Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9755
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:58

bruintje123 schreef:
Die linkse is graat en graat mager. Het valt alleen minder op door de wintervavht. Maar Kijk eens naar het heupbot. En he ziet zelfs door de vacht ribben.
Die rechter lijkt beter maar die zal verder in dracht zijn en zo maskeren.


Dat viel me ook al op, die ribben die je zelfs door de wintervacht heen nog kunt zien... -O-

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:04

sinds gisteren is op fb de actie actief om hooi te doneren, dus het leeft heel sterk op dit moment

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:18

Gebied is omheind en te klein voor het aantal dieren. Zouden ze weg kunnen trekken naar elders waar meer voer zou zijn, dan zouden ze dat beslist doen. Wij mensen hebben zoiets doms als de OVP gemaakt, en zullen of beter moeten beheren, of bijvoeren in deze periode anders verhongeren grote grazers domweg. Onacceptabel. Het staat met dikke letters in de krant als een boer het niet meer ziet zitten en zijn veestapel verwaarloosd, en onze natuurinstanties zijn geen haar beter! Geef ze maar een boete als dieren verhongeren in hun omheinde natuurgebieden.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 02:42

Schandelijk om dieren in een omheind gebied aan hun lot over te laten met hongerdood als gevolg. Hoe krijg je het verzonnen! Staatsbosbeheer moet zich diep schamen en wat mij betreft zouden ze strafrechtelijk vervolgd mogen worden.
Ik ben voor bijvoeren terwijl er een diervriendelijk plan wordt bedacht om dit volgend jaar te voorkomen.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 04:10

Ik zou het zo willen doen, staatsbosbeheer strafrechtelijk voor de rechtbank dagen voor overtreding van de wet..dat hebben ze dik verdiend.

Mirjam1311

Berichten: 68
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: Ermelo

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 07:33

Wie heeft dit bedacht eigenlijk?
Haal die beesten gewoon daar weg en probeer de natuur niet na te bootsen. Wordt niemand beter van.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:26

Sunnda schreef:
Ik zou het zo willen doen, staatsbosbeheer strafrechtelijk voor de rechtbank dagen voor overtreding van de wet..dat hebben ze dik verdiend.


Ik doe ook mee. Ik wil best een bedrag doneren om dit mislukte project te laten stoppen. Deze dieren verdienen beter en staatsbosbeheer moet zich kapot schamen dat ze jaar na jaar de dieren daar laten creperen in de naam van de natuur. Hier is werkelijk niks natuurlijks meer aan.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:29

Sunnda schreef:
Ik zou het zo willen doen, staatsbosbeheer strafrechtelijk voor de rechtbank dagen voor overtreding van de wet..dat hebben ze dik verdiend.


Dat is inderdaad een goede! Misschien contact proberen op te nemen met de actiegroep die bij wil gaan voeren en dit overleggen?

Ibbel

Berichten: 49265
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:10

SBB schermt met dat het wettelijk verboden zou zijn wilde dieren te voeren. Hetgeen overigens haaks staat op dat de vogelbescherming iedereen aanmoedigt vogels te voeren, en zelfs jaarrond tegenwoordig.

Maar, er is ook een wet die zegt dat je wilde dieren niet in gevangenschap mag houden. SBB houdt in de OVP wilde dieren in gevangenschap. En ik denk dat ze je dáár dus wettelijk op zou moeten kunnen pakken.

Niet op dat bijvoeren als dat echt in de wet staat - waarbij ik overigens denk dat SBB de faunawet naar eigen idee uitlegt: voeren met de bedoeling te lokken om daarna makkelijk te kunnen bejagen mag niet.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:20

Janine1990 schreef:
Kuggur schreef:

Nooit in de búúrt van een boerderij geweest, laat staan eens met een veehouder te hebben gepraat.
Idealistische stadbewoners.... :roll:



Aaach Kuggur, dit gaat wel weer over als de puberteit voorbij is ;) In de puberteit moet je lekker dwars doen toch? :) Hebben we allemaal gedaan.


Ze heeft wel een punt... mensen maken onderscheid tussen dieren en de wijze waarop ze behandeld mogen worden. Dat onderscheid zit bij mensen tussen de oren en kun je op geen enkele wijze inhoudelijk verdedigen.
Ik treur net zo hard om productiedieren als om deze dieren. Voor mij voelt het ook raar dat iemand huilt om deze dieren en 's avonds een plofkip in zijn gezicht duwt.

En ik kom gewoon uit een geslacht van boeren, uit friesland en altijd alleen maar in dorpen gewoond... het kan verkeren.

rien10
Berichten: 14849
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:29

Kennen jullie de Facebook groep anti Oostvaardersplassen? Daarop staat n petitie die ja kan tekenen

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:33

Er is geen sprake meer van echte wilde natuur in Nederland. Je kan deze dieren dus ook niet meer zo behandelen.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:35

Misschien gewoon de hekken openzetten en kijken waar de wilde dieren zich willen vestigen? In andere gebieden leven ook kuddes koeien en pony's en die worden meestal netjes beheerd. Bijgevoerd in de winter en als er te veel zijn een deel weggehaald.

