Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:05

Inoterry schreef:
Ik heb afgelopen zomer een gesprek gehad met een reiziger in mijn trein. De man kwam uit het buitenland, was voor zaken in Nederland en we kwamen langs de OVP. De man vroeg aan mij wat voor ramp daar gebeurt was, omdat er overal kale bomen stonden en er zoveel grote groepen dieren bij elkaar stonden.

Paarden zijn steppedieren die graag bomen eten, maar in de OVP moeten ze het van gras hebben.
Paarden eten typisch kort gras, grazige weiden zijn niet nodig.

Dat het er typisch uitziet ben ik met iedereen eens, "maar schijn bedriegt".
Citaat:
Ik heb dus alles uitgelegd, dat dat een mooi natuurgebied was, dat ze daar grote grazers hebben uitgezet, die zich nogal snel hebben vermenigvuldigd, dat er nu veel teveel waren kon hij zelf ook al zien :+ . en dat er in de winter een voedseltekort is waardoor er veel dieren dood gaan aan de honger.

Oeps.
Ondervoede dieren planten zich niet voort. (Op elke regel, ook op deze, zijn uitzonderingen.)
En met name de paarden en herten kunnen het gebied verlaten en kiezen hier niet voor.
Van honger is geen sprake.
Wel van dieren 'die de winter niet door dreigen te komen' in een gebied zonder roofdieren.

Elders in deze discussie kwam ik ook woorden als ramp, tragedie en mislukking tegen.
Sorry, ik vind dat niet terecht.
De dood hoort bij het leven.
Hoezo is het fout als de mens met een geweer de rol van roofdier op zich neemt...?
(Het is niet leuk en ik word er niet vrolijk van - dat voel ik met iedereen mee. Maar dat verdrietige deel hoort er wel bij.)
Accoord, ik kan leven met de uitspraak 'dat het geen batuur is omdat er geen/ te weinig roofdieren zijn.

Mijn Knollie wordt oud en tevreden 30, maar in de vrije natuur was het dier al minstens 4x hartstikke dood geweest.
That's nature...

Viel het jullie in de OP op, hoe de verhoudingen waren...?
Bijna alle "afschot" ging over de edelherten. Nauwelijks runderen (6 van de 700). Die doen het dus prima.
Welgeteld 62 koniks.
Citaat:
Die man heeft voor zijn werk heel wat landen gezien en heel wat natuur. Die kwam tot de conclusie dat de mensen die dit nog natuur noemen echt knettergek zijn, nergens in de wereld zie je echte natuur wat er uitziet als een rampgebied. Behalve als er bosbranden zijn geweest.

Nergens in de wereld heb je Nederland, alleen maar hier.

Land dat 1200 jaar zee is geweest en daardoor enorm vruchtbaar - dat kom je niet overal tegen.
Jammer, want in de ramp 'klimaatverandering' verzilten de akkers en rukt de woestijn op. Zouden we het recept kunnen exporteren ('hoe haal je vruchtbaar land uit zee?') dan waren er minder vluchtelingen.
(Uiteaard wordt het vruchtbare land dan niet vermomd als natuurgebied, maar gewoon voor vlees"productie" of landbouw gebruikt.)

Kleine aanvulling: Provinciale Staten van Flevoland onderzoekt momenteel 'minder grote grazers'.
De enige andere optie die ik zie op dit vruchtbare land is wegvangen.

Mizora

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:17

Ik heb het plaatje gevonden.

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/13 ... ieren-dood

En nee, niet bijna alle afschot ging over runderen, bijna alle afschot gaat over edelherten, en dat is logisch gezien zij het leeuwendeel van de dieren zijn. Maar wegvluchten uit het gebied is dus blijkbaar helemaal niet zo gemakkelijk voor ze, anders zouden zij niet iedere winter zo de sjaak zijn.

