Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:47

foxy80 schreef:
_suus19_ schreef:
Maar als ze nog als weidemaatje kunnen dienen, waarom dan hun leven beëindigen?
Zorg dan ook zelf voor die laatste paar jaren pensioen als dat nog op een waardige manier kan. Wie kan nou z'n paard afdanken omdat het niet meer bereden kan worden?

Net als wat Veraaaaah hierboven zegt, dat haar paard nog wel als weidemaatje kon maar dat ze hem toch in liet slapen. Waarom?

Waarom? Omdat het kan en mag.
Er is geen enkele wet die je verbiedt je paard naar de slager te brengen. Gezond of niet, jong of oud ;)

Als je dit vraagt dan heb je het niet begrepen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:51

Triest verhaal. Ik vind het goed dat deze vrouw dit zo naar buiten brengt. Het is gewoon belangrijk om de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor elk dier dat je hebt (niet alleen een paard).
Daarom zou het verstandig zijn om een spaarpotje aan te leggen voor eventuele euthanasie, een verzekering daarvoor te nemen, en als dat allemaal niet mogelijk is, een afbetaling in termijnen bedingen bij de dierenarts.

Als het even kan, zou ik een dier (voor het dier zelf) het liefst thuis laten inslapen. Voor de eigenaar is elders natuurlijk handiger. Vorig jaar hebben wij onze welshpony Tosca laten inslapen; ze had cushing, zomereczeem en nog wat kwaaltjes en was 24 jaar oud. Het ging niet meer. We hebben haar thuis, hier, laten inslapen en dat was voor haar het beste. In een vertrouwde omgeving, met de mensen die ze al bijna haar hele leven kende en een mond vol lekkere hapjes.

We hebben altijd geweten dat het voor Tosca vrijwel onmogelijk zou zijn om een goed ander huis te vinden, als wij door omstandigheden niet meer voor haar zouden kunnen zorgen; ook toen ze nog veel jonger was. Een dier met allerlei kwalen, ook al zijn die met medicijnen te behandelen, is gewoon niet bijzonder gewild; zeker niet als je naar het enorme aanbod kijkt.
Maar een handelaar zou haar wel hebben kunnen plaatsen, want ze was een mooie aansprekende pony met behoorlijke gangen en heel lief in de omgang. En dan zou de ellende beginnen...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:26

Het is natuurlijk ook nooit zwart-wit. Het ene oudere dier is de andere niet, evenmin de leefbaarheid van eventuele kwaaltjes, situatie van de eigenaar, wijze van stalling/ management etc. Ik ben van mening dat je als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijkheid draagt over je dier; hoe hij leeft, hoe zijn oude dag er uit ziet maar ook hoe hij mag sterven. Iedere paardeneigenaar zou zichzelf over zijn of haar beslissing, welke vorm die dan ook heeft, recht moeten kunnen blijven aankijken in de spiegel.

Mijn paard is nog jong en ook al kan ik niet in de toekomst kijken, het plan is dat hij bij mij sterft. Bet liefst oud en grijs, maar als zijn tijd daar is zal ik bij hem zijn tot het einde. Dit is een afspraak die ik met hem en mijn omgeving heb gemaakt en er is dus ook een potje voor onvoorziene omstandigheden. Dit topic doet me wel even bewust worde van het feit dat ik nog niks geregeld geb voor het geval mij iets zou overkomen. Dat ga ik dus in de nabije toekomst wel rond maken.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:35

Birdie60 schreef:
Ik heb hier ook een paardje van 32 lopen van iemand anders. Mw verhuisde naar een aanleunwoning.
Ze komt geregeld kijken. Maar die zegt ook, ik heb haar van jongs af aan en ik kan het niet over me hart verkrijgen om hem te slachten of wat dan ook. Ze staat alleen gestald hier, de kosten betaald zij.
En me andere oudje van 24 heeft gezelschap. Iedereen blij.

Ook een prima oplossing maar niet als weidemaatje of wat dan ook verkopen of weggeven, als je dat doet heb je gewoon geen zeggenschap meer over het moment dat het klaar is of erger nog dat ze worden doorgeschoven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:29

Ik heb zelfs mijn arabier teruggenomen toen die chronisch wat mankeerde bij de andere mensen aan wie hij was doorverkocht en ze waren gek op hem, toch ik heb direct aangeboden hem terug te nemen. En ik heb hem gekregen en ze kwamen hem af en toe opzoeken. Want ik vind het heel leuk om dan zelf voor hem te gaan zorgen en hem een leuke leven te geven en hij heeft ervan genoten.

Want ik hoef zelf niet zo nodig wedstrijden te gaan rijden en veel intensief te rijden.

