. Hier in huis zit ook van alles aan diertjes waar niet meer voor gezorgd wenste te worden. Maar als pensionhouder/manege kun je je dat niet veroorloven denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:27

Polly schreef:
Mindim schreef:

Wat was een handige actie geweest dan?

Iig niet een paard in een drukke buurt in een tuin zetten ;)

Ik lees net dat de eigenaar van het paard al eens op de vingers was getikt door de politie voor verwaarlozing van het dier, dus misschien contact opnemen met de politie en misschien vanuit daar de dierenpolitie? Het was iig niet onbekend bij instanties.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-18 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:28

Een stal of manege houder geeft echt wel om paarden. Die zetten echt niet bij de 1e maand niet betalen je paard in je tuin. Daar gaat een poos overheen, wellicht heeft het dier medische zorg nodig en denkt de stalhouder regel het zelf maar.. Allemaal speculaties.

Feit is dat je bij deze manege netjes je paard thuisbezorgd krijgt als je niet betaald :D.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:29

Mindim schreef:

Dat er geen toezicht is, is een aanname. Het is én de tuin van de eigenaar en de politie was ter plaatse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:32

Lizzyy schreef:
Mindim schreef:

Dat er geen toezicht is, is een aanname. Het is én de tuin van de eigenaar en de politie was ter plaatse.

De politie ontving meldingen van omwonenden en kwam daarom ter plaatse volgens enkele berichten. Dus ik neem aan dat de eigenaar er niet bij stond of vast had. En ik neem voor het gemak ook maar aan dat de politie er niet bij stond toen de manege eigenaar hem vast zette.

Ik snap de manege eigenaar wel, maar vinden jullie dit nu echt een veilige actie dan?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:39

Ik zeg niet dat het een veilige actie is, maar als je niet wil dat je paard zo wordt aangebonden moet je het stalgeld maar netjes en op tijd betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:39

Mindim schreef:
De politie ontving meldingen van omwonenden en kwam daarom ter plaatse volgens enkele berichten. Dus ik neem aan dat de eigenaar er niet bij stond of vast had. En ik neem voor het gemak ook maar aan dat de politie er niet bij stond toen de manege eigenaar hem vast zette.

Ik snap de manege eigenaar wel, maar vinden jullie dit nu echt een veilige actie dan?

Geen idee in hoeverre het wel/geen veilige actie is, we waren er allemaal niet bij.
Voor hetzelfde geld heeft het paard nog geen 5 seconden daar gestaan, en was er toen al zowel een eigenaar als politie aanwezig.

Het standpunt van de stalhouder snap ik eigenlijk volledig. Jammer dat het zo moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:46

lor1_1984 schreef:
Ik zeg niet dat het een veilige actie is, maar als je niet wil dat je paard zo wordt aangebonden moet je het stalgeld maar netjes en op tijd betalen.

Ik vind beide partijen in dit geval niet lekker bezig. Eigenaar moet idd gewoon netjes betalen. Ik vraag me af waar de pony was in de tijd dat de eigenaar van het dier eerder op de vingers is getikt, de eigenaresse was dus al bekend bij de politie. Maar goed.
Ik snap de stalhouder prima, vind alleen de oplossing niet geheel handig, ongeluk met zelfs het makste paard zit in een klein hoekje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:56

Mindim schreef:
lor1_1984 schreef:

Ik vind beide partijen in dit geval niet lekker bezig. Eigenaar moet idd gewoon netjes betalen. Ik vraag me af waar de pony was in de tijd dat de eigenaar van het dier eerder op de vingers is getikt, de eigenaresse was dus al bekend bij de politie. Maar goed.
Ik snap de stalhouder prima, vind alleen de oplossing niet geheel handig, ongeluk met zelfs het makste paard zit in een klein hoekje.

Precies, maar dat had die eigenaar moeten bedenken voordat hij stopte met betalen en voor zijn paard zorgen.
Is zijn verantwoordelijkheid, niet die van de stalhouder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:01

Shirley schreef:
Vraag me oprecht af of dit dan wettelijk wel is toegestaan?

Oké, eigenaar is een wanbetaler en komt zijn betalingsverplichtingen niet na, maar ontslaat dat dan de stalhouder ook van zijn zorgplicht?
We hebben het hier niet over een oude auto die uit een niet betaalde garagebox is gezet...

Voor de wet is een paard een goed (ding dus) en het retourneren ervan aan de rechtmatige eigenaar dus geheel legaal en gezien de wet gewenst. Dat dit ding zich zelfstandig zou kunnen verplaatsen houdt de wet op dit punt inderdaad geen rekening mee.

En het eigendom van het paard overnemen mag niet, eigenlijk staat het paard zelf los van de schuld en dat maakt het ronduit lastig om via legale weg de schulden te betalen door het paard over te nemen en te verkopen. Dat kan alleen via de rechter of als de eigenaar meewerkt, echter zullen tegen die tijd de gemaakte kosten fors hoger zijn dan de verkoop van het paard oplevert. Het zijn eigenlijk nooit waardevolle dieren die in zo'n situatie terecht komen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:02

Ik snap de stalhouder wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:52

Wendy schreef:
Precies, maar dat had die eigenaar moeten bedenken voordat hij stopte met betalen en voor zijn paard zorgen.
Is zijn verantwoordelijkheid, niet die van de stalhouder.

Dat zeg ik ook niet, voor de zoveelste maal, ik snap de stalhouder, alleen ik vind de gevonden oplossing niet handig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:00

Wat zou je voorstellen?

(Dieren)politie kan niets doen. Dit is een civiele zaak, je moet dus via de rechter gaan. Dat is kostbaarder dan de pony, die ondertussen nogsteeds onderhouden moet worden.

De eigenaar wil/kan niet betalen

Je kunt het niet verkopen, naar de slacht brengen of ter adoptie opgeven aan een asiel/opvang- want het is niet jouw pony.

Even off-topic;briljante avatar! Geweldig leuke vrouw :D

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:46

lor1_1984 schreef:

Inderdaad!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 06:11

En de manegehouder stelt hiermee een statement voor andere wanbetalers.
Het is even niet leuk voor de pony maar dat zijn ( waarschijnlijk) maandenlang de kosten dragen voor andermans paard ook niet!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:17

Slim van die manegehouder inderdaad, eventueel kwaadwillende klanten denken nu wel even extra na voor ze niet meer betalen :)
Ik geef hem groot gelijk, dit heeft al even geduurd dus dat gezeik van bokkers hier dat die manegehouder niet van paarden houdt is kul. Anders had hij dit al veel eerder gedaan. Op een gegeven moment is de grens bereikt.
Het is niet voor niets dat al decennia gezegd wordt: geen onbetrouwbaarder volk dan paardenvolk.