Er zijn 6 heckrunderen tot nu toe geschoten (van de 50-100 op 1 mei, dus 6-12%), 519 herten gestorven (van de 2600 op 1 mei, dus al 20%) en 62 konikpaarden (van de 700 op 1 mei, dus 9%).

Vorig jaar was het een milde winter. Toen zijn er 3 heckrunderen gestorven, 75 konikpaarden (3 niet vanwege conditie) en 735 edelherten (waaronder 44 door ataxie, 8 door een pootblessure en 2 door uitbreken. Oftewel: uit de OVP trekken is helemaal niet toegestaan). Dit jaar zitten we al zowat aan deze aantallen en moet het grote sterven nog beginnen.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:40

Dit slaat op niets. De meest diervriendelijke optie's zijn namelijk genegeerd geweest.
Eerst dienden ze over te gaan op geboortebeperking, dan de hekken openzetten. Maar dat wil men niet.
Dan maar afschieten.
Schandalig.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:45

fransje23 schreef:
Nikass schreef:
Die onrust ontstaat ook in het bos bij mij om de hoek waar op reeën gejaagd wordt. Bos is niet omheind dus de reeën die het bos uitvluchten lopen zich te

De stelling die hier vaak gedeponeerd wordt dat het een begrensd natuurgebied is: wake up! Elk natuurgebied is begrensd. In Afrika sterven elk jaar dieren van honger en dorst. In Azië worden dieren afgeschoten omdat ze buiten de grenzen van het natuurgebied komen en daarmee een gevaar worden voor de bevolking.

Vind ik dat niet zielig? Jawel dat vind ik wel. Maar dit staat of valt niet met de OVP, maar met het feit dat de mensheid de aarde wil bezitten ten koste van de dieren.
En het feit dat er steeds minder leefruimte komt voor wilde dieren komt voor een heel groot deel door de voedsel (lees VLEES) industrie.

Verschil tussen wilde dieren in bijvoorbeeld Kruger en de OVP is dat de Afrikaanse dieren er van nature waar kwamen en er nog enigzins een ecosysteem is met jagers en prooidieren. OVP is totaal bedacht, terug gefokt dieren zijn er los gelaten en geen jagers maar alleen uithongeren als selectie.

Minder leefruimte voor wilde dieren komt vooral door de toename van het aantal mensen. Die moeten allemaal eten en waar voedsel, ook rijst bijvoorbeeld, verbouwd wordt is geen plek voor wilde dieren.

Drastische geboortebeperking ook voor mensen.
Ik zeg het al jaren, maar o wee, wat een tegenstand...
Meteen ook een oplossing voor minder vluchtelingen binnen paar jaar als de aarde verschroeit.
Maar dat mag je niet zeggen...dan is het kot te klein....ik geef alvast het goeie voorbeeld, geen productie... dit is beste manier om je eigen ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 08-02-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:55

Mizora schreef:
En nee, niet bijna alle afschot ging over runderen, bijna alle afschot gaat over edelherten, en dat is logisch gezien zij het leeuwendeel van de dieren zijn. Maar wegvluchten uit het gebied is dus blijkbaar helemaal niet zo gemakkelijk voor ze, anders zouden zij niet iedere winter zo de sjaak zijn.

Ik wil verder niet ingaan op de discussie, maar hier wel even een correctie geven. Het deel ten zuiden van de spoorlijn is tegenwoordig bereikbaar. Een enkele Konik maakt hier gebruik van, maar vooral Edelherten. Er hangt een camera bij de doorgang en aan de hand van die beelden is duidelijk dat de dieren echt maar voor een paar uur op een dag naar het zuidelijke stuk gaan en dan weer terug komen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:18

Het getal 800 hoorde ik net op het nieuws bij de NOS. Dit staat er niet bij in de tekst maar is te horen op de tv uitzending.