Want een paard dat ik van veulen af aan ken en heel lang heb gehad laat ik niet in de steek en heb er nog 4 en een halve jaar plezier van gehad en hij had een leuk leven tot hij zelf liet zien dat hij niet wil en kan, toen heb ik hem laten inslapen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:52

danzzz schreef:
Palmera schreef:
@Danzzz: ik hoop van harte dat die mensen dan geen (huis)dieren hebben.

Ik zie dat je ook eerder op me had gereageerd. Nee, zo'n dier moet je nooit verkopen. Dat weten we allemaal wel met ons gezonde verstand.
Als je geen geld hebt voor die laatste stap, terwijl het dier (volgens het FB artikel) zijn hele leven heeft gewerkt voor je, ben je, imo, heel fout bezig. Zo'n dier heeft honderden euthanasieprikken bij elkaar gewerkt. Hij heeft er slechts één nodig.

Die mensen hebben misschien een huisdier gekocht toen ze nog in goede doen waren, en ik heb eerder op je gereageerd, klopt. Ik vroeg je of jouw leven precies zo gelopen is als je twintig jaar geleden voor ogen had, met nog het zelfde vriendje, zelfde baan, nooit ziek geworden. NIEMAND koopt een dier met de wetenschap dat ze er een jaar later niet meer voor kunnen zorgen, niemand.

Die zekerheid kun jij niet bewijzen hoor, ook niet met Hoofdletters. Want er zullen ook mensen zijn die hun huisdier kopen zonder ook maar over de gevolgen na te denken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:09

CharleyT schreef:
Die zekerheid kun jij niet bewijzen hoor, ook niet met Hoofdletters. Want er zullen ook mensen zijn die hun huisdier kopen zonder ook maar over de gevolgen na te denken.

Duhuh, net zoals er mensen rondlopen die niet nadenken over de gevolgen als ze dronken achter het stuur kruipen, mafklappers heb je overal, maar dat is niet de norm. Als het in jouw wereld wel de norm is, dan moet je daar echt wat aan gaan doen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:16

danzzz schreef:
CharleyT schreef:

Duhuh, net zoals er mensen rondlopen die niet nadenken over de gevolgen als ze dronken achter het stuur kruipen, mafklappers heb je overal, maar dat is niet de norm. Als het in jouw wereld wel de norm is, dan moet je daar echt wat aan gaan doen

Jammer van de laatste zin hoor.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:24

CharleyT schreef:
Jammer van de laatste zin hoor.

Je hebt gelijk, mijn excuses. Was een ondoordachte toevoeging die niks toevoegt aan de discussie.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:34

Helaas ken ik meer mensen die dieren nemen terwijl ze vantevoren al weten dat ze eventuele dierenartskosten of andere onverwachte kosten (of zelfs wél verwachte kosten, zoals gewoon voer) niet kunnen betalen dan mensen die er goed over nadenken en een potje aanleggen.
Nauwelijks geld om zelf eten op tafel te zetten en dan een hondje nemen, "want iedereen heeft recht op de liefde van een dier" en het arme beest dan binnen een jaar weer dumpen omdat er toch niet genoeg geld is.
Sterker nog, ik denk dat het aantal mensen in mijn omgeving dat goed over de aanschaf van een dier nadenkt op één hand te tellen is.
Zelfde met kinderen overigens, alleen kun je die niet naar een asiel doen.

Ik vind dit een schrijnend voorbeeld van een egoïstische eigenaar die jarenlang geld aan het dier heeft verdient en het daarna maar snel verkoopt om zelf niet de moeilijke keuze van het inslapen te hoeven maken. Dan steek je gewoon je kop in het zand en verdien je dat dier helemaal niet.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:18

foxy80 schreef:
_suus19_ schreef:
Maar als ze nog als weidemaatje kunnen dienen, waarom dan hun leven beëindigen?
Zorg dan ook zelf voor die laatste paar jaren pensioen als dat nog op een waardige manier kan. Wie kan nou z'n paard afdanken omdat het niet meer bereden kan worden?

Net als wat Veraaaaah hierboven zegt, dat haar paard nog wel als weidemaatje kon maar dat ze hem toch in liet slapen. Waarom?

Er is geen enkele wet die je verbiedt je paard naar de slager te brengen. Gezond of niet, jong of oud ;)

Ik snap het idd niet, daarom vroeg ik het ook. Dus leg gerust uit. Wet of niet, je hebt toch een hart en een geweten?

Ninx

Re: Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:29

Omdat de liefde bekoeld als het dier geen functie heeft.
Dan moet ie dood om ruimte te maken voor een nieuwe.
Dan maak een mooi filmpje of leuke fotoshoot en huilt iedereen mee dat het zo erg is.... en vlot daarna open je een topic met je leuke verse nieuwe paard...