Ik vind het een schande dit omheinde park natuur te noemen zonder de hoeveelheden dieren te reguleren.

Een boer die een kudde paarden op honderden ha natuurgebied/weidegebied laat verkommeren wordt bestraft en de paarden weggehaald. Maar een natuurorganisatie mag dit straffeloos doen...

Ik vind dit echt niet kunnen. En nee. In de vleesindustrie en ook de dierhouderij mag dit al helemaal niet. Daar zijn allerlei regels voor
Tot de wijze van slacht/ventilatie en aantal M2 droge bodem en kubieke meters luchtverversing per uur aan toe.

En de hoeveelheid dieren is mest/fosfaatrecht gebonden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:46

Het is eigenlijk een groep dieren in een grote weide. Als iemand op dit moment magere paarden in de weide heeft staan en niet bijvoedert krijgt die de dierenbescherming over de vloer met de dringende vraag voldoende bij te voederen. Als die persoon dan zegt dat hij niet bijvoedert omdat het de natuurlijke selectie is, dan ga je wat meemaken.

pillow
Berichten: 7868
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:49

[quote="joyce B"]Misschien gewoon de hekken openzetten en kijken waar de wilde dieren zich willen vestigen? In andere gebieden leven ook kuddes koeien en pony's en die worden meestal netjes beheerd. Bijgevoerd in de winter en als er te veel zijn een deel weggehaald.

Ja laat ze maar los. Lekker onder de trein en op de snelwegen lopen.

pillow
Berichten: 7868
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:50

Citaat:
Misschien gewoon de hekken openzetten en kijken waar de wilde dieren zich willen vestigen? In andere gebieden leven ook kuddes koeien en pony's en die worden meestal netjes beheerd. Bijgevoerd in de winter en als er te veel zijn een deel weggehaald.
laat ze maar los. Lekker onder de trein en op de snelwegen lopen.[/quote]

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18690
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:53

joyce B schreef:
Misschien gewoon de hekken openzetten en kijken waar de wilde dieren zich willen vestigen? In andere gebieden leven ook kuddes koeien en pony's en die worden meestal netjes beheerd.



Dat eerste vind ik een minder goed plan, want dan heb je die beesten all over the place lopen. Incl op het spoor. nog meer vertraging :=

julius_juut

Berichten: 3119
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:55

Is er op bokt een advocaat o.i.d. dit dit zou durven aanpakken? Ik denk dat je via bokt en facebook een hoop donaties kan verzamelen om de staat hier op aan te pakken.

In het drama van de Positieflijsten en de strontstorm daar om heen is een advocate (mevrouw Philippi-Gho) die de staat verschrikkelijk aan het inmaken is op alle foute regels/wetten/uitvoering wetten. Dat moet met een kwestie als deze toch ook kunnen?

Popstra
Berichten: 13908
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:02

Het was vanmorgen op wakker Nederland, daar werd ook gezegd bijvoeren word af geraden. De dieren moesten het zelf maar redden. Zo niet werden ze af gemaakt.
Ik werd er verdrietig van dat dit zo gezegd werd.

Moet jij je paard in een prut weide zonder hooi hebben staan krijg je de dierenbescherming op je dak en terecht!! Maar dat dit zo getollereerd word vind ik ongelofelijk!!

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:06


Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:08

Hoe veel geld zou er nodig zijn om het gebied over te nemen van SBB? Zodat iemand er wel een goed gebied kan runnen met een kudde van max 400 grazers in totaal.

Anoniem

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:09

Waar moet je heen met al die overgebleven grazers dan

Lau

Berichten: 16684
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:12

Rebecca schreef:
Waar moet je heen met al die overgebleven grazers dan


De veel te zwakke heel cru gewoon afmaken, en de overige overplaatsen naar andere gebieden?

Oehlala
Berichten: 4321
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:19

dat kost vele miljoenen.
er zijn veel meer natuurgebieden waar ze niet bijvoeren en de dieren het zelf moeten redden.

de meeste natuurgebieden zijn gewoon vol. dus dieren daar weghalen en ergens anders heen brengen heeft weinig zin. slachten doen ze uit dit gebied niet omdat ze o.a. niet aan de Europese regels voldoen om dieren aan te mogen leveren voor de humane voedselindustrie.

secricible

Berichten: 25729
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:21

Rebecca schreef:
Waar moet je heen met al die overgebleven grazers dan


De enige manier om dit nu op korte termijn te verbeteren is om er flink met de bezem doorheen te gaan. Misschien kun je een deeltje verkopen, zeker nu de oostvaardersplassen zo'n hip item zijn (sad but true), maar de rest zul je toch af moeten schieten. Zonde dat ze zo uitgemergeld zijn, anders hadden ze ze voor vlees kunnen verkopen (hoewel paardenvlees het niet al te best doet, maar het hertenvlees natuurlijk wel weer...). Je zal ergens schoon schip moeten maken om hier een gezonde situatie te krijgen. Een kleine groep achterlaten, zodat het landschap ook de kans krijgt om te herstellen, die (iets) laten groeien en daarna toch echt fors gaan handhaven. Niet door uithongering, maar door castratie/afschieten/verkoop.