Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Coloured schreef:Je zit als pensionhouder in een heel moeilijke positie. Een paard op stal die jou geld kost en een eigenaar die niet (meer) betaalt.
Aan een rechter heb je in dit soort situaties niks, gaat allemaal veel te lang duren, met oplopende kosten die allemaal voor rekening van de pensionhouder komen. Want áls de rechter de eigenaar al veroordeelt tot betaling, is het van een kale kip moeilijk veren plukken.
De enige optie die hem zou resten naast het dier in de tuin parkeren: dossier opbouwen en dier verkopen of indien paard niet geschikt is voor de verkoop: naar de slager.
Eigenaar verzuimt in dit hele gebeuren zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen. Als je niet meer wilt of kunt betalen, zul je dat toch echt zelf op moeten lossen. Hoe naar het ook is. En niet een ander de vuile werkjes op laten knappen.
Rivjenn schreef:Het is idd niet echt een diervriendelijke oplossing...
Maar aan de andere kant kan ik me de onmacht voorstellen.
En echt lang staat hij daar niet, er ligt ook geen mest.
Eigenlijk knap dat het beestje zo rustig blijft staan daar, echt stevig staat hij niet vast, vreemde omgeving, geen gras, geen andere paarden...
Ik denk dat het statement wel gemaakt is..
Wie weet stond de manegehouder wel om de hoek.
Mindim schreef:Snap het van de stalhouder wel, maar toch vind ik dit niet een handige oplossing. Een paard zonder toezicht midden in Leiden in een tuin zetten. Paardje heeft een ommetje gemaakt lees ik, voor het zelfde geld was het dier de weg opgelopen en had een ongeluk veroorzaakt. Dus nee handig is het zeker niet, zelfs een beetje onverantwoordelijk.
Ben benieuwd waar de eigenaar het paard heeft ondergebracht, zo te zien is het paardje niet meer een van de jongsten aan de billen te zien. Arm beest.
Ladygiroc schreef:Mindim schreef:Snap het van de stalhouder wel, maar toch vind ik dit niet een handige oplossing. Een paard zonder toezicht midden in Leiden in een tuin zetten. Paardje heeft een ommetje gemaakt lees ik, voor het zelfde geld was het dier de weg opgelopen en had een ongeluk veroorzaakt. Dus nee handig is het zeker niet, zelfs een beetje onverantwoordelijk.
Ben benieuwd waar de eigenaar het paard heeft ondergebracht, zo te zien is het paardje niet meer een van de jongsten aan de billen te zien. Arm beest.
Tja.. als de lotto nummers goed zouden vallen had ik nu miljonair geweest...
Kan niet anders zeggen dat de manegehouder gelijk heeft.
Juist in een woonwijk is er altijd wel iemand die naar buiten kijkt, nog een keer kijkt en denkten altijd wel iemand de politie belt, of de eigenaar natuurlijk!
Shirley schreef:Tja, ik ben zo'n muts die het dier ondanks dat toch zou blijven voeren en onder mijn hoede zou houden.
Vind gewoon dat je dit niet kunt maken tegenover een onschuldig dier.
Wat nu als hij wat giftigs had gegeten of de weg was opgegaan en was verongelukt?
Als er een zakelijke overeenkomst was, dan zal de stalhouder gewoon in zijn recht staan en uiteindelijk toch zijn geld wel krijgen als hij de eigenaar in gebreke stelt.
Polly schreef:Mindim schreef:Ik zeg niet dat ik de manege eigenaar niet snap, maar ik vind deze actie niet handig.
Wat was een handige actie geweest dan?
Mindim schreef:Snap het van de stalhouder wel, maar toch vind ik dit niet een handige oplossing. Een paard zonder toezicht midden in Leiden in een tuin zetten. Paardje heeft een ommetje gemaakt lees ik, voor het zelfde geld was het dier de weg opgelopen en had een ongeluk veroorzaakt. Dus nee handig is het zeker niet, zelfs een beetje onverantwoordelijk.
Lizzyy schreef:Mindim schreef:Snap het van de stalhouder wel, maar toch vind ik dit niet een handige oplossing. Een paard zonder toezicht midden in Leiden in een tuin zetten. Paardje heeft een ommetje gemaakt lees ik, voor het zelfde geld was het dier de weg opgelopen en had een ongeluk veroorzaakt. Dus nee handig is het zeker niet, zelfs een beetje onverantwoordelijk.
Dat er geen toezicht is, is een aanname. Het is én de tuin van de eigenaar en de politie was ter plaatse.
Mindim schreef:De politie ontving meldingen van omwonenden en kwam daarom ter plaatse volgens enkele berichten. Dus ik neem aan dat de eigenaar er niet bij stond of vast had. En ik neem voor het gemak ook maar aan dat de politie er niet bij stond toen de manege eigenaar hem vast zette.
Ik snap de manege eigenaar wel, maar vinden jullie dit nu echt een veilige actie dan?
lor1_1984 schreef:Ik zeg niet dat het een veilige actie is, maar als je niet wil dat je paard zo wordt aangebonden moet je het stalgeld maar netjes en op tijd betalen.
Mindim schreef:lor1_1984 schreef:Ik zeg niet dat het een veilige actie is, maar als je niet wil dat je paard zo wordt aangebonden moet je het stalgeld maar netjes en op tijd betalen.
Ik vind beide partijen in dit geval niet lekker bezig. Eigenaar moet idd gewoon netjes betalen. Ik vraag me af waar de pony was in de tijd dat de eigenaar van het dier eerder op de vingers is getikt, de eigenaresse was dus al bekend bij de politie. Maar goed.
Ik snap de stalhouder prima, vind alleen de oplossing niet geheel handig, ongeluk met zelfs het makste paard zit in een klein hoekje.
Shirley schreef:Vraag me oprecht af of dit dan wettelijk wel is toegestaan?
Oké, eigenaar is een wanbetaler en komt zijn betalingsverplichtingen niet na, maar ontslaat dat dan de stalhouder ook van zijn zorgplicht?
We hebben het hier niet over een oude auto die uit een niet betaalde garagebox is gezet...