Als een dier lijdt is het wat anders. Maar wanneer het puur gaat om het 'niet langer functioneel' zijn zou het mensen sieren daar niet zo'n hypocriet drama van te maken.
OF je zorgt ervoor tot de dood als dank voor bewezen diensten en omdat je een vriendschap hebt met het dier, of je laat em inslapen en gaat daar dan geen aandacht voor vragen met 'pijn in het hart'.

Nogmaals: ik heb het over mensen die een dier dat prima pijnloos gelukkig een paar jaar kan rondsloffen 'met pijn in het hart' weggeven of afmaken (dat laatste is altijd te preferen).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:37

_suus19_ schreef:
Ik snap het idd niet, daarom vroeg ik het ook. Dus leg gerust uit. Wet of niet, je hebt toch een hart en een geweten?

Omdat de dieren die op oude leeftijd of met een gebrek her en der worden aangeboden als weidemaatje of wat dan ook, heel vaak een shit leven tegemoed gaan, waarbij beloftes van kopers/krijgers niet worden nagekomen en er met die dieren geleurd wordt en ze niet krijgen aan verzorging wat ze nodig hebben.
En waarom? Omdat vorige eigenaar zelf niet meer voor ze wou zorgen en niet het lef had om zijn verantwoording te nemen en het dier naar de eeuwige groene weides te sturen.
Dat noemen ze struisvogelpolitiek en als je niet de centen hebt om diertje zelf oude dag te geven zelfde verhaal hou de verantwoording bij jezelf, neem zelf de beslissing dat het dan genoeg is geweest.
Er komen maar heel weinig oudjes en afdankertjes met manco's goed terecht.

Bokt worst case scenario.
En vaak moet oudje het veld ruimen voor de nieuw aan te schaffen, dus deze week topic, ohhh ik heb zo'n verdriet van mijn oudje wat ik heb weg moeten geven en week later kijk eens wat een gaaf sportpaard ik nu heb! En 2 jaar later, shit.... ik heb mijn oudje gezien hij loopt mank en mager lessen terwijl hij helemaal niet meer bereden had mogen worden.

Gelukkig zijn sommige eigenaren wel wijs (met hun dier) en houden hun oudje of krakkemik zelf tot het niet meer gaat en laten hem dan inslapen of brengen hem naar de slager, want dat zijn de enigste opties waarbij je zelf de regie houdt en weet wat er met je ooit zo geliefde, hard werkende paard gebeurt.

En hoe hard ook, dood is zo'n dier dan vaak beter af als langer levend. Beter kort leuk geleefd, dan een lang levend lijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:47

Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

Helemaal met je eens.
En zo zijn er nog heel wat laffe eigenaren terwijl de voorzieningen van een waardige dood te geven wel prima zijn.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:53

Ik heb 2 paarden van 19 en 17 die niet meer gereden kunnen worden in een pensionstal staan. Merrie was met haar 2 jaar al afgekeurd wegens Wobblersyndroom tot haar 7 buitenritjes kunnen maken. Mijn ruin sinds 2 jaar door een chronische blessure. Zolang het leven voor hun leuk is en ik het kan blijven betalen blijven ze bij mij. Als hier ooit verandering in komt laat ik ze inslapen. Mijn dieren mijn verantwoordelijkheid. Maar ook al ben ik nu zelf uitgereden ik geniet nog elke dag van ze.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:56

Ondanks ik niet echt begrijp wat er nu gebeurd is, vind ik de zin in de titel zo mooi.. hoop dat het diertje nu rust vind.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:20

_suus19_ schreef:
foxy80 schreef:

Heeft veraah zeker en ik ook. Paard voldoet om een reden niet meer. Of kapot, te oud of simpelweg te duur of geen tijd meer. Dan heb ik het volste recht om de slager te bellen ipv dier in de handel te gooien. Ja, ook al die nog gereden kan worden, ja. Ook gezonde paarden worden verwaarloosd. Mijn geweten zegt dan: ik neem geen risico, het stopt hier. Mijn paard, mijn geld, mijn beslissing.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:05

@ Sjolvir & Ninx dat snap ik wel. En ben ik het ook mee eens. Beter afmaken dan op late leeftijd of met gebreken nog wegdoen.

Maar het überhaupt wegdoen snap ik echt totaal niet.

@Foxy80: ja dat recht heb je idd. Maar het was niet mijn vraag waarom je het naar de slager bracht ipv de handel in te gooien. Dat snap ik heel goed en zou mijn keuze ook zijn. Het is mijn vraag waarom je het wegdoet als het niet meer functioneert (ervan uitgaande dat het geen pijn heeft) of je geen tijd/zin meer hebt. Over het algemeen is dat bijna altijd op te lossen door je prioriteiten anders te stellen.

