Inoterry schreef:Ik heb afgelopen zomer een gesprek gehad met een reiziger in mijn trein. De man kwam uit het buitenland, was voor zaken in Nederland en we kwamen langs de OVP. De man vroeg aan mij wat voor ramp daar gebeurt was, omdat er overal kale bomen stonden en er zoveel grote groepen dieren bij elkaar stonden.
Paarden zijn steppedieren die graag bomen eten, maar in de OVP moeten ze het van gras hebben.
Paarden eten typisch kort gras, grazige weiden zijn niet nodig.
Dat het er typisch uitziet ben ik met iedereen eens, "maar schijn bedriegt".
Citaat:Ik heb dus alles uitgelegd, dat dat een mooi natuurgebied was, dat ze daar grote grazers hebben uitgezet, die zich nogal snel hebben vermenigvuldigd, dat er nu veel teveel waren kon hij zelf ook al zien. en dat er in de winter een voedseltekort is waardoor er veel dieren dood gaan aan de honger.
Oeps.
Ondervoede dieren planten zich niet voort. (Op elke regel, ook op deze, zijn uitzonderingen.)
En met name de paarden en herten kunnen het gebied verlaten en kiezen hier niet voor.
Van honger is geen sprake.
Wel van dieren 'die de winter niet door dreigen te komen' in een gebied zonder roofdieren.
Elders in deze discussie kwam ik ook woorden als ramp, tragedie en mislukking tegen.
Sorry, ik vind dat niet terecht.
De dood hoort bij het leven.
Hoezo is het fout als de mens met een geweer de rol van roofdier op zich neemt...?
(Het is niet leuk en ik word er niet vrolijk van - dat voel ik met iedereen mee. Maar dat verdrietige deel hoort er wel bij.)
Accoord, ik kan leven met de uitspraak 'dat het geen batuur is omdat er geen/ te weinig roofdieren zijn.
Mijn Knollie wordt oud en tevreden 30, maar in de vrije natuur was het dier al minstens 4x hartstikke dood geweest.
That's nature...
Viel het jullie in de OP op, hoe de verhoudingen waren...?
Bijna alle "afschot" ging over de edelherten. Nauwelijks runderen (6 van de 700). Die doen het dus prima.
Welgeteld 62 koniks.
Citaat:Die man heeft voor zijn werk heel wat landen gezien en heel wat natuur. Die kwam tot de conclusie dat de mensen die dit nog natuur noemen echt knettergek zijn, nergens in de wereld zie je echte natuur wat er uitziet als een rampgebied. Behalve als er bosbranden zijn geweest.
Nergens in de wereld heb je Nederland, alleen maar hier.
Land dat 1200 jaar zee is geweest en daardoor enorm vruchtbaar - dat kom je niet overal tegen.
Jammer, want in de ramp 'klimaatverandering' verzilten de akkers en rukt de woestijn op. Zouden we het recept kunnen exporteren ('hoe haal je vruchtbaar land uit zee?') dan waren er minder vluchtelingen.
(Uiteaard wordt het vruchtbare land dan niet vermomd als natuurgebied, maar gewoon voor vlees"productie" of landbouw gebruikt.)
Kleine aanvulling: Provinciale Staten van Flevoland onderzoekt momenteel 'minder grote grazers'.
De enige andere optie die ik zie op dit vruchtbare land is wegvangen.