En andere mensen gaan zich er nu ook mee bemoeien, maar of dít nu het welzijn bevorderd betwijfel ik...
"Onbekenden zetten hekken Oostvaardersplassen open"
https://nos.nl/artikel/2215910-onbekend ... -open.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:21

Als het uit de hand loopt wie weet bemoeit de politiek zich er dan mee

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:27

Gelukkig zijn ze afgeschoten.. de beelden van het aan honger stervende hert staat me nog in het netvlies gegrift.

Jammer dat dit nu weer zoveel weerstand opwekt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:29

IMJ schreef:
Gelukkig zijn ze afgeschoten.. de beelden van het aan honger stervende hert staat me nog in het netvlies gegrift.

Jammer dat dit nu weer zoveel weerstand opwekt..

Volgens mij gaat de weerstand vooral om het aantal. Dat er dan iets structureel mis is. Bij mij wel in ieder geval.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:40

Het is een heel groot aantal inderdaad.
Ik heb niet gezien hoe mager de dieren nu waren. Hopelijk nog vol genoeg voor consumptie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:47

Janneke2 schreef:
CharleyT schreef:
Maar misschien mag men van een PvdDieren zoiets als een initiatief wetsvoorstel verwachten. Natuurlijk hebben ze geen meerderheid, welke partij wel?
Maar als partij met als hoofdthema Dierenwelzijn wordt er op dat specifieke gebied meer van je verwacht dan van andere partijen.

...nou is dat natuurlijk een optie, maar toen iemand in mijn ogen onredelijk boos werd op 1 partij heb ik het partijstandpunt op-ge-google-d en daar stonden een serie actiepunten in. Dus aan de verwachting 'dat laat je toch niet op zijn beloop' wordt wel voldaan.

Overigens is dierenwelzijn volgens mij geen hoofdthema van de pvdd.
Maar dat weet ik niet exact :o .

Mij treft altijd de verfrissende invalshoek dat de groei en het kapitalisme de grote boosdoeners zijn -
en dat de kwetsbaren, zoals de dieren maar ook de boeren, de zieken, de 'derde rangs gemaakte wereld' en het milieu de rekening mogen betalen.
Dat is nog eens een politiek statement en klinkt toch anders dan dat geknuffel.

Als dierenwelzijn geen hoofdthema is van de PvdD gaat er iets goed mis volgens mij. Kiezersbedrog komt om de hoek kijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:59

wat zou dan het hoofdthema zijn?

welk ministerie/welke minister is overigens verantwoordelijk voor de OVP?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:04

IMJ schreef:
Het is een heel groot aantal inderdaad.
Ik heb niet gezien hoe mager de dieren nu waren. Hopelijk nog vol genoeg voor consumptie.

Iemand hier dacht destructie... Maar ik kan zo snel nergens iets vinden over wat ze met de dieren doen na afschot.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:12

Marie_Anne schreef:
Iemand hier dacht destructie... Maar ik kan zo snel nergens iets vinden over wat ze met de dieren doen na afschot.

Destructie en een aantal autopsie. Ze zijn volgens de wet (NWA?) niet geschikt voor consumptie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:14

Destructie en een deel (voornamelijk edelherten) laten liggen. Ze vallen in de categorie productiedieren en niet onder wild voor de jacht, en dus moeten ze geslacht worden en niet geschoten. Daarnaast moeten ze dan oormerken/chip dragen, anders mag slachten ook niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:18

CharleyT schreef:
Janneke2 schreef:
Overigens is dierenwelzijn volgens mij geen hoofdthema van de pvdd.
Maar dat weet ik niet exact :o .

Mij treft altijd de verfrissende invalshoek dat de groei en het kapitalisme de grote boosdoeners zijn -
en dat de kwetsbaren, zoals de dieren maar ook de boeren, de zieken, de 'derde rangs gemaakte wereld' en het milieu de rekening mogen betalen.
Dat is nog eens een politiek statement en klinkt toch anders dan dat geknuffel.