Misschien moet ik mij er maar bij neerleggen dat ik dat nooit ga begrijpen. Ik vind daarin vrijwel niets een geldige reden (voor mijzelf, wat jij doet, dat mag je idd zelf weten).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:16

_suus19_ schreef:
@ Sjolvir & Ninx dat snap ik wel. En ben ik het ook mee eens. Beter afmaken dan op late leeftijd of met gebreken nog wegdoen.

@Foxy80: ja dat recht heb je idd. Maar het was niet mijn vraag waarom je het naar de slager bracht ipv de handel in te gooien. Dat snap ik heel goed en zou mijn keuze ook zijn. Het is mijn vraag waarom je het wegdoet als het niet meer functioneert (ervan uitgaande dat het geen pijn heeft) of je geen tijd/zin meer hebt. Over het algemeen is dat bijna altijd op te lossen door je prioriteiten anders te stellen.

Misschien moet ik mij er maar bij neerleggen dat ik dat nooit ga begrijpen. Ik vind daarin vrijwel niets een geldige reden (voor mijzelf, wat jij doet, dat mag je idd zelf weten).

Maar je geeft het antwoord zelf al.... de band die jij met je dieren hebt, die ik ook heb, en vele anderen.... is nu eenmaal niet de band die anderen met hun dier hebben.
Dat kan ik ook niet begrijpen..... maar het is helaas vaak zo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:18

Ik denk dat diverse mensen hun dier toch als een gebruiksvoorwerp zien waar ze hun tijd mee verdrijven, nog net geen fiets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:22

_suus19_ schreef:
Het is mijn vraag waarom je het wegdoet als het niet meer functioneert (ervan uitgaande dat het geen pijn heeft) of je geen tijd/zin meer hebt.

Omdat een paard alleen leuk is als je erop kunt zitten. Van zodra dat niet meer kan, valt het allemaal wel mee met dat zielsmaatje en two bodies, one soul-gedoe. ;) Dan heb jij het recht om te doen met dat dier wat jij wil.
En als er dan een mannetje komt die aanklaagt dat paardenmensen paarden als gebruiksvoorwerp zien, dan moeten we om ter luidste roepen dat deze man belachelijk is en niet weet waar die het over heeft.
Moest je geïnteresseerd zijn in dat topic: [VN] Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:26

Kan het alleen maar met je eens zijn gini....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:56

Ik heb niet de reacties gelezen. Ja ik vind het goed dat deze vrouw dat zo aankaart. Maar waarom moest ie dan nog weer op de trailer om naar een dierenarts te gaan, arm beest? waarom kon de dierenarts niet bij hun op stal komen. Of is ze niet naar een dierenarts gegaan, maar naar de slachter?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:07

Monique1963 schreef:
Ik heb niet de reacties gelezen. Ja ik vind het goed dat deze vrouw dat zo aankaart. Maar waarom moest ie dan nog weer op de trailer om naar een dierenarts te gaan, arm beest? waarom kon de dierenarts niet bij hun op stal komen. Of is ze niet naar een dierenarts gegaan, maar naar de slachter?

Tja, misschien kon die dierenarts de kliniek niet verlaten om wat voor reden dan ook? Of zaten ze dan met de feestdagen met een dood paard aan de weg, wie zal het zeggen... Ook kan inslapen in de kliniek soms veiliger zijn vanwege bepaalde voorzieningen (aangepaste inslaapruimte zodat paard niet zomaar op de grond klapt bijvoorbeeld).
Ik denk trouwens niet dat het dier bij de slachter terechtkwam, want zowel in Engeland als in de VS is paarden slachten niet iets waar paardenliefhebbers aan meewerken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:20

_suus19_ schreef:

Ik ben al blij dat je de conclusie zelf maakt: jouw standaard is niet de standaard van een ander. Als iedereen een dier dat hij/zij in eigendom heeft niet weg doet, dan moeten we allemaal vegetariër worden. Want dan doet de boer nooit afstand van zijn varkens of kippen.
Dan zou er ook geen paardensport zijn, want de paardenfokker verkoopt zijn veulens niet.

Maar de wet schrijft wel een minimum standaard voor: lijden. Als een paard lijdt, moet je je verantwoordelijkheid nemen, anders is er sprake van verwaarlozing en dat is een strafbaar feit.
Vraag is: in welke staat is het dier verkocht? Ik kan me best voorstellen dat het dier bij de fokker er oud, maar ok bij stond. Dus voor de wet is de verkoop geen strafbaar feit op zich, denk ik dan. Juridisch gezien valt er geen steen te werpen.

(ethisch is het een andere kwestie, ik vind het verhaal van de openingspost echt zum kotzen)