Als dierenwelzijn geen hoofdthema is van de PvdD gaat er iets goed mis volgens mij. Kiezersbedrog komt om de hoek kijken.

Wel nee.

Ik ben geen lid, ik stem zelfs niet op ze.

Maar het is een politieke partij.
Koeien knuffelen 'daar zijn ze vast niet tegen', maar dierenwelzijn kan nu eenmaal niet los staan van een gezonde agrarische sector, ordentelijk milieubeleid en nog zo wat moeizame zaken.

Ik zie het geknok voor deze moeizame zaken als hun hoofdthema.
En dat wordt luid en duidelijk gecommuniceerd.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:20

Waarom geven ze al de dieren dan niet een chip/oormerk? Dan kun je ze ze gewoon bijvoeren in de winter, en het overschot aan dieren na de zomer vangen voor de verkoop/slacht. Met de opbrengst daarvan kan het wintervoer gekocht worden. Problem solved.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:25

Omdat ze dan niet meer "wild" zijn en het veel meer kosten met zich meebrengt. Ook is het gebied erg groot om ze eens per jaar te vangen en geeft het erg veel stres. Daarnaast is het ook toegeven dat de oostvaardersplassen een gefaald project is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:28

...van mij mag het, chippen, oormerk, opdrijven, opeten.
Koniks zonder al te veel stress op de trailer is gewoon mogelijk.
(De herten zijn wat lastig, maar wel of geen ervaring met bejaging os al snel merkbaar.)

Princpieel zie ik alleen wat verschillen tussen 'dier gaat dood om natuurlijke redenen' en 'dier gaat dood voor die tijd en wordt opgegeten'.
Qua dierenleed lijkt optie 1 mij net iets beter, sprak de vegetariër....

Vruchtbaar land kun je prima gebruiker voor vlees""productie"" en 's winters bijvoeren is dan al helemaal niet nodig.

Wat mij trof in de statistieken is dat er uiteraard schommelingen zijn, maar dat het beeld niet is 'ďat er ieder jaar meer dieren worden afgeschoten'.
Ook met "nagespeeld roofdier" is de popuatie een soort van stabiel.

En mbt dierenwelzijn zou het bio industrie kunnen schelen.
(Zo gaan die dingen niet, |( de meeste mensen kopen goedkoop vlees omdat er bioindustrie is... Maar het scheelt mogelijk Prinzipienreiterei.)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:42

Janneke2 schreef:
aadburg schreef:
Waar ik mij enorm aan stoor in deze is de opstelling van clubs als de partij voor de dieren en dergelijke. Als er een koe losbreekt zijn ze er als de kippen bij om 50.000 euro in te zamelen om die koe naar een "koeienrusthuis" te sturen want dat scoort mooie publiciteit! Die dieren in de OVP mogen blijkbaar verrekken want daar hoor je ze niet over, hypocriet zootje is het!

Boos zijn op de PvdD mag heus, maar graag wel feiten.

Ja - geld voor die koe: dat klopt.

Maar heb jij op school opgelet over hoe de 2e Kamer werkt?
De 2e Kamer is dan wel de baas in dit land, maar er zijn 76 stemmen nodig.
Daar zit de PvdD ruim onder.

Wellicht ben jij het om een of andere reden niet eens met de gang van zaken in de Oostvaardersplassen - dat kan ook.
"De dieren verrekken" vind ik zwaar overdreven.

Het gebied is vruchtbaar en wie de winter niet door dreigt (let op: dreigt) te komen wordt afgeschoten. (Niet: uit lijden verlost.)

En geef de PvdD niet de schuld van wat dasr gebeurt en schuif ze niet in de schoenen dat ze hypocriet zouden zijn 'omdat de OVP bestaat'.

Ja, ik ben al een poosje van school af maar ik weet hoe de tweede kamer werkt. Ik weet ook dat een fractie van 5 zetels er geen besluiten door kan drukken maar ze zouden hier wel veel stennis over kunnen maken. Feiten?: in de OVP ligt 2000 hectare droge, van oorsprong vruchtbare maar onbemeste grond. Als je op deze grond grote grazers jaarrond wil laten grazen en de begroeiing nog enigszins in stand wilt houden kun je hier maximaal 1000 grote grazers laten lopen. Er lopen er voor de winter tussen de 4000 en 4500 grote grazers waarvan ongeveer een derde de winter niet doorkomt en word afgeschoten na een poosje te hebben gekrepeerd. Als een boer zoiets zou flikken is de wereld (terecht) te klein en word hij mede door clubs als de PvdD aan de schandpaal genageld. Noem het de nieuwe wildernis en we kijken de andere kant op dus ja hypocriet, het feit dat ze dit niet alleen kunnen veranderen wil niet zeggen dat ze dit kunnen negeren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:52

Hear hear Aad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:55

anjali schreef:
Sodera schreef:
@anjali, wil je ze dan een hongerdood laten sterven??????? Meen je toch niet serieus hoop ik...

Nee,bijvoederen natuurlijk!!!!

Als je gaat bijvoeren dan plant alles wat niet dood is gegaan zich ook weer voort, waardoor je volgend jaar met het dubbele aantal dieren zit wat bijgevoederd moet. Goed idee! :D Laten we overbevolking vooral stimuleren. Bij de mensheid is dat ook al zo succesvol. :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:11

Eigenlijk weet iedereen dat er maar 1 oplossing is die werkt en het gebied de kans geeft zich te ontwikkelen tot een natuurgebied.
Erken dat het een mislukking is, ruim alles op, laat het terrein minstens een jaar of 3 leeg
en vraag daarna een aantal veehouders of zij het gebied als zomerweide willen gebruiken voor jongvee. Dan geef je vegetatie de kans zich te ontwikkelen, komen vogels weer terug en zal het gebied zich herstellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:22

Albert schreef:
Eigenlijk weet iedereen dat er maar 1 oplossing is die werkt en het gebied de kans geeft zich te ontwikkelen tot een natuurgebied.
Erken dat het een mislukking is, ruim alles op, laat het terrein minstens een jaar of 3 leeg
en vraag daarna een aantal veehouders of zij het gebied als zomerweide willen gebruiken voor jongvee. Dan geef je vegetatie de kans zich te ontwikkelen, komen vogels weer terug en zal het gebied zich herstellen.

Helaas - ik hoor niet bij "iedereen"... Dat is wel vaker zo.
Het zij zo.

Let wel: op zichzelf genomen vind ik dit plan niet fout en verkeerd.
Gesteld: je wilt grazige weides terug, dan moet "de begrazingsdruk" idd teruggeschroefd, klopt.

Maar sinds wanneer is een natuurterrein pas natuurterrein als het grazige weides heeft...?

En alleen jongvee 's zomers laten grazen en verder gaan de ganzen etc hun gang - prima. Zo gaat het ook in de uiterwaarden.
Maar wat mij betreft is het dan juist geen natuurterrein meer - maar een leuk landschap met extensieve veehouderij.
(Nu is het een door een x aantal mensen afgekraakt landschap met extensieve veehouderij. Alleen eten wij de dieren niet op.)
Over smaak valt niet te twisten - maar het lijkt mij een wat ingewikkeld criterium voor 'wat is wel of niet natuur'...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:45

Wees gerust gesteld, ik hoor ook niet bij iedereen, maar durf wel met de oplossing te komen.
Elk jaar 1/3 van de populatie af schieten en de rest verhongerend de winter (en vroege voorjaar) te laten door modderen op niks is ook niet humaan.
Natuurlijk trekt de PvdD met zo'n visie geen stemmen van de grachtengordel-natuurliefhebbers, maar het zou wel blijk geven van enig realiteitszin wat met hun huidige standpunt geheel ontbreekt. Dat neem ik deze club kwalijk.